Gennemsejling af Guldborgsund med dybgang ~
Fra : Flemming

Dato : 25-05-07 12:57

Er der nogen der ved om det er muligt at sejle hele vejen fra Gedser til
Guldborg?
/Flemming

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-07 13:21

Hej Flemming,

Ja det kan du.
Der ligger et par sten i kanten af sejlrenden i den sydlige del
som du skal være opmærksom på.
Hold øje med om der er lavvande.

Mvh/Harding

Fra : Flemming

Dato : 25-05-07 14:36

Når jeg ser på kortet sydøst for kalvø er der et område hvor dybden er
angivet til under 2 meter; men det er åbenbart ikke et problem.
Tak oplysningen.
/Flemming

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-07 14:58

Hej Flemming,

Her er der lidt yderligere information.

Mvh/Harding

10. november blev det omsider officielt - også i Danmark. Renden
syd for Frederik Den IX's Bro er renset op, og dybden er nu på
mindst 2,1 meter. Det fremgår af "Efterretninger for Søfarende".
Her er oplysningen:

*936.
Danmark. Smålandsfarvandet. Guldborg Sund. Oplysning om dybde.

Tidligere EfS. 1/25 2006 udgår.

Position. 54° 45,0´ N 11° 52,4´ E, Guldborg Sund.

Detaljer. Efter oprensning er dybden i det afmærkede sejlløb
gennem Guldborg Sund 2,1 m.

Note. Opmærksomheden henledes på, at afmærkningen af Guldborg
Sund løbende justeres på grund af materialevandring.

Søkort. 163, 160, 197.

Publikation. Den danske Lods II, side 308. [J.nr. 2524-0007-04].

(KDI 27. september og FRV 7. november 2006)

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-05-07 16:12

Tjaa.

Jeg har så en båd der stikker 2.1 når den er ferie lastet, efter papirene
skulle den stikke 1.85, men hvad betyder 25 cm her???

Eller gør det, mener i det er forsvarligt at sejle en båd der stikker 2.10
igennem Guldsund?

Hvis nej, Hvilken dydbe mener i er forsvarlig til Guldborgsund?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet U0GAL)" <harding@U0GALlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11801018160.0426164917623204@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-05-07 10:25

Hej Børge,

Tjaa, det er op til navigatøren at bestemme om han kan sejle
igennem.
Søkort og Efterretninger for Søfarende er kun vejledende.

Saltindholdet i vandet kan give få centimeters svingninger af
dybgangen.
Vandspejlets svingninger er betinget er sammensat af to
komponenter; det regelmæssige tidevand, der skyldes månens og
solens tiltrækning på den roterende jordklode, og de
uregelmæssige vandstandssvingninger, der forårsages af vindens
påvirkning, d.v.s. den skiftende regionale fordeling af høj- og
lavtryk.

I de indre danske farvande er tidevandet mere eller mindre
maskeret af meterologisk betingede vandstandssvingninger, som,
afhængig af kystliniens topografi, kan forårsage højvander på op
til 1,5 meter eller mere over middelvandstand.
Kraftige højvander forekommer især i efterårs- og
vintermånederne, medens marts, april og maj generelt er
lavvandsperiode.
I sommerperioden skal man indhente oplysninger om den aktuelle
vandstand for på betryggende måde at kunne føre skibet gennem
sundet.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-05-07 10:38

Prøv at se på FRV´s kort over området med de målinger og
prognoser der her er at få:

http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE

Mvh/Harding

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-05-07 07:48

"Flemming" <fnifjern@os.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved om det er muligt at sejle hele vejen fra Gedser til
> Guldborg?

Ja - det er muligt.
Sidste sommer sejlede jeg igennem med en HR342 som stikker godt 1.8 m. På
det tidspunkt var oprensningen igang.

Der er et par smalle steder, især syd for Nykøbing , hvor man skal være
omhyggelig med at overholde sejlrenden. Det gælder især stykket fra
Gedsergård Broen til Bredningen og fra Bredningen forbi Hasselø til Nykøbing
F.
Løbet Kroghage Dyb mellem Rødsand og Gedser er meget smalt - der kan være
kraft strøm.

Det er flot farvand, og ikke noget at være nervøs for.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Flemming