Røntgen? og BILLEDER! :-)
Fra : nana sørensen

Dato : 24-05-07 18:50

Hej alle...

For det første: Jeg skal have Babys vom røngtenfotograferet for at se hvor
mange hvalpe der er derinde. Kan i anbefale nogle gode dyrlæger? Behøver
hverken at være det dyreste eller det billigste, men et godt sted, der ikke
dræber budgetkontoen. Jeg bor i Rødovre, nær KBH, men er mobil og villig
til at trille hende hen til et godt sted.

For det andet: Se vommen!!!

http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1027/919973055.jpg

http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1027/1425531680.jpg

http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1027/838725666.jpg

http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1027/628289369.jpg

På det sidste billede kan man se Pnåf i baggrunden. Iih... Jeg glæder
mig...

Mvh. Nana + Vufferne

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 24-05-07 19:22

Hej
Min dyrlæge ville ikke røngten fotografere min tæve da hun var drægtig
da han sagde det kunne skade fostrene.
Han gør det kun ved fødselsproblemer.

--
Venlig hilsen Janni

www.great-evita.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 24-05-07 19:31

"Janni & Flemming Andersen" <great_evita@hund.dk> wrote in message
> Hej
> Min dyrlæge ville ikke røngten fotografere min tæve da hun var drægtig
> [...]

Det var da underligt? Der er flere her i gruppen der har fået det gjort uden
problemer?
I andre: Har i nogen erfaringer med det? har jeres dyrelæger sagt noget?

Fra : pwh

Dato : 24-05-07 19:56

nana sørensen, skrev:

> For det andet: Se vommen!!!
>
> http://www.blackmarket.dk/galleryimages/1027/919973055.jpg

Flæskevom

Jeg bruger selv Centrum Dyreklinik på Rødovrevej 210,
de er bestemt ikke billige, men dygtige.
Og så har de et fint digitalt røngtenapperat som giver et
flot billede, som der self også kan zoomes på osv.

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 24-05-07 22:00

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:Qdl5i.63$1S7.30@news.get2net.dk...

> [...]
> Og så har de et fint digitalt røngtenapperat som giver et
> flot billede, som der self også kan zoomes på osv.

De var bare så skidesure sidste gang jeg brugte dem, faktisk i forbindelse
med Babys sidste graviditet. det kostede mig 2500 at få hende scannet sidste
gang. Og der sagde de at røntgentjekket inden fødslen var spild af
penge, fordi man ikke kunne se en skid på alligevel?

Fra : pwh

Dato : 24-05-07 22:21

nana sørensen, skrev:

> [...]
> hende scannet sidste gang. Og der sagde de at røntgentjekket
> inden fødslen var spild af penge, fordi man ikke kunne se en skid på

Hmmmm....
Og nu søger du altså en dyrelæge der siger det er en god ide
med røngten, på trods af hvad andre her i gruppen siger,
og en rimeligt anderkendt klinik siger.
Hmmmmm..... siger jeg bare

/Jens

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 12:53

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:Iln5i.80$TH1.49@news.get2net.dk...

> [...]
> Og nu søger du altså en dyrelæge der siger det er en god ide
> med røngten, på trods af hvad andre her i gruppen siger,

Ikke hmm. je ger bare ikke villig til at stole på en enkelt dyrelæges
mening, frem for en masse andre dyrelæger og en del her fra gruppen som
åbenbart har gode erfaringer med det. Jeg er ikke vildt glad for den
dyrelægeklinik. de virker ikke som om de har helt styr på det. F.eks fik jeg
for nyligt en rykker med regning og trussel. Fint nok, bortset fra at den
slet ikke var til mig. Det var kun adressen og navnet UDENpå kuverten der
var rigtig.
Jeg var ikke klar over at der var nogen risiko overhovedet, før en sagde
det i denne tråd.

Fra : qfha

Dato : 24-05-07 20:42

Hvorfor vil du røntgenfotografere, det er da tydeligt, at der er
hvalpe. Spild af penge, og ikke godt for fostrene.

mvh
qfha

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 21:29

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor vil du røntgenfotografere, det er da tydeligt, at der er
>hvalpe. Spild af penge, og ikke godt for fostrene.

