aflyst samvær igen
Fra : Helle

Dato : 07-03-07 16:59

Hej
Jeg har lyst til at høre hvad i andre stiller op når samvær med far blir
aflyst igen og igen.
Jeg "havde" en aftale om en weekend med nogle venner i påsken.Men min ex har
nu fundet ud af at det igen ikke passer ham at have børn den weekend ( de er
12 og 14) og jeg vil/tør ikke lade dem være alene hjemme en hel weekend. Jeg
har desværre ikke familie som kan ta dem.
Jeg har mistanke til at min ex har hørt om min weekend og derfor vil
ødelægge den.
det blir så den 4 weekend der blir aflyst i år.
Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil ha mine børn hos mig, men er lidt
knotten over at jeg aldrig kan tillade mig noget i de weekender hvor jeg har
børnefri.
Statsamtet er ikke til megen hjælp.

mvh
Helle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 17:11

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har nu fundet ud af at det igen ikke passer ham at have børn den weekend
> ( de er 12 og 14) og jeg vil/tør ikke lade dem være alene hjemme en hel

En 14 årig kan sagtens være alene hjemme i en weekend og tage ansvar for en
12 årig.

Køb du en masse slik og "færdigmad" og aftal med en nabo at de kan henvende
sig der hvis der er problemer.
Du har vel også din mobiltelefon og kan komme hurtigt hjem hvis der skulle
være noget?

Fra : Holst

Dato : 07-03-07 17:49

ThomasB wrote:

> En 14 årig kan sagtens være alene hjemme i en weekend og tage ansvar for en
> 12 årig.

Ja, de fleste kan. Men det er forskelligt fra barn til barn, og Helles
børn kan åbenbart ikke.

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 18:43

> Ja, de fleste kan. Men det er forskelligt fra barn til barn, og Helles
> børn kan åbenbart ikke.

Ja, det er forskelligt fra barn til barn.

Men hvad skulle egentlig forhindre en 14 årig i at være alene hjemme?

Fra : Helle

Dato : 07-03-07 18:52

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> skrev i en meddelelse
> "Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er forskelligt fra barn til barn.
>
> Men hvad skulle egentlig forhindre en 14 årig i at være alene hjemme?

Der kan være stor forskel på det at være alene hjemme, som 14 årig, og det
at være alene hjemme med en 12 årig. Den 14 årige vil 'få ansvaret' for den
12 årige. - Det tror jeg.
Men på den anden side, så er det forskelligt. Mine børn ville godt kunne
klare det. Men det betyder jo ikke, at alle kan. Der skal helt sikkert være
nogle TOTALT klare aftaler om regler, der SKAL overholdes!
Med venlig hilsen
Helle

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 18:57

Helle skrev:
> Der kan være stor forskel på det at være alene hjemme, som 14 årig,
> og det at være alene hjemme med en 12 årig. Den 14 årige vil 'få
> ansvaret' for den 12 årige. - Det tror jeg.

Ja, der er givetvis en forskel - men måske vil det få den 14 årige til at
opføre sig mere ansvarligt?

> Men på den anden side, så er det forskelligt. Mine børn ville godt
> kunne klare det. Men det betyder jo ikke, at alle kan.

Hvad mener du med "at klare"? Hvad sker der hvis et barn ikke "kan klare" at
være alene hjemme og alligevel er det?

> Der skal helt
> sikkert være nogle TOTALT klare aftaler om regler, der SKAL
> overholdes!

Ja, det er der ingen tvivl om. Men det er måske en god ide at få nogle
kammarater med hjem, som de kan være alene sammen med.

Fra : Holst

Dato : 07-03-07 19:50

ThomasB wrote:

> Men hvad skulle egentlig forhindre en 14 årig i at være alene hjemme?

Jeg tror, at de fleste 14-årige, jeg har mødt, har været i stand til at
være alene hjemme, medmindre de ligefrem har været retarderede.

Men langt fra alle 14-årige er tilstrækkeligt modne og ansvarlige til at
påtage sig ansvaret for mindre søskende over længere tid. Og det er
måske her, problemet ligger i Helles tilfælde.

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 20:01

Holst skrev:

> Jeg tror, at de fleste 14-årige, jeg har mødt, har været i stand til
> at være alene hjemme, medmindre de ligefrem har været retarderede.

Jeg kan da huske at jeg elskede at få lov til, at være alene hjemme i en
weekend end gang i mellem. Det største problem var at få ryddet op søndag
formiddag

> Men langt fra alle 14-årige er tilstrækkeligt modne og ansvarlige til
> at påtage sig ansvaret for mindre søskende over længere tid. Og det er
> måske her, problemet ligger i Helles tilfælde.

Ja, det kan være.
Kunne være interessant at høre hvorfor Helle ikke mener det kan lade sig
gøre.

Fra : Holst

Dato : 07-03-07 20:25

ThomasB wrote:

> Ja, det kan være.

Det kan også være, at begge børn griber enhver chance - hvis forældrene
ikke er over dem hele tiden - til at rende i byen, drikke sig fulde,
tage stoffer og tilrane sig kønssygdomme.

