Hjælp til valg af MC - prisleje ca. 75k
Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 23-05-07 11:06

Skal snart have købt mig min første mc. Siden jeg fik kortet for 6 år siden
har jeg kørt en del, men aldrig ejet en selv. Nu er tiden så kommet, men jeg
kunne godt bruge lidt vejledning. Har bestemt mig for at det skal være en
sportsmaskine. Den skal bruges til transport til og fra arbejde i
sommerperioden (15km hver vej) og derudover til hyggeture med vennerne og
engang imellem en tur med konen bagpå. Er efterhånden sporet lidt ind på
hvad det kunne være for en mc jeg skal have mig, men har endnu ikke været
ude og prøvekøre. De 4 jeg har kig på kan alle fås til ca 75k eller en smule
over:

Suzuki Gsx-r 600 - har set et par 98'ere i mit prisleje med ca. 40k km på
klokken. Modelskifte i 98 svjv?
Suzuki Gsx-r 750 - 95-96'ere med 40-45k km rammer mit prileje her.
Kawasaki Zx6r - 95-96'ere med 35-40k km
Kawasaki Zx9r - 94-97'ere med 35k-40k km.

Hvilke svagheder/styrker er der ved de forskellige cykler. Umiddelbart
hælder jeg mest til Kawasaki, da de efter sigende skulle være lidt mindre
race agtige, dvs. muligt at have passager på. ZX9r har jo fordelen af en
masse hk, men skulle have svag toppakning og bagdæmper.

Hvor vil i vurdere jeg får mest ud af mine penge? Om den har 100 el. 140 hk
bliver i første omgang ikke afgørende, da jeg er vant til at køre 1100
virago, så selv en 600 vil have rigeligt overskud til mig de næste par
sæssoner.

Fra : Ralph Køster

Dato : 23-05-07 11:24

Hej.

Har du undersøgt forsikringspriserne på R modeller før dine drømme får dig
til at købe een?

Bare et godt råd.

Ralph.

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 23-05-07 11:33

> Har du undersøgt forsikringspriserne på R modeller før dine drømme får
dig
> til at købe een?

Jeg har valgt at nøjes med ansvar... det koster mig 1500 kr årligt uanset
hvilken af cyklerner jeg vælger.

Fra : Erling Christensen

Dato : 23-05-07 11:41

On Wed, 23 May 2007 12:05:40 +0200, "Lars Bjerregaard"
<lars.bjerregaard@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>bliver i første omgang ikke afgørende, da jeg er vant til at køre 1100
>virago, så selv en 600 vil have rigeligt overskud til mig de næste par

Jeg vil sige, at hvis du vil undgå for meget racer agtig kørestilling,
så er det ikke en Suki GSX-R eller en Kawa ZX-R... men nærmere en
Honda CBR du skal se efter....

Men det kommer lige så meget an på ens kropsbygning.... den ene model
er måske ubehagelig og sidde på, medens den anden lige passer...

Forsikringsmæssigt, så er det et helt andet spørgsmål.... er man under
35 og ikke har elite status på bil som kan overføres, så koster det
hvis der skal Kasko på....

Prøv de forskellige modeller du drømmer om, og snak så med
forsikringen om den du gerne vil eje....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 23-05-07 12:05

> [...]
> hvis der skal Kasko på....
>
> Prøv de forskellige modeller du drømmer om, og snak så med
> forsikringen om den du gerne vil eje....

Forsikringen er som sagt den samme... det bliver uden kasko indtil videre.

Har prøvet en CBR600, men den er for meget tourer til mig... vil gerne
have
en mere sportspræget maskine derfor faldt valget på suzuki el. kawasaki.
Selvfølgelig skal jeg have prøvekørt dem, men ville gerne vide om der var
nogen faldgrupper på de mc'er jeg har udset mig... om jeg evt. skal gå
efter
en 98 model hvis det er muligt osv.

