Karburatorfejl CBR600?
Fra : Mogens

Dato : 21-05-07 21:54

Jeg er den (relativt) lykkelige ejer af en CBR600F4 fra 1999, som
desværre ikke er så rask til bens, som jeg synes den burde være.
Efter råd fra Michael MKS-74 tjekkede jeg lufttilførslen, og pillede
bl.a. luftfilterkassen af.
Når man kigger ned i karburatoren sidder der et spjæld på en pind, som
glider til side hvis man giver gas (med motoren i gang). Men på min mc
gælder det kun for de 3 af cylindrene! På cylinder 1 flytter spjældet
sig ikke?
Det ser fint nok ud, og man kan også let skubbe det til side med en
finger (men det lyder lidt anderledes end når man gør det på de 3 andre
cylindre).
Nogen der forstår hvad jeg mener, og som har et bud på, hvad der kan
være galt?

På forånd tak
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 06:23

On Mon, 21 May 2007 22:53:37 +0200, Mogens wrote:

> [...]
> glider til side hvis man giver gas (med motoren i gang). Men på min mc
> gælder det kun for de 3 af cylindrene! På cylinder 1 flytter spjældet

Over det spjæld, (CV-spjæld), som ikke flytter sig, er en "klokke"/dæksel.
Under det dæksel befinder sig en membran, og en lang fjeder. Membranen skal
være hel, og uden revner, og i øvrigt være klemt fast i en rille i
karburatorhuset. Dækslet tætner så ovenpå kanten af membranen.

"stangen" kaldes en nål, og den bevæger sig med spjældet. Gennem spjældet
er en ca. 8 mm. luftkanal, lufthastigheden forbi/under denne kanal skaber
et vacuum i kanalen, og i klokken. Dette løfter membran og spjæld så meget
at lufthastigheden under kanalen holdes tilnærmelsesvis konstant.

Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
Du ud at lede efter en ny motor. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Mogens

Dato : 22-05-07 09:04

Orla Pedersen skrev:
> <cut>
>
> Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal
> Du ud at lede efter en ny motor. :-/

Uakk!!
Tak for et godt og grundigt svar. Jeg vil krydse fingre for, at
membranen ikke sidder ordentligt. Af flere skrækscenarier, så er det
vist det mindst skrækkelige :-/

mvh
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 20:55

On Tue, 22 May 2007 10:03:50 +0200, Mogens wrote:

> Uakk!!
> Tak for et godt og grundigt svar. Jeg vil krydse fingre for, at
> membranen ikke sidder ordentligt. Af flere skrækscenarier, så er det
> vist det mindst skrækkelige :-/

Tjek også lige den helt usansynlige fejl. Med motoren stoppet, løft
CV-spjældet, og kig ind til det primære gasspjæld. Drej gashåndtaget, og se
efter om messingskiven drejer/åbner.

Fra : Armand

Dato : 23-05-07 00:18

meddelelse news:5ea35unyt77y.bel0olitjtm0$.dlg@40tude.net...

> [...]
> karburatorhuset. Dækslet tætner så ovenpå kanten af membranen.
> Hvis ikke at Du finder fejl ved membran, eller monteringen deraf, så skal

Selv med nogle revner skulle spjældet vel røre sig lidt - Men det er måske
tænkeligt at én (tidl. eller nuværende ejer?) har haft lågene afmonterede og
med genmontering har klemt membranen :-/
Hvis det skulle have noget med vacuum og spjæld at gøre tænker jeg at en
blokering af det lille hul i bunden af spjældet er det eneste der kan holde
spjældet helt i ro - Men hvorledes skulle dét kunne ske :-/

Alvorligere motorskader?
Find et sted med kraftig bakke-ned (á en rampe af en slags?) og sæt i så
højt gear at motoren uden tænding lader motorcyklen trille nedad i en
hakkende bevægelse:
Hvis der på nogen måde ikke er en ensartet jævn hakken mangler der
kompression på en eller flere cylindre - Hvis hakkeriet kan registres som
1-2-3--1-2-3--1-2-3 er der en enkelt der mangler kompression og dét kunne så
være tilfældet på din !?

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 23-05-07 23:50

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]

> 1-2-3--1-2-3--1-2-3 er der en enkelt der mangler kompression og dét kunne

øhh var det så ikke nemmere at lade motorcyklen stå i værkstedet, pille alle
4 tændrør ud, trykke på starteren mens venstre pegefinger dækker hullet over
tændrøret?

Det andet lyder sku som en plan Grewy og ´jeg kunne have fundet på, ned af
bakke uden tænding, og nærstudere karbunader....

Og i Mogens´ tilfælde kunne han starte med den cylinder der ikke virkede
hensigtsmæssigt på CV karburatoren..

Men skidt, han har lykkeligvis fundet fejlen..

-
Morten

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 19:23

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det andet lyder sku som en plan Grewy og ´jeg kunne have fundet på, ned af
> bakke uden tænding, og nærstudere karbunader....

Hæ!
Jeg ved ikke om dét var en positiv eller negativ vurdering af trick'et
Men fidusen er et gammelt brugtkøbs-trick jeg lige fandt frem fra den
bageste del af registeret og som sådan meget relevant i dén situation.

Hvis jeg skulle kontrollere for en cylinder man havde mistanke imod, så
ville jeg istedet tage tændrørene ud med undtagelse af i den mistroede
cylinder, og så tørne motoren (med baghjulet i højgear?!) og se hvorvidt der
overhovedet var kompression!

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 23-05-07 22:02

Mogens skrev:
> [...]
> cylindre).
> Nogen der forstår hvad jeg mener, og som har et bud på, hvad der kan

Endnu en gang tak for gode svar!
Det viste sig heldigvis at være membranen, der åbenbart ikke var
monteret ordentligt. I hvert fald flytter spjældet sig nu, hvor jeg har
haft membranen af, og monteret igen

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 19:24

"Mogens" <msk@post_punktum_tele_punktum_dk> skrev i en meddelelse

> Endnu en gang tak for gode svar!
> Det viste sig heldigvis at være membranen, der åbenbart ikke var monteret
> ordentligt. I hvert fald flytter spjældet sig nu, hvor jeg har haft
> membranen af, og monteret igen

Tilbage til min tidligere antydning:
Hvem(?) er synderen bag dén fejl??

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-05-07 11:13

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mogens" <msk@post_punktum_tele_punktum_dk> skrev i en meddelelse

> Hvem(?) er synderen bag dén fejl??

Skal man lade den rungende tavshed blive tolket som "selvmål"?

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-05-07 12:07

Armand wrote:

> Skal man lade den rungende tavshed blive tolket som "selvmål"?

...eller måske "gruppens hjælp ikke længere nødvendig, derfor ingen
gruppelæsning"

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 12:18

On Mon, 28 May 2007 13:06:40 +0200, Torben Scheel wrote:

> ..eller måske "gruppens hjælp ikke længere nødvendig, derfor ingen
> gruppelæsning"

Meget almindeligt tror jeg. Vi andre ér nørder....

Fra : MKS - 74

Dato : 28-05-07 12:19

On Mon, 28 May 2007 13:17:45 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Meget almindeligt tror jeg. Vi andre ér nørder....

Hov-hov, tal for dig selv .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på: