Sponsorbarn...
Fra : Stefanie

Dato : 09-04-07 11:30

Hej NG
Min mor overvejer at få et sponsorbarn, sådan et man betaler til hver
måned - men nu kommer det store spørgsmål jo, hvilken skal man vælge, der
findes flere forskellige, fx. SOS børnebyen, Børnefonden, PlanFadder osv.
Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
forhold til hvad de bruger pengene på osv?
Alle kommentarer er velkommen!

Postet i dk.familie.barn & dk.forbruger

Venligst
Stefanie

Fra : Hans

Dato : 09-04-07 12:19

"Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
> forhold til hvad de bruger pengene på osv?

Hvad er der galt med dig?

Fra : sdsf

Dato : 09-04-07 21:47

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> "Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med dig?

Efter antallet af reklamer og agenter at dømme, må det være en
fantastisk forretning det fadderbarn koncept. Jeg har det sådan,
at jeg hellere vil brænde mine penge end sende dem til
Børnefonden og det der ligner.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 10-04-07 10:38

On 09/04/07 22:46, in article
461aa55e$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk, "sdsf" <sdsf@her.der.dk>
wrote:

> [...]
> fantastisk forretning det fadderbarn koncept. Jeg har det sådan,
> at jeg hellere vil brænde mine penge end sende dem til

Skulle du en dag komme til at sulte, håber jeg for dig, at andre ikke
hellere vil brænde deres penge end hjælpe dig...

Fra : marlene

Dato : 09-04-07 12:21

jeg har valgt en pige fra plandanmark, synes der er ok system og gode
regler.
men kender ikke til andre.

Fra : Mouritzen/Lykkeboe

Dato : 09-04-07 14:15

marlene skrev:
> jeg har valgt en pige fra plandanmark, synes der er ok system og gode
> regler.
> men kender ikke til andre.

Har også valgt Plan Danmark: Man har kontakten med et specifikt barn,
men fadderbetalingen støtter hele landsbyen/lokalsamfundet! Synes bedst
om den model.
VH Bente

Fra : marlene

Dato : 09-04-07 19:13

"Mouritzen/Lykkeboe" <jebema@os.herilandet> skrev i en meddelelse

> [...]
> fadderbetalingen støtter hele landsbyen/lokalsamfundet! Synes bedst om den

det er også sådan vi har det, pigen vi ønskede har endda en lille søster, om
vi også synes er vores,
hyggeligt med de små gaver der må sendes til dem.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-04-07 15:01

> Min mor overvejer at få et sponsorbarn, sådan et man betaler til hver
> måned - men nu kommer det store spørgsmål jo, hvilken skal man vælge, der
> findes flere forskellige, fx. SOS børnebyen, Børnefonden, PlanFadder osv.

Jeg har et barn via børnefonden, og det fungerer fint. Jeg har det bedst med
at yde støtte til et konkret barn, som har et navn og som jeg kan skrive
sammen med i stedet for "bare" at sende et beløb hver måned til et eller
andet tilfældigt. Jeg har bevidst valgt en dreng, men man kan også lade
børnefonden vælge barn for en.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-07 15:55

> [...]
> Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
> forhold til hvad de bruger pengene på osv?

Vi valgte SOS, som efter en meget grundig undersøgelse, tilsyneladende ikke
havde "lig i lasten". Og der er heller ikke dukket nogen op siden.
Vi har nu haft "vores" dejlige lille pige i Bulgarien en del år, helt uden
problemer med organisationen - tværtimod.
SOS fungerer perfekt, og er en meget seriøs og veldrevet
verdens-organisation.

//KS

Fra : Henning

Dato : 09-04-07 19:00

On Mon, 9 Apr 2007 12:30:04 +0200, "Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk>
wrote:

> [...]
>Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
>forhold til hvad de bruger pengene på osv?

Hm, kan man holde "barns første sygedag" på et sponsorbarn

Fra : marlene

Dato : 09-04-07 19:16

> Hm, kan man holde "barns første sygedag" på et sponsorbarn

selvfølgelig kan du det........jeg kan ikke holde bfs på mine egne tre pga.
ansættelsesforhold.
nogen kan , nogen kan ikke.
man skal vel bare overbevise :-0

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 10-04-07 10:34

On 09/04/07 12:30, in article 461a15ac$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]

> Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
> forhold til hvad de bruger pengene på osv?

Hej Stafanie.

Jeg kan varmt anbefale Børnefonden.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-04-07 16:03

> Jeg kan varmt anbefale Børnefonden.

ok jeg vil følge dit råd - men har du nogen tal på hvor meget der reelt går
til barnet ?

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 21-04-07 18:19

On 21/04/07 17:03, in article 462a27e2$0$23379$c3e8da3@news.astraweb.com,
"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote:

> ok jeg vil følge dit råd - men har du nogen tal på hvor meget der reelt går
> til barnet ?

