Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Arv & fordeling
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 11:01

Hej,

I forbindelse med min fars død har jeg et spørgsmål omkring fordelingen af
evt. arv.

Boet er gjort op og der er lidt værdipapirer og kontanter. Min Far har
skyldt min mor penge igennem mange år og der er dukket et papir op på det!

Mit spørgsmål er nu hvordan det skal betales. Min mor har noget særeje og de
skyldte penge er nok lånt fra særejet uden at jeg er sikker..

Er fordelingen sådan her:

Boets værdi minus min fars gæld til min mor og der efter 50% til min mor +
33% af resten og så resten mellem os søskende!

Eller er det sådan her:

Min mor 50 % af boet. Min fars gæld til min mor bliver fratrukket hans 50%
hvorefter min mor for sine 33% og os søskende resten?

Lidt kryptisk min jeg håber I forstår spørgsmålet!

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 25-05-07 12:15

"Petersen" skrev

> Lidt kryptisk min jeg håber I forstår spørgsmålet!

Ja, men der er alligevel noget uafklaret.
Er din far og mor gift?
Har både far og mor særeje?
Er alle børnene med samme far og mor?

Men generelt er boets værdi aktiver minus passiver, altså når gælden er
betalt.
Så først betales gælden til mor og alle andre, f. eks. skat, plejehjem,
begravelse.
Og så ser man på hvem der skal arve, og om der skal betales boafgift.

Normalt ville en efterlevende ægtefælle sidde i uskiftet bo når alle børnene
er fælles.
Man kunne også forestille sig at gælden ikke er din fars til mor, men et
fælleseje til mor.
Altså din mor har arvet fra sine forældre/taget med ind i ægteskabet som
særeje, derefter lånt fællesejet penge til et hus købt i fællesskab.

Selve det at boet er gjort op tyder på at det er mere indviklet end blot et
særeje.
Det tyder stærkt på at far også havde særeje.

Uden at det skal virke snagende, er man nødt til præcist at vide hvordan
familie og økonomiforholdende hænger sammen, hvis ikke hjælpen skal skade
mere end gavne.

mvh
Alex Christensen