Børnehave.
Fra : Simone

Dato : 20-03-07 12:57

Min lille niece på 3 år er netop startet i børnehave.
Det viser sig dog meget hurtigt, at forældrene og personalet er uenige om
mange ting.

Blandt andet må børnene ikke sove til middag. Det betyder så, at min søster
er nødt til at hente sin datter hver dag over middag. Den lille kan slet
ikke klare sig uden sin middagslur endnu.
Hun har smidt bleen for nogle uger siden og det går rigtigt fint. Dog skal
hun under leg "huskes" på toiletbesøg. Det mener pædagogerne ikke, at de
har tid til. Har bedt forældrene om, at de må give pigen en ble på, når de
skal ud at lege på legepladsen.
Det vil min søster helst ikke, da pigen gerne vil bruge toiletet. Det har så
resulteret i, at pigen altid har gjort i bukserne, når hun bliver hentet.
Det er mange andre ting, men nu til mit spørgsmål.
Min søster har kontaktet pladsanvisningen og forelagt dem problemet.
Og har bedt om at hendes datter bliver flyttet til en anden børnehave, når
der er plads.
Det kan man ikke, siger kommunen. Hvis man vil have flyttet sit barn er man
nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen. Kan
det virkelig være rigtigt?

/Simone

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 20-03-07 13:02

On 20 Mar., 12:57, "Simone" <sols...@email.com> wrote:
> [...]
> nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen. Kan

Hvis hun har gjort i bukserne ved afhentning adskillige gange er det
bare om, at få sendt en klage over personalet.
Skriv en klage til ledelsen. Klag ved samme lejlighed over, at de
mindste ikke kan få middagssøvn. Det lyder helt besynderligt. Eller
rettere. Helt urimligt.

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 13:09

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> [...]
> Skriv en klage til ledelsen. Klag ved samme lejlighed over, at de
> mindste ikke kan få middagssøvn. Det lyder helt besynderligt. Eller

Det kan være et spørgsmål om personale og faciliteter. Og husk: Den slags er
ALTID politikernes skyld. Vælg nogle andre!

Per V.

--
En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
inkonsekvent.

Fra : Bæn ni

Dato : 20-03-07 20:19

Per Vadmand wrote:

> Det kan være et spørgsmål om personale og faciliteter. Og husk: Den slags er
> ALTID politikernes skyld. Vælg nogle andre!
>
> Per V.

det er jo helt helt rigtigt, men nok ikke en her og nu løsning -
desværre - koncernchefen har lim på røven godt støttet af et par sorte
præster

--
Bæ9

korrekte hanner ka tåle det hele

Fra : Simone

Dato : 20-03-07 13:41

<Niels_Bruun@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>Skriv en klage til ledelsen. Klag ved samme lejlighed over, at de
>mindste ikke kan få middagssøvn. Det lyder helt besynderligt. Eller

Min søster henter hende hver dag lige over middag, så hun kan komme hjem og
sove. På det tidspunkt er de på legepladsen.
Og HVER dag har hun haft lavet i bukserne. Og er ikke blevet skiftet/gjort
ren. De undskylder sig med, at det er der ikke tid til. Derfor mener de jo
så også, at pigen skal have en ble på.
I dag var det min svoger, der hentede hende. Han bad om de lige ville afse
tid til at snakke med ham. Han ville gerne drøfte de her ting med dem. Igen.
Men det kunne ikke lade sig gøre. Han kunne komme igen i næste uge, så
skulle de nok snakke med ham.

/Simone

Fra : Bæn ni

Dato : 20-03-07 20:18

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> [...]
> Skriv en klage til ledelsen. Klag ved samme lejlighed over, at de
> mindste ikke kan få middagssøvn. Det lyder helt besynderligt. Eller

og så lige en kopi til børn og ungeudvalg til orientering

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 14:21

"Simone" <solskin@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Simone
>Selvfølgelig skal så små børn have mulighed for at sove, hvis de har brug
Selvfølgelig, skal et barn, der er renligt ikke begynde at gå med ble
igen.
Det virker meget usmidigt, det hele. Nej, man skal ikke bare kunne flytte
sit barn, men den måde, som niecens børnehave fungerer på, virker helt
urimeligt.
Få en snak med nogle andre forædre for at høre, hvad de mener. Gå til
bestyrelsen.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 20-03-07 14:23

On 20 Mar., 13:40, "Simone" <sols...@email.com> wrote:

> [...]
> Men det kunne ikke lade sig gøre. Han kunne komme igen i næste uge, så

Mangel på sovetid er ikke fagligt forsvarligt.
Spørg om, hvorfra de har deres teorier for den overbevisning ?

