Barn der altid råber
Fra : Steen

Dato : 21-04-07 16:39

Jeg har ingen børn, og har heller ikke det store kendskab til børns adfærd -
bortset fra at jeg selv har været barn engang

Min underbo - en jugoslavisk familie på 3 - har en dreng på omkring 4 år.
Lige siden de flyttede ind for 3 måneder siden har det undret mig, at han
altid råber i stedet for at tale. Alting foregår i råb og høje "arrrrr"
lyde. Han er også meget "urolig", dvs. han larmer. Hoper/tramper/smækker med
døre i stedet for at gå almindeligt osv. Forældrene taler højt (det er
sikkert deres mentalitet), men hvorfor råber ungen altid? Er det en fase?
Eller er det stakkels barn blevet opdraget til, at jo højere man råber des
mere bliver man hørt? Jeg kan ikke genkende hans adfærd hos andre børn i den
alder.

MVH Steen

Fra : C. Overgaard

Dato : 21-04-07 18:30

On 21 Apr., 17:38, "Steen" <steen.kold...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> mere bliver man hørt? Jeg kan ikke genkende hans adfærd hos andre børn i den

Forældrene hjælper til med at skabe denne adfærd, men faktorer som
indeklimaet i børnehaven kan også være en medvirkende årsag, samt
kureret høreproblemer.

Jeg har en søn, som har haft dræn i ørene og der gik - da han var 2-3
år - lidt tid med at finde ud af om det var reelle sproglige problemer
eller blot manglende hørelse, som medførte at han ikke helt havde det
ordforråd, som børn i hans aldersgruppe burde have. Han havde dyrket
mundaflæsning så meget at han også snød pædagogerne i vuggestuen i
nogle måneder før at vi kom for tanke at checke hørelsen. Der var
væske tilstede og han kunne kun høre 10-15 procent. Dvs. igennem en
belastende operation og derefter gik hans sproglige udvikling stærkt.
Han er helt med på noderne og den eneste bivirkining, vi mærker idag
er en meget klar stemme, som han er begyndt at få justeret. (Da han
fik hørelsen igen, var det jo pludselig sjovt at råbe, da det
pludselig kunne høres.)

Dvs. at der kan være en række årsager til barnets kraftige stemmebrug.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-04-07 22:13

Steen skrev:
> [...]
> mere bliver man hørt? Jeg kan ikke genkende hans adfærd hos andre børn i den

Jeg er nabo til en knægt på 10, der opfører sig nogenlunde på samme
måde. Efter at have lagt øre til det i snart 3 år, er jeg kommet til den
konklusion at hans mor har lært ham at man skal råbe, hvis man vil
trænge igennem, for hun råber nemlig også ad ham. For hans vedkommende
tror jeg ikke at der ligger mere i det.

Hvis hans mor automatisk stoppede ham, når han skruede op for volumen,
ville han sandsynligvis ikke råbe så meget.

Mvh. Michael.

Fra : LN

Dato : 22-04-07 12:37

> [...]
> mere bliver man hørt? Jeg kan ikke genkende hans adfærd hos andre børn i den

Jeg synes ofte jeg har oplevet at børns støgniveau øges betydeligt når
de starter i børnehave.

Og ja hvis forældrene så samtidigt er råbende er det nok ikke bare en
fase men vedvarende.

Det kan selvfølgelig også skyldes et hørehandicap.

LN