Update: Drengen som (igen) ikke vil i skol~
Fra : mfn

Dato : 11-05-07 19:42

Sidst jeg skrev skrev jeg jo om ham, der var der jo et møde med moderen og
skolen og den lærer han var utilfreds med. Han var utilfreds med at efter
sygdom hos alle elever trak hun dem til side og spurgte ind til sygdommen.
Af den grund kan han ikke lide den lærer. Han er 12. Hun fik så besked på at
droppe den "praksis".

Så var han også i skole. I 5 dage. Nu er den så gal igen.

Men hvad?

1. - Nu må skolen da være opmærksom på at der er et eller andet problem
2, - hvor længe vil de bare se på at han kommer længere og længere bagud? -
forleden fik han at vide at han ligeså godt kunne gå hjem da han ikke havde
lært det de andre havde til en matematikprøve - fordi han havde været væk 2
mdr.
3. - kontakter skolen mon nu kommunen?

Eller bliver det mig der må gøre det? Moren siger at hun føler sig som en
dårlig mor ved at tvinge ham derind. Men hvis han ikke vil fortælle om det
reelle problem, evt skifte skole, så ville jeg da netop gøre det. Jeg er
sikker på hvis min mor i 6. klasse hev mig ind på min stol hver dag uanset
hvad, så ville jeg nok hurtigt stoppe det pjat.

Så han vil ikke i skole, ligemeget hvilken, og ikke fortælle nogen det
reelle problem (den med en bestemt lærer var åbenbart falsk).

Hvad gør man så?

De siger at de dage han rent faktisk kom ind måtte de tage ham ind på
kontoret de første 20 min hvor han stortudede, men så var der ellers ingen
problemer resten af dagen. Kald mig gammeldags men hvis det var min unge
havde jeg slæbt ind på sin stol, så ville han nok droppe det pjat efter
ganske få dage, ELLER fortælle hvad problemet er eller om det bare er pjat.

Hvad sir i?

Fra : marlene

Dato : 11-05-07 21:43

> Hvad sir i?
>
> synes du hænger din familie ud, lægger deres problemer til offentlig skue,
> og ret ofte.

er ikke overbevist om at din bekymring er til deres fordel,
synes du skal få dig et indholdsrigt liv.

måske tager jeg fejl,
men det kattens nemt at bekymre sig om andre, for derefter at sole sig i
egen perfektionisme.

beklager at du ikke får meget medhold, det fik du vist i et af de første
indlæg.

>venkigst fra
mor til 3, moster til 4 og søster til før teenagere, som sagtens kan se hvad
andre gør galt, men prøver i vidt omfang at være
reel, både i tanke og handling, da jeg og mine unger også laver fejl.

Fra : mfn

Dato : 12-05-07 12:46

> er ikke overbevist om at din bekymring er til deres fordel,
> synes du skal få dig et indholdsrigt liv.

Nå så det er ikke ok at bekymre sig om familien? Og hvordan får du lige det
til at jeg ikke selv har et såkaldt indholdsrigt liv? Jeg har skam rigeligt
at tage mig til i forvejen så jeg ville gerne vide om der går en slags
system igang i den slags situationer eller om det er op til mig at reagere
på det over for det offentlige.

> måske tager jeg fejl,
> men det kattens nemt at bekymre sig om andre, for derefter at sole sig i
> egen perfektionisme.

Sikkert... men jeg er ikke perfektionist... hvorfor skal du overhovedet
blande mig ind i problemet? Er det ikke et problem da, at en dreng på 12
konsekvent nægter at gå i skole?

> beklager at du ikke får meget medhold, det fik du vist i et af de første
> indlæg.

Jeg søger ikke efter hverken medhold eller modstand, blot råd, så begrav
stridsøksen ik.

> [...]
> andre gør galt, men prøver i vidt omfang at være
> reel, både i tanke og handling, da jeg og mine unger også laver fejl.

Det er muligt. Er det blot en fejl at man ikke lige var i skole i snart 3
mdr ?

Fra : C. Overgaard

Dato : 11-05-07 21:54

On 11 Maj, 20:41, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ganske få dage, ELLER fortælle hvad problemet er eller om det bare er pjat.

a) Familieklasse, hvis kommunen har en sådan. Moderen kommer med ind
og sidder nede i klasseværelset imens at undervisningen foregår.
Dermed kan hun ligge sig imellem, hvis læreren overfalder eleven og
hun kan vække ham, når han falder i søvn. Moderen tvinges også lidt i
action, hvad hun har godt af. Her er en projekt-beskrivelse fra
Næstved.

http://www.kildemarkskolen.skoleintra.dk/Infoweb/Indhold/Kildemarksprojektet/Projektbeskrivelse%20familieklasse-Familieinst..pdf

b) Alternativ indskoling, hvis kommunen har en sådan. Jeg vil igen
fremhæve min egen kommune - Egedal. http://www.ungegedal.dk/36381.0.html

Måske skal problemet søges et andet sted. Kan det tænkes at han er
kommet i gæld til nogle uheldige typer, som ikke helt følger de
incasso regler, som findes i det øvrige samfund? I så fald ville en
skyldner undgå at være et sted, hvor at disse typer ved at de kan
finde ham - på skolen.

Sidst og ikke mindst så foreligger der altid en mulighed for en
psykisk sygdom. Desværre må du nok selv igang igen, hvis moderen er
ligeså inaktiv som du beskriver. Bare for at afkræftet denne mulighed,
så har skolen kontakt til noget psykiatrisk rådgivning. Det kunne være
at sundhedsplejersken kunne starte med at stille nogle indledende
spørgsmål for så at koble de tunge drenge på, hvis hun finder noget at
hænge hatten på.

Men nogen skal skubbe på. Jeg er bange for at du skal i byen igen.

Mvh
C.Overgaard

Fra : mfn

Dato : 12-05-07 12:54

> [...]

incasso regler, som findes i det øvrige samfund? I så fald ville en
skyldner undgå at være et sted, hvor at disse typer ved at de kan

Det kan jeg ikke forestille mig. Du tænker på hash eller sådan noget? Ja jeg
skal det ikke kunne udelukke det 100% men han er ikke sådan lige den type,
altså han er jo ikke engang begyndt at gå til fester og drikke eller noget
endnu så det skulle da overraske mig grusomt hvis det var der hunden var
begravet.

> [...]

hænge hatten på.

> Ja det er jo fint. Men når drengen slet ikke er til at drive ind i klassen
(fysisk) hvordan i alverden skulle han så komme til sundhedsplejersken?

Men nogen skal skubbe på. Jeg er bange for at du skal i byen igen.

Muligvis.

Fra : Holst

Dato : 12-05-07 13:55

Kunne du ikke sørge for at citere ordentligt? Det er jo ikke til at se,
hvad der citat, og hvad der ikke er.

Fra : mfn

Dato : 12-05-07 17:06

> Kunne du ikke sørge for at citere ordentligt? Det er jo ikke til at se,
> hvad der citat, og hvad der ikke er.

> Ja ok det mangler en enkelt pil. Lev med det, eller fortæl om problemet,
jeg ville ikke have problemer med at forstå indlægget hvis jeg var en anden.

Fra : @net

Dato : 12-05-07 18:44

Jeg vil nu give Holst ret - det er ret forvirrende. Hvis man som jeg for
første gang ser tråden, så er det ikke "helt" ligegyldig hvem der skriver
hvad og hvorfor...

Mvh
@net

Fra : mfn

Dato : 12-05-07 18:54

Fred være med det.

Fra : Kim Larsen

Dato : 17-05-07 12:22

"mfn" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> jeg ville ikke have problemer med at forstå indlægget hvis jeg var en
> anden.

Du laver "omvendt" citation og det er noget rod. Holst har ret, tænk lidt på
dem som skal læse hvad du skriver.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : marlene

Dato : 13-05-07 07:07

> [...]
>
> der tager du fejl, muligvis er der ikke en direkte familieklasse, -der kan
> ligesom ikke være en kasse til hver personlighed,
en klassekammerat har haft sin mor med ihverfald et halvt år, pigen er lidt
bagud og overfølsom for nye ting, bh.kl. er fyldt med nye ting.
ting der hende bange, men hun er for "normal" til anden placering.
men min veninde har været med sønnen dagligt i skole i 3 mdr. i samarbejde
med skolespykolog og lære er det ikke umuligt, han gik i 3 kl. og var ved at
gå til af præcentationsangst.
en skolespykolog og SPT observere også uden for klasse og skole,
men der kræves at der er taget kontakt, det er i vid udskrækning tilbud til
familie med problem og ikke noget der er pålagt.