At man ikke har tid er ikke en acceptabel grund. Det tangerer
omsorgssvigt.
Hvor lang tid render hun rundt med våde, snavsede bukser ? Er hun
kold, når i møder hende ?
Er afføringen ny og varm eller er den gammel og - skorpet ?

Prøv at dukke op en time før jeres almindelige mønster et par gange -
Er hun ikke ren der heller ?

Det mest problematiske i kan foretage for personalet og i sidste
konsekvens - ledelsen, er at lægge jeres klager på skrift. Og forlange
skriftelige svare. Den slags er ikke let at " løbe fra.

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 14:58

Niels_Bruun@yahoo.dk wrote:

> At man ikke har tid er ikke en acceptabel grund. Det tangerer
> omsorgssvigt.

Sandt - men det er de politikere, der er skyld i, at personalet ikke har
tid, der har svigtet.

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 15:19

Per Vadmand wrote:

> Sandt - men det er de politikere, der er skyld i, at personalet ikke har
> tid, der har svigtet.

Vi så jo for eksempel også tydeligt i udsendelsen fra Strandvænget, at
det var politikernes skyld, at personalet sad hele formiddagen og fedede
den i stedet for at hjælpe beboerne op.

Jeg ved godt, at du meget gerne altid vil klandre politikerne - og
navnlig den borgerlige regering, vi har i øjeblikket (selvom der jo er
ganske mange socialdemokratisk ledede kommuner, der jo er dem, der står
for børnehaverne) - men indimellem er det lidt for nemt bare at skyde
skylden på politikerne.

Jeg har bestemt også set eksempler, hvor der naturligvis kunne opnås
forbedringer, hvis området blev tilført flere ressourcer (men hvilket
område vil ikke kunne det), men samtidig kunne man også sagtens opnå
ikke så lidt forbedringer med de forhåndenværende ressoucer, hvis
personalet engagerede sig lidt mere i arbejdet og passede det bedre, og
hvis institutionen var bedre ledet.

Fra : Bæn ni

Dato : 20-03-07 20:22

Per Vadmand wrote:

> [...]
> tid, der har svigtet.
>
> Per V.
>
> En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være

En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være inkontinent.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 23:38

Bæn ni wrote:

> En af de vigtigste menneskerettigheder er retten til at være
> inkontinent.

Den har du da vist fyret af før?

Per V.

Fra : Bæn ni

Dato : 21-03-07 19:45

Per Vadmand wrote:

> Den har du da vist fyret af før?
>
> Per V.

jomen - børn op til 3 - 3,5 år er vel på en måde inkontinente.....

Fra : Brian K

Dato : 23-03-07 03:17

> [...]

>konsekvens - ledelsen, er at lægge jeres klager på skrift. Og forlange
>skriftelige svare. Den slags er ikke let at " løbe fra.

Enig... god strategi!

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 15:35

> [...]
> Det kan man ikke, siger kommunen. Hvis man vil have flyttet sit barn er
> man nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen.

Hej Simone,

Jeg synes det lyder meget besynderligt og jeg har aldrig hørt noget
lignende...
- men det som lige slår mig: har forældrene ikke hentet informationer
om børnehaven eller besøgt denne før de har meldt datteren ind eller
i det mindste før hun er startet der?

Iben

Fra : Bæn ni

Dato : 20-03-07 20:22

Iben Holst wrote:

> [...]
> - men det som lige slår mig: har forældrene ikke hentet informationer
> om børnehaven eller besøgt denne før de har meldt datteren ind eller

det kan jo være ligegyldigt nu

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 22:26

> det kan jo være ligegyldigt nu

Ja og nej....
Det kræver jo nok en stor indsats at få det lavet om i denne
børnehave når det nu er sådan som det er, men hvis man på
forhånd har udset sig en børnehave til sit barn, er der jo også
visse ting som man som forældre bør undersøge lige så meget
som børnehaven bør gøre opmærksom på det.

