Sommerferien - øst eller vest?
Fra : Martin

Dato : 24-05-07 12:26

Hej med jer

Jeg ville lige høre om i har nogen gode ideer, jeg var ved at se på
sommerferie planer for mig og min FZR og er indtil videre kun nået så
langt som at jeg vil ned til nurburgring, se den, måske prøve et par
omgange og så videre der fra.

Her kan jeg så ikke helt beslutte mig for retningen, jeg har en uge
til rådighed hvor jeg kunne:

- Køre syd på til alperne og ligge og lege der, men hvor er der bedst
henne af?

- Køre øst på ind over tjekkiet og polen, helt op nordpå og krydse ind
over Tyskland før jeg igen er i DK. Den vej er der god mulighed for at
se par fede drypstens huler og, de rette steder, stadig bo billigt og
spise godt for ingen penge. Ihvertfald dem der går mod prag (slog min
ene fælg skæv på bilen sidst vi var der).

- Køre vest på ind over Belgien og Holland, men der har jeg ikke været
ret tit så jeg ved om der er noget at komme efter ud over flade
marker, belgiske pomfritter og et hav. Men nu har vi vel også rigeligt
vand her i landet.
Måske også noget mere civiliseret forhold og knap så langfingret
personer som hvis man kører øst på.

Anyway, hvis i har nogen ideer så kom med dem, der må være nogen
guldkorn imellem
Umiddelbart bliver det camping med telt men som sagt, har i andre
ideer så kom hit.

mvh Martin

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 20:34

"Martin" <swamp2k@gmail.com> skrev i en meddelelse

> - Køre vest på ind over Belgien og Holland, men der har jeg ikke været
> ret tit så jeg ved om der er noget at komme efter ud over flade
> marker, belgiske pomfritter og et hav.

Undervurder ikke Belgien! Du glemmer helt øllet
Men du kan selvfølgelig hænde ikke at være til øl :-/

Hele området er spækket med minder og reminiscenser fra de to verdenskrige,
så er man blot lidt historisk minded er dét et tungt argument.
Efter at været kommet på vildspor på vej sydover efter at have været til
motorløb på Spa, forvildede vi os ind i Luxemborg og kom et sted forbi en
gammel Shermann-kampvogn på et piedestal samt en statue af Patton, der
forøvrigt ligger begravet blandt sit regiments faldne på den amerikanske
krigskirkegård i Luxemborg til trods for at han døde længe efter krigens
afslutning.
Der findes efter sigende kun to statuer af Patton, så lidt Googlen skulle
vise dig hvor på kortet at vi befandt os!
Man kune også kigge ind forbi Bastogne som general McAuliffe under
Ardennerslaget i julen '44 nægtede at overgive med beskeden "Nuts" - Hvert
år starter byens borgmester fesligholdelsen af byens befrielse ved at kaste
nødder ud fra rådhusets balkon

Alt andet lige er Ardennerne også fyldt med små veje der bugter sig gennem
dale og skove - I stik modsætning til Fulda-sletten hvor man igennem den
kolde krig regnede med at øst og vest ville tørne sammen når/hvis
udenrigspolitikken brød sammen

--
Armand.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-05-07 08:53

Det sydlige Flandern omkring Ypern er helt vildt imponerende. Det er et
kæmpestort område, der var én stor slagmark under 1. verdenskrig. Man
kan køre rundt hele dagen uden at se andet end militærkirkegårde og
steder, hvor der har fundet blodige slag sted, nogle steder er der også
bevaret de originale skyttegrave, og i grøftekanterne ligger der
ueksploderet ammunition, som bønderne finder på markerne og lægger ud
til vejen, hvor ammunitionsrydningstjenesten fra den belgiske hær kører
rundt en gang imellem og samler ind.
Det hele gør nok størst indtryk på en guidet tur, men så behøver man
heller ikke at være særlig krigsliderlig eller historieinteresseret for
at blive grebet af det.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Niels Pein

Dato : 24-05-07 22:53

"Martin" skrev ...
> [...]
> til rådighed hvor jeg kunne:
>
> - Køre syd på til alperne og ligge og lege der, men hvor er der bedst

Den mulighed ville jeg vælge.
Den centrale del af Schweiz. Passene; Furka, Grimsel, St. Gottard, Susten,
Simplon (ikke ind i Italien), Nufenen og evt. videre østpå derfra, det er et
lækkert område.

Schweiz har ry for at være dyrt, men benzin og campingpladser er ikke så
galt, så det gælder bare om at undgå "luxus" som hoteller og restauranter.
Italien er forresten blevet dyrt efterhånden.
--
Hilsen Niels
TransAlp (der har været i Alperne mange gange)

Fra : Martin

Dato : 25-05-07 12:59

Tak for de gode svar :)

Sammenlagt er det da ved at ligne noget, jeg får nok kørt mig selv
helt flad men det er vel også ligesom pointet med det.
Jeg lægger ud med en godt og vel 600km motorvej til Rhenegge,
Diemelsee - en naturpark i tyskland.
Der fra videre til nürburgring og de omkring liggende områder, der
skulle være ret flot og godt i sig selv. Så må tiden vise hvor
spænende der er der i længden.

Dernæst tror jeg så jeg vil følge de fleste råd og drage syd på, det
lød til Niels Pein kendte nogen områder jeg skal have slået op.

Og dernæst så .. ja .. er der tid til det sætter jeg nok kursen ind
over frankrig og kører op over belgien og holland hjem, jeg ved bare
ikke hvor spænende de her krigsområder er når man ikke kender en
daddel til dem og historierne bag.

Noget helt andet jeg tænkte på var oppakningen - jeg har 2 stof
sidetasker som har tjent mig rigtig godt så de skal ihvertfald med, og
så har jeg sådan en pølse jeg havde tænkte mig at smide over
"bagsædet" til telt og alt mulig andet. men hvordan får man nu den
spændt fast uden samtidig at få ridset kværnen med kroge fra
elastikerne og what not?
Jeg syntes jeg kan huske at have set nogen have sådan noget folie af
en art man kunne "lægge over" der hvor baggagen sad og gnubet op af
cyklen - nogen der kender mere til det?

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-05-07 15:52

Martin skrev den 24 maj 2007 i

> [...]
> spise godt for ingen penge. Ihvertfald dem der går mod prag (slog min
> ene fælg skæv på bilen sidst vi var der).

Du går, som de andre ærede talere ganske rigtigt anfører, ikke fejl af
Belgien, Ardennerne, Eifel og Luxembourg. Der er flot og *skal* ses.

Vil dog gerne anbefale turen på langs af Mittelgebirge på grænsen mellem DE
CHK. Videre op i det nordlige CHK er der Riesengebirge på grænsen mellem PL
og CHK med adskillige naturparker hele vejen over mod SLO. Men nået derover
er der så ved at være for mange buler og huller i vejene til at være en
fornøjelse.

Hvis du "kun" har en uge kan det ske det bliver for knebent med at nå Alperne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-07 19:16

Martin <swamp2k@gmail.com> writes:

> [...]
> "bagsædet" til telt og alt mulig andet. men hvordan får man nu den
> spændt fast uden samtidig at få ridset kværnen med kroge fra

Du giver motorcyklen et godt lag voks, og sætter så bogbinderplastik
på. Voksen sikrer at det er let at få plastiken af igen.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*