Hvor meget giver man en nabo for i konfirm~
Fra : Heidi

Dato : 14-03-07 19:14

Vi er inviteret til vores nabos datters konfirmation, men kan ikke komme
til festen. Vi vil dog stadig gerne give en gave, men hvor meget ville i
give? Det er første gang vi skal give til en udenfor familien, så vi har
ikke rigtig noget lignende at sammenligne med.
Vi er ikke som sådan sammen med familien privat, andet end at vi hjælper
hinanden lidt en gang imellem når der er behov for det, eller vi får en
øl om sommeren på terrassen, og vi ser desuden en del til
bedsteforældrene, som også bor næsten nabo.

Hvad gør i andre?

--
Heidi

Fra : ThomasB

Dato : 14-03-07 19:52

Heidi skrev:
> [...]
> vi får en øl om sommeren på terrassen, og vi ser desuden en del til
> bedsteforældrene, som også bor næsten nabo.

Prisen er ikke så afgørende. Det er vigtigere at i finder noget som i synes
om, og som han bliver glad for

Fra : Heidi

Dato : 14-03-07 20:32

ThomasB wrote:

> Prisen er ikke så afgørende. Det er vigtigere at i finder noget som i
> synes om, og som han bliver glad for

Jeg regner egentlig med at vi vil give hende penge

--
Heidi

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 15-03-07 15:32

On 14/03/07 20:31, in article 45f84daf$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> Jeg regner egentlig med at vi vil give hende penge

Jeg tror jeg ville give hende 300.-

Fra : Heidi

Dato : 15-03-07 20:42

Charlotte D.Jensen wrote:

> Jeg tror jeg ville give hende 300.-

Bare sådan af ren nysgerrighed, hvor meget ville du så give hvis du
skulle med til festen? Eller hvis det feks. var en niece?

--
Heidi

Fra : H. Andersen

Dato : 15-03-07 21:26

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Bare sådan af ren nysgerrighed, hvor meget ville du så give hvis du skulle
> med til festen? Eller hvis det feks. var en niece?

Jeg vil også give 300 kr. til naboen's pige... Familie 400-500 kr. kommer an
på hvad ønsket er, og hvordan økonomien ser ud pågældene tidspunkt.

Heidi

Fra : Holst

Dato : 15-03-07 22:02

Heidi wrote:

> Bare sådan af ren nysgerrighed, hvor meget ville du så give hvis du
> skulle med til festen?

Jeg fik engang at vide, at såfremt man er inviteret, SKAL man give en
gave. Deltager man i festen, vil gaven være dobbelt så dyr, som hvis man
ikke havde deltager.

Med andre ord, hvis Charlotte giver 300 kr., når de ikke deltager i
festen, vil en gave i omegnen af 600 kr. være passende, hvis hun deltog
i festen.

Men om det er normalt således, ved jeg ikke. Det var blot det, jeg blev
belært engang.

Fra : Heidi

Dato : 20-03-07 19:21

Holst wrote:

> Jeg fik engang at vide, at såfremt man er inviteret, SKAL man give en
> gave. Deltager man i festen, vil gaven være dobbelt så dyr, som hvis
> man ikke havde deltager.

Ja der findes faktisk meget indviklede regler for den slags. I min
familie er der den uskrevne regel, at hvis man får en invitation til
noget, så giver man også en gave, uanset om man kommer eller ej.
Ved de festholdende mennesker på forhånd at gæsten ikke kan komme, så
sender de heller ikke en invitation - for så behøver man jo ikke føle
sig forpligtet til at give en gave...

--
Heidi

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 15-03-07 22:09

On 15/03/07 20:41, in article 45f9a180$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,

> Bare sådan af ren nysgerrighed, hvor meget ville du så give hvis du
> skulle med til festen? Eller hvis det feks. var en niece?

Jeg har kun en enkelt niece, som jeg er meget tæt på, så hun vil nok få for
et par tusinde, når hun skal konfirmeres.
Hvis jeg skulle med til fest hos naboen, ville jeg stadig give 300.- og så
en lille gave ved siden af.

Fra : Anja

Dato : 16-03-07 11:39

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror jeg ville give hende 300.-

300.- kr. syntes jeg er mange penge til naboens datter. Min søn skal holde
konfirmationsfest om 4 uger og jeg ville ikke syntes om at naboen gav så
mange penge og specielt ikke når de ikke kommer... Personligt syntes jeg en
lille gave så som deo eller lign. ville være mere på sin plads. For mig er
det vigtigste tanken...
Bare lige et lille pip herfra...
Anja

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 16-03-07 13:09

On 16/03/07 11:38, in article
45fa73ab$0$99262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Anja" <salgXXX@holdum.dk>
wrote:

> [...]
> lille gave så som deo eller lign. ville være mere på sin plads. For mig er

Personligt ville jeg slet ikke give penge, men det blev oplyst, at
trådstarter havde besluttet at give penge - derfor foreslog jeg ikke gaver.
Selv ville jeg nok have givet en bog og en cd eller andet jeg vidst faldt i
den unges interesse...
Jeg ved ikke om 300.- er for meget, men det var nok nogenlunde hvad jeg
ville give for. Jeg giver ikke mindre hvis ikke jeg kommer til festen. Jeg
ved godt at det er kotyme, men jeg bryder mig ikke om, at man giver mere
hvis man kommer til fest og får mad mv. - altså noget for noget. Jeg giver
gaver for at glæde og vejer det ikke op mod hvad jeg får tilgengæld...

Fra : Heidi B. Petersen

Dato : 17-03-07 11:50

> [...]
> hvis man kommer til fest og får mad mv. - altså noget for noget. Jeg giver
> gaver for at glæde og vejer det ikke op mod hvad jeg får tilgengæld...

Det vil jeg give dig ganske ret i... Beløbet størrelse kan afhænge af ens
pengepung, men jeg syntes heller ikke at der skal være forskel på om man kan
komme til festen eller ej...

Mvh endnu en Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-07 21:42

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse news:45f83b78

> Hvad gør i andre?

Det er nogen år siden, at vi var til en nabokonfirmation, men der vi gav 100
kr.
Min fætter blev konfirmeret sidste år. Han fik 200 kr.
Synes de 100 kr. er fint nok.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : sdsf

Dato : 18-03-07 18:43

> [...]
> om sommeren på terrassen, og vi ser desuden en del til bedsteforældrene,

Hvis det ikke er familie, og du ikke er inviteret til festen, ville jeg slet
ikke give nogen gave.
Du giver vel nærmest naboen dårlig samvittighed over ikke at have inviteret
dig.

Fra : marlene

Dato : 18-03-07 19:03

> [...]
> inviteret dig.
>
>nej dårlig samvittighed gives ikke i den anledning.
men glæde og en rar tanke fra de voksne.

da vores nabo blev konfirmeret fik den ene en mascara, den anden en ok deo.
synes personligt at pengegaver er komplet tamme.

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 19-03-07 03:53

On 18/03/07 18:42, in article 45fd7925$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
"sdsf" <sdsf@her.der.dk> wrote:

> [...]
> ikke give nogen gave.
> Du giver vel nærmest naboen dårlig samvittighed over ikke at have inviteret

De starter med at skrive at de er blevet inviteret, men ikke kan komme.
Faktisk er det de ord de indleder indlægget med...

Fra : Bare mig

Dato : 19-03-07 10:03

alt efter hvor gode naboervenner i er, så vil jeg sige 1-300 kr... Det er
hvad jeg fik af de forskelige naboer som faktisk ikke engang var så gode
venner.

Fra : Heidi

Dato : 20-03-07 19:26

Heidi wrote:
> Vi er inviteret til vores nabos datters konfirmation, men kan ikke
> komme til festen. Vi vil dog stadig gerne give en gave, men hvor
> meget ville i give?

Jeg siger tak for svarene til alle. Vi har ikke bestemt os for noget
endnu, men tror måske vi skal prøve at få opsnust om hun ønsker sig en
mindre ting, til ca. 100-150 kr. Jeg hører jo nok til dem, som synes man
skal give for lidt mere når man er med til festen, end hvis man ikke
kommer - så jeg synes 300 er i overkanten når vi ikke er med.
Specielt eftersom gemalens nevø skal have for 400 - og der skal vi med
til festen...

--
Heidi

Fra : Bare mig

Dato : 21-03-07 13:31

Det er jo også alt efter HVOR gode venner man er med sine naboer. Nogle
kender man jo langt bedre end ellers :)

Men synes også det er et fint beløb 1-150 kr. De får jo rigelig med penge i
forvejen....