ICE numre. Dette er ikke en joke!
Fra : Melanie

Dato : 02-05-07 15:24

Hej Alle

Nogle ambulancefolk og lægevagten i København har fået en god ide.

Næsten alle alvorligt skadede de møder, har en mobiltelefon på sig.
Men man ved ikke hvem på adresselisten, som er nærmeste pårørende.

De vil nu prøve og få en verdensomspændende ide til at brede sig (og det gør
jeg nu).

Man skal indtaste en person under "ICE" (= In Case of Emergency).
Under dette navn står den/de personer, som man mener, bør kontaktes.

Har man flere personer, kan man bruge ICE1, ICE2, ICE3, osv........

Det er en enkel sag, den er gratis, og den kan gøre en forskel, når det
gælder.

Kærligst Melanie

NB. Jeg har hørt om det først på mail og senere også på P3 nyhederne kl. 12
i dag 2. maj 2007.

PS: Lad endelig denne ide komme videre til dem du kender, både inden- og
udenfor landet.

X-postet i dk.barn, dk.forbruger og dk.bornholm. Håber ikke det betragtes
som spam da dette jo kun er for at hjælpe.

Fra : Gamle

Dato : 02-05-07 15:35

"Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man skal indtaste en person under "ICE" (= In Case of Emergency).
> Under dette navn står den/de personer, som man mener, bør kontaktes.

Det er en and. Falck har intet med det at gøre
http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070502/FAELLES/105021316/1273/STIFTEN

Mvh.
Torben

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-05-07 20:22

Gamle wrote:

> Det er en and.

Njahh
http://www.icecontact.com/

> Falck har intet med det at gøre

Det er så korrekt :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : PerX ...

Dato : 06-05-07 20:53

In article <4638a195$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
cfs4808a@post.cybercity.dk says...

> "Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en and. Falck har intet med det at gøre
> http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070502/FAELLES/105021316/1273/STIFTEN

Men stadig en god ide.

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-05-07 21:12

In news:MPG.20a8508423ceb43498bee6@nntp2.usenetserver.com,
PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> typed:

> Men stadig en god ide.

Jeg fik en mail fra min svigerdatter i forgårs. Hun er ansat på et
stort universitetshospital, hvor de for nylig fik et trafikoffer ind
på skadestuen. Han var død ved ankomsten til hospitalet, og hans
mobiltelefon lå i hans lomme og blev ved at ringe. Hun skrev også at
personalet hverken skal eller må tage telefonen, og det var de meget
frustrerede over. Derfor synes hun også, at det er en god ide med de
ICE-numre.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-07 01:27

Tove Krieger wrote:
> [...]
> personalet hverken skal eller må tage telefonen, og det var de meget
> frustrerede over. Derfor synes hun også, at det er en god ide med de

Hvad skulle ICE så hjælpe på, hvis de ikke må tage/bruge mobilen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-05-07 20:20

In news:463e7233$0$32253$c3e8da3@news.astraweb.com,
JB <?> typed:

> Hvad skulle ICE så hjælpe på, hvis de ikke må tage/bruge mobilen.

Jeg tror ikke du helt forstod situationen. Jeg skrev ikke noget om, at
de ikke måtte bruge telefonen. De må bare ikke tage den hvis den
ringer, som i denne situation hvor manden lige var bragt ind og var
død. Det kunne jo være at det var et af hans børn der ringede, og det
er politiets opgave at underrette pårørende ved en trafikulykke, ikke
hospitalets.

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-05-07 13:10

Tove Krieger wrote:
> JB <?> typed:

Hvis der er indkodet ICE-numre giver det da stadig ikke personalet lov
til at tage telefonen, eller begynde at underrette pårørende ? Så
derfor:

> [...]
> død. Det kunne jo være at det var et af hans børn der ringede, og det
> er politiets opgave at underrette pårørende ved en trafikulykke, ikke

Præcis, det er politiets opgave og de eneste der må, ergo må andre ikke
tage/bruge den tilskadekommedes mobiltelefon. Hvad skulle ICE-numre så
hjælpe sygehuspersonalet ?

FUT: dk.familie.barn

--
Don't waste space

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 14:42

In news:slrnf40q4t.lb.nospamplease@mail.corell.dk,
Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> typed:

> Præcis, det er politiets opgave og de eneste der må, ergo må andre
> ikke tage/bruge den tilskadekommedes mobiltelefon. Hvad skulle
> ICE-numre så hjælpe sygehuspersonalet ?