Fra : ThomasB

Dato : 07-03-07 20:29

Holst skrev:

> Det kan også være, at begge børn griber enhver chance - hvis
> forældrene ikke er over dem hele tiden - til at rende i byen, drikke
> sig fulde, tage stoffer og tilrane sig kønssygdomme.

Hehe - altså en helt almindelig ung?

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 08-03-07 10:42

On 07/03/07 19:50, in article 45ef0964$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote:

> [...]
> påtage sig ansvaret for mindre søskende over længere tid. Og det er
> måske her, problemet ligger i Helles tilfælde.

Man behøver ikke være retarderet for ikke at finde det spor trygt, at være
alene om natten, når man er 14 år. Jeg kender et par af slagsen, som ikke
ville synes det var spor hyggeligt. Alene hjemme om dagen/aftenen er ikke
noget problem, men hele natten ville de ikke bryde sig om.

Fra : Holst

Dato : 08-03-07 10:48

Charlotte D.Jensen wrote:

> [...]
> ville synes det var spor hyggeligt. Alene hjemme om dagen/aftenen er ikke
> noget problem, men hele natten ville de ikke bryde sig om.

Nu snakker jeg heller ikke om bryde sig om det eller ej, men derimod om
barnet er i stand til det. Man må tit gøre ting, man ikke bryder sig
voldsomt meget om.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-03-07 10:53

"Charlotte D.Jensen" <tullepost@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Man behøver ikke være retarderet for ikke at finde det spor trygt, at være
> alene om natten, når man er 14 år.

Det kender jeg voksne kvinder, der ikke kan - hvilket vel indikerer, at det
måske er værd at sikre sig, at man vover den slags i en passende alder. Om
det så er passende, når men er 14 år, afhænger af, hvordan man er opdraget.
For mig og min lillebror var det afgjort ikke noget problem.

Og kan børnene ikke, når de er 12 og 14 år, ville jeg personligt fluks
begynde at gøre dem klar til det.

Min erfaring er, at det med fordel kan begynde med, at børnene allerede fra
de er helt små lærer at sove hos legekammerater og deres forældre - altså
uden forældre til at putte/vække en.

Mvh. Lisbeth

Fra : Charlotte D.Jensen

Dato : 08-03-07 10:36

On 07/03/07 17:11, in article 45eee428$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> wrote:

> [...]
> sig der hvis der er problemer.
> Du har vel også din mobiltelefon og kan komme hurtigt hjem hvis der skulle

Er du ikke lidt hurtigt her ?
Det kommer da i høj grad an på, hvad børnene selv siger til at skulle være
alene - er den 12-årige tryg ved at storesøster/bror er den voksne for et
par dage og er den 14-årige tryg ved at have hele ansvaret i en weekend ?
Hvis børnene er ok med det kan det godt være forsvarligt, men bare at sige,
at det kan de sagtens osv. er nok at overdrive, når man ikke kender dem.
Personligt ville jeg næppe lade dem være alene i flere dage, med vurderingen
ville som sagt også
Hænge af børnene selv.

Fra : ThomasB

Dato : 08-03-07 12:21

Charlotte D.Jensen skrev:

> Er du ikke lidt hurtigt her ?

Også her

> [...]
> overdrive, når man ikke kender dem. Personligt ville jeg næppe lade
> dem være alene i flere dage, med vurderingen ville som sagt også

Jeg synes det er ret enkelt:
Enten kommer Helle ikke afsted, eller også kommer Helle afsted med to børn
alene hjemme.

Hvis Helle effektivt vil være eksmandens "chikanerier" kvit, så lærer hun de
unger at være alene hjemme - på den måde er alle problemer løst.

Hvis den 14. årige føler sig utryg, er det vel ikke værre end at Helle
afbryder sin weekend, og tager hjem?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-03-07 21:53

Charlotte D.Jensen wrote:

> Er du ikke lidt hurtigt her ?

Kan være. Men det er jo til at få opklaret, hvis ellers Helle selv vil
deltage i den tråd hun startede.

Der kan selvfølgelig være gode grunde til at hun ikke har svaret, men
som udgangspunkt ville jeg forvente at man deltog aktivt i tiden
umiddelbart efter man havde udbedt sig hjælp.

Helle? Gider du ikke lige indikere om du stadig er med?

Men okay, uanset om Helle er droppet ud eller ej, er det stadig et
interessant emne. Jeg må nok melde mig til dem, der mener at en 14-årig
og en 12-årig burde kunne klare en weekend alene, medmindre der er
særlige omstændigheder der taler imod det. Specielt i disse always-on
tider med mobiltelefoner.

Egentlig kunne jeg godt finde på at opfordre til at droppe at tage
mobiltelefonen med, netop for at lade børnene prøve at være selv-
stændige. At stå på egne ben en kort tid, med bevidstheden om at mors
støtte ikke bare er en armlængde væk. Så kunne man aftale med en nabo
at de kunne kigge ind, hvis huset brændte ned til grunden eller de
låste sig ude.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 07-03-07 17:34

On 7 Mar., 17:11, "ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> wrote:

> En 14 årig kan sagtens være alene hjemme i en weekend og tage ansvar for en
> 12 årig.

