Garmin Zumo 550 første erfaringer
Fra : Kent

Dato : 22-05-07 22:20

Jeg købte en Garmin 550 i fredags og har fået den monteret i dag.

1. Jeg har allerede lavet en ridse i skærmen. Meget dumt.

2. Hver gang GPSen monteres i holderen skal sikkerheds skruen (som
forhindre låsemekanismen i at hoppe op) skrues fast. Det er ikke sådan
lige til at få den skruet op igen i mørket. Er det virkelig nødvendigt
at stramme skruen hver gang?
På det område er TomTom Rider vist smartere.

3. Når GPSen viser "Drej om 0 meter", så er det for sent. Der skal
drejes ved 10 - 20 meter.

4. Når mit speedometer viser 120 km/t, så kører jeg alligevel ikke kun
110. Ved 110 på GPSen viser MCen 112. GPSen burde vel være nøjagtig?

5. Multistikkene på sådan en BMW R 1150 R er vist beregnet til at sidde
i sikkerhed under en motorhjelm. De er irrede og ikke til at få fra
hinanden. Motorcyklen er 5 år gammel. I det hele taget når BMWen ikke
rigtig op på Honda niveau.

--

Kent

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-07 17:14

On Tue, 22 May 2007 23:19:46 +0200, Kent wrote:

> 4. Når mit speedometer viser 120 km/t, så kører jeg alligevel ikke kun
> 110.

Det er så en ting, min oplevelse er, at de som har beregnet til
skiltningen, á xkøbing 30 Km., også har et problem :-/

GPS'en må vel formodes at være korrekt, eller ?

Selv det gamle skodamobil, som ellers er slavisk korrekt efter
motorvejs-slikkepindene, bliver underkendt af Garmin :-/

Orla Pedersen, som ikke har slet så langt på arbejde som skiltningen ellers
viser.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 17:55

> [...]
> Selv det gamle skodamobil, som ellers er slavisk korrekt efter
> motorvejs-slikkepindene, bliver underkendt af Garmin :-/

Et kombineret speedometer og odemeter (km-tæller) der drives af samme kabel
kan nemt være rimeligt præcist på afstandene men alligevel vise voldsomt
meget forkert på hastigheden. Min aprilia viser op til 20% for meget på
hastigheden mens afstanden kun varierer med få procent.

Skodaen som vi solgte for en måned siden viser omkring 6% for meget på
speedometeret, mens kmtælleren er nøjagtig indenfor en km/t

Mhs GPS'en nøjagtighed afhænger det helt af at den får et ordenligt signal.
Det er sjældenet et problem på en mc, men det kun er de nyeste med sirfIII
modtager der overhovet kan få et fix i en bil som en citroen C5. Sjovt nok
er C5'ens speedometer temmeligt nøjagtigt. Dvs indenfor 1km/t mellem 50 og
140km/t

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-05-07 18:35

> [...]
> voldsomt meget forkert på hastigheden. Min aprilia viser op til 20%
> for meget på hastigheden mens afstanden kun varierer med få procent.

Mine erfaringer er at min gamle XS400 var meget præcis, både på km og km/t.
Hvis jeg kørte den gennem en af de fartkontroller der skriver hastigheden på
et stort display, så kunne jeg ramme 80 +/-1 km/t blot ved at sigte så
præcist så muligt efter 80 km/t på speedometret (analogt, så det bliver ikke
bedre). Det blev bekræftet af min Tomtom Rider, som også ramte spot-on ved
alle hastigheder. Min nye FZ6 viser dog ca. 8% for meget (ifht. GPS), så når
den viser 135 km/t på speedometret, så kører jeg rent faktisk 125 km/t. Det
synes jeg er en rimeligt stor fejlvisning, specielt når jeg er vant til at
den passer så præcist.

Men det er nok med vilje at de gør det for at være 100% sikre på at det ikke
kan ske at den viser for lidt og de kan risikere at få en sag på halsen.

Generelt synes jeg dog at kilometertællerne passer ret præcist over det
hele, både på mine motorcykler og også i mine forældres bil (som også viser
ca. 7-8% for meget på km/t), men her er der jo nok heller ikke så stor
risiko for sagsanlæg.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bongo

Dato : 23-05-07 19:13

> [...]
> et stort display, så kunne jeg ramme 80 +/-1 km/t blot ved at sigte så
> præcist så muligt efter 80 km/t på speedometret (analogt, så det bliver

Min Garmin er også meget enig med disse fartkontroller, men misvisningen på
min TDM stiger lineært med hastigheden.

Vh Bongo
Der troede han havde prøvet at køre 200km/t.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 21:22

> Vh Bongo
> Der troede han havde prøvet at køre 200km/t.

Det har jeg også - i et japansk tog. Jeg er for afhængig af mit kørekort
til at tage chancen herhjemme og der skal også enten orkan som medvind til
at bil eller mc kan nå derop ...

Fra : Casper

Dato : 23-05-07 18:32

Lovmæssigt skal et spedometer vise mere en den reele hastighed. Normal
er det 3 - 9%.

fx. min Sprint ST1050 viser 250km/t som reelt er 232km/t (hurtigt nok
for mig), men det er stadigvæk ca. 7.7%......

Men en tur fra Stockholm til Rotterdam (jep jeg bor i det flade land),
som er omkring 1436km (gps) gav "kun" ca. 50km i forskel, jeg kan ikke
huske til hvilken side, men det viset at odometeret er ganske præcist.

Mvh./Casper

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 18:58

> Lovmæssigt skal et spedometer vise mere en den reele hastighed. Normal
> er det 3 - 9%.

Nej - det må bare ikke vise for lidt ...

Og der skal jo være lidt at give af med forskellig lovlig dækmontering

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 18:42

> Nej - det må bare ikke vise for lidt ...
>
> Og der skal jo være lidt at give af med forskellig lovlig dækmontering
Jup!
Men også nedslidningen af 4 mm dækmønster giver en forskel på 1,5%!

--
Armand.

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 21:38

Armand skrev:

> Jup!
> Men også nedslidningen af 4 mm dækmønster giver en forskel på 1,5%!

Det ser ud til, at hastigheden på min BMW (i hvert tilfælde op til 130
km/t) er 2 km/t for høj hele vejen. Dog med helt nye dæk monteret.

--

Kent

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 23-05-07 18:57

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> Jeg købte en Garmin 550 i fredags og har fået den monteret i dag.

Hvor købte du den henne - jeg er selv på "jagt"

mvh
Bendt

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 21:26

Bendt Rasmussen skrev:

> Hvor købte du den henne - jeg er selv på "jagt"

www.mobiludsalg.dk Og så hentede jeg den i butikken (Gladsaxe ved
København), da jeg ikke bor så langt fra butikken. Så jeg havde den 1
1/2 time efter bestilling.

--

Kent

Fra : Jørgen Peter Nielsen

Dato : 23-05-07 20:48

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote in message
> [...]
> forhindre låsemekanismen i at hoppe op) skrues fast. Det er ikke sådan
> lige til at få den skruet op igen i mørket. Er det virkelig nødvendigt at

Jeg strammer aldrig skruen.
Det er/var mit indtryk at den mest var for at hindre simpelt tyveri

Mvh
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 18:23

"Kent" <kentF_JERNmagnussen@aim.com> skrev i en meddelelse
> Jeg købte en Garmin 550 i fredags og har fået den monteret i dag.
>
> 1. Jeg har allerede lavet en ridse i skærmen. Meget dumt.

T-Hansen har noget screen-polish beregnet til mobil-telefoner, måske at dét
kan redde Zumo-skærmen også :-/

> 3. Når GPSen viser "Drej om 0 meter", så er det for sent. Der skal drejes
> ved 10 - 20 meter.

Gælder dét alle kompasretniger?

--
Armand.

Fra : Bongo

Dato : 24-05-07 21:09

> Gælder dét alle kompasretniger?

