Den første cykel til pige 5 år
Fra : Peter Malling

Dato : 15-03-07 19:50

Vi har købt en cykel i Bilka, med sådan et chopper-styr, som det var
tanken, at vores datter, som snart fylder 5, skulle lære at cykle på.
Vi syntes netop at chopperstyret måske gjorde det lettere at styre,
når man sad oprejst. Men det er absolut ingen success. Det værste er
at cyklen virker alt for tung at trække, men også selve chopper-styret
er måske ikke så smart igen, giver måske ikke den kontrol, som vi
havde forventet. Desuden er det virkelig ringe kvalitet, har allerede
haft den til reparation to gange, og nu viser det sig, at et af
dækkene heller ikke kan holde luft

Er der folk her, som har gode erfaringer med en bestemt type cykel?
Måske oven i købet nogen, som kender en god cykelhandler her i Odense,
hvor man kan købe dem?

Jeg har set, at man kan få sådan en stang til at sætte fast på saddel-
pinden, som man kan støtte cyklen i. Er det noget, som købes særskilt,
eller følger den med nogle cykler?

Mvh Peter.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-03-07 22:53

Peter Malling skrev:

> Jeg har set, at man kan få sådan en stang til at sætte fast på saddel-
> pinden, som man kan støtte cyklen i. Er det noget, som købes særskilt,
> eller følger den med nogle cykler?

Gaffatape + kosteskaft.

Fåes i den lokale isenkram, hvis man ikek vil ofre en kost som jeg gjorde.

Mvh. Michael.

Fra : Holst

Dato : 15-03-07 23:11

Michael Zedeler wrote:

> Gaffatape + kosteskaft.
>
> Fåes i den lokale isenkram, hvis man ikek vil ofre en kost som jeg gjorde.

Jeg så engang en far med din søn/datter, hvor kosten ikke blev ofret.
Den hang fint en halv meters penge over hovedet på barnet

Fra : Holst

Dato : 16-03-07 00:04

Holst wrote:

> Jeg så engang en far med din søn/datter, hvor kosten ikke blev ofret.
> Den hang fint en halv meters penge over hovedet på barnet

Ja, s og d sidder tæt ved hinanden på tastaturet.

Fra : Anders Majland

Dato : 16-03-07 22:32

> Vi har købt en cykel i Bilka, med sådan et chopper-styr, som det var
> tanken, at vores datter, som snart fylder 5, skulle lære at cykle på.

Vores søn startede på et stykke tilfældigt arvegods der havde stået på
loftet. Den blev hos bedsteforældrene da han fik en ny som jeg tror var fra
Harald Nyborg. Den har taget temmeligt mange tæv de sidste omkring 2år ...

Det vigtigste tror jeg er at cyklen ikke er for stor/tung.

> Måske oven i købet nogen, som kender en god cykelhandler her i Odense,
> hvor man kan købe dem?

Det er imho overkill til barnecykel der vil blive kastet rundt omkring ...
Det skulle da lige være en der gjorde i brugte.

/A
PS Husk cykelhjelmen - selvom den næsten koster det samme som en cykel ....
Og se så at komme igang med at træne inden det bliver for varmt i solidt tøj
som flyverdragt og handsker ....

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 18-03-07 09:08

Peter Malling wrote:

> Er der folk her, som har gode erfaringer med en bestemt type
> cykel?

Ganske almindelig cykel, ingen smarte fiduser. Den første var en billig
sag fra Kvickly ("Coco eller sådan noget), mens den næste var/er en
Winther. Vi brugte støttehjul i starten og skiftede derefter til
kosteskaftet, klampet sammen med nogen brædder og noget gaffatape.

Med jeres datters alder kan det næppe betale sig at købe andet end en
cykel, men ellers kender vi et par stykker, der har været rigtig glade
for en Hap Chi Go eller en af kopierne.

Fidusen er at ungerne fra starten lærer at holde balancen, i stedet for
at læne sig op af støttehjul eller stang. De vil af sig selv begynde at
løfte fødderne mere og mere, så de kan trille ned ad bakker. Har man en
gammel smadret cykel, kan man save pedalarmene af helt inde ved stellet
og få samme effekt.

Hjemmesiden http://www.hapchi.dk/ er vist nede. Der er et billede på
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-12/20041231_1146_FridaHapChiGo.html
--