Forældrebestemmelse
Fra : Steen

Dato : 26-04-07 00:20

Forældrene bestemmer lovmæssigt over barnet indtil dette er 18 år. Men hvad
dækker det over? Kan man som forælder bestemme hvor tit det 17-årige barn
skal i bad? Eller hvad dækker det?

MVH Steen

Fra : Hansen

Dato : 26-04-07 06:36

"Steen" <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Forældrene bestemmer lovmæssigt over barnet indtil dette er 18 år. Men
> hvad dækker det over? Kan man som forælder bestemme hvor tit det 17-årige
> [...]

I Lov om forældremyndghed og samvær står der (bl.a.):
§ 1. Børn og unge under 18 år er under forældremyndighed, medmindre de har
indgået ægteskab.

§ 2. Forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan
træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og
behov.

Stk. 2. Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt
for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden
krænkende behandling.

Fra : Steen

Dato : 26-04-07 21:27

Hansen wrote:
> [...]
>
> Stk. 2. Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med
> respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse

Okay mange tak.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 18-06-07 15:00

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Stk. 2. Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med
> respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller

Hey - det her finder jeg vældig interessant.

Jeg kommer lige med et tænkt eksempel.

Hvad hvis en 15-17 årige "skrider" og bliver væk - og forældrene er vildt
bekymrede, og gerne ser at h*n kommer hjem.

Da den unge nægter, møder far op hos venner/veninder, og slæber ham/hende
med hjem - tager hans/hendes mobiltelefon, og forlanger at h*n bliver
hjemme... hvilket kun virker indtil h*n får smuttet afsted, og forældrene
skal jo arbejde.

- og sådan kører møllen.

Forældrene kontakter så kommunen, og forklarer at de reelt ikke kan have
ansvaret for deres søn/datter, som jo ikke vil lade dem have det - hvis man
kan sige det sådan.

Forældrene mener, at sønnen/datteren - som også vil det, og er den der har
gjort opmærksom på det - bør flytte hjemmefra og ind på f.eks. et
ungdomscenter eller lignende.

Kommunen spørger om forældrene slår ham/hende, om de drikker eller om h*n
tager stoffer - svaret er nej til alle tre spørgsmål. Resultatet er, at så
går kommunen slet ikke ind i sagen.

Drengen/Pigen "hænger ud" med skumle typer, og forældrene frygter det
værste - men føler sig magtesløse. H*n ser indimellem nærmest udsultet ud,
når h*n kommer hjem - ligesom h*n er uren og ofte bliver syg.

H*n passer heller ikke sin skole, og har intet arbejde - h*n "dalrer" altså
bare rundt.

Så forældrene føler virkelig, at der bør gribes ind, men de kan intet gøre -
og kommunen vil ikke gå ind i sagen.

Man kan vel sige, at forældrene ikke opfylder paragraf 2 - ikk'?

Men hvad så?

Kan de meldes for omsorgssvigt - hvis f.eks. en eller anden lærer får den
idé?

Og hvad skulle de egentlig kunne gøre?