> [...]
> begravet.
>
> en god skolephykolog kan også nå til bunds i om det er direkte intensiv
selvom man er naiv at udelukke ovenstående helt,
man tror jo altid at de er rimelig eksemplariske, (min egen er lige fyldt 13
år og jeg fandt en halvtømt vodkaflaske på værelset, total chokket maåtte
jeg videre med det, og det var "bare" tre kammerater, der havde forsøgt sig,
og de er ikke til fester endnu. havde aldrig troet sådan noget, om min
"artige unge".

pjæk, mobning, misbrug hvad som helst, så synes jeg at SPT burde kontaktes
og det kunne være af dig,
og jo da Odsherredkommune har et dygtig SPTteam.
har du undersøgt skolen politikker, de har måske muligheder du slet ikke
kender til,
men tænker at du som udefrakommende ikke for adgang til pers. info. omkr.
drengen, og derfor skal lade SPT
komme til.

..

Fra : Holst

Dato : 12-05-07 13:54

mfn wrote:

> Eller bliver det mig der må gøre det?

Hvorfor du ikke gør det, undrer mig. Men du har vel ikke nosser til det.

Du interesserer dig jo så voldsomt meget for denne dreng og hans
manglende skolegang. Derfor synes jeg bare, at du skulle se at mande dig
op og tage en snak med kommunen, hvis du føler, at kommunen bør drages
ind i billedet.

> Hvad sir i?

Intet. Jeg har ikke en sigte i nærheden.

Fra : C. Overgaard

Dato : 12-05-07 14:26

On 12 Maj, 13:54, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Næstved.

> b) Alternativ indskoling, hvis kommunen har en sådan. Jeg vil igen

Set i relation til en anden historie fra kommunen (http://www.dr.dk/
Regioner/Nordvestsjaelland/Nyheder/Odsherred/2007/05/10/152333.htm)
føler jeg mig heldig. Vi overvejede at flytte op på de kanter, men det
blev heldigvis ikke til noget.

> [...]
> endnu så det skulle da overraske mig grusomt hvis det var der hunden var

Nogle steder, hvor at man tror sig langt ude på landet, findes der
lokale skikke, som tilflyttere kan komme til at overtræde og som kan
medføre dummebøder. Det behøver ikke at være stofrelateret. Det kan
"bare" være en stærk uopdaget gruppering i skolen, som har lavet nogle
regler, elever skal følge eller blive rullet ude i gården. En af mine
skolekammerater blev tævet grundigt blå og gul, hvilket fik ledelsen
på skolen til at give ikke mindrere end 7-8 personer 14 dages
karantæne. Der var ikke stoffer indblandet, men ungen havde flyttet
rigeligt rundt og overtrådte uden at vide det nogle uformelle regler
eller også spillede han op i forsøget på at presse sig ind i hirakiet
overfor de forkerte personer.

> [...]
> hænge hatten på.

> (fysisk) hvordan i alverden skulle han så komme til sundhedsplejersken?

Sundhedsplejersken kan godt komme på hjemmebesøg, hvilket hun gjorde
hos os, da junior har nogle fysiske skavanker, som skulle debatteres.
Vi gav kaffe og så var det ligesom det. Sundhedsplejersken har
åbentbart sat nogle dage af hver måned til dette. En af de to skole/
hjem samtaler om året foregår også hjemme hos børnene, så jeg havde
læreren og SFO-pædagogen på besøg i oktober. Jeg ved da godt at det er
for at kunne skrive flere rapporter om ungerne i systemet, men vi har
ikke noget at skjule og juniors problemer skal tages alvorligt nu, da
de ellers kan udgøre en daglig gene som voksen (Hovedpine og
ledsmerter i benene/bækkenet).

Kan sundhedsplejersken ikke kom hjem til drengen i Odsherred?

Mvh
C.Overgaard

Fra : mfn

Dato : 12-05-07 17:04

Kan sundhedsplejersken ikke kom hjem til drengen i Odsherred?

Uha det ved jeg ikke. Der er vidst noget socialt bedrageri indblandet så
husstanden ser så nok helst fri for besøg af "officielle" personer.

Fra : marlene

Dato : 13-05-07 07:10

[...]

<det var synd, har boet her i 35 år
og har en yderst velfungerende skole og børnepasning før den tid.