Nej og jeg syntes heller ikke at beskrivelsen passer helt. Det er sandt at
den "klumper" lidt indimellem: F.eks. "Drej til højre nu" hvilket vil føre
en direkte ind i en husmur og vejen der menes ligger 10-20m længere fremme.
Det sker oftest hvis den kommer bagud i sine opdateringer hvilket den kan
komme hvis den af forskellige årsager har mange opgaver. Den finde så
hurtigt sig selv igen. En anden bummer jeg har oplevet var da jeg kørte
forkert på en rute der lå som et 8 tal over sydlangeland. Den foreslog en
u-vending, det gad jeg ikke for det var muligt at køre lige ud. Den lagde så
automatisk en ny rute hvor den fejlede og afskar den nederste del af
8-tallet. Jeg måtte stoppe og lægge ruten på ny.

Ellers må jeg sige at jeg/vi har meget glæde af den, den har bragt os ud på
ture vi normalt ikke ville kunne finde så præcist, f.eks langeland rundt med
hovedvejen som fravalgt. En herlig tur som er svær at lægge fordi vejene på
Langeland primært ligger som sideveje til hovedvejen. Og så har den bragt
fred ude på landevejen på den måde at den kvæler enhver diskussion om
hvilken vej vi skal køre for at køre den rigtige. Nu er det en snak om hvor
vi gerne vil hen og hvorfor vi vil ad den eller den rute. :) Et andet stort
plus er at den fortæller os ret præcist hvornår vi er hjemme igen.
Bluethootsættet som jeg troede var uundværligt er undværligt. De talt
instruktioner er ikke så væsentlige på landet og på landevejen. Måske i tæt
bytrafik, der har jeg ikke prøvet den endnu. Den har heller ikke alle
husnumre med sig. Hvis jeg beder om nr.90 tilbyder den måske 2, 40, 67 og
92. Så må jeg så vælge det tætteste.

Og så kan den simulerer en rute. Dét er fedt. Hvor god er en rute hvis man
trænger til en svingtur på de små sogneveje? Det får man et ret præcist
overblik over ved simuleringen idet den simulerer med max tilladte hastighed
på rute. Desværre kan den åbenbart ikke simulerer højden over havet, så
bakkerne får man ikke med.

Alt i alt er jeg glad for den, men den er dyr! For dyr! Man kan få en ok
bærbar for de samme penge.

Vh Bongo

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 21:36

Bongo skrev:
> <klip>
>
> Alt i alt er jeg glad for den, men den er dyr! For dyr! Man kan få en ok
> bærbar for de samme penge.

Men det er pokkers svært at montere min MacBook med 13" skærm på styret
i en plastikpose, så den ikke bliver våd.

Og så mangler den stadigvæk GPS-enheden og en tilslutning til 12V.
--

Kent

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 21:42

Bongo skrev:
> [...]
> Bluethootsættet som jeg troede var uundværligt er undværligt. De talt
> instruktioner er ikke så væsentlige på landet og på landevejen. Måske i tæt
Instruktionerne på skærmen er ok. På et tidspunkt kunne den ikke finde
ud at vise min position korrekt, men det var i byen med 5 etagers huse.
Men den kom på plads igen, da jeg kørte ud på en større gade.

--

Kent

Fra : oz9abc

Dato : 28-05-07 14:07

Hej.
Jeg modtager min Zumo 550 med Fedex imorgen så det er næsten som juleaften.
Jeg var så nærig at købe en TomTom Rider først, hvilket jeg fortrød. (læs
evt min beskrivelse af den på min hjemmeside under forum)
Hvis der er nogen der har nogle Waypoints eller ruter de kan anbefale til
550'eren er jeg meget interesseret.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 28-05-07 15:29

"oz9abc" <9abc@oz_prik_dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> evt min beskrivelse af den på min hjemmeside under forum)
> Hvis der er nogen der har nogle Waypoints eller ruter de kan anbefale til

Hvor har du shoppet henne ?

Jeg har selv kig på den.

Har set den hos pixelmania.com men har dem mistænkt for, at tømme pakken og
sælge stumperne som "ekstra tilbehør"

mvh
Bendt

Fra : oz9abc

Dato : 28-05-07 16:04

> [...]
>
> Har set den hos pixelmania.com men har dem mistænkt for, at tømme pakken
> og sælge stumperne som "ekstra tilbehør"

Hej Bendt.
Hos http://www.unbelievableshop.com
Men der er jo også http://www.hh-tele.dk/ der ligger i Aulum.
Pixmania har efterhånden et dårligt ry så der handler jeg ikke.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : oz9abc

Dato : 30-05-07 21:29

Så fik jeg min Garmin Zumo 550. Alle andre gøre mål blev sat i baggrunden så
jeg kunne fokusere på dette lille vidunder. Den kan jo MEGET mere en TomTom
Rider og jeg fik hurtigt tegnet en rute på 147km som blev overført til
GPS'en der så blev kørt idag af 9 MC'er. Det blev en rigtig god tur. Turen
kan du hente på min hjemmeside under forum og ligge den i din egen 550'er.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : Bongo

Dato : 30-05-07 22:09

> GPS'en der så blev kørt idag af 9 MC'er. Det blev en rigtig god tur.
> Turen kan du hente på min hjemmeside under forum og ligge den i din egen
> 550'er.

Det kræver en logon, er det tanken?

Vh Bongo

Fra : oz9abc

Dato : 30-05-07 23:10

> Det kræver en logon, er det tanken?
>
> Vh Bongo

Hej Det krav er nu slået fra således gæster også kan hente filer.

Mvh
Jan

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 21:32

Armand skrev:

> T-Hansen har noget screen-polish beregnet til mobil-telefoner, måske at dét
> kan redde Zumo-skærmen også :-/

Jeg har noget skærmbeskyttelse beregnet til min PDA, som jeg vil prøve
at lægge på skærmen så det ikke sker igen.

> Gælder dét alle kompasretniger?

Det ser ud til at være en ret konstant "fejl" i alle retninger. Men jeg
har allerede vænnet mig til det. På www.garmin.dk stod der en forklaring
til problemet (som jeg ikke rigtigt husker), så det er en kendt fejl.

--

Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 12:15

> T-Hansen har noget screen-polish beregnet til mobil-telefoner, måske at
> dét kan redde Zumo-skærmen også :-/

3M laver diverse skærmbeskyttere, og også en de påstår kan skjule mindre
ridser.
http://www.3m-displayschutz.de se på CV8

Jeg har ikker erfaring med den, men lige bestilt noget ARMR200 til et helt
andet formål

Fra : Hekto

Dato : 29-05-07 09:27

Kent used his keyboard to write :

> 3. Når GPSen viser "Drej om 0 meter", så er det for sent. Der skal
> drejes ved 10 - 20 meter.

Dette synes at være ent gennemgående
irritationsmoment på Garmin. Deres beskeder og
adviseringer er ikke de bedste.

> 4. Når mit speedometer viser 120 km/t, så kører jeg alligevel ikke kun
> 110. Ved 110 på GPSen viser MCen 112. GPSen burde vel være nøjagtig?

GPS'en er nøjagtig; men der er en vis
opdateringshastighed på visningen, så det du
viser HAR du kørt; men GØR det muligvis ikke nu -
10 sekunder senere.

Garmin laver gode GPS'er ... men langt fra alle
deres modeller kommer ind under det kriterie.

Deres kort er alt for dyre, adviseringerne for
dårlige. Softwaren har flere
uhensigtsmæssigheder, og der er mange overflødige
funktioner, men ikke de valgmuligheder der ville
gøre dem mere brugbare.

Jeg bruger dog en Etrex Legend C, der er vandtæt,
lille og let at montere - bruger den dog stort
set kun som 'opslagsværk' og kompas på
køreturene, da det ellers betyder for mange
underlige manøvrer.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650