Iben

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 22:31

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> visse ting som man som forældre bør undersøge lige så meget
> som børnehaven bør gøre opmærksom på det.

Der er nogle ting, man nok tager som en selvfølge.

Fra : Simone

Dato : 20-03-07 20:25

> [...]
> - men det som lige slår mig: har forældrene ikke hentet informationer
> om børnehaven eller besøgt denne før de har meldt datteren ind eller

Jo, selvfølgelig besøgte de børnehaven. Men der blev slet ikke snakket om
middagslur. Min søster var naiv nok til at tro, at det gjorde man alle
steder. Det skulle hun nok have spurgt om.

/Simone

Fra : marlene

Dato : 20-03-07 21:06

> [...]
> steder. Det skulle hun nok have spurgt om.
>
> /Simone
>

>det er bestemt ingen selvfølge med en børnehave/middagslur/ble

mine tre har gået i skovbørnehave, der er ingen lur
og er barnet ikke lur"fri" og ble"fri" så må man vælge et andet sted.
så det er meget væsentlig at kende til stedet arbejdsgang.

marlene

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 22:20

Simone wrote:

> Jo, selvfølgelig besøgte de børnehaven. Men der blev slet ikke snakket om
> middagslur. Min søster var naiv nok til at tro, at det gjorde man alle
> steder. Det skulle hun nok have spurgt om.

Middagslur er ikke normalt i børnehaver. Langt de fleste børnehavebørn
sover ikke til middag længere.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 20-03-07 23:07

On 20/03/07 22:19, in article 46005003$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> Middagslur er ikke normalt i børnehaver. Langt de fleste børnehavebørn
> sover ikke til middag længere.

Min søn sov middagslur i børnehaven indtil han var over 4 år. Det samme
gjorde flere andre børn, hvilket ikke var et problem.

Fra : JPW

Dato : 21-03-07 08:18

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> On 20/03/07 22:19, in article
> 46005003$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,

>>> middagslur. Min søster var naiv nok til at tro, at det gjorde man alle

Jo, det er normalt at børn sover til middag, hvis de har brug for det. Hvis
en børnehave ikke går ind for det, skal de virkelig gøre tydeligt opmærksom
på det. Jeg vil sige, at det er helt unormalt, ikke at lade de børn sove,
der har brug for det.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 23:39

Holst wrote:

> Middagslur er ikke normalt i børnehaver. Langt de fleste børnehavebørn
> sover ikke til middag længere.

Langt de fleste børnehaver har faktisk ingen steder at lægge børnene til at
sove.

Per V.

Fra : Iben Holst

Dato : 20-03-07 22:22

> Jo, selvfølgelig besøgte de børnehaven. Men der blev slet ikke snakket om
> middagslur. Min søster var naiv nok til at tro, at det gjorde man alle
> steder. Det skulle hun nok have spurgt om.

Jamen umiddelbart ville jeg også selv mene at det må være
"obligatorisk" at mindre børn sover til middag i alle børnehaver,
men det er lige før jeg synes det er værre med bleen.
- og det kan jeg ikke forstå at hverken børnehaven eller hun selv
har været inde på inden start.

Iben

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 20-03-07 16:23

On 20 Mar., 14:58, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:

> Sandt - men det er de politikere, der er skyld i, at personalet ikke har
> tid, der har svigtet.

Nja - jeg er ikke enig i den betragtning.
Kan normeringen være så sældigt meget anderledes end i andre
børnehaver ?
Det er pædagoger, der beskriver, hvordan de prioriterer deres tid.
Jeg er også socialpædagog.Hvis der er mangel på tid, prioriterer man
som på et felthospital.

Dvs de halt basale ting - først. Der i blandt hører retten til at få
en tør og ren rumpe - jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om
ting, der bør prioriteres før. En tur på skadestuen. Ellers intet.

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 17:15

> [...]

en tør og ren rumpe - jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om
ting, der bør prioriteres før. En tur på skadestuen. Ellers intet.

