Ret til at sove ude (Pige / Alder )?
Fra : CC

Dato : 16-04-07 22:55

Min datter er lige fyldt 16 år, og nu spørger hun, om hun må sove ude/sammen
med sin ven/kærste.
Hun har ikke været kærste med ham i ret lang tid ( ca. én måned, men de har
ikke rendt hinanden på dørene)

Hvornår fik din datter lov til, at sove sammen med vennen/kærsten. ?

(Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:01

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår fik din datter lov til, at sove sammen med vennen/kærsten. ?

Hvis din datter ville sove hos en veninde, var du næppe i tvivl om, at
hendes plan var OK. *S*

Jeg formoder derfor, at det handler om sex og ikke om at "sove sammen med".

Men uanset det handler om at sove eller dyrke sex vil jeg mene, at man har
lov, når man har lyst. (Hvilket ikke skal forveksles med, at man er klar og
skal hoppe på, når kæresten eller andre har lyst!)

Måske du skulle spørge hende, om HUN er klar til at sove hos kæresten, hvis
det ikke kun handler om at sove! Er hun følelsesmæssige klar. Har hun tænkt
på prævention?

Jeg var vist 15 år, før mine forældre vidste, at jeg sov hos kæresten. Men
sex dyrkede vi flere år før; flere gange om dagen, her og der og alle vegne.

Og jeg spurgte ikke om lov.

Min datter har ikke spurgt om lov. Og jeg har heller ikke givet hende
lov.... kunne ikke drømme om hverken at sige ja eller nej.

Tag med i dine overvejelser, hvad et evt. forbud mod at lade dem sove
sammen, skal gøre godt for. Hvad vil du gerne opnå med et ja eller et nej?
Og opnår du det så?

Handler det om at hindre dem i at dyrke sex, dur det formodentlig ikke til
noget overhovedet at forbyde dem at sove sammen. Slet ikke på denne årstid:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4353468/

Så spørg dig selv, hvad du gerne vil opnå.
Hvad ønsker du for din datter med hensyn til hendes forhold til kærester og
sex?

> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

Det er svært at komme med generelle holdninger til sagen.

Og det er højst forskelligt, hvor modne forældre er, når det drejer sig om
netop det her spørgsmål. Mange af dem er slet ikke modne til at give slip,
når de unge selv er klar *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-04-07 08:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:462470a9$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis din datter ville sove hos en veninde, var du næppe i tvivl om, at
> hendes plan var OK. *S*

Nu er du snævertsynet. Der findes mennesker som ikke er interesseret i det
andet køn på den måde, men derimod i sit eget køn istedet.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:34

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er du snævertsynet. Der findes mennesker som ikke er interesseret i det
> andet køn på den måde, men derimod i sit eget køn istedet.

Ja. Og? Det ændrer intet ved mit svar.

Fra : Holst

Dato : 17-04-07 08:45

Carsten Overgaard wrote:

> Nu er du snævertsynet. Der findes mennesker som ikke er interesseret i det
> andet køn på den måde, men derimod i sit eget køn istedet.

Ja, men den tanke strejfer overhovedet ikke forældre.

Fra : nana sørensen

Dato : 17-04-07 19:16

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Ja, men den tanke strejfer overhovedet ikke forældre.

Måske også fordi frygten for graviditet hos en 16årog er ere katastrofal end
eksperimentering.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-04-07 08:06

> [...]
>
> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

Selvom man som forældre aldrig bryder sig om tanken om at den yngre
generation kan have et sex-liv, så skal man nogengange holde ondet tæt på
sig. (Det er jo ikke sikkert at de har sex jvf. den definition som Bill
Clinton lagde for dagen. Det kunne jo være at de står af i Ringsted.)

Hvis du er utryg ved fyren, så få overnatningen til at foregå i dit hjem.
Man lærer folk at kende ved morgenbordet inden at et par kopper tjære får
facaden op.

Hvis det ender op i en konflikt, så bliver der vanskeligheder:
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/a261101a8a24c5f7/95fc5e19dbfe8e2f

Så prøv dialogen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:18

> Selvom man som forældre aldrig bryder sig om tanken om at den yngre
> generation kan have et sex-liv,

Her er vi vist nødt til hver især at tale for os selv *S*
Og mig kan du godt trække fra i den optælling.

> så skal man nogengange holde ondet tæt på
> sig. (Det er jo ikke sikkert at de har sex jvf. den definition som Bill
> Clinton lagde for dagen. Det kunne jo være at de står af i Ringsted.)

Uha.... definerer du sex som "ondet" ????

> Hvis du er utryg ved fyren, så få overnatningen til at foregå i dit hjem.

Hvis udsigten til at fyren på et tidspunkt dyrker sex med ens datter er nok
til at gøre en utryg, stikker man sig selv blår i øjnene ved at tro, at den
hellige yoni er velforvaret, hvis de sover et bestemt sted.

Er man generelt utryg ved fyren, er sex fra eller til vel ikke afgørende?

> Man lærer folk at kende ved morgenbordet inden at et par kopper tjære får
> facaden op.

De unge sætter sig ikke nødvendigvis ved morgenbordet med
forældre/svigerforældre. Det er måske endda meget lidt sandsynligt, at de
ikke vælger at blive liggende til resten af familien har rejst sig fra
morgenbordet. Det er i hvert fald mine erfaringer med flere unge på
begynder-stadiet, hvad sex og kærester angår.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-04-07 08:38

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:462474c9$0$4173$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse

> Uha.... definerer du sex som "ondet" ????

Lige så lidt, som de fleste unger ikke bryder sig om at de gamle gummer
hinanden efter at have taget gebisset ud, så tænker de fleste forældre ikke
afkommet som en snart voksen person med et sex-liv. Det er selvfølgeligt en
naiv indstiling fra begge sider, men børnene vokser så hurtigt op at det kun
er et øjeblik siden at der var gang i barbie-dukkerne på værelset. Jeg
husker tydelig Flemming og Berit med ungerne som er rejst til Japan i en
alder af 12 og 14 år.

> [...]
> hellige yoni er velforvaret, hvis de sover et bestemt sted.
>
> Er man generelt utryg ved fyren, er sex fra eller til vel ikke afgørende?

Nej, men ved at have dem i huset, så kan man smage på stemningen imellem
dem. Er der tale om ligeværdige partnere eller styrer den ene den anden?

> [...]
> morgenbordet. Det er i hvert fald mine erfaringer med flere unge på
> begynder-stadiet, hvad sex og kærester angår.

De fleste unge er vant til service. De må jo selv om hvorvidt at de vil
komme op, men banker man på døren med besked om at kaffen er klar, så vakler
nogen af dem ned i køkkenet. Det kan godt være at det er kun er ens eget
afkom, som kommer og henter forsyninger til værelset, men så kan man jo se
om ungen virker som om at alt er i orden. Det er jo ikke for at pumpe dem
for oplysninger at man gør det, men for at checke op på om tingene er som de
skal være. Det kan de fleste forældre uden at sige noget, hvis de har sørget
for et fornuftigt tillidsforhold igennem opvæksten.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-04-07 08:53

> [...]
> ikke
> afkommet som en snart voksen person med et sex-liv.

Gør de ikke?

De teenageforældre jeg har kendt og kender tager det nu stille og roligt.
Men typen du beskriver findes bestemt også.

Spørgsmålet er, om forældre overhovedet skal forholde sig til deres børns
sexliv. Jeg skal jo heller ikke forholde mig til mine forældres ditto. Og
jeg involverede dem heller ikke i mit sexliv, som foregik uden nogens
tilladelse.

> Nej, men ved at have dem i huset, så kan man smage på stemningen imellem
> dem. Er der tale om ligeværdige partnere eller styrer den ene den anden?

Det har du ret i.

> De fleste unge er vant til service. De må jo selv om hvorvidt at de vil
> komme op, men banker man på døren med besked om at kaffen er klar, så
> vakler
> nogen af dem ned i køkkenet.

Jeg har ikke kendt en eneste ung, der kommer ned til morgenbordet fordi der
står kaffe klar *S*

Jeg kender derimod en del unge, som ikke engang dukker op fordi man lokker
med nybagt brød, æg, juice etc. Men brunch..... sådan engang ved frokosttid,
så kommer de. Kaffen springer de dog over *S*

Fra : Sabina H.

Dato : 17-04-07 17:04

"CC" <cc@mail.dk> wrote in message
> [...]
> har ikke rendt hinanden på dørene)
>
> Hvornår fik din datter lov til, at sove sammen med vennen/kærsten. ?

nu har jeg ingen datter, men er da selv en så jeg kan da forholde mig til
det*G*
jeg fik første gang lov at sove sammen med min kæreste da jeg var ca 15
½....
første gang var hos min kærestes forældre, hen over nytåret... næste gang
var så desværre en anden kæreste, og det foregik hjemme hos mig.... min mor
var så large at overlade hendes dobbeltseng til os ;)

> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

jeg tror du er nødt til at mærke efter i dig selv.... du kan få 100 meninger
som ikek giver mening for dig, og faktum er at modenhed og det enkelte barns
personlige udvikling også spiller en rolle....

hvis jeg skulle tage stilling til det, ud fra de data du her har beskrevet,
så havde jeg sagt nej, ikke endnu.... og at jeg under alle omstændigheder
ville kende den unge mand lidt bedre først.....
som en anden også foreslår, så bed om at det foregår hos jer første gang,
hvis du mener de/i er klar til det.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Torben

Dato : 17-04-07 17:40

"CC" <cc@mail.dk> wrote in message

> Hvornår fik din datter lov til, at sove sammen med vennen/kærsten. ?