Det havde jeg engang, men jeg er sikker på, at børnefonden kan oplyse og
dokumentere dette. Jeg var fadder for et at de børn der uheldigvis
sandsynligvis er død under krigen i Rwanda. Børnefonden oplyste mig om, at
de pt. ikke kunne finde hende, men at de ville holde mig orienteret. Det
gjorde de også, og da de efter 12 mdr. stadig ikke vidste hvor hun var eller
om hun levede, skrev de til mig, at alle pengene fra mig de seneste 12 mdr.
var hensat på en konto og jeg kunne nu vælge at donere dem til Børnefonden
eller få dem udbetalt. Jeg bad om at få dem udbetalt og fik en check med
posten dagen efter. Det beviste for mig, at de ikke svindler. Det er mange
andre ting der har overbevist mig, dette var blot én af flere ting.
Man opfordres til at skrive sammen med familien og besøge dem hvis man kan.
Det ville de næppe ønske, hvis ikke familien reelt modtog de penge man
sendte.
Men bed Børnefonden om noget materiale og beslut derefter om du vil støtte
det. Held og lykke med det.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-04-07 21:12

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Det havde jeg engang, men jeg er sikker på, at børnefonden kan oplyse og
> dokumentere dette.

jamen jeg fandt deres regnskab på siden så ... og det så fornuftigt ud.
så nu opsiger jeg ved røde kors og flytter der over i stedet

> [...]
> eller få dem udbetalt. Jeg bad om at få dem udbetalt og fik en check med

flot og reelt !!!!

> [...]
> kan.
> Det ville de næppe ønske, hvis ikke familien reelt modtog de penge man

Puhh ja men nu bor jeg jo store dele af året i Thailand så der er ikke så
langt så det vil jeg da gøre
+ se på om der er mere jeg kan gøre.

> Men bed Børnefonden om noget materiale og beslut derefter om du vil støtte
> det. Held og lykke med det.

jamen jeg har besluttet mig nu brænder mit hjerte meget for Indien fordi der
VED jeg at det virkeligt gør en forskel
i forhold til det stakkels Afrika - hvor man kan gøre det ene og det andet
også være 8 år kommer der en krig
hvor alt ender i Kaos og etnisk udrensninger - så i Afrika tror jeg man
hjælper bedst med katastrofe hjælp til her og nu situationer
ind til FN en dag besinder sig og sætter tropper ind til at bevaret menneske
rettighederne.
men det er så en anden snak.

men jeg har været I Indien nogen gang og den humanitære indsats der har
været har rent faktisk givet store dele af befolkningen et lyft/løft (?)
til en bedre tilværelse , hvad jeg faktisk tror er den indirekte årsag til
at man i Inden fra folkets side i dag begynder at se en kamp i mod det
forbande kaste system

Det er udviklingen ( give en Chance ) af børn og unge man skal satse på for
at skabe en bedre verden ( tror jeg )

og det er så lidt der skal til for at skabe et liv for et barn i den 3
verden få kr hver dag.
ja jeg vil kunne tale mig varmt for det her i time vis men vil stoppe nu :)

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 22-04-07 00:23

On 21/04/07 22:11, in article 462a703a$0$23389$c3e8da3@news.astraweb.com,
> [...]

> verden få kr hver dag.
> ja jeg vil kunne tale mig varmt for det her i time vis men vil stoppe nu :)

Det er skønt at se nogle dele ud af de gaver vi i de mere heldigtstillede
lande har fået i fødselsgave. Held og lykke med fadderskabet.
(Det hedder løft, ikke lyft.)

Venlige tanker herfra...

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-04-07 11:45

> Det er skønt at se nogle dele ud af de gaver vi i de mere heldigtstillede
> lande har fået i fødselsgave. Held og lykke med fadderskabet.
> (Det hedder løft, ikke lyft.)

Jow tak - men jeg tager nu *kun* den der 100 kr løsning

> Venlige tanker herfra...

Ditto

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 22-04-07 16:34

On 22/04/07 12:45, in article 462b3cff$0$23421$c3e8da3@news.astraweb.com,
"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote:

> "Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Jow tak - men jeg tager nu *kun* den der 100 kr løsning

De rækker også rigtig langt, så det er flot og ikke spor "kun" -agtigt :)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-04-07 21:00

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

HI Charlotte dit inlæg gav pote :) :
har tænkt på det længe :

> Jeg kan varmt anbefale Børnefonden.

jeg har lige skrevet mig op ja det skal lige falde på plads også ryger det
med i mit testamente at de for 200 000 kr.
når jeg en gang går til kingdome come.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 22-04-07 00:19

On 21/04/07 22:00, in article 462a6d85$0$23402$c3e8da3@news.astraweb.com,
> [...]