Vil da også gerne vide hvorfor ?
Tydeligt, at der er små vapser derinde. Det bliver jo spændende.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 24-05-07 22:04

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vil da også gerne vide hvorfor ?
> Tydeligt, at der er små vapser derinde. Det bliver jo spændende.

Fordi jeg ellers ikke aner hvornår fødslen er overstået. Jeg havde indtryk
af at de tvar den eneste måde at tjekke det på? Andre her i gruppen foreslog
det i en tråd længere nede, så jeg anede ikke at det var skadeligt for
hvalpene.
Hvordan dælen kan man så vide om der er flere hvalpe derinde? Det er jo
skidt, hvis fødslen stopper og der så stadig er en hvalp derinde. Hvad gør i
andre? Bare satser på at der ikke er flere?
Sidste gang var jeg nødt til at trille til dyrelægen med hele baduljen lige
efter fødslen, netop for at tjekke at hun var tom igen. Det kostede mig
2500kr og var enormt stressende for Baby. Hvad gør jeg så?

Fra : Hm

Dato : 25-05-07 08:14

> Sidste gang var jeg nødt til at trille til dyrelægen med hele baduljen
> lige efter fødslen, netop for at tjekke at hun var tom igen. Det kostede
> mig 2500kr og var enormt stressende for Baby. Hvad gør jeg så?

Når du mener at fødslen er slut, skal du jo alligevel til dyrlæge med din
hund + hvalpe, for at få tjekket om alt er ok. Samtidig får tæven en
indsprøjtning.
Det koster desværre at have hund og også at få/have hvalpe, man skal ikke
regne med at det giver det store overskud, selvom alt går som det skal.
Hanne

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 08:26

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse news:14603

> Når du mener at fødslen er slut, skal du jo alligevel til dyrlæge med din
> hund + hvalpe, for at få tjekket om alt er ok. Samtidig får tæven en
> indsprøjtning.

Hvis dyrlægen skal tjekke tæve og hvalpe, lige efter fødslen, vil det nok
være bedst, at det foregår i hjemmet. Det må være utroligt stressende for
tæven, at skulle slæbes til dyrlæge lige efter fødslen, hvis alt nu er gået
efter bogen.

Vi tog i stedet vores hvalpe og tæven afsted, da hvalpene var knapt 8 uger,
hvor hvalpene så blev undersøgt, chippet og vaccineret.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 12:56

> [...]
> være bedst, at det foregår i hjemmet. Det må være utroligt stressende for
> tæven, at skulle slæbes til dyrlæge lige efter fødslen, hvis alt nu er

ja, netop. Babys sidste fødsel gik helt fint og det var et helvede for hende
at blive trillet til dyrelægen og blive scannet. Jeg havde håbet at man
kunne undgå det, men det lader det ikke til.

> Vi tog i stedet vores hvalpe og tæven afsted, da hvalpene var knapt 8
> uger, hvor hvalpene så blev undersøgt, chippet og vaccineret.
> Mvh. www.tjekmig.dk
I fik hende ikke tjekket lige efter fødslen? Hvordan kunne i være sikre på
at der ikke var flere hvalpe derinde?

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 12:55

"Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote in message

> [...]
> Det koster desværre at have hund og også at få/have hvalpe, man skal ikke
> regne med at det giver det store overskud, selvom alt går som det skal.

Jeg håber ikke at det er en hentydning til at jeg ikke vil betale for at
mine hunde er okay?
Jeg havde bare indtyrk af at det langt fra var alle der væltede til
dyrelægen dagen derpå med hvalpene og sådan, så jeg troede der var et
alternativ. Min hund Baby er ikke glad for fremmede overhovedet, så jeg
troede at røngten var et godt alternativ til at hive hende med til dyrelægen
lige ovenpå fødslens strabadser. Ærgerligt at man ikke kan gøre det sådan,
men så må jeg hive de 2500 op af lommen til scanningen. Trist for baby dog.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-05-07 13:07

)
> [...]
> det sådan, men så må jeg hive de 2500 op af lommen til scanningen. Trist

Hej Nana

nu er jeg ikke selv opdrætter, men fra de gange, jeg har købt hvalp, ved
jeg, at dyrlægen er kommet på hjemmebesøg, når opdrætteren mente, at fødslen
var overstået, for at tjekke både tæven og hvalpene.

Kan du ikke få din dyrlæge hjem ? det vil da være mindre stressende for
Baby.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 18:52

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> fødslen var overstået, for at tjekke både tæven og hvalpene.
>
> Kan du ikke få din dyrlæge hjem ? det vil da være mindre stressende for

Desværre er den dyrelæge jeg brugte sidst ikke helt rar. Jeg overvejer
kraftigt at skifte, da de bla. var enormt dyre. Ikke pga- prisen, men fordi
jeg ikke følte mig optimalt behandlet overhovedet. At betale enormt meget
ekstra for ikke så meget, det er hårdt for min pengepung. Så vil jeg
hellere lede efter en bedre og rarere dyrelæge til samme dyre pris, eller en
bedre og rarere der og er billig. De var heller ikke villige til
hjemmebesøg, nok fordi det er en stor dyrelægeklinik. Måske skal jeg have
fat i en mindre praksis med en enkelt dyrelæge eller?
Hvordan med hjemmetjekefter fødslen? Kan drelægen tjekke efter hvalpe og
moderkage på samme måde, eller er det bare sådan et generelt tjek? Meget
gerne erfaringer fra folk.

Fra : nana sørensen

Dato : 24-05-07 22:01

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote in message

Hvorfor vil du røntgenfotografere, det er da tydeligt, at der er
hvalpe. Spild af penge, og ikke godt for fostrene.

mvh
qfha

Fordi jeg gerne vil vide hvor mange der er, så jeg ikke skal fare til
dyrelægen lige efter fødslen for at få tjekket at der ikke er flere. Sidste
gang var det vildt hektisk ikke at vide om fødslen var overstået. Man siger
jo at der ikke må gå mere end 45 min mellem hver hvalp, men det er jo
unægteligt svært at holde øje med, hvis man ikke ved hvor mange der er.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 08:21

> [...]

>er jo unægteligt svært at holde øje med, hvis man ikke ved hvor mange der

Der kan sagtens gå mere end 45 min. imellem hver hvalp. Lige et eks. på
fødselstidspunkter i et kuld:

kl. 13.13 nr. 1

kl. 14.31 nr. 2

kl. 14.55 nr. 3

kl. 15.09 nr. 4

kl. 15.16 nr. 5

kl. 16.37 nr. 6

Hvis du mærker tæven på maven, langs indersiden af lårene- lidt svært, at
forklare, men i begge sider, hvor hvalpene ligger, kan du som regel mærke
efter om der er flere hvalpe. Man skal så lige være obs på, at det ikke er
livmoderen, der er ved, at trække sig sammen, men det føles lidt hårdere og
mere ujævnt end en hvalp.
Nu er Baby dog så lille, så det kan måske godt være svært, at mærke......

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Janni & Flemming And~

Dato : 25-05-07 09:16

Man plejer også kunne se på tæven om hun er færdig med at føde.
Her har der kunnet gå 2 timer imemmel hvalpene, det er ikke unormalt.

Emma var færdig med at føde kl 4 og dyrlægen var her kl 11.30,
for at tjekke hende og hvalpene. I den tid lå hun stille og sov og passede
de små.
Havde der været flere derinde ville hun stadig have presset, og ikke været
så afslappet.

Det er vigtig du ikke stresser over hendes fødsel, og bare lader hende klare
det selv.

Jeg brugte ca 7000 kr, på dyrlæge besøg, tjek af hvalpene, sundhedsbøger og
ormekur.
Dog blev emma syg efter fødslen pga en moderkage ikke var kommet ud, derfor
vigtigt
at tælle dem. Så fik en ekstra regning der.

--
Venlig hilsen Janni

www.great-evita.dk

Fra : Jeannie Kristensen \~

Dato : 25-05-07 12:00

Om man bruger røntgen eller ej, bestemmer man vel selv?
Hvis man venter til en uge før forventet fødsel er hvalpene så udviklet at
risikoen for skader på hvalpene er minmal.

Alt "unaturligt" skal vel opvejes med fordele og ulemper?

Min første og indtil nu eneste hundefødsel forløb således:
---------
(Der er mange flere 2-5 min. Gå-ture, end skrevet)

Vandet gik 11.45
Lille gå tur 12.15 og igen kl. 13.00
Født 13.00 som et kanonskud på græsplænen.

Vandet gik 14.45
født 15.55
Hoved først. Hang i navlestrngen, født på gulvet i køkkenet.

Kl?? Løbeture
18.15 løbetur gennem huset.
18.30 en rask tur uden for
født 18.35

Druesukker
Vandet gik 19.10.
Løbetur 19.15-19.20
Født på skødet af mig 19.25
Druesukker

Gåtur kl. 20.05-20.10
20.30 meget træt, sover med hvalpene. Der er ingentegn på veer (rolig
vejrtrækning)
Ca. 21.00 en erfaren opdrætter anbefaler at give hende æg m/vand. Det får
hun samt druesukker.
22.00 løbetur
Jeg ved at røntgenbillederne viste 5 hvalpe, men der er kun kommet 4 og alle
symptomer på veer er væk.
22.45 Dyrlægen anbefaler telefonisk, udover løbetur og fortsat at lade
hvalpene die, en kalktablet.
Det virker. Veerne kommer tilbage.
Født frithængende i navlestregen på køkkegulvet.kl 23.15

Sidste moderkage kl.. 2.00
----------

Hvis jeg ikke havde vidst at der var endnu en hvalp efter den 4. ville jeg
være gået i seng - og hvad så med den 5 - havde den overlevet?

Eftersom der ikke var tegn på problemer hos hverken tæve eller hvalpe efter
fødslen, kom mine hunde heller ikke til dyrlæge før 8 ugers undersøgelse og
vaccination - men jeg have også ekstra øjne på moderkagerne (om de kom alle
sammen). Tæven spiste de 3 af de 5 og efter fødslen og hun fik hun diarre.
Det er så nemt når andre siger at de ikke må spise dem, for hvordan bærer du
dig ad med at klippe en navlestreng over med en hånd og holde hvalpen i den
anden - OG samtidigt forhindre tæven i at æde moderkagen. Selvom jeg havde
en hjælper, som bl.a. kunne lægge tråd om navlestrengen, kunne vi ikke
forhindre tæven i at spise nogle af dem. Derfor måtte hun have specialfoder,
så maven hurtigt kunne komme iorden igen.

Hilsen Jeannie
http://ckcks.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 13:03

> [...]
> de små.
> Havde der været flere derinde ville hun stadig have presset, og ikke været

Det er nemlig det. Jeg var heller ikke i tvivl sidste gang, fordi hun blev
helt anderledes da hun havde født den sidste. Hun slappede pludselig af og
blev helt rolig. Dog vil jkeg alligevel gerne være helt sikker, og det var
derfor jeg blev glad da nogen her i gruppen foreslog røntgen. Øv da...

> Det er vigtig du ikke stresser over hendes fødsel, og bare lader hende
> klare det selv.

Ingen stress, har prøvet det før. Hun klarede det superfint med en lille
smule hjælp. Dog er hun klart hunden der har det fedest med at jeg er der.
Hendes førstfødte hvalp i sidste kuld blev født under min dyne, i mine
hænder. Troede at hun havde pisset på min dyne, men pludselig gled der en
hvalp ud i mine hænder. Hun ville helst ligge op af mig og presse, så
jeg støttede hende bare lidt og talte beroligende til hende, hvilket virkede
helt fint.

> Jeg brugte ca 7000 kr, på dyrlæge besøg, tjek af hvalpene, sundhedsbøger
> og ormekur.

Det er bare prisen. Jeg havde bare håbet at minimere stressen for Baby,
ike for min pengepung. det der med at hive hende til dyrelægen, det er hun
ikke glad for.

> Dog blev emma syg efter fødslen pga en moderkage ikke var kommet ud,
> derfor vigtigt
> at tælle dem. Så fik en ekstra regning der.
> Venlig hilsen Janni

Det er sådan noget jeg kan være bange for. Hun var enormt hurtig til det
hele sidste gang, og jeg missede faktisk at hun åd en af moderkagerne. Dog
var den ude i hvertfald, da dyrelægen tjekkede det.

