unge og bolig
Fra : mfn

Dato : 08-05-07 09:08

Hvordan skal vi unge mennesker dog få en chanche på boligmarkedet? I 1974
kunne min far bygge sin egen villa på 140 m2 på 1 år på en lærlingeløn.
omkring 300000 kr har det kostet. Manden er noget så simpelt som mekaniker.
I løbet af årene er det nu blevet til 3 ejendomme de ejer.

Jeg står som 25-årig her i 2007. Jeg har forsøgt alle midler. Jeg har endda
haft nat-arbejde og stadig fået nej til så meget som 1 krone hos
kreditforeningerne. Jeg bor i mine forældres rækkehus, som kostede 650000
kr, og har betalt samtlige udgifter de har ved at eje det. Så det er penge
lige i lommen til deres friværdi!

Og jeg har da en uddannelse som er lige så lang som min fars, men det rækker
ikke til dagens boligmarked.

Den eneste mulighed jeg ser for at blive boligejer er en gammel rønne på
lolland, hov nej den kan jeg ikke engang låne til. Jeg dokumenterede engang
en årsindtøgt på 300000 + konens på omtrent 230000, det kom vi ikke langt
med.

Kan det være fordi de kigger strengt på om man fx har studiegæld? Vi skylder
da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Fra : Kim2000

Dato : 08-05-07 10:02

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skylder
> da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Det lyder da utroligt, jeg sidder i et hus til 400.000 med en årsindtægt på
omkring 300.000 og har en studiegæld på 100.000 kroner. Jeg synes bestemt du
skal bankshoppe, Sydbank ville heller ikke låne mig til huset, men ved at
bankshoppe havde jeg på en uge 5 forskellige banker at vælge imellem.
mvh
Kim

Fra : René Keldorff

Dato : 08-05-07 14:01

> [...]
>blive boligejer er en gammel rønne på
>lolland, hov nej den kan jeg ikke
>engang låne til. Jeg dokumenterede engang

Jeg vil tror du kan låne til et hus til ca.
2000000 hvis I stadig har 500000+ om året og en
danmarks billigste "gæld" på 30000.

Fra : Svend Poulsen

Dato : 08-05-07 19:38

> [...]
> skylder
> da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Hold op med at pive og bliv gladeligt ved med at betale Foghs forbrugsgilde,
som lejer, til Foghs vælgere der låner til forbrugsfesten.

Svend

Fra : Jesper

Dato : 09-05-07 02:51

mfn <jadahva@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Kan det være fordi de kigger strengt på om man fx har studiegæld? Vi skylder
> da 20-30000 på det endnu men det er jo basører i det store spil.

Bygge nyt hus på ét år på en lærlingeløn? Det har man aldrig kunnet.
Undersøgelser viser, at boligerne stadig koster det samme ift. lønnen
som for 20 år siden. Som en tommelfingerregel kan man låne til et hus på
3,5 gange ens hustandsindkomst, så hvis man har en hustandsindkomst på
500.000 kr om året om gerne vil købe en bolig til 3 mio, så skal man
spare 1,25 mio op. Det kan man f.eks. gøre ved at starte med at købe en
billigere bolig som man opspare friværdi i.
--
Jesper

Fra : Bo Warming

Dato : 09-05-07 03:17

> [...]

Der er ikke bolignød i DK og de kan jo bare bo hjemme indtil de er modne og
selvhjulpne.

At vi forkæler skaber voldsmænd - BZ og Nivå-psykopaterne

Her dog en solstrålehistorie

Identitet i kamp mod politi - og en solstrålehistorie

Nivå-unge går i BZ-fodspor, når de opnår sammenhold og heltestatus ved
spildagtig kamp mod vort stort set fortræffelige politi.

Sendrægtighed i ungdomshusrydningen var en skandale.

Her lidt tiltrængt modvægt - en solstrålehistorie og positiv overraskelse.

Uprovokeret smed en nabo fra 2 sals højde vand på mig og da jeg var flygtet
på sikker afstand råbte jeg til autonom-typen forslag om fred.

Det besvaredes kun med foragt af denne voldsmand-i-miniformat.

Jeg mailede politiet , og de har taget en snak med ham og han beklager nu
sit overgreb.

Samme betjent har for et år siden grebet sin telefon og præciseret for en
voldsmand, der angreb mig korporligt (med flad hånd), at der ikke er ret på
hans side.

Det er dansk vennesæl debat, når den er bedst, at politi sætter skel mellem
vold og ord/symboler og præciserer med straf-trussel i tonefaldet, at er man
irriteret på en uskadelig afviger som mig, så er der ingen undskyldning for
at overskride den hellige/principielle vold-ord grænse.

Når BZ og Nivå-unge bekæmper politi og spilder samfundets resourcer, så er
det en fattig erstatning for mangel på meningsfuldt arbejde - og fordi de

_ ikke ofte nok_

har oplevet politiet fra dets gode side = som håndhæver af, at vold ikke
betaler sig. Der findes ikke vigtigere politi-arbejde, og det er principielt
betydningsfuldt, at politiet også i småsager bruger de fine, elektroniske,
billige redskaber og udfører gavnlig folkeoplysning med minimalt
resourceforbrug.

Fra : Egon Stich

Dato : 09-05-07 09:18

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse news:1hxsw9e.khzl6o18vzkskN%spambuster@users.toughguy.net...
> [...]