..
Ja, det er politikerne, der bestemmer, hvor mange penge der skal gives til
børneområdet. Og efter min mening bliver der sat alt for lidt af. Jeg
arbejder også inden for området, og ved, at vi knokler r**** ud af bukserne,
og alligevel ikke når alt det, som vi selv synes at vi skulle og burde. Det
er surt, når man nu har de aller bedste intentioner med sit arbejde!

MEN! Nej, det er ikke i orden at lade et barn rende med våde bukser. Og det
er heller ikke i orden at give et ellers renligt barn ble på. Tænk selv på,
hvordan det ville være at skulle gøre i bukserne, hvis man ikke lige kunne
komme på wc. Der er ingen, der bør tvinges til at gøre i en ble, når de
ellers kan klare det!

Jeg er helt enig i Niels Bruuns synspunkter.

Fra : Milla

Dato : 20-03-07 16:27

Simone skrev:
> [...]
> nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen. Kan

Det lyder ikke godt det der. I min datters bh gør de en dyd ud af at
kigge på hvilke børn de har, og laver planer og aktiviteter ud fra det.
Lige for tiden kommer der nye 3 årige, der kræver lidt mere
opmærksomhed. inkl toiletbesøg. De små kommer ikke ud på længere ture
før de har styr på det med toilettet, og så får lavet nogle rutiner. Min
datters mave har styret sig ind på hvornår den skal på toilettet, det
er lige før de skal ud/på tur

Der er en pt der sover middagslur, han ligger inde i kontoret på en
madras og sover. Han kan sagtens sove selvom der sidder en og arbejder.
Skal lige siges at bh er en 20børns bh, og de har kun et rum, lilel
kontor og meget lille personalestue. Så de har faktisk heller ikke plads
til sovende børn. Men de ved, hvor meget det betyder for de små pus at
få deres søvn, så de finder en løsning. Det gør de faktisk med alle de
problemer/udfordringer der kommer. Jeg er selv formand for bestyrelsen i
vores distrikt, og hører jo meget om personalemangel, sygdom, projekter
osv. Jeg oplever at vores personale, trods manglende penge, tid osv.,
formår at gøre det bedste de kan, formår at se udfordringer istedet for
problemer.
Tiderne skifter, og der kommer ikke 3-årige ind hver anden dag. Det
kunne jo være man skulle satse på at få kørt dem godt ind, så de slapper
bedre af. Hvis hun nu fik den middagslur i en måneds tid endnu, kunne
det være hun fandt ud af det var aaalt for kedeligt at sove, når nu de
leger inde ved siden af.

Og bleen - ja hvis hun kan finde ud af at sige til, når hun skal, må de
tage sig tiden til at gå ind med hende så hun kan komme på toilet. Men
jeg mener ikke de skal minde hende om toilettet når de først er på
legepladsen. Det har de vel klaret inden de går derud? Først tisse af,
så tøj på. Jeg mener ikke de skal holde konstant øje med, om der nu er
en der skal tisse, hvis der sker et uheld en gang imellem ok, men hvis
hun gang på gang tisser i bukserne, fordi pædagogerne ikke har sendt
hende på toilettet midt i det hele, er hun efter min mening ikke klar
til at smide bleen. I min datters bh er der "aftisning" før man går i
gang med dagens aktiviteter, og når man skal spise..

Mvh Macila

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 17:26

"Milla" <milla@SOMEHERE.ID> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener ikke de skal minde hende om toilettet når de først er på
> legepladsen. Det har de vel klaret inden de går derud?

Det skulle man tro, men så enkelt er det ikke. Jeg er i en 60-børns
børnehave. Hver dag, inden vi går ud, er ALLE børn ude for at tisse. Selv,
hvis de siger, at de ikke skal, får de at vide, at de lige skal prøve.

Men jo, der er faktisk altid et 2-3 børn, der har svært ved at huske det der
med at sige, at de skal tisse. Så, jo vi minder dem om det. Og det kan endda
være børn helt op til 4-5 års alderen. Tit er de så optagede af legen, at de
kommer i tanker om det for sent. Det kan selvfølgelig glippe, en enkelt
gang. Men herre gud, så ser barnet jo bare, at der er noget om snakken, når
vi siger, at de skal huske at tisse.