Det er jo heller ikke sygehuspersonalet det hjælper, men den
kendsgerning at mandens telefon blev med at ringe har da uden tvivl
frustreret dem. Det er jo derfor at de efterfølgende slutter op om
idéen med ICE-numre, så telefonen når den bliver afleveret til
politiet måske har et indkodet nr. der kan hjælpe med til at
identificere ofret. Det var faktisk det jeg mente, hvis jeg da har
udtrykt mig klart nok denne gang

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-05-07 08:30

Tove Krieger wrote:

> [...]
> idéen med ICE-numre, så telefonen når den bliver afleveret til
> politiet måske har et indkodet nr. der kan hjælpe med til at

Det er der allerede, det er SIM-kort nummeret. Med det i hånden er det
en formsag at få udleveret abonnentoplysningerne. Derefter er det
trivielt at finde de pårørende.

Men hvor tit sker det at bevidstløse folk kun har en mobiltelefon på
sig, og f.eks ikke dankort/kørekort/sygesikringsbevis/.... ?

Dernæst, er det 100% sikkert at den mobiltelfon der er fundet, tilhører
den der er kommet til skade ? Ville ikke være så smart at ringe til et
"ICE"-nummer, for derefter at finde ud af at det var en af de andre
implicerede eller vidner...

> Det var faktisk det jeg mente, hvis jeg da har
> udtrykt mig klart nok denne gang

oprindeligt fik du udtrykt det som om at sygehuspersonalet ville ønske
det blev indført. Men lad nu det ligge...

Vh
Thomas

--
Don't waste space

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-05-07 16:06

Melanie har bragt dette til os:
> [...]
> udenfor landet.
>
> X-postet i dk.barn, dk.forbruger og dk.bornholm. Håber ikke det betragtes som

Jeg synes at det er tankevækkende at det altid er kvinder der sender
sådan noget rundt, og rundt, og rundt....
Det første jeg ville kigge efter i en tabt telefon ville være HJEM
eller HJEMME.
Jeg tror at jeg ville gøre det samme hvis jeg var ham der skulle
identificere en anden via vedkommendes telefon.
Kai

Fra : T.

Dato : 02-05-07 16:29

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tror at jeg ville gøre det samme hvis jeg var ham der skulle
> identificere en anden via vedkommendes telefon.

Hej Kai

Eftersom de bruger nogle forkortelser på engels er det jo nok fordi de vil
forsøge at lave det international, og så hjælper det ikke meget at hvis det
går galt nede i Italien at der står HJEM eller HJEMME, derfor er det en
rigtig god ide.
Det kan så være lige meget hvor den kommer fra.

Hilsen

Fra : Kent Hald

Dato : 02-05-07 17:52

> [...]
> Jeg tror at jeg ville gøre det samme hvis jeg var ham der skulle
> identificere en anden via vedkommendes telefon.

Hvad med allle de telefoner, der først skal åbnes med en pin kode,
der er vel ikke mange, der har afbrudt pinkoden på sin mobil.

KH

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 18:29

> Hvad med allle de telefoner, der først skal åbnes med en pin kode,
> der er vel ikke mange, der har afbrudt pinkoden på sin mobil.

Er det ikke de færreste der har slukket sin telefon? "lydløs" funktionen er
jo opfundet.

Og idag holder de felste telefoner strøm i flere dage..

/SWP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-07 18:54

Kent Hald skrev:

> Hvad med allle de telefoner, der først skal åbnes med en pin kode,
> der er vel ikke mange, der har afbrudt pinkoden på sin mobil.

Jeg ser stort set aldrig folk taste pinkoder. Jeg har ingen
pinkode på min mobil. Det er livet for kort til.

Krydspostet til: <news:dk.familie.barn>,<news:dk.forbruger>,<news:dk.lokalsamfund.bornholm>

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-07 16:52

Melanie skrev:

> Nogle ambulancefolk og lægevagten i København har fået en god ide.

Det er nemmere for redningspersonalet bare at trykke 1 og evt.
[ring op]. Så får de fat i den der har førsteprioritet hvis
mobilejeren altså har angivet en rækkefølge.

Hvis man ikke har gjort sig den umage, får man sikkert heller
ikke lavet det lille juletrick som du er faldet for.

Og hvis man skulle få fat i en af mine bekendte som ikke hedder
"Læge" eller "Bank", så ved vedkommende hvad mine døtre hedder.

> PS: Lad endelig denne ide komme videre til dem du kender, både inden- og
> udenfor landet.

Sådan står der i spambeskeder.

> X-postet i dk.barn, dk.forbruger og dk.bornholm. Håber ikke det betragtes
> som spam da dette jo kun er for at hjælpe.

Det betragtes som spam. Det *er* spam, og al spam sendes kun for
at hjælpe (enten kun afsenderen og ellers en flok fortabte sjæle
som afsenderen håber at kunne frelse).

Krydspostet til: <news:dk.familie.barn>,<news:dk.forbruger>,<news:dk.lokalsamfund.bornholm>
Fut til: <news:dk.admin.netikette>
Svar herpå sendes dertil hvis man ikke ændrer det.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 02-05-07 17:18

"Melanie" skrev

> Men man ved ikke hvem på adresselisten, som er nærmeste pårørende.

Det er da også ligegyldigt.
Da min kone glemte sin telefon i svømmehallen, var der en medarbejder der
ringede til det første nummer, for at finde ejeren af telefonen.
Inden hun var hjemme havde jeg ham i røret, så jeg kunne fortælle min kone
hun havde glemt sin telefon.

Det må forøvrigt være svært at få en verdensomspændende ide til at brede
sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Char Lee

Dato : 02-05-07 17:32

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
*snip*
> Det må forøvrigt være svært at få en verdensomspændende ide til at brede
> sig.

Endelig en god grund til at tage til Mars :)

Nej, jeg kan godt se det smarte i Melanies besked, og jeg tager ideen til
mig... Også selvom det måske er spam.

Fra : PerX ...

Dato : 06-05-07 21:24

In article <4638ba93$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
alexbo@email.dk says...
> Det må forøvrigt være svært at få en verdensomspændende ide til at brede
> sig.

Man forsøger at gøre den verdensomspændende.

Fra : Ralph

Dato : 02-05-07 17:28

"Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle ambulancefolk og lægevagten i København har fået en god ide.

Tjah, jeg ved nu ikke hvor god ideen er - jeg var i Holland i sidste uge,
havde min nevø med som chauffør, han havde glemt at åbne sin mobilkonto
(noget lavpris noget) til udenlandskald, så da jeg holdt foredrag kørte han
en tur med min mobil - hvis han var kørt galt og en engelsktalende hollænder
havde ringet til min kone, tror jeg der var gået LANG tid inden
misforståelsen blev udreddet.

Men så kunne man evt. have sit navn og adresse med billede som baggrund??

--
Ralph

Fra : sorensen

Dato : 03-05-07 07:29

"Melanie" <melanie@din_fjern_ven.dk> skrev i en meddelelse

SPAM SPAM SPAM

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-05-07 10:02

Melanie wrote:
> [...]
>
> Næsten alle alvorligt skadede de møder, har en mobiltelefon på sig.
> Men man ved ikke hvem på adresselisten, som er nærmeste pårørende.

Lægevagt og ambulancefolk skal aldeles ikke sidde og fedte med
mobil-telefoner. De skal koncentrere sig 100% om den der er kommet til
skade. Det er ikke reddernes opgave at opspore pårørende, det er en
politiopgave; tvivler på at redderne overhovedet må begynde at rode
rundt i ens private ejendele. Så til at starte med skal der nok lidt
lovændring til.

Vh
Thomas

--
Don't waste space

Fra : SoL

Dato : 03-05-07 11:02

Allerede ved forkortelsen ICE går det jo galt - hvem i alverden ved hvad ICE
står for - og hvordan skulle man gætte at DET er det relevante telefonnummer
i Danmark, Italien, Kina, Bolivia etc.
Jeg vidste det i hvert fald ikke får du i dit indlæg skriver betydningen.

Knud

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 11:08

SoL wrote:

> [...]
> i Danmark, Italien, Kina, Bolivia etc.
> Jeg vidste det i hvert fald ikke får du i dit indlæg skriver betydningen.

Nej, men det er jo det, folk skal opdrages til at vide.

Fra : SoL

Dato : 03-05-07 12:19

> Nej, men det er jo det, folk skal opdrages til at vide.

Og hvor simpelt tror du det er at fuldføre denne opdragelse worldwide?