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 12:58

> [...]
> og mere ujævnt end en hvalp.
> Nu er Baby dog så lille, så det kan måske godt være svært, at mærke......

Der var også meget varierende mellemrum mellem hvalpene sidste gang, så det
var derofr jeg undrede mig over hvordan man så kan vide om alle hvalpe er
ude. Baby er netop meget lille og er absolut svær at mærke noget på. Jeg så
heller ingen hvalpe i maven på hende sidste gang, kun hendes tromletykke
mave, så jeg kan forestille mig at det ikke bliver nemt.

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 13:06

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> wrote in message
> [...]
> ikke dræber budgetkontoen. Jeg bor i Rødovre, nær KBH, men er mobil og
> villig til at trille hende hen til et godt sted.

Nu er der et par stykker der har skrevet at de fik dyrelægen til at komme
hjem til dem selv efter tævens fødsel. kan i anbefale nogen der er villige
til det? Og hvordan så med scanning af tæven, for a tsikre at der ikke er
flere hvalpe eller moderkager derinde?
En anden skrev at røngtgen en uge inden fødslen ikke skader. Gys... Nogen
der har noget at sige?

Fra : Winnie

Dato : 25-05-07 13:40

"nana sørensen" skrev
> [...]
> hverken at være det dyreste eller det billigste, men et godt sted, der
> ikke dræber budgetkontoen. Jeg bor i Rødovre, nær KBH, men er mobil og

Jeg vil også fraråde røngten, scanning etc. Det er der ingen grund til, med
mindre der mistanke om, at noget er galt. Få i stedet tæve og hvalpe tjekket
efter fødslen - det bør du gøre under alle omstændigheder. De fleste
dyrlæger kører ud, mod betaling naturligvis. Tæven kan også her, få en
sammentrækkende sprøjte og eventuelt en kalkindsprøjtning. Kalkmangel kan
ikke forebygges inden fødslen, men en sprøjte efter fødslen, skader ikke.
Vi er så heldige at have en fantastisk dyrlæge som hundene forguder, så det
har ikke været noget problem, at kører hele flokken derud efter fødslen.
Berta ville afgjort stresse mere, hvis der kom nogen hjem til os lige efter
fødslen.
Og så har man selvfølgelig styr på, hvilken dyrlæge der har dyrlægevagten i
den periode hunden føder, og om man er tilfreds med det
Og så vil jeg da gerne anbefale Herfølge Dyreklinik.

- Winnie

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 19:04

"Winnie" <winnie@schildknecht.123dk> wrote in message

> [...]
> tjekket efter fødslen - det bør du gøre under alle omstændigheder. De
> fleste dyrlæger kører ud, mod betaling naturligvis.

Jeg må prøve at finde en der vil køre ud. Nogen der kan anbefale nogen?

Hvordan tjekker dyrelægen efter hvalpe der er blevet derinde og moderkager
der ikke er kommet ud? Kan han overhovedet det på et hjemmebesøg?

> [...]
> det har ikke været noget problem, at kører hele flokken derud efter
> fødslen. Berta ville afgjort stresse mere, hvis der kom nogen hjem til os

Baby er en pølle på det punkt. Hun er slet ikke til fremmede overhovedet,
hverken herhjemme eller ude. Dog bliver hun let køresyg, og så er
hjemmebesøget måske at foretrække, hvis man også hjemme kan tjekke efter
hvalpe i maven ligeså godt. (??)

> Og så har man selvfølgelig styr på, hvilken dyrlæge der har dyrlægevagten
> i den periode hunden føder, og om man er tilfreds med det

Ved du hvor man kan se det? altså dyrelægevagterne? Vi plejer at bruge
Københavns dyrehospital til akutte ting. Sidste gang var de bare så
underlige og stressede. Hvis vi ikke selv havde forhørt os hos en anden
dyrelæge, så havde Peanut fået en overdosis smertestillende og havde ædt sit
operationssår. Kraven vi fik med var alt for lille og vi kunne ikke få en
anden. Mærkeligt sted derude.

