I velfærdsstaten Danmark har hver 10ènde n~
Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 18-05-07 09:56

I Danmark er hver 10'enede ni-årig er syg:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1885380.html

og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
i psykiatrisk behandling

http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/05/07/16/1927-51/index.xml

Det er ikke alene en dansk fænomen. I USA spørges der også til en
stigende dosering af medicin for psykiske lidelser.

http://www.northernexpress.com/editorial/features.asp?id=2465

Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?

Mvh
C.Overgaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-05-07 17:53

wrote:

> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-1885380.html

"Det lyder voldsomt, men jeg er ikke overrasket. Hvis man taler med
lærere, hører man ofte, at der er to-tre børn med psykiske problemer i
en klasse på 20," siger Dorthe Janne Petersen.

"Der er formentlig ikke kommet flere psykisk syge børn, man kalder dem
bare noget andet end tidligere," siger hun.

> og desuden er der blevet konstateret en stigning i antallet af babyer
> i psykiatrisk behandling
>
> http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/05/07/16/1927-51/index.xml

Med mulighed for at svaret er det samme som ovenfor.

> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?

Det bedste sted at starte er nok at få afklaret om det er noget nyt
eller noget velkendt.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 18-05-07 18:02

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> Hvad er det i vores samfund, som gør vores yngste medborgere så syge?

Jeg har ikke læst nogen af de link, du postede, men vil dog alligevel
komme med en kommentar.

Jeg tror såmænd ikke, at der er noget i vores samfund, der gør vores
yngste medborgere mere syge i dag end for 50 år siden.

Vores samfund er bare inde i en periode, hvor det er meget populært at
sætte diagnoser på børn, som på den ene eller anden måde falder uden for
gennemsnittet. Det er næsten så populært, at det er ved at være et
statussymbol at kunne sige, man har et barn med ADHD.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 19-06-07 13:00

On 18 Maj, 19:01, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> [...]
> gennemsnittet. Det er næsten så populært, at det er ved at være et
> statussymbol at kunne sige, man har et barn med ADHD.

He -

Nja.
Det er ofte ret hårdt arbejde, at have et barn med ADHD.
Jeg erindrer en undersøgelse som fortalte, at forældre i gennemsnit
bruger godt 8 timer på et barn med infantil autisme. Det er noget af
en arbejdsdag, og både forældre og søskende kan ikke undgå at blive
påvirkede - Dertil taler vi om et gennemsnit. Nogen bruger altså
mindre, mens andre bruger langt mere tid. Det er ikke alle familier,
der holder til en sådan belastning.

Erfaringerne fra North Carolina`s DivisionTEACCH er også, at vi sparer
penge, jo tidligere børn med ASF bliver spottet. Altså den rette
indsats, så tidligt som muligt afhælper senere komplikationer.

Mvh. Niels Bruun.