Mellemørebetændelse
Fra : Dorthe

Dato : 11-05-07 21:31

Hej,

Er der nogen der har gode råd/ideer til hvad vi skal gøre. Vores lille
søn på 11 mdr. får gang på gang mellemørebetændelse - er oppe på 3 gange
på 5 uger...og jeg er bange for at 4. gang er lige på trapperne.

Hver gang starter det med voldsom opkast og efterfølgende dårlig mave.
Lægerne ordinerer penicillin og vand med salt/sukker. Knægten taber sig
og får ondt i ørerne igen

/Dorthe

Fra : Holst

Dato : 11-05-07 22:24

Dorthe wrote:

> [...]
>
> Hver gang starter det med voldsom opkast og efterfølgende dårlig mave.
> Lægerne ordinerer penicillin og vand med salt/sukker. Knægten taber sig

Hvad siger lægen, I skal gøre?

Netdoktor.dk foreslår:

Hvad kan man selv gøre for at undgå mellemørebetændelse?

* Undgå at der ryges i hjemmet, da dette øger risikoen for
mellemørebetændelse betydeligt, idet de små fimrehår i luftkanalen
påvirkes. De skal transportere slimen væk, men bliver lammet af tobaksrøg.

* Hvis det er muligt, bør børn med hyppige mellemørebetændelser
passes enten derhjemme eller i dagpleje. Det nedsætter antallet af
infektioner i de øvre luftveje såsom forkølelse. Derved falder også
risikoen for mellemørebetændelser.

* Sørg for at ligge med hovedet højt om natten.

* Man skal mindske aktiviteter, indtil feberen og smerten foretager
sig.

Fra : Dorthe

Dato : 11-05-07 23:02

Holst skrev:

> [...]
>
> * Sørg for at ligge med hovedet højt om natten.
>
> * Man skal mindske aktiviteter, indtil feberen og smerten foretager

Lægen siger ikke meget, uddeler bare penicillin.
Vi er ikke rygere, har en dagplejeplads hos en ikke ryger, har store
bøger under sengebenene....og holder ham hjemme når han er syg

Sååååh.......men tak for foreslagene

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-05-07 05:38

> Lægerne ordinerer penicillin og vand med salt/sukker. Knægten taber sig og
> får ondt i ørerne igen

Nu siger du lægen - er det jeres normale læge, eller er det en ørelæge ?
Da vores datter havde haft mellemørebetændelse mere end et par gange på et
halvt års tid, sendte vores læge os til ørelægen.
Da vi var hos lægen med en ny mellemørebetændelse nogle uger efter den
foregående, sagde han ordret: "Jeg kan jo ikke bare blive ved med at poste
penicillin i det stakkels barn" - og så greb han telefonen og ringede til
den lokale ørelæge og skaffede en tid en time senere.
Resultatet blev at hun fik dræn i ørerne da hun var ca 1½ år gammel, og det
hjalp os meget. Hun har så haft dræn i af 2 gange, og i år da hun er 8 år,
er første vinter vi er kommet i gennem uden mellemørebetændelse. Hendes
hørelse er jævnligt blevet checket, og heldigvis helt normal. Hvis en
ørelæge anbefaler dræn, ville jeg ikke tøve et sekund.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : L.Støvring

Dato : 12-05-07 07:25

> [...]
> Hendes hørelse er jævnligt blevet checket, og heldigvis helt normal. Hvis
> en ørelæge anbefaler dræn, ville jeg ikke tøve et sekund.

Hørt! Vores søn, som idag er 15 år, har haft utallige mellemøreinfektioner i
sine første 9 leveår. Allerede i en meget tidlig alder fik vi kontakt til en
ørelæge, som lagde dræn i ørerne, og efterfølgende har han fået sat nye dræn
ind 11 gange. Det er en forholdsvis lille operation, som letter trykket i
mellemøret, og befrier det stakkels barn for unødige smerter, og forældrene
for søvnløse nætter!

Så hvis jeg var dig ville jeg kontakte en ørelæge, hvis ikke smerterne
aftager i løbet af weekenden. ( Eller hvis/når der kommer en ny infektion )
Det kræver ingen henvisning.

Mvh. Lisbeth

Fra : Dorthe

Dato : 12-05-07 08:53

> [...]
> aftager i løbet af weekenden. ( Eller hvis/når der kommer en ny infektion )

Tak for alle jeres svar. Jeg har haft kontakt til en ørelæge som kunne
give en tid sidst i juni!!! Jeg tror jeg prøver igen - og forsøger at
trumfe igennem, at det skal være SNART

God weekend,
Dorthe

Fra : Rikke og Per

Dato : 12-05-07 10:26

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hver gang starter det med voldsom opkast og efterfølgende dårlig mave.
> Lægerne ordinerer penicillin og vand med salt/sukker. Knægten taber sig og

Jeg vil foreslå jer, at tage omkring en kiropraktor inden I får sat dræn i.
Da vores søn var ca ½ år havde han hyppige mellemørebetændelser og vi fik
anbefalet kiropraktor. Vi gik til to behandlinger og han bliver snart 5 år
og har haft mellemørebetændelse 1 gang siden.
Grunden til at dette hjælper er at barnet under fødslen kan blive
vredet/trykket og dette kan foresage spændinger omkring det oestastiske rør
(aner ikke om det staves sådan) og dette mindsker eller stopper tilbageløb
fra ørerne. Det er disse spændinger kiropraktoren kan afhjælpe. Håber det er
til at forstå, det lyder lidt kryptisk. Men prøv det, det er et væsentligt
mindre indgreb end dræn (har også været igennem det med min anden søn).

Held og lykke.

Rikke

Fra : Lisbeth

Dato : 12-05-07 20:19

On 11 Maj, 22:30, Dorthe <blap...@msn.com> wrote:

> Er der nogen der har gode råd/ideer til hvad vi skal gøre. Vores lille
> søn på 11 mdr. får gang på gang mellemørebetændelse

Prøv at tjek den mulige sammenhæng mellem mælkeprodukter og
mellemørevbetændelser. Søge på Google. Visse mener, at der ofte er en
sammenhæng.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-07 01:24

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Citat: Prøv at tjek den mulige sammenhæng mellem mælkeprodukter og
mellemørevbetændelser. Søge på Google. Visse mener, at der ofte er en
sammenhæng.
----
Det er der osse (praktisk erfaring)

Hilsen Inger

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-05-07 16:18

Inger Pedersen skrev:
> [...]
>
> Citat: Prøv at tjek den mulige sammenhæng mellem mælkeprodukter og
> mellemørevbetændelser. Søge på Google. Visse mener, at der ofte er en

Også min erfaring.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Pia Amtoft

Dato : 14-05-07 09:55

Hej Dorthe

Det kan simpelthen ikke passe I ikke kan få en tid før.

Nu ved jeg ikke hvor i landet I kommer fra, men jeg har til begge mine
børn haft fat i tre forskellige ørelæger(Aalborg), som alle har kunnet
finde en akut tid, samme dag som jeg har ringet.

Sig til ørelægen at du har brug for en akut tid til din søn på blot 11 mdr.

Venligst
Pia

Fra : Dorthe

Dato : 14-05-07 18:04

Pia Amtoft skrev:
> [...]
> finde en akut tid, samme dag som jeg har ringet.
>
> Sig til ørelægen at du har brug for en akut tid til din søn på blot 11 mdr.

Hej Pia,

Jeg har i dag ringet til en ørelæge i Slagelse og fik en akuttid i
morgen. Så krydser vi fingre for at der snart sker positive ændringer.
Samtidig har jeg fået en tid hos egen læge til en snak om intolerans +
dårlig mave.

Mvh Dorthe

Fra : mfn

Dato : 16-05-07 12:12

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse

> Samtidig har jeg fået en tid hos egen læge til en snak om intolerans +
> dårlig mave.

Øhhhh.... hvad er det du tror en læge kan gøre ved intolerans???

Fra : Hansen

Dato : 17-05-07 08:47

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øhhhh.... hvad er det du tror en læge kan gøre ved intolerans???

Lægen kan være med til gennem undersøgelser at fastslå om der skulle være
intolerans. F.eks. laktoseintolerans kan give særdeles dårlig mave.