Kawa 650
Fra : KWR

Dato : 25-05-07 09:40

Og så er der det med kæden. Jeg synes 30 mm slup er meget. Den kommer
betænkelig tæt på støttebenet.
KWR

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-05-07 10:21

KWR wrote:
> Og så er der det med kæden. Jeg synes 30 mm slup er meget. Den kommer
> betænkelig tæt på støttebenet.

Det er vel 15mm ned og 15mm op. Og hellere slide sidestøtten lidt end at
smadre udgangsakslen.

Summa summarum - stol på at konstruktøren har tænkt over det der står
skrevet.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 10:35

> Det er vel 15mm ned og 15mm op. Og hellere slide sidestøtten lidt end at
> smadre udgangsakslen.

Nemlig

- Og husk at tage målet når cyklen er belastet ( altså ned fra støttebenet
og en person på sædet af rimelig drøjde)

Vh. Per

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 11:19

"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse

> - Og husk at tage målet når cyklen er belastet ( altså ned fra støttebenet
> og en person på sædet af rimelig drøjde)

NIX!

Sluppet er til fordi at kæden strammes op p.g.a. svingerens geometri
(trigonometri må det vel egentlig være?) under indfjedring og bare der er en
anelse slup når den er mest stram herunder, er den løs nok!

Det er ulogisk at angive servicemål som ikke kan udføres af brugeren alene,
hvorfor en procedure som af dig nævnt istedet vil medføre et passende større
mål som chaufføren egenhændigt kan kontrollere på autobahn-tanken undervejs
til Italien.
Det samme gør sig gældende for f.eks. olieniveau'et, og er grunden til at
nieveau'et angives som i brugs-situation (á autobahn-tanken) og ikke alene
som når motorcyklen, om morgenen, står i kold tilstand med alt olien i
bunden og ellers er let at kontrollere!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 14:03

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alene, hvorfor en procedure som af dig nævnt istedet vil medføre et
> passende større mål som chaufføren egenhændigt kan kontrollere på

Hmmm!!??

Kan godt se logikken, men jeg er ikke ubetinget enig med dig.
Har fornylig justeret en Africa Twin, og hvis man justerer den til
servicemål stående på centerben, så er den godt nok alt for stram med 1
eller 2 personer + evt. oppakning.
Det er altså ikke særligt vanskeligt at mærke sluppet siddende på cyklen,
med begge ben på jorden.
En anden ting der er værd at nævne, er at kædehjulene i mange tilfælde
centrerer dårligt, og skal justeres efter strammeste sted.

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 18:12

> [...]
> Har fornylig justeret en Africa Twin, og hvis man justerer den til
> servicemål stående på centerben, så er den godt nok alt for stram med 1

Oppakning eller ej, affjedringen risikerer at gå i bund p.g.a. huller i
vejen og lignende obstraktioner, så kæden SKAL altid være så slap at den
ikke strammes 100% under max. indfjedring - Uanset hvorledes fabrikken
beskriver det og hvorledes at brugeren tolker beskrivelsen!

Ud fra gode gamle dages procedurer (som i dette tilfælde er fra før den
første O-ringskæde så dagens lys på ved lanceringen af Suzuki GS750) bruger
man stadig udtrykket "spænde kæde" selvom det idag først er nødvendigt at
efterspænde når kæden er på nippet til at være færdig. "justere" var nok et
langt bedre og mere betegnende ord, der kan afholde folk for at "spænde"
deres kæde alt for hårdt (når der typisk genmonteres baghjul efter
dækmontage)

> [...]
> En anden ting der er værd at nævne, er at kædehjulene i mange tilfælde
> centrerer dårligt, og skal justeres efter strammeste sted.

Jeg vedgiver at kædehjul kán være excentriske; men dét er en reklamations og
ombytnings -sag :-| Tandhjulene må netop p.g.a. stram-slap-stram problemet
ikke være ude af center, ligesom at en lokalt forlænget/slidt kæde (der
skiftesvis strammes op når den længde-fixeres af tandhjulet og slækkes når
den lange del hænger frit) også er regulært skrot!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 10:50

"KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Og så er der det med kæden. Jeg synes 30 mm slup er meget. Den kommer
> betænkelig tæt på støttebenet.

Du er sikker på at den ikke blot er slap og tæt på støttebenet ét sted og
holder de 30mm et andet sted - Med andre ord: Lokalt slidt, som er
skrotningsgrund :-/

Jeg synes at have oplevet at fabriksopgivelsernes ca 30mm opfattes og bruges
vidt forskelligt af folk - Den effektive retningslinie til kædejustering er
at vurdere kædens opførsel under jævn kørsel:
- Slasker hhv. bugter den underløbende del sig, er den for slap!
- Formedelst sitrer den, er den for stram!
- Hænger den nedad i én jævn bue er den perfekt!
- Har man som ovennævnt en punktslidt kæde vil dét også afsløres, derved at
man ikke vil kunne få den til at "finde ro"

Det er nok smartest at lade en anden person vurdere fra et andet køretøj :-/

Har man én gang fundet den perfekte opspænding, er det let at skabe sig sit
eget kontrol-mål mellem kæde og bagsvinger et let definerbart sted til
fremtidig brug!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 11:19

On Fri, 25 May 2007 11:49:41 +0200, Armand wrote:

> "KWR" <kwedel@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at have oplevet at fabriksopgivelsernes ca 30mm opfattes og bruges
> vidt forskelligt af folk -

Nemlig, og 30 mm. er i underkanten for en lang svinger med "central
fjederben". Faktisk er 40 mm. tættere på en rolig kæde under drift.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr