Deling af Internet virker fint, men nu kan~
Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 10-01-01 19:51

Ved hjælp af Bjarne Duelunds PC-INFO fik jeg uden problemer sat 2 PC er
i et lille netværk op til at dele en internetforbindelse på en 3. Stor
ros til vejledningen.

Alle 3 PC kan uden problemer gå på Internettet via Server PC.
De 2 klient PC'er kan også 'se' hinandens filer m.v. på netværket.

Efter at Internetforbindelsen er blevet delt kan server PC'en ikke se de
to klient PC'er, og de to klient PC'er kan ikke se server PC'en???? Det
er problemet.

Server PC kan godt 'pinge' de to klienter med deres ip adresse men ikke
på navn. De to klient pc er kan pinge hinanden på både navn og ip
adresse. Klienterne kan også pinge serveren på dennes ip adresse men
ikke på den navn.

Da jeg aktiverede deling af internetforbindelsen fik jeg følgende
meddelelse:

"When Internet Connection Sharing is enabled your LAN adapter will set
up to use IP address 192.168.0.1. Your computer may lose connectivitet
with other computers on your network. If these computers have static IP
addresses, you should set them to obtain their IP address automatically.
Are your sure you want to enable Internet Connection Sharing?"

Man kan jo ikke sige, at jeg ikke blev advaret mod at det kunne give
problemet

Jeg har prøvet at følge rådet fra Windows 2000 og ændre til dynamisk IP
adresse på klient PC'erne, men så mister de helt forbindelsen til
netværket, så det er ikke en farbar vej.

De 3 PC'er forbundet med 100 MB netkort til en 100 MB hub.

"Server" PC kører Windows 2000 med EICON DIVA ISDN modem.
Internetforbindelsen til TeleDanmark er konfigureret som delt med
automatisk opkald.
TCP/IP data på LAN forbindelse
IP = 192.168.0.1
Subnet=255.255.255.0
Ingen DNS data angivet
TCP/IP data på Internetforbindelse:
IP = automatisk
DNS = 194.239.134.83 alt. 193.162.153.164
Advanced:
General
   USE default gatewau on remote network
DNS:
   DNS server addresses to use 194.239.134.83 og 193.162.153.164
   Append primaty and connection specific DNS suffixes
   Append parent suffixes of the primary DNS suppix
   Register this connection addresses in DNS
   Resten tomt
WINS
   Helt tom
   IP Security: Do not use ISPEC

"Klient1" kører Windows 95 OSR2
IP = 192.168.0.2
Subnet=255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1 (TeleDanmark)
DNS = 194.239.134.83 HOST = "Server"

"Klient2" kører også Windows 95 OSR2
IP = 192.168.0.3
Subnet=255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1 (TeleDanmark)
DNS = 194.239.134.83 HOST = "Server"

Hvad er der galt?

Flemming Thor Hansen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 10-01-01 22:54

Hej Flemming

"Flemming Thor Hansen" <fth@nospam_mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Ved hjælp af Bjarne Duelunds PC-INFO fik jeg uden problemer sat 2 PC er
> i et lille netværk op til at dele en internetforbindelse på en 3. Stor
> ros til vejledningen.

Mange tak for roserne.

> [...]
> på navn. De to klient pc er kan pinge hinanden på både navn og ip
> adresse. Klienterne kan også pinge serveren på dennes ip adresse men

Har du enablet Netbios over TCP/IP på Win2k maskinen ?

> *******************************************************************
>
> "Klient1" kører Windows 95 OSR2
> IP = 192.168.0.2
> Subnet=255.255.255.0
> Gateway = 192.168.0.1 (TeleDanmark)
> DNS = 194.239.134.83 HOST = "Server"

Har du prøvet med masknens Netbios navn som Host navn, uden domæne ?

--
Mvh Barne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Bootable CD-ROM, Fjernstyring med VNC m.m.:

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 10-01-01 22:59

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> DNS = 194.239.134.83 HOST = "Server"
>
> Har du prøvet med masknens Netbios navn som Host navn, uden domæne ?

Maskinens..... !!!

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 11-01-01 20:23

On Wed, 10 Jan 2001 22:53:38 +0100, "Bjarne Duelund" >
>Mange tak for roserne.

Velbekomme og tak for svaret.

>Har du enablet Netbios over TCP/IP på Win2k maskinen ?

Nej det har jeg ikke. Det burde jeg nok, men jeg alligevel har løst
problemet med at anvende LMHOSTS filen, hvor jeg har fortalt adresser og
navne på de to andre maskiner i systemet. Der er lagt ind med #PRE så de
lægges ind i cache og dermed hurtigt kommer frem. Det har jeg tænkt også
at gøre på de to andre PC'er.

>Har du prøvet med masknens Netbios navn som Host navn, uden domæne ?

Ja. Det var det jeg gjorde, men måske forklarede jeg det ikke så
tydeligt

Flemming Thor Hansen