Al magt til folket!
Fra : BigBother

Dato : 08-05-07 08:52

Det højre/venstre-paradigme som normalt danner rammen for vores opfattelse
af politik kan vel koges ned til:

Venstreorienterede: Private virksomheder er problemet. Løsning: Al magt til
staten.

Højreorienterede: Staten er problemet. Løsning: Al magt til private
virksomheder.

Hvem skal man stemme på, hvis man som jeg mener at problemet både er private
virksomheder og staten, og at løsningen er at give al magt til folket?

--
The Right is Wrong, The Left is Stupid

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-05-07 09:00

"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem skal man stemme på, hvis man som jeg mener at problemet både er
> private virksomheder og staten, og at løsningen er at give al magt til

interessant spørgsmål, som jeg ikke tror kan besvares hvis du holder fast i
dine præmisser.

løsningen må vel ligge et sted midt imellem de 2 synspunkter

Peter

Fra : BigBother

Dato : 08-05-07 10:07

"Peter K. Nielsen" <ikketaleom@.dk> wrote in message

> "BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> skrev i en meddelelse

> interessant spørgsmål, som jeg ikke tror kan besvares hvis du holder fast
> i dine præmisser.

Hvilke præmisser?

> løsningen må vel ligge et sted midt imellem de 2 synspunkter

Men problemet med midten i dansk politik er efter min mening, at de tager
det værste fra begge lejre, plus at de tilmed også vil give endnu mere magt
til internationale institutioner som EU og FN, der er endnu mindre under
folkelig kontrol end den danske stat. Det er i hvert fald de radikale, og nu
også NA's holdning.

Vi har brug for nogen, der både vil begrænse private virksomheders og det
offentliges magt, og give bedre mulighed for at borgerne holder kontrol med
at begge dele ikke vokser for store og misbruger deres magt. Lige nu går det
i den modsatte retning. Det handler hele tiden om at virksomheder og det
offentlige skal have bedre mulighed for at overvåge borgerne, og begrænse
vores farlige frihed på forskellig vis.

Hvad skal det ikke ende med? Ifølge Mussolini var fascisme en
sammensmeltning af virksomheder og stat til en endnu stærkere og mere
magtfuldt helhed. Det er jo den vej det går nu. Jeg vil gerne den modsatte
vej. Magt bliver nemlig altid misbrugt, når der er meget af den koncentreret
på få hænder, uanset om det er inden for stat eller private virksomheder.

--
The Right is Wrong, The Left is Stupid

Fra : Bekan

Dato : 08-05-07 10:29

BigBother wrote:
> [...]
> om at virksomheder og det offentlige skal have bedre mulighed for at
> overvåge borgerne, og begrænse vores farlige frihed på forskellig vis.

Du er inde på noget her. Både højre og venstre i danske politik er
venstrefløjsere. Hvorfor tror du ellers at bureukratiet bare vokser og mere
magt konsodlideres i statsapparatet ligegyldigt hvem regerer? Er det bare
tilfældigheder?
Det med højre-venstre modsætninger er blændværk og doublespeak. Vi er godt
på vej til kommunisme.

Fra : BigBother

Dato : 08-05-07 15:51

"Bekan" <wishwelly2002@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> bare tilfældigheder?
> Det med højre-venstre modsætninger er blændværk og doublespeak. Vi er godt

Enig, men jeg er sådan set ligeglad med om man kalder det kommunisme,
fascisme, kapitalisme, eliteisme, diktatur eller kongedømme. Det korte af
det lange er, at eliten arbejder ihærdigt på at konsolidere og øge deres
magt.

Og det har historisk set ikke vist sig at være nogen god ide. Hver gang
magten et sted i verden har været koncentreret på få hænder, så er
magthaverne begyndt brutalisere og i mange tilfælde nærmest at udrydde
befolkningen systematisk. Alene sidste århundrede blev over hundrede
millioner mennesker slået ihjel af deres egen stat.

Når magten derimod er spredt på mange hænder i en flad samfundsstruktur,
hvor befolkningen har overskud til at holde magthaverne i kort snor, som det
trods alt stadigvæk er tilfældet i Danmark, i hvert fald sammenlignet med
mange andre steder, så præges samfundet af fremgang og trivsel.

For mig at se handler politik ikke om højre mod venstre, men om folkemagt
mod elitemagt.

--
The Right is Wrong, The Left is Stupid

Fra : Knud Larsen

Dato : 08-05-07 17:04

> [...]
> i dine præmisser.
>
> løsningen må vel ligge et sted midt imellem de 2 synspunkter

Ingen af postulaterne holder jo en millimeter, - derudover mener jeg at Piet
Hein har ret:

"Samfundets og individets ret skal gå forud for hinanden".

Fra : @

Dato : 08-05-07 14:35

On Tue, 8 May 2007 09:52:17 +0200, "BigBother"
<uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> wrote:

> [...]
>virksomheder og staten, og at løsningen er at give al magt til folket?

historien har så desværre hver eneste gang vist at dem så råbte

"Al magt til folket"

i virkeligheden mente al magt til os

--
Frihed er retten til at fortælle folk det,
som de ikke ønsker at høre

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-05-07 14:45

> historien har så desværre hver eneste gang vist at dem så råbte
>
> "Al magt til folket"
>
> i virkeligheden mente al magt til os

Nej jeg tror faktisk at disse mennesker mente det da de sagde det første
gang, men de er så faldet for Søren Kierkegaards "lov" der siger: magt
korumperer

PEter

Fra : BigBother

Dato : 08-05-07 16:10

> [...]

> Nej jeg tror faktisk at disse mennesker mente det da de sagde det første
> gang, men de er så faldet for Søren Kierkegaards "lov" der siger: magt

Var det ikke historikeren Lord Acton med "Power tends to corrupt, and
absolute power corrupts absolutely"? Eller var SAK først?

--
The Right is Wrong, The Left is Stupid

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-05-07 16:51

> Var det ikke historikeren Lord Acton med "Power tends to corrupt, and
> absolute power corrupts absolutely"? Eller var SAK først?

Nu er der jo ingen grund til at blive ubehagelig (griner)

jeg er ligeved at tro du har ret

PEter

Fra : BigBother

Dato : 08-05-07 16:08

"@" <1@invalid.net> wrote in message

> historien har så desværre hver eneste gang vist at dem så råbte
>
> "Al magt til folket"
>
> i virkeligheden mente al magt til os

Det er jo rigtigt nok, og jeg efterlyser heller ikke revolution, da
historien har vist at der ikke kommer noget godt ud af det. Men hvis bare
der var nogen, der sagde "al magt til folket", og ellers virkede seriøse og
stillede op til folketingsvalget, så kunne ville jeg da give dem chancen. Så
kunne jeg altid lade være med at stemme på dem til næste valg, hvis de viste
sig at være mere korrupte end dem man ellers kan stemme på.

--
The Right is Wrong, The Left is Stupid

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-05-07 19:04

"BigBother" <uyuyffyg7yg@d8hf7e.com> skrev i en meddelelse news:46409243$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er jo rigtigt nok, og jeg efterlyser heller ikke revolution, da historien har vist at der ikke kommer noget godt ud af det.

Hvad med de to nedenstående,,,

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_franske_revolution
"Den franske revolution (1789-1799) er betegnelsen for en periode med
politiske omvæltninger, som fandt sted i Frankrig 1789-99, og som medførte
enevældens fald og borgerskabets første store politiske fremstød."

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Revolution
"The American Revolution refers to the period during the last half of the
18th century in which the Thirteen Colonies that became the United States of America
gained independence from the British Empire."

> [...]
> mere korrupte end dem man ellers kan stemme på.

Hvis der hade været folkeafstemning omkring storebæltsbroen, så var den
aldrig blevet bygget, nu bagefter, når folk har prøvet den, og blevet vant til
den, så er det meget få der ønsker sig de gamle færgerne tilbage.
mon ikke den analogi er skalærbart helt op til 'New World Order'

"As democracy is perfected, the office of the president represents, more and
more closely, the inner soul of the people. On some great and glorious
day the plain folks of the land will reach their heart's desire at last and
the White House will be adorned by a downright moron." HL Mencken

Jan Rasmussen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-05-07 18:34

> [...]
>
> Hvem skal man stemme på, hvis man som jeg mener at problemet både er
> private virksomheder og staten, og at løsningen er at give al magt til

Hvem er folket? De, der er enige med dig? Eller omfatter folket også de,
der øsnker at private virksomheder skal have magten, og de, der ønsker at
staten skal have mangten?

Jan