Fra : Simone

Dato : 20-03-07 20:42

"JPW" <who@me> skrev i en meddelelse
> [...]
> en enkelt gang. Men herre gud, så ser barnet jo bare, at der er noget om
> snakken, når vi siger, at de skal huske at tisse.

Altså jeg vil jo mene at hun er renlig. Men lige netop når de er på
legepladsen, kan hun have svært ved at huske det. Eller kan ikke løsrive
sig, hvad ved jeg. Børnene tisser af, inden de går ud. Men det er bare ikke
nok. Det er på ca. samme tidspunkt det sker hver dag. Netop derfor mente min
søster, at de måske lige kunne tage fat i hende. Men nej. Omkring ture, så
er det ikke et problem. De vil nemlig slet ikke have hende med. Hun kan ikke
gå ret langt, siger de. Og kan naturligvis ikke have en klapvogn med til
hende. Hun plejer nu godt at kunne gå, men det er da muligt at det er
anderledes, når man går med mor i hånden.
Det er muligvis en god børnehave for lidt større børn. Men for mig at se har
de ikke rigtig taget på de helt små. En af de første dage, min søster
hentede hende, ville hun gerne have sin sut på vej ud. Hun bruger den vel at
mærke slet ikke, mens hun er i børnehaven. Så kom en pædagog. Sagde meget
bestemt til pigen "du bruger da ikke sut. Kan du SÅ aflevere den til mig"
Min søster blev meget paf og forklarede at pigen var meget træt og at det
var hende, der havde girvet hende den. Det ignorede pædagogen og blev bare
ved.
For mig at se er det middagsluren, der er det største problem. Min søster
kan jo ikke blive ved med at hente hende ved middagstid. Der går
selvfølgelig nok ikke så længe, inden hun kan klare sig uden. Men her og nu
har hun brug for den. Og det vil de ikke tilgodese. Heller ikke selvom min
søster har tilbudt, selv at komme med en madras.

/Simone

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 21:51

> [...]
> ikke nok. Det er på ca. samme tidspunkt det sker hver dag. Netop derfor
> mente min søster, at de måske lige kunne tage fat i hende. Men nej.
Jeg synes, forældrene skal få en god snak med personalet. Er det uddannede
pædagoger vi har med at gøre?

Omkring ture, så
> er det ikke et problem. De vil nemlig slet ikke have hende med. Hun kan
> ikke gå ret langt, siger de.

Det lyder mærkeligt. De må lave nogle ture, hvor de små også kan være med.
En klapvogn er umulig. Børn på 3 år skal virkelig lære at gå selv. De skal
ikke transporteres.

> [...]
> det var hende, der havde girvet hende den. Det ignorede pædagogen og blev

Det kender jeg rigtig godt. Barnet, der slet ikke har sin sut i løbet af
dagen, men det øjeblik det ser Mor, så bliver sutten hevet frem. Som en del
af afhentningen. Somom, at Mor ved, at så er der ro. Som personale er det
ret irriterende at se på. Hvis forældrene nu glemte alt om den sut, så kunne
det jo være at barnet også glemte den.
Men det er ikke mit bord, hvad der sker med den sut, når mor og barn går ud
af børnehaven. Jeg synes det er synd for barnet. Også fordi det forhindrer
barnet i at tale ordentligt.

> For mig at se er det middagsluren, der er det største problem. Min søster
> kan jo ikke blive ved med at hente hende ved middagstid. Der går
> selvfølgelig nok ikke så længe, inden hun kan klare sig uden.

I "min" børnehave sker det, at 4 årige børn også har brug for at sove til
middag. Nogle børn er oppe allerede kl 5 eller før om morgenen. Det er da
ikke så sært, hvis de har brug for en lur midt på dagen. Et barn udvikler
sig og vokser, faktisk, mens de sover.... Børn SKAL have den søvn, de har
brug for. Ligesom de har brug for sund kost! Det går ud på ét.

Men her og nu
> har hun brug for den. Og det vil de ikke tilgodese. Heller ikke selvom min
> søster har tilbudt, selv at komme med en madras.

Selvfølgelig skal din søster ikke komme med en madras.

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-03-07 23:41

JPW wrote:

> Selvfølgelig skal din søster ikke komme med en madras.

Hvis børnehaven ikke har madrasser eller soverum, hvad så?

Per V.