> Og så vil jeg da gerne anbefale Herfølge Dyreklinik.
> - Winnie

Herfølge er dælens langt væk. ærgerligt når de er gode. Nogen andre der har
en god dyrelæge, lidt tættere på Rødovre/København?

Fra : pwh

Dato : 25-05-07 19:49

nana sørensen, skrev:

> Herfølge er dælens langt væk. ærgerligt når de er gode. Nogen andre
> der har en god dyrelæge, lidt tættere på Rødovre/København?

Jeg har hørt meget godt om Uffe i Vanløse, jeg kender ham dog ikke selv.
http://www.sitecenter.dk/dyrl.moelgaard

/Jens (som heller ikke elsker Centrum Dyreklinik specielt)

Fra : nana sørensen

Dato : 26-05-07 12:18

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:edG5i.44$V8.2@news.get2net.dk...

> Jeg har hørt meget godt om Uffe i Vanløse, jeg kender ham dog ikke selv.
> http://www.sitecenter.dk/dyrl.moelgaard
>
> /Jens (som heller ikke elsker Centrum Dyreklinik specielt)

Jeg tror jeg tager derned og snakker med ham. Bare lige for at lure ham af,
se på attitude og priser. Jeg er lidt trist over at jeg endnu ikke har
fundet en dyrlæge, som både jeg og hundene er enormt glade for.
Centrum dyreklinik... Pfff... Dem er jeg bare slet ikke glad for. De virker
så hektiske og stressede, og det funker ikke godt med at Baby er lidt fesen
med nye mennesker.

Fra : pwh

Dato : 26-05-07 12:37

nana sørensen, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Jeg tror jeg tager derned og snakker med ham. Bare lige for at lure
> ham af, se på attitude og priser.

Han skulle værer lidt speciel efter hvad jeg har hørt,
han er vist typen man enten holder af eller ikke
Hans priser skulle også værer af de mere rimelige.

> Centrum dyreklinik... Pfff... Dem er jeg bare slet ikke glad for. De
> virker så hektiske og stressede, og det funker ikke godt med at Baby
> er lidt fesen med nye mennesker.

Jeg holder ved dem af dovenskab, de ligge 10 minutters gang fra mig.
Og så har jeg også tiltro til deres faglige kunnen.
Men jeg savner lidt den personlige betjening hos dem, sidst Angel
var i behandling for dårlig mave, var jeg i kontakt med 3 forskellige
dyrelæger hos dem.

Jeg anbefalde dem også kun til dig fordi de har et rigtigt godt
røngtenapperat, og det var jo det du søgte som jeg forstod det

/Jens

Fra : Winnie

Dato : 25-05-07 22:31

"nana sørensen" skrev >
> "Winnie" wrote

> Hvordan tjekker dyrelægen efter hvalpe der er blevet derinde og moderkager
> der ikke er kommet ud? Kan han overhovedet det på et hjemmebesøg?

De mærker simpelthen bare efter. Man kan også gøre det selv, jeg syntes bare
ikke jeg har helt styr på det
En sammentrækkende sprøjte, hjælper til med at udstøde "rester" i livmoderen
fra graviditet og fødsel - herunder også eventuelle moderkager. Og hold selv
øje med tæven i dagene efter - hun må naturligvis ikke få feber eller blive
for sløv - det kan tyde på infektion i livmoderen. Udflådet må heller ikke
lugte eller se dårligt ud.

> [...]
> hverken herhjemme eller ude. Dog bliver hun let køresyg, og så er
> hjemmebesøget måske at foretrække, hvis man også hjemme kan tjekke efter

Så vidt jeg ved, er det ikke noget problem.

> Ved du hvor man kan se det? altså dyrelægevagterne?

Ring til den lokale dyrlæge - vagten går som regel på tur mellem
klinikkerne. Men om det er anderledes i Københavnsområdet, aner jeg ikke.

- Winnie

Fra : nana sørensen

Dato : 26-05-07 12:20

> [...]
> feber eller blive for sløv - det kan tyde på infektion i livmoderen.
> Udflådet må heller ikke lugte eller se dårligt ud.

Jeg føler heller ikke at jeg ville være så sikker på det, til at jeg tør
selv. jeg må have fat i en god dyrelæge. Er begyndt at undesøge allerede nu,
så jeg kan nå at få besøgt et par stykker og talt service og priser.

