fra 6 til 12 volt
Fra : Arvid

Dato : 21-05-07 21:32

hejsa
jeg har købt mig en gammel mz fra 78 den køre kun med 6 volt og ville gerne
have den bygget om til 12 volt er der en der ved hvor meget der skal til og
hvor man kan købe dele til det tak for svar
arvid

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 22-05-07 12:41

her en tysk side med dele
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/lists/mz.htm
hilsen Jørgen

Fra : Arvid

Dato : 22-05-07 17:01

hejsa
tak for svar men sådan som jeg forstår det er det ikke det jeg skal bruge er
det ikke en tændspole der kan fåes som både 6 og 12 volt ved ikke om det
bare er det der skal skiftes til en 12 volt og så er det i orden
Mvh arvid

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 22-05-07 18:59

Hej Arvid
du skal bruge tændspole og lade anlæg hvis den skal bygges om til 12 volt.
så skal du huske at pærer og evt. blinkanlæg også skal bygges om
du kan også gå ind her og kaste spørgsmålet i luften de er eksperter
http://www.mzklub.dk/news.php

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 22-05-07 19:21

Arvid kom med denne ide:
> [...]
> have den bygget om til 12 volt er der en der ved hvor meget der skal til og
> hvor man kan købe dele til det tak for svar

2 muligheder:
Metode 1 indebærer at du skifter laderelæet ud tilet 12 volt laderelæ.
Så har du 12 volt, men den lader først ved lidt højere omdrejninger.
Fidusen ved denne løsning er at det er rimeligt billigt.
Eneste yderligere er at du skal skifte pærer og tændspole.
Elektroniske ladeanlæg kan du finde inde på MZ klubbens hjemmeside.
Linket er længere oppe i tråden.

Metode 2 er at købe et komplet ladeanlæg , f. eks fra
http://www.mz-b.de/
Så har du også 12 volt, og måske endda elektronisk tænding.
Yderligere skal du skifte pærerne.
Ulempen ved denne løsning er at anlægget nemt koster det samme som du
har givet for MZ'en

Mvh
Niels

Fra : Moller

Dato : 22-05-07 20:04

Niels Kallehauge skrev:

> [...]
> Yderligere skal du skifte pærerne.
> Ulempen ved denne løsning er at anlægget nemt koster det samme som du

   Yeps 210¤ = ca. 1500Kr. med fragt... det er et fedt system, men på den
anden side, fitter en ETZ 251 motor i stellet, og kan nok skaffes brugt
til mindre penge incl. El-delene.

   Hvis du skal køre mange år endnu på den, så er MZ-B løsningen helt
klart den bedste, når først den er i, så er det ik El-problemer du har
på den mere.

   Ah ja, årgang 78 går jeg ud fra er en TS 250/1 Supra 5 eller en TS 250.

--
VH
   Moller

Fra : Arvid

Dato : 22-05-07 21:03

hej
ja det er en ts 250/1 mange tak for svar alle jeg må rode lidt med hvad der
er billigst
arvid

Fra : Moller

Dato : 22-05-07 21:17

Arvid skrev:
> hej
> ja det er en ts 250/1 mange tak for svar alle jeg må rode lidt med hvad der
> er billigst
> arvid

   Billigst er at forblive ved 6Volt delen, og holde den i god stand... og
så lige smide et 6V elektronisk laderelæ på.

--
VH
   Moller

Fra : Arvid

Dato : 23-05-07 09:13

hej
ja det er jo nok det billigste problemet er bare at det kniber med at holde
på strømmen batteriet bliver flad i løbet af nogle dage hvis man ikke køre
på den hver dag og det er ikke fordi det er gammelt så der må være et andet
problem men hvis der ikke er ret meget strøm på kan man ikke starte den og
jeg kan jo ikke bare smide startkabler på fra en 12 volt
arvid

Fra : Moller

Dato : 23-05-07 20:07

Arvid skrev:
> [...]
> problem men hvis der ikke er ret meget strøm på kan man ikke starte den og
> jeg kan jo ikke bare smide startkabler på fra en 12 volt

   Jamen, så lider den af et klassisk MZ problem, som også Suzukier lider
af... for dårligt El-net.

   Den skal ikke stå og aflade sig selv når du ikke bruger den, det kan
være en dårlig overgang i din tændingslås f.eks.... indmaden kan renses,
og ellers skiftes hvis det er. En anden ting er at det elektroniske
laderelæ som jeg anbefaler vil sikre dig at dit batteri lades meget
bedre op, og derved også hjælpe mere til at starte ved lav batteri stand.

   Ellers er det vigtigt at kabler, stik osv. er i god stand sådan at der
ik er for meget tab i dem osv. som også gør det svære at starte ved for
lav batteri stand.

   Et godt råd er at købe et komplet El-net + elektronisk laderelæ hos
http://www.shop.zweirad-schubert.de/

   f.eks. :

   1. Reparatursatz Zündung (Lima) ES/TS vare nr. 41219 19,80€
   2. Spannungsregler 6V ES/TS elektronisk vare nr. N0166 21,00€
   3. Kabelbaumsatz TS250 komplet kabelsæt vare nr. 41463 29,00€

            ialt 69,80€ = ca. 523Kr. + fragt.

   Så har du komplet nyrenoveret tændings system med kabel, hætte,
tændrør, knikser, kul til lade delen, samtlige kabler skiftet,
elektronisk laderelæ osv... stort set alt el ud over tændingslås,
sikringsholder, ensretter og batteri.

   Inde på MZklub.dk side er der en guide i hvordan du renovere din
stator for skidt, snask, og dårlige lodninger, hvis det også er et problem.

   Den dyre del fra Schubert, er deres
"http://s40205778.shoplite.de/sess/utn;jsessionid=1546548e7cdb2c7/shopdata/0060_MZ/0010_Elektrik/0045_Lichtmaschinen+=2B+Regler+=2B+Kleinteile/product_details.shopscript?article=0100_Dynamo-Lichtmaschine%2B%2B12V%2B150W%2BTS250%2B%3D2840164%3D29"

   det er ca. 1000Kr. mere, men så er du også konveteret til 12V og med et
anlæg som er selv slut halvfemser Suzukier overlegen i lade/tændings
anlæg :) og er sikker på at du kan starte uden batteri, da tændings
anlægge forsynes uden om batteriet direkte fra dens egen spole på
statoren ;)

--
VH
   Moller

Fra : Arvid

Dato : 27-05-07 06:28

hejsa
moller skrev at en ETZ 251 motor passer over på er der nogen der ved hvor
meget andet der passer sammen tænker mest på hjul og udstødning og skal det
være en bestemt årg for at passe sammen
mvh arvid

Fra : Moller

Dato : 27-05-07 09:17

Arvid skrev:
> [...]
> meget andet der passer sammen tænker mest på hjul og udstødning og skal det

   Det ved de meget mere om inde på MZklub.dk ... så et medlemdsskab ville
være en rigtig god invistering.

--
VH
   Moller

Fra : Arvid

Dato : 30-05-07 15:16

hejsa
det tror jeg at jeg vil prøve mange tak for svar