Fra : Bæn ni

Dato : 21-03-07 19:45

Per Vadmand wrote:

> Hvis børnehaven ikke har madrasser eller soverum, hvad så?
>
> Per V.

rum har de fleste børnehaver og madrasser ka man få i jysk

Fra : Simone

Dato : 21-03-07 08:09

> .
> Jeg synes, forældrene skal få en god snak med personalet. Er det uddannede
> pædagoger vi har med at gøre?

Ja, det er uddannede pædagoger. Og de har forsøgt to gange nu at få en snak
med dem. Men der er ikke tid. Faderen blev bedt om, at komme igen i næste
uge.

> [...]
> En klapvogn er umulig. Børn på 3 år skal virkelig lære at gå selv. De skal

Ja, selvfølgelig skal hun selv gå. Det er vi helt enige om. Det der undrede
mig var blot, ikke det ikke før har været et problem.

> [...]
> Men det er ikke mit bord, hvad der sker med den sut, når mor og barn går
> ud af børnehaven. Jeg synes det er synd for barnet. Også fordi det

Det kan vi så godt blive enige om. Men jeg mener nu ikke, at det er en
pædagogs opgave at tage sutten fra barnet, når mor er til stede. Sammen med
sutten bad hun også om sin abe, en lille bamseabe, hun nulrer med. Begge
dele får hun normalt kun, når hun skal sove. Aben fik også en tur med på
vejen. At hun jo godt vidste, at der ikke måtte medbringes legetøj i
børnehaven. Moderen forklarede så sagens rette sammenhæng, men det prellede
igen bare ligesom af.

/Simone

Fra : JPW

Dato : 21-03-07 13:40

> "JPW" <who@me> skrev i en meddelelse

> Ja, det er uddannede pædagoger. Og de har forsøgt to gange nu at få en
> snak med dem. Men der er ikke tid. Faderen blev bedt om, at komme igen i
> næste uge.

Hold fast ved, at der er brug for en samtale!

> [...]
> med på vejen. At hun jo godt vidste, at der ikke måtte medbringes legetøj
> i børnehaven. Moderen forklarede så sagens rette sammenhæng, men det

For mig lyder det som om, at pædagogen prøver på st give moderen nogle
sut og bamse. Somme tider sker det, at man som pædagog ser, noget som virker
helt håbløst. - Men, der er mange måder at sige og gøre tingene på. Jeg
synes det lyder som om pædagogen her, har valgt en lidt uheldig måde at gøre
det på....

Mor kan jo bede om en kopi af institutionens VIRKSOMHEDSPLAN. I den står der
rigtig meget om, hvad meningen er med institutionen.

Hvad med velkomstfolderen. Nævner den noget om eftermiddags søvn?

Fra : Bæn ni

Dato : 20-03-07 20:18

Simone wrote:
> [...]
> nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen. Kan

hmmm - hvad siger formanden for børn- og ungeudvalget til den slags
overgreb i de børnehaver hun er valgt til at have ansvaret for

hvad siger den lokale journalist

meld dig straks ind i forældreråd hvis det er muligt

snak med de andre forældre

hedder lederen dorrit westh - nej, det var en vits.....

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 20-03-07 22:13

On 20 Mar., 20:42, "Simone" <sols...@email.com> wrote:

> Altså jeg vil jo mene at hun er renlig. Men lige netop når de er på
> legepladsen, kan hun have svært ved at huske det. Eller kan ikke løsrive
> sig, hvad ved jeg.

Der kan være flere grunde -
Det er ligegyldigt. Du har læst JPW`s beskrivelse af almindelig
procedure.

> [...]
> er det ikke et problem. De vil nemlig slet ikke have hende med. Hun kan ikke

Du joker ?

Deler de så ungerne op i grupper, så de mindste kan komme på tur -
Hvor ofte er de små ude overhovedet ?

> [...]
> var hende, der havde girvet hende den. Det ignorede pædagogen og blev bare

Ærlig talt.
Så mander man sig op,spørger om navn, og hvad der får en pædagog til
at forcere en 3 årig ?

> [...]
> har hun brug for den. Og det vil de ikke tilgodese. Heller ikke selvom min
> søster har tilbudt, selv at komme med en madras.

He - Kan du SÅ give mig den sut ?
Det var pokkers.

