autostole, isofix og tilbehør
Fra : Inger

Dato : 30-04-07 20:15

Hejsa

vi venter vores første barn til sommer og skal investere i en autostol.
vi har en relativ ny bil, der har isofix, så vi tænkte - sådan en skal
det jo bare være. SIkkerhed og alt det dér...

Manden ind i FDM butikken hvor han får lidt rabat. Okay, 2200 er da dyrt
for en autostol, men hvad gør man ikke for at bebs sidder godt og trygt...

Men stor var forbløffelsen da den flinke sælger fortæller, at ikke alene
skal man have stolen, man skal også have nogle stænger til de dersens
isofix beslag, og de koster alene 2000 kroner! Tilsyneladene skulle
stængerne bruges fordi den valgte stol (en Römer) er bagudvendt...

Manden bad pænt om lidt betænkningstid og gik derfra tomhændet. Godt nok
skal bebs sidde godt og trygt, meeen 4000,- for noget vi skal bruge i
6-7 måneder???

Jeg fik stolen demonstreret i Babysam for nogen tid siden og der blev
der ikke nævnt noget om nogle ekstra stænger. Ej heller i Römers katalog
er der nævnt/vist noget som helst om nogle stænger. På billederne i
kataloget kan man se at der først monteres en base, derefter selve
stolen. Men begge dele er vist på alle de billeder vi har set af stolen,
så vi regner jo med at det følger med.

Så nu må jeg høre herinde: Er der nogen af jer der kører rundt med sådan
en Römer til isofix og som har hørt om nogle stænger til skal tilkøbes?
Eller er de bare fulde af fis dernede hos FDM?

Mvh. Inger

Fra : Dorthe

Dato : 01-05-07 07:20

Hej,

Vi har ikke isofix - men jeg ved af erfaring, at de små vokser så stærkt
at det stort set ikke kan betale sig at købe en stol (min mening). Vi
har lejet stole indtil han var 9 mdr - nu har han så sin egen.

Jeg ville til hver en tid vælge isofox hvis vi kunne

/Dorthe

Fra : Bettina Hansen

Dato : 01-05-07 09:41

Hej Inger

Inger wrote:
> Så nu må jeg høre herinde: Er der nogen af jer der kører rundt med sådan
> en Römer til isofix og som har hørt om nogle stænger til skal tilkøbes?
> Eller er de bare fulde af fis dernede hos FDM?

Vi har ikke en Römer så jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men
umiddelbart lyder det ret underligt.

Jeg ville egentlig bare anbefale at I venter med at købe autostolen til
I skal bruge den. Så I kan prøve den og se om den passer til jer og
jeres baby. Og køb den et sted hvor I har 14 dages returret.

Vi er endt med en Maxi Cosi Cabrio med tilhørende base (pris 2500 kr
inkl. alt hvad man skal bruge). Det er den tredie autostol vi har - de
to første brød vi os ikke om af forskellige årsager. Den første var
besværlig at få ind og ud af bilen. Nr. to var netop en Römer (men uden
Isofix) og vores søn skreg i vilden sky hver gang vi satte ham ned i den :(

Maxi Cosi har i øvrigt den fordel at den kan installeres i en bil med
trepunktsele (enten med eller uden basen) hvis f.eks. bedsteforældrene
skal køre tur med bebs en dag.

Men ellers tillykke med den kommende familieforøgelse og held og lykke i
babyudstyrs-junglen ;)

Mvh Bettina

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 14:22

> Jeg ville egentlig bare anbefale at I venter med at købe autostolen til I
> skal bruge den. Så I kan prøve den og se om den passer til jer og jeres
> baby.

Man skal jo bruge den allerede den dag man skal hjem fra sygehuset - altså
medmindre man føder hjemme. Det giver et klip i kørekortet hvis man bliver
taget i ikke at anvende korrekt sikkerhedsudstyr til de små. Da vi fik det
første barn i 2001 brugte vi en lift og et liftnet - men det er ikke "godt
nok" mere. Idag dur kun løsninger hvor barnet er fastspændt i stolen eller
liften (Sjovt nok er der nogle undtagelser ved lejlighedsvis kørsel af
kortere varighed -Så det vil være lovligt at tage en taxa hjem fra
hospitalet med barnet i armene, men ikke for forældrene selv at køre barnet
hjem på samme måde i egen bil)

Hvis man er sikker på den model man vil have så købe brugt eller fra
udlandet. Vi gav EUR 229,80 til døren for en Recaro Young Profi Plus med
isofix base. Det er ikke meget mere end hvad nogle forlange for en der er
brugt til et barn i DBA.

www.justtrading.dk er også billigere end babysam mf. Der købte vi en for
nogle år siden en Recaro Start til den store

Mhs til at leje af stole - så er vist kun meget få steder at det er muligt
at leje en isofix stol. Og med de brugtpriser der holdes er det ikke dyrere
at købe (evt brugt) og sælge igen efter 6-9 måneder når stolen bliver for
lille.

Btw så har Recaro to størrelser stole der passer på samme base. Mig bekendt
kræver "alle de andre" forskellige baser til forskellige stole.

/A

Fra : Dorthe

Dato : 01-05-07 14:36

Liftnet er så vidt jeg ved godt nok - det anbefales bare ikke, men det
er lovligt.

Man kunne jo leje en stol uden isofix til den første tid - 229 EUR er
trods alt mange penge hvis den kun kan bruge den 6-8 mdr

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 20:51

"Dorthe" <blapper@msn.com>

Kunne du ikke lokkes til at klippe lidt i det du svarere på ?
Hvis du ikke kender www.usenet.dk så brug gerne lidt tid derinde ...

> Liftnet er så vidt jeg ved godt nok - det anbefales bare ikke, men det er
> lovligt.

Prøv at se her : http://www.sikkertrafik.dk/18e000a (generelt om børn i
biler) og helt præcist her mhs til små http://www.sikkertrafik.dk/11723e80

Der kan fåes godkendte liftnet - men regn ikke med at et der har nogle år på
bagen er godkendt efter dagens regler.
Citat fra sikkertrafik.dk
ECE-44-03 og ECE 44-04 er en fælleseuropæisk godkendelse.

De to første cifre under eller efter E-mærket skal være 03 eller 04.

Det betyder, at udstyret er godkendt efter de seneste sikkerhedskrav
til E-mærkningen.

T (svensk godkendelse)
T-godkendelsen er svensk. Den stiller strengere krav til beskyttelse af
barnets hoved og gives derfor kun til bagudvendte barnestole.

DS (Dansk Standard)
Godkendelsen fra Dansk Standard stiller samme krav som E-mærkningen. Pt.
findes der ikke nyt udstyr på markedet med DS-mærkning, men der findes
enkelte modeller på brugt- og udlejningsmarkedet.

> Man kunne jo leje en stol uden isofix til den første tid - 229 EUR er
> trods alt mange penge hvis den kun kan bruge den 6-8 mdr

Regnestykket er imho 229 euro og så slæge den igen i DBS for 1400kr - eller
300kr for at have en ny stol. Tilsvarende give 1600kr for en brugt stol og
så sælge igen for 1400kr. Da betrækket kan vasket er det næsten ikke muligt
for den lille at slide på sådan en "indkøbskurv"

Fra : Bettina Hansen

Dato : 02-05-07 09:44

Anders Majland wrote:

> Man skal jo bruge den allerede den dag man skal hjem fra sygehuset - altså
> medmindre man føder hjemme.

Ja det er jo rigtig nok. Men hvis man på forhånd har bestemt sig for
hvilken model man gerne vil prøve kunne man måske få bedsteforældrene
til at hente stolen dagen inden hjemkomst - eller far kunne hente den på
vej hen til hospitalet inden han henter mor og baby hjem. Det er
selvfølgelig afhængig af hvor man bor i forhold til forretningen og
hospitalet, men det burde nu kunne lade sig gøre ;) Det forudsætter
selvfølgelig også at man ikke føder ambulant, men det er vist de
færreste førstegangsfødende der gør det...

Vi kørte slet ikke hjem i bil men brugte barnevognen. Der gik faktisk et
godt stykke tid inden vi havde brug for en autostol for i starten var
der slet ikke overskud til at tage nogen steder hen ;)

Mvh Bettina

Fra : Henriette Døssing

Dato : 02-05-07 06:47

Bettina Hansen skrev:

> [...]
> Isofix) og vores søn skreg i vilden sky hver gang vi satte ham ned i den :(

Hmmm, vi havde også en Römer og vores datter var glad og tilfreds når
hun skulle sidde i den

> Maxi Cosi har i øvrigt den fordel at den kan installeres i en bil med
> trepunktsele (enten med eller uden basen) hvis f.eks. bedsteforældrene
> skal køre tur med bebs en dag.