Der er noget alvorligt galt med denne "historie".
En "lærlingeløn"?
Prøv det gamle trick, i stedet for kroner, at regne med øller.
En lærling tjente dengang så og så mange øller i timen.
Hvor mange øller kunne man få for 300.000?
Du vil se, at påstanden ikke kan holde stik.
Bankrenten i 1974 var højere, end unge kan forestille sig i dag.
Så afdrage lån med x antal øller om ugen?
Som lærling?
Holder ikke.

Forøvrigt var det i 1973, jeg købte mit første hus.
Det kostede 78.000-
100 kvadratmeter.
Med 17000 kvadratmeter grund.
Så gad vide, hvilket palads, du her fabler om?

Hvad angår dit eget piveri, kan man jo foreslå, at du gør som vi gamle gjorde.
Sparede op.
Det kan gøres.

Egon

Fra : mfn

Dato : 09-05-07 09:56

Forøvrigt var det i 1973, jeg købte mit første hus.
Det kostede 78.000-
100 kvadratmeter.
Med 17000 kvadratmeter grund.
Så gad vide, hvilket palads, du her fabler om?

140 m2, grunden ved jeg ikke hvor stort var. Jeg har ikke dokumention for
det nøjagtige beløb.

Hvad angår dit eget piveri, kan man jo foreslå, at du gør som vi gamle
gjorde.
Sparede op.
Det kan gøres.

Jamen det kan det da. Jeg ville da nok kunne ligge omkring 1500 kr til side
hver måned hvis jeg virkeligt spændte livremmen. Så vil det kun tage mig
1000 måneder at skaffe 1,5 mio til et nogenlunde rimeligt hus til 2 voksne +
2 børn. Til den tid tror jeg dog ikke jeg lever så det går ikke. Problemet
er jo at man skal jo bo et eller andet sted imens. Lejebolig som koster 5000
pr mdr. De var da meget bedre sat i en ejerbolig.

Nu har jeg alrig handlet bolig. Bliver kreditforeningerne mere "bløde" hvis
man fx har sparet op til udbetalingen selv?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-05-07 12:01

> [...]
> hvis
> man fx har sparet op til udbetalingen selv?

Hvis du og konen tjerner over 530.000 til sammen, og I kun har mulighed for
at spare 1.500 kr op om måneden, er det måske jeres nuværende budget, der er
noget galt med. Det er jo det kredditforeningerne ser på. Du kan også selv
se på det på samme måde. Det, du i dag betaler i huslje plus dit overskud,
skal være i stand til at finansiere afdragene på dit lån samt de øvrige
faste omkostninger, der er orbundet med at eje et hus . Erde ikke det, og er
der ikke yderligere luft i budgettet til de uforudsete udgifter, der altid
kommer, når man har hus, har kreditforeningerne nok en god begrundelse for
ikk at låne dig penge. Så måske skulel du se på, om ikke du kan omlægge dit
budget og på den måde får et større råderum. Det kunne jo være, at der var
udgifter, der kunen reduceres/fjernes.

Jan

Fra : Egon Stich

Dato : 10-05-07 09:25

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46418ca8$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Nu har jeg alrig handlet bolig. Bliver kreditforeningerne mere "bløde" hvis
> man fx har sparet op til udbetalingen selv?

Naturligvis bliver de da "bløde", hvis man selv har skrabet noget sammen.
Et minimum af egenfinanciering har altid været et krav.
Prøv at tage en sludder med en kreditforening, og find ud af, hvad der skal til, før de træder til.

Forøvrigt har du ret i, at det er for svært for unge at etablere sig.
Men det er såmænd ikke noget nyt.
Således har det jo været i menneskealdre.
En følge af, at vi i et borgerligt liberalt samfund lader privatkapitalistiske hensyhn veje mere end menneskelige.
Se blot på borgerlighedsfløjens gennem mange år førte hetz mod udlejningsboliger.
De skulle jo, til glæde for ejerne, omdannes til forskellige former for ejerlejligheder.
Hvad blev så liiige resultatet heraf?
Fandens dyre småboliger, hvilket yderligere har besværliggjort det for de unge at spare op til "drømmeslottet".

Alt ialt:
Man stemmer borgerligt, og piver over resultatat.
Idet man ikke indser, at borgerlæige partier alene er til gavn for de besiddende.

MVH
Egon

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-05-07 11:05

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Bankrenten i 1974 var højere, end unge kan forestille sig i dag.
Så afdrage lån med x antal øller om ugen?

Jeg er helt enig. Min bror var menkanikerlærlig i begyndelsen af 70'erne med
en startløn på omkring 3 kr i timen og en slutløn på under en ti'er. Han
kunn hverken købe grund, bygge hus eller noget andet på et år for den løn.
Han kunne dog holde sig med bil .-) og betale sin benzin.

Jan

Fra : @

Dato : 09-05-07 15:52

On Tue, 8 May 2007 10:08:08 +0200, "mfn" <jadahva@hotmail.com> wrote:

>Hvordan skal vi unge mennesker dog få en chanche på boligmarkedet

det er ikke vanskeligere nu end for 20 år siden

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Egon Stich

Dato : 10-05-07 09:31

"@" <1@invalid.net> skrev i en meddelelse news:rtn343hif3km12lqpj54e9p82h97903u98@4ax.com...

> det er ikke vanskeligere nu end for 20 år siden

Næ, tværtimod faktisk.

Da jeg blev udlært i sin tid, var slutlønnen 48 kr om ugen.
For en tier kunne man købe 12 bajere.
Dette har da, på grund af fagforeningernes virke, heldigvis ændret sig

MVH
Egon