Knud

Fra : Holst

Dato : 03-05-07 12:39

SoL wrote:

> Og hvor simpelt tror du det er at fuldføre denne opdragelse worldwide?

Givetvis ikke særlig nemt.

Men i den vestlige verden kunne der jo nås ganske langt med nogle
oplysningskampagner.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 03-05-07 13:59

On 03/05/07 13:18, in article 4639c53f$0$865$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"SoL" <ssen@bit.lk> wrote:

> Og hvor simpelt tror du det er at fuldføre denne opdragelse worldwide?
>
> Knud

Meget svært, hvis man giver op på forhånd.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-05-07 14:34

Charlotte D.Jensen skrev:

> Meget svært, hvis man giver op på forhånd.

Man må vurdere nytteværdien af ens indsats, og min kan bruges med
væsentligt større udbytte på helt andre ting.

Fra : Nick

Dato : 03-05-07 11:53

"SoL" skrev i en meddelelse...
> [...]
> telefonnummer i Danmark, Italien, Kina, Bolivia etc.
> Jeg vidste det i hvert fald ikke får du i dit indlæg skriver betydningen.

Det kunne også være BRSHJ - det er blot at blive enige.

Men okay, nogle mennesker skal jo se at glasset er halvt tomt istedet for
halvt fyldt.

/Nick

Fra : Bare mig

Dato : 03-05-07 20:14

"Nick" <john@doe.biip> skrev i en meddelelse
> [...]

Folk har jo lært 112 og 911 har de ikke?? Så det her kan også læres.

Dog da jeg så indlægget et andet sted, troede jeg det handlede om is og blev
så glad

Fra : SoL

Dato : 04-05-07 07:07

"Bare mig" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Folk har jo lært 112 og 911 har de ikke?? Så det her kan også læres.
>
> Dog da jeg så indlægget et andet sted, troede jeg det handlede om is og

Har folk lært 112? Jeg har svært ved at huske det nummer og er ikke sikker
på det vil vre det første jeg taster, hvis jeg får behov for hjælp.

Bogstavkombinationer er generelt endnu sværere at huske - blandt andet fordi
de let får en sigende betydning, som du selv illustrerer kan vær forkert.

Knud

Fra : Per O.

Dato : 05-05-07 08:38

> [...]
>
> Har man flere personer, kan man bruge ICE1, ICE2, ICE3, osv........
>
> Det er en enkel sag, den er gratis, og den kan gøre en forskel, når det

Vi har faktisk lige lagt ICE numre i alle vores telefoner, da ideen er
gratis og kun kan hjælpe. Hvis ingen bruger muligheden er vi ikke ringere
stillet end før, men der er flere muligheder for at identificere folk med
den metode. Hvorfor ikke sikre sig den lille smule mere .. det er jo
fuldstændigt gratis.
De som synes det er en dårlig ide kan jo bare lade være.

--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 05-05-07 11:06

Per O. wrote:
> [...]
> smule mere .. det er jo fuldstændigt gratis.
> De som synes det er en dårlig ide kan jo bare lade være.

Ja, det er ikke noget problem at følge et fuldstændigt uanvendeligt gratis
råd.
Læs her FALCK's vurdering af fænomænet
http://www.falck.dk/index-dk/spammail03052007.htm

Der hvor jeg ser problemet, er i et lidt størrer perspektiv.

Det er den fuldstændige mangel på kildekritik der hersker overfor alt det
SPAM der huserer på nettet/mails/SMS osv.

De fleste sender bare kritikløst videre, med kommentarer som "det lyder da
som en god ide", uden overhovedet at forholde sig lidt kritisk.

Det være sig også overfor artikler på wikipedia eller andre steder.
Der er 1000vis af gode seriøse artikler, men ganske få useriøse.
Udfordringen består i at lære at sortere skidt fra kanel.

Det her ICE-pjat er et harmløst eksempel på mangel på kildekritik, men måske
godt at lære af ...

Jan Selchau-Hansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-05-07 12:06

Jan Selchau-Hansen wrote:

> Det her ICE-pjat er et harmløst eksempel på mangel på kildekritik,
> men måske godt at lære af ...