Det kan Römer-stolene også. Både dem til de helt små (ihvertfald den vi
havde) og modellerne til de større børn.

Henriette Døssing

Fra : Bettina Hansen

Dato : 02-05-07 09:47

Henriette Døssing wrote:
> Hmmm, vi havde også en Römer og vores datter var glad og tilfreds når
> hun skulle sidde i den

Jeg kender også flere som har været glade for deres Römer stole, men
børn er forskellige så der findes ikke en stol som er den bedste til
alle børn. Netop pga. vores oplevelse med Römer-stolen vil jeg klart
anbefale at man prøver stolen med baby i inden man bestemmer sig for at
købe - specielt når det er en stol i den prisklasse ;)

> Det kan Römer-stolene også. Både dem til de helt små (ihvertfald den vi
> havde) og modellerne til de større børn.

Jeg har godt nok ikke set andre stole med base som kan bruges med en
almindelig sele - altså hvor basen kan fastgøres med selen. De kan vist
allesammen fastgøres med sele, men så er det kun stolen uden base, og
basen er jo en god del af sikkerheden...

Mvh Bettina

Fra : Anders Majland

Dato : 02-05-07 15:34

> [...]
> allesammen fastgøres med sele, men så er det kun stolen uden base, og
> basen er jo en god del af sikkerheden...

Jeg tror ikke på at det gør en nogen forskel sikkerhedsmæssigt (mhs
belastning ved uheld) om det er stol & base der fastgøres med selen eller om
det kun er stolen og basen så bliver hjemme.

Men der ligger temmelig meget sikkerhedsmæssigt i om stolen er korrekt
fastspændt - Og der er virker det rigtigt godt med en base man bare skal
klikke stolen i.

Nu kender jeg ikke Maxi Cosi Cabrio af andet en omtale - Men hvis stol og
base virker lige så godt som vores recaro vil jeg også anbfeale at kigge på
den til biler uden isofix. Det er så meget nemmere bare at klikke stolen i
end at skulle rode med selerne hver gang.

Til lejligehedsvis brug / flytten mellem biler er det imho ligegyldigt om
der er en base der også skal flyttes med ...

/A

Fra : Inger

Dato : 03-05-07 07:23

Mange tak for alle jeres input

Jer der selv ved noget om isofix, ved i noget om de stænger som fdm
omtalte? Har i nogensinde været ude for at skulle købe ekstra tilehør
når først stolen til de ret mange penge var købt? Eller har I hørt om
nogle der skulle det?

Og til sidst: Ved I om den base der er med Römer baby stolen til isofix
også kan/skal bruges til den næste stol i rækken, altså den til 9-18 kg?

Mvh. Inger

Fra : Anders Majland

Dato : 03-05-07 07:39

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
"Inger" <nomail@me.com> wrote in message
> [...]
> omtalte? Har i nogensinde været ude for at skulle købe ekstra tilehør når
> først stolen til de ret mange penge var købt? Eller har I hørt om nogle

Nej jeg har ikke hørt det før og der står ikke noget i
http://netbutik.fdm.dk/shopograbatter/shop/varerprafdeling.asp?ID=351

http://www.britax-roemer.com/produkt.php?lang=en&navid=5&action=act_dessin&id=3
er der heller ikke til finde noget . Men du kan her se om den passer i jeres
bil
http://www.britax-roemer.com/upload/download/typenliste/1/BABY-SAFE%20ISOFIX%20plus.pdf

> Og til sidst: Ved I om den base der er med Römer baby stolen til isofix
> også kan/skal bruges til den næste stol i rækken, altså den til 9-18 kg?

Det kan den ikke - Det er ifølge Babysam viborg kun Recaro's base der kan
anvendes til 2 stol størrelser. Det var en af de væsentligste grunde at det
lige blev recaro'en vi købte (og så at vi har været rigtigt godt tilfredse
med den recaro start som den store sider i - der i modsætning til mange
andre stole er den godt ventileret.)

/A

Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 02-06-07 15:11

Hej

Jeg kan godt anbefale en vritax first class si.
Den har ikke isofix, for det er vores ny bil nemlig ikke installeret med,
men den kan vendet både bag ud og fremad og min søn er virkelig glad for
den.

vi startede med en brugt babystol, men det lykkedes mig at få den ødelagt så
vi købte den her i stedet og det har været en succes fra starten. Knægten
var 5 mdr da vi købte stolen og nu er han 17 mdr. Stolen går fra 0- 18 kg
Bente