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 23-05-07 12:24

"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil sige, at hvis du vil undgå for meget racer agtig kørestilling,
> så er det ikke en Suki GSX-R eller en Kawa ZX-R... men nærmere en
> Honda CBR du skal se efter....

Jeg har en zx9, godt nok nyere version en den nævnte.. Men jeg synes ikke
jeg sidder så racer-agtigt på den.. når jeg sidder på den, føles det næsten
som en GS500 kørestilling.. men efter at have set et billede af mig selv på
kan jeg da godt se, at man sidder lidt foroverlænet :)

> Men det kommer lige så meget an på ens kropsbygning.... den ene model
> er måske ubehagelig og sidde på, medens den anden lige passer...

zx9r passer perfekt til mig.. jeg ar 188 og vejer 100kg. bliver dog øm i
røven efter et par timers kørsel. Corbin sæde koster desværre bare kassen.

Bagsædekomforten er måske bare ikke så god? Kørte min bror til hans bil, en
dag efter han havde været på druk. Han mente han sad temmelig højt på
bagsædet..

Mvh Anders

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 23-05-07 13:17

Et alternativ til de 4 sports mc'ere kunne også være en Suzuki TL1000S. Har
set en 97'er der har gået 35.000 med komplet leo vinci udstødningssystem til
lige over de 80K. En V2'er lyder virkelig godt

Fra : Jakob

Dato : 23-05-07 14:55

Lars Bjerregaard wrote:
> Et alternativ til de 4 sports mc'ere kunne også være en Suzuki TL1000S. Har
> set en 97'er der har gået 35.000 med komplet leo vinci udstødningssystem til
> lige over de 80K. En V2'er lyder virkelig godt

Så skal du finde en hvor bagdæmperen er skiftet.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 24-05-07 01:09

> [...]
til
> lige over de 80K. En V2'er lyder virkelig godt

Joo, hvis man kan lide den lyd... men den har ( syntes jeg ) nogle
vibrationer der for mig ikke er til at leve med ) Men det er jo en smags
sag.

Jeg ville.. hvis du skal have en bag på ... prøve CBR 600 igen..

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 24-05-07 10:33

> [...]
> sag.
>
> Jeg ville.. hvis du skal have en bag på ... prøve CBR 600 igen..

Jeg vil i hvert fald i weekenden tage ud og prøve en kawasaki zx9r og en
suzuki gsx-r for at have et bedre sammenligningsgrundlag. Den CBR jeg har
kørt på var en F2'er, for mine 75k kan jeg også fint få en F3'er med under
30k km på klokken.

Indputs om hvad jeg skal være opmærksom på i mit valg er stadig meget
velkomne

Fra : Erling Christensen

Dato : 24-05-07 11:00

On Thu, 24 May 2007 11:33:07 +0200, "Lars Bjerregaard"

> [...]
>30k km på klokken.
>
>Indputs om hvad jeg skal være opmærksom på i mit valg er stadig meget

Jeg har hørt fra en der har haft en Kawa ZX9R, at sædet er meget
hårdt, og en længere køretur ikke var en fornøjelse...

Som jeg forstod det, så var det ikke videre sjovt for passageren og
sidde bag på...

Men jeg vil tror, at de fleste Racer, nok ikke rigtigt dur til og have
en bag på.... Det er jo ikke ligefrem sådan har man drøner rundt på
racerbanen med 2 mand på.
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Hans/NTV

Dato : 24-05-07 12:20

Hej Lars!
Du har ikke overvejet en VFR. Jeg er måske lidt gammeldags, men jeg
synes at den har en fin kombination af sport og touring og ikke at
forglemme - man sidder ok bagpå også.

hVh
Hans/NTV
NTV650/ST1100

Fra : Lars Bjerregaard

Dato : 25-05-07 10:56

Fornuften fik alligevel lov og bestemme og valget faldt derfor på en
CBR600
F2, så der også blev lidt penge i overskud. Jeg venter med en større
maskine
til jeg har kørt et par sæssoner på den her. Tak for hjælpen.