Den er nu god nok
http://www.icecontact.com/

konceptet er dog opfattet helt forkert

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-07 13:30

Peter Lykkegaard skrev:

> Den er nu god nok
> http://www.icecontact.com/

Det er et privat firma der gerne vil tjene penge. Og det de
reklamerer med at de kan ordne, det har vi alle sammen automatisk
i Danmark.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-05-07 14:27

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-07 15:24

Peter Lykkegaard skrev:

> Og?

Og indlæg der reklamerer for det, er reklame og uønskede.

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 05-05-07 13:51

Peter Lykkegaard wrote:

> Den er nu god nok
> http://www.icecontact.com/

Det er lige præcis det jeg mener ....

Total mangel på kildekritik, har du overhovedet læst på siden, og hvad det
handler om ?

Jan Selchau-Hansen

Fra : Per O.

Dato : 06-05-07 11:59

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den er nu god nok
> http://www.icecontact.com/

Nu gik idéen i tv alene på at man tastede et ICE nummer ind på sin egen
telefon, hvilket ikke har en snus at gøre med den side du henviser til.

Hvis man opretter et telefonnummer på sin egen telefon som henviser til en
privat telefon hos et familiemedlem, så kan jeg da ikke se at det kan koste
noget!

Per O.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-05-07 19:08

Per O. wrote:

> Nu gik idéen i tv alene på at man tastede et ICE nummer ind på sin
> egen telefon, hvilket ikke har en snus at gøre med den side du
> henviser til.

Ideen med ICE kontakt og mobiltelefon er forklaret her:
http://www.icecontact.com/products.asp?productID=8

Firmaet tager konceptet et skridt videre

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 06-05-07 20:28

Peter Lykkegaard wrote:

> Ideen med ICE kontakt og mobiltelefon er forklaret her:
> http://www.icecontact.com/products.asp?productID=8
>
> Firmaet tager konceptet et skridt videre
>
> - Peter

Her citerer jeg fra den rundsendte SPAM-mail

"Nogle ambulancefolk og lægevagten i København har fået en god ide."

Uanset om ideen er harmløs, SÅ ER DET SPAM ... ..

Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-05-07 06:41

Jan Selchau-Hansen wrote:

> Uanset om ideen er harmløs, SÅ ER DET SPAM ... ..

Hvis du er moddstander af spam hvorfor krydsposter du så til tre grupper og
undlader at sætte opfølgning til en relevant gruppe?

FUT:dk.admin.netikette

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Per O.

Dato : 06-05-07 11:57

> Der hvor jeg ser problemet, er i et lidt størrer perspektiv.
>
> Det er den fuldstændige mangel på kildekritik der hersker overfor alt det
> SPAM der huserer på nettet/mails/SMS osv.

Som jeg har forstået konceptet, er der ingen virksomheder involveret. Det
eneste man gør at at oprette et nummer i sin mobiltelefon som hedder ICE1
eller hvis man har flere personer der gerne må ringes til, hvis den første
ikke svarer, så hedder de ICE2, ICE3 o.s.v.

Det betyder et jeg kan bruge den samme kode i hele verden. Det har da ikke
noget med kildekritik at gøre, men er bare en god idé som bliver saboteret
af de som ser spøgelser alle vegne.
Jeg kan ikke se at det ikke bare er en god idé som alle kan bruge
fuldstændig gratis. Hvis man ikke vil være med, så skriver man bare ikke
noget i sin telefon, og gør det dermed sværere at finde ud af hvem de
pårørende er i en nødsituation. Den eneste det fravalg rammer er telefonens
ejer, så det er da en begrænset skade. At du kan linke det til spam fatter
jeg ikke, men nogen mener jo at alt nyt er spam (se på Amish folket )

Per O.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-07 12:38

Per O. skrev:

> ejer, så det er da en begrænset skade. At du kan linke det til spam fatter
> jeg ikke,

Alt hvad der skal sendes til gud og hvermand samt alle dem man
kender, er spam - uanset indholdet.

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-07 01:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Alt hvad der skal sendes til gud og hvermand samt alle dem man
> kender, er spam - uanset indholdet.
>
> Krydspostet til:

Er valgkort så også spam Bertel.

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 10-05-07 14:56

Melanie wrote:
> Hej Alle
>
> Nogle ambulancefolk og lægevagten i København har fået en god ide.

Til de få der endnu ikke er måtte være blevet klogere .... ... læs her :

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4393934/

Og så udvis bare en smule kildekritik næste gang I får en eller anden
kæde/SPAM mail

Jan Selchau-Hansen