> jeg har lige skrevet mig op ja det skal lige falde på plads også ryger det
> med i mit testamente at de for 200 000 kr.

Det glæder mig :)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-04-07 11:46

> Det glæder mig :)

jamen et eller andet sted så mangler det bare - jeg er kommet forholdvis
nemt til alt hvad jeg har så det er tid at give noget igen til dem der
virkeligt trænger

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 02:02

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
>
> jamen et eller andet sted så mangler det bare - jeg er kommet
> forholdvis nemt til alt hvad jeg har så det er tid at give noget

du mener din papfar der er læge og som udlevere piller til dig betaler alt
det du peger på og resten klarer bistanden???

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-07 10:29

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
>
> jeg har lige skrevet mig op ja det skal lige falde på plads også
> ryger det med i mit testamente at de for 200 000 kr.

hvordan har du tænkt dig at de skulle få disse penge, du er på kasketpenge,
og ejer ikke en rød reje ud over din stigereol???

Fra : Mette M

Dato : 10-04-07 18:10

Jeg støtter SOS-børnebyerne, dvs. ikke et enkelt barn, men en lille by for
mødre med hiv/aids, og kan kun anbefale SOS; virker prof og tilsyneladende
ikke skandaleramte (endnu i hvert fald).

/Mette

Fra : Alice M

Dato : 12-04-07 07:55

"Mette M" <mette.fjernes@marmetfjernesogsaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mødre med hiv/aids, og kan kun anbefale SOS; virker prof og tilsyneladende
> ikke skandaleramte (endnu i hvert fald).

Jeg vil så skynde mig at sige at jeg støtter verdens børn
(http://www.verdensboern.dk/) hvor jeg har et sponsorbarn i Indien.
Grunden til dette er at det var den eneste organisation jeg kunne finde hvor
alle støttepengene går direkte til børnene.
De er ikke så synlige i medierne fordi der ikke bruges en masse penge på tv
reklamer som fx. Bornefonden.

MVH

Alice M

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-07 08:29

> [...]
> hvor alle støttepengene går direkte til børnene.
> De er ikke så synlige i medierne fordi der ikke bruges en masse penge på

Den model med at alle pengene går direkte til et barn, kan også vælges i
SOS.
Der er altså sat ansigt på, som man siger, og det bevirker, at man har sit
"eget" barn, som man følger i hans/hendes opvækst.
Man har naturligvis også mulighed for at besøge barnet, og det er virkelig
en oplevelse.

//KS

Fra : John

Dato : 12-04-07 20:32

Alice M skrev:

> [...]
> alle støttepengene går direkte til børnene.
> De er ikke så synlige i medierne fordi der ikke bruges en masse penge på tv

Jeg har ligeledes et faderskab i Indien, men gennem Terre des Hommes.
De bruger heller ikke penge på reklamer i TV osv.
Ikke at der nødvendigvis er noget galt med den form for markedsføring
for, at nå befolkningen, men jeg laver hellere selv det opsøgende
arbejde og støtter de steder hvor hele beløbet går til det/dem jeg vil
støtte.

Mvh

John

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-04-07 18:14

"John" <jk7410@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke at der nødvendigvis er noget galt med den form for markedsføring for,
> at nå befolkningen, men jeg laver hellere selv det opsøgende arbejde og
> støtter de steder hvor hele beløbet går til det/dem jeg vil støtte.

Jeg forstår ikke helt den holdning. Specielt ikke fordi det forekommer mig
at være en holdning, der kun (eller overvejende) dukker op, når der gives
støtte til humanitært arbejde.

Hvilke organisationer bruger i øvrigt hele beløbet til dem vi gerne vil
støtte?

Fra : John

Dato : 14-04-07 19:54

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> at være en holdning, der kun (eller overvejende) dukker op, når der gives

Jeg forstår så ikke helt hvad det er du ikke forstår, men jeg prøver
alligevel.
Jeg gider ikke betale en masse penge til markedsføring, derfor vælger
jeg at støtte en forening der ikke bruger en masse penge på den slags.
Da jeg betalte blev jeg lovet, at hele beløbet ville gå ubeskåret til
faderskabsbarnet i Indien.
Jeg køber også sjældent tilbud der køres store reklamekampagner for, da
de oftest kan findes billigere på internettet, hvis man selv gider søge
-og det gør jeg så.

At jeg så ikke har noget problem med, at mange organisationer bruger
penge på markedsføring og betaler facere løn for at hverve nye
bidragsydere er en anden sag, da jeg godt er klar over, at det er de
færreste der selv aktivt gider undersøge markedet.

> Hvilke organisationer bruger i øvrigt hele beløbet til dem vi gerne vil
> støtte?

Det var for mit vedkommende et af hovedargumenterne for at støtte gennem
Terre des Hommes.

