Problem med Ducati ladesystem (lidt OT)
Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 15:21

Hej

Nedenstående er måske lidt OT, men håber dog at Steen Gruby eller andre med
forstand på el kan hjælpe

Jeg har en stubfræser udstyret med en Hatz dieselmotor.
Denne motor er monteret med en Ducati enfaset generator og et Ducati
laderelæ/spændingsregulator.

Systemet er identisk med det som Steen Gruby har beskrevet på side 13 i
denne her artikel fra 2005.
Link: http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

Jeg har nu været igennem et par spændingsregulatorer uden at få systemet til
at virke.
Når jeg sætter tænding på systemet, kommer der ikke lys i ladelampen.
Starter jeg motoren uden at generatoren er tilkoblet spændingsregulatoren
kan jeg måle AC spænding på generatoren på op til 30 volt afhængig af motor
rpm. (her lyser ladelampem så)
Tilslutter jeg nu generatoren til spændingsregulatoren falder "AC"
spændingen til ca. 10 volt, mens der går en strøm på 15 - 20 amp, der
"genereres" dog ingen DC spænding til batteriet.
Jeg prøvede så at afmonterer generatoren fra motoren (og holde den isoleret
fra motoren) og tilslutte den til spændingsregulatoren, nu lyste ladelampen
så som den skulle (med stoppet motor).

Måler jeg mellem en af de to ledninger fra generatoren og stel, er der kun
ca. 8 ohm, jeg mener ikke at der bør værer nogen forbindelse.
Spørgsmålet er nu om der skal / må være forbindelse fra "spolen" i
generatoren til stel på motoren ?

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

ps, en link til en lille video af "uhyret" hvorpå generatoren er sidder.
(taget lidt at hente) http://www.minigravko.dk/stubfraser1.wmv

pps, spændingsreuglatoren (Ducati 343638) skulle også passe på nyere
Ducatier. Jeg har købt den til 1120 kr + moms hos www.ep.dk , dette skulle
være en del billigere end hos ducati importøren hvis nogen mangler en i
fremtiden.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-05-07 16:14

On Fri, 25 May 2007 16:20:39 +0200, "Bjarne Petersen" <bep "krøll
alfa" adslhome.dk> wrote:

Hej Bjarne.

> [...]
>ca. 8 ohm, jeg mener ikke at der bør værer nogen forbindelse.
>Spørgsmålet er nu om der skal / må være forbindelse fra "spolen" i

Du har sådan set fundet fejlen.
Statoren er kortsluttet tilk stel.
Det må den ikke være.
Resultatet er, at nåe de to thyristorer i regulatoren styres igennem
kortsluttes generatoren til stel gennem den interne kortslutning.
Det er årsagen til de 10 Amp. strøm der går, og at spændingen belastes
ned til 10 Volt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole

Dato : 25-05-07 16:58

Steen Gruby wrote:

> [...]
> kortsluttes generatoren til stel gennem den interne kortslutning.
> Det er årsagen til de 10 Amp. strøm der går, og at spændingen belastes

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en Duc gen / reg, men hvor sidder
ensretteren, i regulatoren ?

Ole

Fra : Ole

Dato : 25-05-07 17:09

Ole wrote:

> Nu skal jeg ikke gøre mig klog på en Duc gen / reg, men hvor sidder
> ensretteren, i regulatoren ?
>
> Ole

OK, det lykkedes mig at dl PDF filen, sød lille opstilling
for den een fasede, lidt imponerende at man faktisk ignorer
de højspændings transienter en ubelastet spole kan give.

Steen må have ret.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-07 11:38

Hej Steen

> [...]
> kortsluttes generatoren til stel gennem den interne kortslutning.
> Det er årsagen til de 10 Amp. strøm der går, og at spændingen belastes

Mange tak for svaret, så vil jeg investere i en ny generator.

Et tillægs spørgsmål, hvor meget strøm kan der trækkes på "ladelampe"
udgangen ?
Jeg kunne godt tænke mig at montere et relæ (lille Bosch bilrelæ, 5 ben
osv.) så jeg kan tilkoble et horn til olietryksalarmen, men således at det
kun hyler hvis olietrykket falder mens motoren kører (og der dermed ikke er
lys i ladelampen)

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen