Køb af motorcykel.
Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 21-05-07 22:32

Jeg har dags dato bestået min motorcykelkøreprøve. Nu er jeg så bare meget i
tvivl om hvilken cykel jeg skal have mig.

Min kørelærers var en honda cb 500, hvilket jeg ikke synes er helt optimalt.

Har lidt kig på en suzuki gsx-r 250.

Nogle der har gode erfaringer med sådan en, eller gode indput til hvilken
begyndercykel der er god. Min smertegrænse står ved ca.25000 - 30000.

Mvh. Christina

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-05-07 22:45

"Christina Hansen[8600]" <cvmhFJERN@webspeed.DETTEdk> writes:

> Nogle der har gode erfaringer med sådan en, eller gode indput til hvilken
> begyndercykel der er god. Min smertegrænse står ved ca.25000 - 30000.

Til den pris ville jeg købe en sen-90'er GS500.

Måske kunne du fortælle lidt om hvad du ikke kunne lide ved den CB 500
din kørelærer havde? Det er ellers en fin begynder-MC.

Husk at sætte penge af til udstyr.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 22-05-07 10:13

Synes i længden at en cb 500 virkede som en forvokset knallert, så ikke lige
mig. Desuden vil jeg gerne have lidt mere kåbe på.

Det skal være en sports motorcykel, som jeg kan håndtere og køre til Holland
på i uge 29.

Christina

Fra : Ole Hansen

Dato : 22-05-07 10:29

Christina Hansen[8600] wrote:
> [...]
> mig. Desuden vil jeg gerne have lidt mere kåbe på.
>
> Det skal være en sports motorcykel, som jeg kan håndtere og køre til Holland

Så vil du IKKE have en GSX-R 250! Den er da om muligt endnu mere
forvokset knallert.. Der er, efter min mening, langt mere motorcykel i
en CB'eren..

Hvad med en Bandit?

--
Ole Hansen

Fra : Ole Hansen

Dato : 22-05-07 10:30

Ole Hansen wrote:

> Hvad med en Bandit?

Blah blah.. Er ikke ligefrem en sports-motorcykel.. En SV650S så? :) De
25-30K får du den nok ikke til, men omkring 50 burde kunne købe dig en..

--
Ole Hansen

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 22-05-07 20:09

Den må jeg hellere prøve at kigge på. Ha fundet en gpz 500 s på dba til
24500... Lyder det rimeligt?

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-05-07 14:46

Christina Hansen[8600] wrote:
> Desuden vil jeg gerne have lidt mere kåbe på.
>
> Det skal være en sports motorcykel, som jeg kan håndtere og køre til
> Holland på i uge 29.

Skal den også kunne køre tilbage?

10K til udstyr (tøj, hjelm, handsker, støvler) så er der 15-20K tilbage til
at finde en mc med kåbe og taskesæt.

Jeg håber du er god til at skrue selv, for hvis du skal have noget der er
vildere end en CB500, bliver den nok meeeget gammel og med maaange km på
klokken.
Og hvis det også skal nåes inden uge 29....

God Jagt, og lad os høre hvordan det går.

/jim

Fra : CL

Dato : 22-05-07 18:05

Jim Andersen wrote:

> 10K til udstyr (tøj, hjelm, handsker, støvler) så er der 15-20K
> tilbage til at finde en mc med kåbe og taskesæt.

Det er ikke sandt,at det behøves at være så dyrt,for at få
noget ordenligt udstyr.
Jeg vil vove den påstand,at man kan blive klædt sikkert
og tørt på for under 5 K.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Moller

Dato : 22-05-07 18:16

CL skrev:

> Det er ikke sandt,at det behøves at være så dyrt,for at få
> noget ordenligt udstyr.
> Jeg vil vove den påstand,at man kan blive klædt sikkert
> og tørt på for under 5 K.

   Helt klart... du kan få en god hjelm fra louis.de til omkring 1500Kr. +
tøj til ca. det samme + støvler omkring 1000Kr. så er vi på 5000Kr. Og
kigger man på tilbud og restvare hos dem, kan det gøres til det halve.

   Det er ren galmatias at bruge 10k til udstyr, uden man absolut skal ha
et bestemt mærke/farve osv. på ryggen.

--
VH
   Moller

Fra : Jim Andersen

Dato : 23-05-07 15:03

CL wrote:

> Jeg vil vove den påstand,at man kan blive klædt sikkert
> og tørt på for under 5 K.

jojo.. men så siger vi 20-25K. Det bliver stadig svært. Inden uge 29.

/jim

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 22-05-07 20:13

Udstyret er heldigvis ikke noget problem. Har det hele, så mangler bare
cyklen.

Har lidt kigget på de gs 500, og det virker nu ikke som nogen dårlig ide.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-05-07 20:37

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Hvis du er bange for at købe en forvokset knallert, så vil jeg holde
> med de andre i at du i hvert fald ikke skal købe en GSX-R 250. Sådan
> en CB 500 kan faktisk køres temmelig friskt, hvis man giver den lidt
> smæk. Vi har en i klubben som i hvert fald ikke har noget problem med
> at hænge på de større cykler på klubturene, men ham der har den har
> også kørt en del banedage på den.

Jeg mindes en GS500 med 34hk som overhalede en CBR600F på Sturup for
nogle år siden. *Nørjjj* hvor var CBR køreren lav bagefter (han
plejer ellers ikke at være sådan til at overse, rent korporligt).

Nieller har også skamkørt Madam Blå Mk I (alias en XS400) på
Sturup. Alt sammen som påviser, at det har meget mere med føreren at
gøre, end motorcykelen.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Neser

Dato : 21-05-07 22:48

> [...]
>
> Nogle der har gode erfaringer med sådan en, eller gode indput til hvilken
> begyndercykel der er god. Min smertegrænse står ved ca.25000 - 30000.

Til at starte med kunne du evt. fortælle lidt mere om hvilken type
motorcykel du kunne tænke dig (chopper/custom, racer, touring, naked,
crosser/offroad eller ??) det gør det nok lidt nemmere at hjælpe.
Der er jo stor forskel på de forskellige maskiner.

- Neser

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 22-05-07 20:25

Er godt nok i tvivl om den kawasaki, virker for godt til at være sandt.
Forhandleren sagde, at han bare skulle have den skudt af til det han selv
gav for den, i forbindelse med et bytte. Han har nok at lave i forvejen.

Har aftalt med ham, at jeg ser om jeg kan få mit lån igennem imorgen, og han
holder den til om eftermiddagen. Syns måske det er meget spontant, men hvis
den virkelig er god, og så til den pris!!!

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 23-05-07 07:04

Christina Hansen[8600] skrev:
> [...]
> holder den til om eftermiddagen. Syns måske det er meget spontant, men hvis
> den virkelig er god, og så til den pris!!!

Min kone har en GPZ500S også fra 91, som hun er meget glad for. Den har
dog kun kørt 16.000 km. Den har lav sæde højde, hvilket passer godt til
mange af det kvindelige køn
Motorer er stærk og kan hvis den bliver passet fornuftigt, let holde
100.000 km, dog har den en svaghed og det er at generator kan tabe sine
magneter, så check at den du er ved at købe lader som den skal.

De org. kronrørslejer er ikke for slidstærke, udskiftning til koniske
kan stærkt anbefales.

Jeg synes at den org. affjedering er noget gummiagtig (men jeg vejer
også +90 kg m. udstyr), så den er blevet udskiftet til Hagon bagdæmper
og Wirth forfejdere hvilket (i mine øjne) gav en meget bedre affedering.

Held og lykke med motorcykel købet

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 23-05-07 07:57

Tak for rådet, vil jeg da lige tjekke, når jeg skal op og kigge på den.

Vejer selv 64, så mon ikke den affjedring er god nok til mig

For en sikkerheds skyld tager jeg lige backup i form af kæreste med, han har
selv ejet sådan en. Er nervøs for at "blive taget i røven".

Mvh Christina

Fra : neckelmann@gmail.com

Dato : 22-05-07 11:16

On May 22, 11:30 am, Ole Hansen <m...@get2net.dk> wrote:

> Blah blah.. Er ikke ligefrem en sports-motorcykel.. En SV650S så? :) De
> 25-30K får du den nok ikke til, men omkring 50 burde kunne købe dig en..

Jeg ville nok også vælge en GS500... Hvis der absolut skal være kåbe
på, så er det vel heller ikke et problem at finde en med fuldkåbe
eftermonteret.

F.eks. sådan en her: <http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?
annonceid=49940968>
Godt nok lidt halvgammel, så man skal nok være forberedt på at skulle
skrue lidt.

Generelt vil jeg nok sige at det er svært at finde en "sportcykel" til
25-30K. Alternativt er der jo også en ny CBR125RRRrr, men så snakker
vi jo først rigtigt om knallerter :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : neckelmann@gmail.com

Dato : 22-05-07 11:18

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-05-07 12:30

> [...]

smæk. Vi har en i klubben som i hvert fald ikke har noget problem med
at hænge på de større cykler på klubturene, men ham der har den har

Men skal det være indenfor dit budget, og med fuldkåbe, så skal du nok
se efter tidlig-90'er GS 500. Jeg kender en der lige har solgt sin med
fuldkåbe til en pris indenfor dit budget.

> Det skal være en sports motorcykel, som jeg kan håndtere og køre til Holland
> på i uge 29.

Jeg ville væsentlig hellere køre til Holland på en GS 500 end på en
GSX-R 250.

--
Jacob, til Holland i uge 28 | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 22-05-07 16:36

> Synes i længden at en cb 500 virkede som en forvokset knallert, så ikke lige
> mig.

Det må være nogle relativt friske knallerter, du har kørt på...:)

Jeg har selv lige investeret i en cb 500 som min første mc, og er nu
ganske fint tilfreds med kræfterne og køreglæden.

Jeppe

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 23-05-07 02:42

> Helt klart... du kan få en god hjelm fra louis.de til omkring 1500Kr. +
> tøj til ca. det samme + støvler omkring 1000Kr. så er vi på 5000Kr. Og
> kigger man på tilbud og restvare hos dem, kan det gøres til det halve.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man som førstegangskøber
kan vide, hvad man skal gå efter, for at kvaliteten er i orden? Som
jeg også har skrevet i en anden tråd, så skal jeg købe nyt udstyr, og
har fået anbefalet Rukka. Jeg er ikke mærkeliderlig, så hvis jeg kan
finde samme kvalitet til en billigere penge, end hvad Rukka koster, så
vil jeg langt hellere det. Problemet er bare, hvad jeg skal gå efter?
Af alt det tøj f.eks. louis.de har, hvordan kan jeg så vide, hvor
kvaliteten er i orden?

Det kan godt være der findes god kvalitet til billige penge, men det
kan man jo ikke bruge til noget, hvis man ikke er i stand til at finde
det...

Mvh.
Jeppe

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 09:30

> Jeg er ikke mærkeliderlig, så hvis jeg kan
> finde samme kvalitet til en billigere penge, end hvad Rukka koster, så
> vil jeg langt hellere det. Problemet er bare, hvad jeg skal gå efter?

Kvalitet er flere ting. Et er hvordan pasform og åndbarhed er i dagligdagen.
Noget andet hvordan det klarer en formiddag i pisregn og i sidste ende om
ved et crash beskytter ordenligt.

Pasform er kun dig selv der kan afgøre. Jeg har returneret noget Roleff til
louis fordi pasformen ikke lige var mig - Desuden var åndbarheden for ringe.
Det var som at have en plastikpose på ... Så mgs til åndbarhed holder jeg
mig efterhånden til goretex. Det er et godt kompromis mellem vandtæthed og
åndbarhed. Der er masser af andre membraner men de bedste er ikke billige...

Mhs sikkedheden ved styrt er det svært at vurdere på "noname" tøj - Det
svage punkt der er syningerne og det kan derfor være ide i at betale ekstra
for en mærkevare som man "tror på". Men når det er sagt så har de store
tyske postordrekæder idag deres egne tøjserier hvor kvaliteten er ganske
god - De har jo også et navn at værne om.

Så hvis du ikke kan vente til du finder det rigtige på tilbud, ville jeg
tage ned og kigge på hein-gericke's goretex tøj. Der ser ud til at deres
jakker koster 350-420 euro så billigt er det ikke - men det er goretex ikke
og der er 5års garanti på membranen ...

Hvis du har planer om at kører i andet end solskin så køb noget vandtæt ...

/A

Fra : Dr. Enduro

Dato : 23-05-07 10:21

Anders Majland skrev:

> Hvis du har planer om at kører i andet end solskin så køb noget vandtæt ...
>
> /A

Eller køb noget lækkert lædertøj og så noget regntøj til 200 kr. oveni...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 14:28

> Eller køb noget lækkert lædertøj og så noget regntøj til 200 kr. oveni...

Som man altid skal huske at have med, og huske at tage på inde sluserne
åbnes ...

Ja jeg ved det - det er nærmest et religionsspørgsmål om det skal være læder
eller tekstil med membran ....

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-05-07 11:08

"Christina Hansen[8600]" <cvmhFJERN@webspeed.DETTEdk> writes:

> Den må jeg hellere prøve at kigge på. Ha fundet en gpz 500 s på dba til
> 24500... Lyder det rimeligt?

Ja, det er en meget fin pris for en GPZ 500S, hvis den ellers er i orden.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Moller

Dato : 23-05-07 20:16

> [...]
>
> Nogle der har gode erfaringer med sådan en, eller gode indput til hvilken
> begyndercykel der er god. Min smertegrænse står ved ca.25000 - 30000.

   Hvis du er født med en MC mekaniker i dig, og er villig til at lede
længe efter stumper, samt bruge mange timer i værkstede for at fejlsøge
;) så er en GSX-r 250 stensikkert dig.

   Hvis du syntes en cb500 er en knallert, så er den anden en halv
knaller, med mere sporty side position ;)

   til 25-30.000Kr. kan du ik få meget med kåbe til som du vil ha lyst til
at køre uden for Danmark på grundet stabiliteten, så det bedste bud er
en GS500 med eftermonteret kåbe, men i grim ridset lakering, da de
flotte vil være over dit budget der.

--
VH
   Moller

Fra : Christina Hansen[860~

Dato : 23-05-07 22:59

Hej allesammen;)

Tak for alle besvarelserne og de god indput... Har lige været i Ålborg for
at hente min nye cykel... Det blev en kawasaki gpz 500 s, fra 1991...

Mvh. Christina Hansen

Fra : Dr. Enduro

Dato : 24-05-07 07:27

Tillykke, og husk ikke at køre på cykelstien!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-05-07 08:01

Christina Hansen[8600] wrote:

> Tak for alle besvarelserne og de god indput... Har lige været i Ålborg for
> at hente min nye cykel... Det blev en kawasaki gpz 500 s, fra 1991...

Tillykke med den! Det er vist et fint valg - både sjovt og relativt
økonomisk.

Må jeg komme med et pip om hvordan vi normalt holder styr på trådene
herinde? OK - here goes : http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Hvis du lige skimmer den og følger rådene er der ingen der kan skelne
dig fra gruppens oldermænd der har skrevet her i årevis.. err.. det er
måske ikke noget at stræbe efter..
Men gør det nu bare, ikk

--
vh