Mvh

John

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-04-07 21:15

> [...]
> jeg at støtte en forening der ikke bruger en masse penge på den slags.
> Da jeg betalte blev jeg lovet, at hele beløbet ville gå ubeskåret til

Det kan jeg godt følge havde medierne skykken af anstændighed reklamerede de
for det gratis.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-07 15:24

> Hvilke organisationer bruger i øvrigt hele beløbet til dem vi gerne vil
> støtte?

Hvis du støtter "dit eget" barn i SOS-byerne, mener jeg at hele beløbet går
til barnet.
Du kan også vælge at støtte en børneby, og så går beløbet til denne by.
Men du kan også vælge kun at støtte organisationen dermed bl.a.
markedsføringen.

//KS

Fra : Stefanie

Dato : 16-04-07 18:30

> [...]
> findes flere forskellige, fx. SOS børnebyen, Børnefonden, PlanFadder osv.

Jeg ville bare lige komme med en opdatering - min kæreste og jeg besluttede
at vi også sammen ville have en sponsorbarn, og det er hermed "bestilt", en
pige i Kenya, igennem BørneFonden.
Det endelige valg blev truffet udfra deres hjemmeside, som jeg synes er
meget oplysende, hvilket jeg synes var dejligt.
Min mor ville kigge lidt rundt, og har ikke helt besluttet sig endnu, men
vælger vidst også BørneFonden.

Venligst
Stefanie

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-04-07 16:02

> [...]
> Er der nogle at fremhæve fremfor andre? Nogle der er dårlige rygter om, i
> forhold til hvad de bruger pengene på osv?

jeg synes det er en rigtig god ide - problemet med den slags tiltag er såre
ofte ender 90 % i admininstrasion
når det så er sagt hvis du finder en god løsning så vil jeg også gerne gøre
det samme som du.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 01-05-07 12:00

On 9 Apr., 16:55, "KS" <ks9000µhotmail.com> wrote:

> [...]
> problemer med organisationen - tværtimod.
> SOS fungerer perfekt, og er en meget seriøs og veldrevet

SOS Børnebyerne er også mit valg -
Jeg kan kun være enig med beskrivelsen fra Stefanie.

Mvh. Niels Bruun.

Fra : Johnni

Dato : 05-10-07 09:19

snip

læste tråden
og betaler nu til Fadderskab i børnefonden
flere burde tage sig af børnene frem for at snakke så meget

Fra : Henning

Dato : 05-10-07 12:38

On Fri, 5 Oct 2007 10:19:18 +0200, "Johnni" <JohnniMN@anarki.dk>
wrote:

>snip
>
>læste tråden
>og betaler nu til Fadderskab i børnefonden
>flere burde tage sig af børnene frem for at snakke så meget

Forhåbentlig er du ikke lige så længe om at beslutte dig som for at
svare denne tråd - præcis 6 mdr...

Fra : Johnni

Dato : 05-10-07 18:21

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i meddelelsen

> Forhåbentlig er du ikke lige så længe om at beslutte dig som for at
> svare denne tråd - præcis 6 mdr...

Hmm.. var det fjollet at svare på en gammelt indlæg? øj hvad gørVI så nu?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-10-07 14:00

Johnni wrote:
> snip
>
> læste tråden
> og betaler nu til Fadderskab i børnefonden
> flere burde tage sig af børnene frem for at snakke så meget

og hvad tror du selv de penge går til?
hvor naiv kan man være...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : -= JF =-

Dato : 05-10-07 19:54

Rasmus M. Jensen skrev:

> og hvad tror du selv de penge går til?

Hvad med at fortælle hvad du tror pengene går til?

--
Mvh. John

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-10-07 21:49

-= JF =- wrote:

> Hvad med at fortælle hvad du tror pengene går til?

Tyv tror, hver mand stjæler?

Per V

--
Min nye bog hedder "Flyttedag" - læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm !

Fra : Lars Christensen

Dato : 06-10-07 09:25

On Fri, 5 Oct 2007 15:00:23 +0200, "Rasmus M. Jensen"
<rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

>og hvad tror du selv de penge går til?
>hvor naiv kan man være...

Hvis man risikerer at de gør som i det her tilfælde
http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article340162.ece

Så vil jeg hellere beholde mine penge for mig selv. Eller sørge for at
pengene kom frem ad alternative kanaler.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 06-10-07 12:43

Lars Christensen wrote:

> [...]
>
> Så vil jeg hellere beholde mine penge for mig selv. Eller sørge for at
> pengene kom frem ad alternative kanaler.

de der foreninger er ikke andet end pamperforeninger der enten formøbler
pengene på nogle ligegyldige projekter som nogle få rige alligevel scorer
kassen på... ellers ædes pengene bogstavelig talt op eller går til dyre
ejendomme og PH lamper...