Jeg har kun små tøser, men kan da svare på, hvornår jeg fik lov at sove
sammen med min daværende kæreste for ca. 18 år (uha) siden. Vi var begge
lige fyldt femten, og min mor var egentlig mere bekymret end min kærestes
mor.

mvh
Torben

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-04-07 18:22

> [...]
>
> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

Det er vel et spørgsmål, som kun hver enkelt familie kan
besvare inden for deres egne fire vægge. At de, som har svaret
indtil videre, har et meget liberalt forhold til spørgsmålet, udelukker
jo ikke, at andre familier kan have det diametralt modsatte.
Hvis I ellers har brugt tid nok på at tale frit om emnet, og de
unge ikke er i tvivl om din holdning, kan du ikke komme uden
om, at de unge vil bruge deres handlefrihed, nøjagtigt som de selv vil.
Spørgsmålet er altså: har I brugt tid nok på at tale om det? Kender
de unge jeres holdninger?
Så mit råd er: hvad føler du er det rigtigste at gøre?

Mvh.Bodil.

Fra : nana sørensen

Dato : 17-04-07 19:31

> [...]
>
> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

jeg har ingen børn, men det er ikke så forfærdeligt længe siden at jeg selv
var en teenagepige.
Jeg fik lov, da jeg ville. Min mor havde meget længe inden debuten blev
aktuel, sikret sig at jeg havde helt styr på prævention, og hvad der kunne
ske hvis man glemte den. 16 år er efter min mening en fin alder til alt det
hun skal til nu.
Er du bange for at de dyrker sex? Så sørg for at din frygt for
graviditet/sygdomme/overgreb ikke bliver aktuel, ved at informere venligt og
evt. spørge diskret om det er tid til p-piller. Sørg for at have kondomer
liggende, smid evt. et par stykker i hendes natbordsskuffe. Du kan ikke
gardere dig mod deres sex, de gør det alligevel. Det at ønske at sove sammen
er vel egentlig et sundhedstegn, i forhold til at de bare dyrker sex udenfor
eller til en fest i forældrenes soveværelse. At ville sove sammen er lidt
mere "seriøst" og skal tages seriøst. Det tyder på et forhold der trods alt
bygger på et eller andet godt følelsesmæssigt.
Eller er du bare bange for fyren i sig selv/at din datter pludselig er
voksen og skal til at finde ud af alt det svære? Sig til din datter: "Det
kan vi godt finde ud af, men jeg vil gerne møde ham ordentligt først". Sig
at han kan komme til middag en aften, og så kan du lige se ham an. Han er
sikkert en sød fyr, og sikkert genert, så gå ikke i spåner, hvis han ikke
svarer enormt imødekommende på dine spørgsmål. Vær sød og ikke "pinlig".
På den måde afmystificerer du det hele, også for dem, uden at forbyde eller
rage rundt i deres privatliv.
Hvis det er selve det at hun skal sove ude, så sig at de gerne må sove
sammen, men gerne hjemme hos jer selv i første omgang. Når hun så skal sove
ude, når du forhåbenligt lige har mødt den unge mand, så sig til hende:
"Hvis noget bliver pres eller du vil hjem, så ring efter en taxa. Jeg
betaler den når du kommer, uden dumme spørgsmål eller skældud, ligegyldigt
hvad du har lavet."
Det hele handler jo lidt om at lade din datter gøre sine egne erfaringer,
uden at hun skal have forældrene hængende over hovedet med forbud. Det
handler om at hun skal vide at i er der, hvis hun ikke kan klare noget, ikke
at i skal forbyde hende at gøre ting som hun evt. i værste fald ikke kan
klare, men rolig rolig. Hun er gammel nok, ligegyldigt om de skal sove eller
"sove".

Mvh. Nana

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-04-07 20:51

On 16 Apr., 23:54, "CC" <c...@mail.dk> wrote:
> [...]
>
> (Jeg er sådan set lidt ude efter en generel holdning. Ikke noget om hvor
> moden / ikke moden, og alle andre relevante påstande /spørgsmål)

http://www.youtube.com/watch?v=VAgKbavPzvs

Glæd dig over at hun kommer til dig med spørgsmålet istedet for at
gøre det.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-07 22:08
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-05-07 12:44

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> Og når vi nu er OT:
> http://www.glumbert.com/media/flash/player.swf?file=consent&autostart=t
> rue&fs=true

Hvad dælen siger den afbrydende pige tilsidst?

Fra : Leif Neland

Dato : 17-06-07 09:33

Kent Oldhøj wrote:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in

> Hvad dælen siger den afbrydende pige tilsidst?

"Should I go get my lawyer?"
Dvs: Skal vi lave en trekant?

Leif