> Så vidt jeg ved, er det ikke noget problem.

Det må jeg lige høre om... Ville klart være det fedeste.

det prøver jeg. Tak for hjælpen.

Fra : Winnie

Dato : 26-05-07 12:42

Tak for hjælpen.

Det var så lidt - rigtig meget held og lykke med det hele.
Det er så fantastisk en oplevelse og jeg glæder mig meget til næste gang.
Efter planen parrer vi Berta til efteråret og så er der små hvalpe i de
mørke vintermåneder

- Winnie

Fra : qfha

Dato : 25-05-07 16:16

>Hvad gør jeg så?

Du skal gøre som før, trille hen til dyrlægen med hele flokken. Han
vil så mærke efter om der er flere hvalpe, og give hende en
indsprøjtning så livmoderen kan trække sig sammen. Samtidig får du
tjekket alle hvalpene om der f. eks er ganespalte problemer mv. Det er
ganske almindeligt. Det som kan være problematisk er at skulle tage
hele flokken af hvalpe og en udmattet hundemor med hen i en dyrklinik.
Det finder jeg personligt uetisk, men det er virkeligheden. Mange kan
få deres dyrlæge til at komme ud og lave samme tjek, men andre
dyrlæger vil ikke bruge tid på det idag. Selv bruger jeg en
flyttekasse beklædt med wetbed til hvalpene, her ligger de rimeligt
stabilt.

mvh
qfha

Fra : nana sørensen

Dato : 25-05-07 18:56

> [...]

dyrlæger vil ikke bruge tid på det idag. Selv bruger jeg en
flyttekasse beklædt med wetbed til hvalpene, her ligger de rimeligt

Ja, det er netop de tmed at slæbe hende til dyrelægen lige efter fødslen.
Hun har det rigtig skidt med fremmede og dyrelæger generelt, så det var for
at undgå at gøre hende endnu mere træt og stresset. Kan en dyrelæge på
hjemmebesøg tjekke lide så grundigt efter tiloversblevne hvalpe og
moderkager? Man er ikke nødt til at bruge store scannere osv.?
Jeg vil enormt gerne anbefales en dyrelæge der kan komme herhjem, da det
ville være enormt meget bedre for alle parter.
Hvor længe efter sidste hvalp skal jeg stå hos dyrelægen? Sidst gjorde vi
det bare om morgenen da klinikken åbnede, da Baby fødte om natten med første
hvalp kl. halv to.
Hvad er en wetbed?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-05-07 19:11

> [...]
> Selv bruger jeg en
> flyttekasse beklædt med wetbed til hvalpene, her ligger de rimeligt

hej Nana

du kan læse om vetbed-underlaget her:

http://loppetjansen.dk/senge_huler_og_madrasser/til_katte/vetbed_fra_petcare_70x100cm_5750_da.html

venlig hilsen, Anelise

Fra : nana sørensen

Dato : 26-05-07 12:16

> "nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Det ser supersmart ud. Der står noget om at der findes to slags. Kan du
anbefale en af dem, eller er de begge gode? jeg kunne godt nok købe mig
fattig derinde...

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 26-05-07 12:59

> [...]
>>

> Det ser supersmart ud. Der står noget om at der findes to slags. Kan
> du anbefale en af dem, eller er de begge gode? jeg kunne godt nok købe mig

Jeg har købt begge slags, den meget kraftige kvalitet bruger jeg som
underlag i hundeburet i bilen, den lidt tyndere kvalitet, som ikke fylder
helt så meget i vaskemaskinen, bruger jeg i hundesengene.

Jeg har haft mine i 6-7 år, de er nærmest uopslidelige.
Jeg købte dem hos www.tholo.dk, fordi jeg boede på Sjælland dengang.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : nana sørensen

Dato : 26-05-07 16:15

> [...]
> helt så meget i vaskemaskinen, bruger jeg i hundesengene.
>
> Jeg har haft mine i 6-7 år, de er nærmest uopslidelige.

Dem hos Tholo hedder Pet-bed. Er de anderledes? Jeg tror jeg køber et par
stykker. De ser dødsmarte ud.