Drengen som ikke vil i skole
Fra : mfn

Dato : 18-04-07 13:22

Har skrevet om ham før man nu er den gal igen.

Det er netop kommet til mit kendskab at min kærestes lillebror på 11 år nu
ikke har været i skole i op mod 1 mdr. Han vil ikke tale om det, og
tilsyneladende lader moren blot "stå til". Hun foretager sig intet. han
foretager sig intet.

Nu er der jo sådan set ikke min opgave at lege pjække-politi for en anden
kvindes barn, men jeg undrer mig nu over hvor længe det kan gå på den måde?
Er der ikke nogle sociale myndigheder eller skolen eller noget som på et
eller andet tidspunkt skal vågne op og undersøge hvorfor knægten i lang tid
har forsømt skolen uden at være syg eller noget? Knægten er sgu for klog til
at spilde tiden på ingenting, men ingen kan åbenbart finde ud af hvad
problemet er. Når man spør sir han bare at han ikke vil tale om det og gir
sig sommetider til at tude hvis man bliver ved at kræve en forklaring.
Moderen kan ikke drive ham ud af bilen når hun kører ham til skole om
morgenen, så det har hun opgivet?

Men som sagt: Skal enten skolen eller de sociale myndigheder ikke "vågne op"
eller lades man bare som ingenting når nu ingen andre gør noget ved "sagen"?

Fra : Hansen

Dato : 18-04-07 13:34

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> op"
> eller lades man bare som ingenting når nu ingen andre gør noget ved

Jo og du kan være sikker på at de er i gang !

Fra : marlene

Dato : 18-04-07 17:13

> Jo og du kan være sikker på at de er i gang !
>formentlig, der kan være mange årsager til fravær, som først skal
>undersøges.
men husk også, man har ikke pligt til at gå i skole, men undervisningspligt,
det er ikke det samme.

Fra : Louise Pedersen

Dato : 18-04-07 17:22

Altså kommunen har svært ved at gå ind og gøre noget, uden at de har
modtaget en decideret underretning. Men mon ikke skolen har sendt sådan en?
Og i så fald bliver forældrene og barnet også inddraget.

Fra : Marianne

Dato : 19-04-07 10:53

> Jo og du kan være sikker på at de er i gang !

Hvorfor tror du det? Min oplevelse er, at der slet ikke er de ressourcer i
det offentlige, folk i almindelighed tror. Heller ikke til at gå ind i en
sag om en dreng, der ikke vil i skole. I hvert fald ikke før der kommer en
henvendelse, og man SKAL reagere.

mvh
Marianne

Fra : Holst

Dato : 19-04-07 11:09

Marianne wrote:

> [...]
> sag om en dreng, der ikke vil i skole. I hvert fald ikke før der kommer en

Skolen vil da have pligt til at henvende sig til de sociale myndigheder,
hvis en elev udebliver gennem længere tid.

Men ellers kan mfn jo bare henvende sig, når han har så travlt med dem.
Var det ikke også det råd, han fik sidst?

Fra : C. Overgaard

Dato : 18-04-07 18:53

On 18 Apr., 14:22, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> eller lades man bare som ingenting når nu ingen andre gør noget ved "sagen"?

Ofte skulle de være igang på dette tidspunkt, men ressourcerne er få
og ofte skal forældrene være proaktive og istedet for at række hånden
ud efter hjælp skal forældre slå ruden ind for at vække
sagsbehandleren. Få moderen til at ringe til skolen og bede om møde
med læreren i første omgang. Det skal være at man skal finde en
alternativ skolegang til drengen. Vi har her i Egedal noget vi kalder
A-klassen til børn der enten er ekstrem meget skoletrætte eller har
andre behov, som gør at de ikke kan komme op i gear mere i forhold til
en standardliseret undervisningsform.

http://www.ungegedal.dk/36381.0.html

Check hvad brormands hjemkommune er i stand til.