Det lyder somom børnehaven har indtil flere problemer. Der må være
flere forældre, som oplever tilsvarende sager ?
I må bruge de midler, der er nødvendige.

Fra : JPW

Dato : 20-03-07 22:33

> [...]

flere forældre, som oplever tilsvarende sager ?
I må bruge de midler, der er nødvendige.
Bestyrelsen må kunne tage det op på et møde.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 20-03-07 23:06

> [...]
> I må bruge de midler, der er nødvendige.
> .
> Bestyrelsen må kunne tage det op på et møde.

Ja. JPW har dagsformen iorden
Forældrebestyrelsen er den rigtige vej til en start -
Held med det.

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 21-03-07 15:02

> Hold fast ved, at der er brug for en samtale!

Jo. Og forbered jer. Find eksempler, tænk dem igennem. I vil måske
blive kørt rundt, for at undgå en ansvarstagen i forhold til de ting,
som er blevet beskrevet her -

> [...]
> synes det lyder som om pædagogen her, har valgt en lidt uheldig måde at gøre

Det er ikke ualmindeligt at børn regredierer lige på stedet, når mor
kommer ind af døren -
Hvis barnet selv vil - tingene, hvorfor så presse på, for noget
andet ?

Jeg kunne finde på at undre mig over, hvad der gør børns regression -
irriterende -
Det er almindelig udvikling. Ud på det dybe vand. Og hjem i
sikkerhed.

> Mor kan jo bede om en kopi af institutionens VIRKSOMHEDSPLAN. I den står der
> rigtig meget om, hvad meningen er med institutionen.
>
> Hvad med velkomstfolderen. Nævner den noget om eftermiddags søvn?

Velkomstfolder. Jeg kan snart være nervøs for,at du er - for
optimistisk ?
Du skriver det selv, PJW. Børn har behov for at sove, hvis de er
trætte. Det er da forbavsende ?

Venlig hilsen Niels
Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Iben Holst

Dato : 21-03-07 17:35

> Velkomstfolder. Jeg kan snart være nervøs for,at du er - for
> optimistisk ?

Hvordan det? Er det fordi du mener det ikke er noget børnehaver
generelt har?

I de 2 børnehaver vi har benyttet til vores børn har der været
velkomstfolder, virksomhedsbeskrivelse og flere andre papirer
som vi fik udleveret inden vi besluttede os.

Iben

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 21-03-07 19:06

On Mar 21, 5:35 pm, "Iben Holst" <r...@os.dk> wrote:

> [...]
> velkomstfolder, virksomhedsbeskrivelse og flere andre papirer
> som vi fik udleveret inden vi besluttede os.

Nej. Ikke fordi, det ikke er noget børnehaver generelt har.
Jeg tænker på netop denne børnehave -

Venlig hilsen Niels Bruun.

Fra : Brian K

Dato : 23-03-07 03:15

> [...]
> søster er nødt til at hente sin datter hver dag over middag. Den lille kan
> slet ikke klare sig uden sin middagslur endnu.

Allerede her knækker filmen for mig...... de fleste 3 årige har sgu brug for
en lille middagslur - hvad er det for en børnehave? KLAG over den!

> [...]
> skal hun under leg "huskes" på toiletbesøg. Det mener pædagogerne ikke,
> at de har tid til. Har bedt forældrene om, at de må give pigen en ble på,

Suk... skift børnehave! De er jo helt håbløse!

> [...]
> Det kan man ikke, siger kommunen. Hvis man vil have flyttet sit barn er
> man nødt til først, at melde det ud og derefter lade sig skrive op igen.

Den er ny for mig - vi flyttede vores første barn 3 gange, netop pga at
kvaliteten af instutionerne var får dårlig - 3 gang fandt vi en børnehave
som vi efterfølgende også har brugt til barn nr 2.

> Kan det virkelig være rigtigt?

Tag fat i borgmesteren (ja... det kan man faktisk godt) det tog mig 2 dage
sidste gang at få et mde med ham/hende - for der er HELT klart nogen i den
kommune der har misforstået noget om hvem det er de arbejder for!

Næste skridt er naturligvis den lokale avis og din lokale politiker.

Hvilken kommune er der tale om?

/brian