Selv mange sagsbehandlere ved ikke hvad deres egen kommune tilbyder
(Mange ligger stadig i flytterod pr. dags dato på grund af
kommunesammenlægningen.) I må som familie derfor ransage hjemmesider
hos det offentlige for at fortælle sagsbehandlerne om deres egen
arbejdsplads. Jeg vil derfor råde din kæreste til at trække moderen
ned til skolen, så det første møde kan komme i stand og I kan se, hvad
kommunen gemmer af alternativer til din kærestes bror. Det kan kun gå
for langsomt.

Hvis Jeres forhold er plaget af bekymringer over brormand, så er der
tifold af bekymringer på vej, når brormand forsætter sin skæve sti ud
af livets vej. Tro mig. Jeg har set rynkerne hos et familiemedlem, som
har en nu 38-årig søn, som gik ud af 9. klasse og har haft et hårdt
voksenliv med sygdom, bistandshjælp, daglejerjob og hospitalsophold i
månedsvis.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Ivar

Dato : 19-04-07 18:22

mfn skrev:

> Hun foretager sig intet.

Det er det egentlige problem. Man skal ikke regne med at andre
griber ind, før end det er alt for sent.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : C. Overgaard

Dato : 20-04-07 05:20

On 19 Apr., 12:08, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> [...]
>
> Men ellers kan mfn jo bare henvende sig, når han har så travlt med dem.
> Var det ikke også det råd, han fik sidst?

Ja og det er faktisk godt, at nogen i familien vågner op. Mfn bør tage
ned til moderen og tage hende i hånden, så de sammen kan gå til skolen
og starte det offentlige op.

I alt for mange familier går det galt, hvis familien ikke hjælper
familiemedlemmer i krise og drengen kommer til at betale prisen. Nogle
vil måske anse det for utidig indblandning, hvis de pukkelryggede
dukker op og skubber lidt til processen, men hvad kan det ikke udarte
sig til.

Se denne sag, hvor et forhold mellem en alkoholiseret mor og en datter
fik lov til at køre så langt ud af sporet, så ingen af dem har en
fremtid: http://truecrimeblog.blogspot.com/search/label/Tess%20Damm

Datterens myspace side er stadig oppe, selvom hun ikke selv kommer til
at læse den de næste 50 år og hendes familie, som alt for godt vidste
at moderen var alkoholiseret, kan så tænke over om de ikke forbander
enten deres manglende evner på internettet eller deres berøringsangst
overfor moderens misbrug.

Mfn: Hjælp moderen ned på skolen, så hun sammen med skolen kan finde
en løsning for drengen. Vær proaktiv og scan kommunens hjemmesider for
alternative skoleløsninger og foreslå sagbehandlere (Vær underdanig
under samtalen med dem, så de selv tror at det er dem, som fandt på
løsningen. Det får dem til at ranke ryggen.) at se de ting, de selv
tilbyder og derfor ofte ikke ved noget om.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-04-07 20:29

> Men som sagt: Skal enten skolen eller de sociale myndigheder ikke
> "vågne op" eller lades man bare som ingenting når nu ingen andre gør
> noget ved "sagen"?

I "gamle dage" var det sådan, at man tog sig af sig selv og sin egen familie
i stedet for at forvente, at de sociale myndigheder og staten tog sig af det
hele. Måske du skulle overveje det rimelige i, at du har tid og energi til
at skrive usenet-indlæg om noget, du tilsyneladende betragter som misrøgt i
allernærmeste familie, men ikke har tid til selv at gøre noget ved sagen?
Måske du sparke din kæreste på lossepladsen, da han/hun tilsyneladende ikke
er i stand til at leve op til det mindste, man kan forvente af sin nærmeste
familie?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : mfn

Dato : 23-04-07 09:19

Jeg kan oplyse jer om at jeg nu har fået arrangeret et møde mellem moren og
skolen på onsdag, og at jeg agter personligt at sørge for hun også rent
faktisk møder op. Så må vi se hvad der sker. I indeværende skoleår har han i
alt haft 58 fraværsdage har jeg fundet ud af ;)

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-04-07 10:44

> [...]
> faktisk møder op. Så må vi se hvad der sker. I indeværende skoleår har han
> alt haft 58 fraværsdage har jeg fundet ud af ;)

Det er godt at ungen har en som dig i familien. Der skulle være flere, som
ikke har berøringsangst overfor alvorlige problemer i familien.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."