Øhh -
Hvornår det er forsvarligt at lade børn være alene hjemme er
forskelligt og afhænger ikke kun af alder.

Venlig hilsen Niels Bruun

Socialpædagog mv.
Psykodynamisk terapeut.

Fra : Helle

Dato : 07-03-07 17:50

> [...]
> Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil ha mine børn hos mig, men er lidt
> knotten over at jeg aldrig kan tillade mig noget i de weekender hvor jeg

Om børnene kan være alene hjemme, en hel weekend, afhænger bla af, hvor
modne og ansvarsbevidste de er.
Har de prøvet at være alene hjemme i længere tid, før. Altså mere end bare
7 - 8 timer? Hvor godt kommer de ud af det med hinanden?
Med venlig hislen
Helle

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 07-03-07 18:15

On 7 Mar., 17:49, "Helle" <Helle@Helle> wrote:

> [...]
> Har de prøvet at være alene hjemme i længere tid, før. Altså mere end bare
> 7 - 8 timer? Hvor godt kommer de ud af det med hinanden?

Det var nu slet ikke det Helle spurgte til. Hun havde besluttet, at
hendes børn ikke skulle være alene.
Det var Thomasb, som mente noget andet.

Helle efterlyste først og fremmest dette -
Jeg har lyst til at høre, hvad i andre stiller op, når samvær med far
blir aflyst igen og igen.

Så -

Venlig hilsen Niels Bruun

Socialpædagog mv.
Psykodynamisk terapeut.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-03-07 19:37

wrote:

> Det var nu slet ikke det Helle spurgte til. Hun havde besluttet,
> at hendes børn ikke skulle være alene.

Nu er det her usenet, så Helle har hverken krav på svar på sit
spørgsmål eller nogen kontrol over hvordan tråden udspindes. Det bedste
råd er ikke nødvendigvis det man spørger efter eller ønsker at høre.

Jeg synes emnet om selvpasning er vældig passende og relevant til
Helles situation. Jeg håber hun vil uddybe hvorfor hun ikke vil/tør
lade dem være alene hjemme. Måske finder vi i fællesskab ud af at de
alligevel godt kan klare det og hun bare er faldet i den klassiske
forældrefælde, med at undervurdere ungernes evner?

Det vil løse hendes akutte problem og - hvis ellers det går godt - også
løse kommende situationer af samme art, som hendes indlæg indikerer
ikke er unormale.

Så lad os høre, Helle, er det sat i sten at de ikke kan klare sig selv
et par dage?

> Helle efterlyste først og fremmest dette -
> Jeg har lyst til at høre, hvad i andre stiller op, når samvær med
> far blir aflyst igen og igen.

Et glimrende spørgsmål. Hvor heldigt at der er to interessante emner i
samme tråd.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-03-07 22:40

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Måske finder vi i fællesskab ud af at de
> alligevel godt kan klare det og hun bare er faldet i den klassiske
> forældrefælde, med at undervurdere ungernes evner?

Eller måske Helle bare har behov for at føle, at eks'en ødelægger hendes
weekender?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-03-07 18:43

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> wrote in message
> [...]
> Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil ha mine børn hos mig, men er lidt
> knotten over at jeg aldrig kan tillade mig noget i de weekender hvor jeg

problemet er lidt at det i lovgivningen hedder "samværsret" ikke
"samværspligt".... dvs deres far har ret til samvær med sine børn, men ikke
pligt til det....du, derimod har pligt til at udlevere børnene til de
aftalte samvær....
lortet, ja, men sådan ligger landet....

hvordan man håndterer aflyst samvær... ja, den er svær.... sæfølig er det
frustrerende at du ikke kan planlægge noget, men sådan er livet desværre....
hvorfor forsøger du ikke at arrangere noget for ungerne? de kan enten besøge
venner til et par overnatninger, sammen eller hver for sig....
bedsteforældre, evt farmor/farfar, når nu det er fars weekend....
tænk kreativt.... det må andre gøre når de har børn der skal passes ;)
der er god tid til, så hvis du ligger hovedet i blød og spreder budskabet,
mon ikke en løsning popper op?

--
Knus,
Sabina

Fra : Niels_Bruun@yahoo.dk

Dato : 07-03-07 21:00

On 7 Mar., 20:24, Holst <newsno...@shelter.dk> wrote:

> Det kan også være, at begge børn griber enhver chance - hvis forældrene
> ikke er over dem hele tiden - til at rende i byen, drikke sig fulde,
> tage stoffer og tilrane sig kønssygdomme.

Der er mange - " det kan være " og " hvad nu hvis èr " -

Det er vel sådan, at tager den 14 årige i byen eller inviterer det
lokale " gadehjørne " til fest, er det måske knapt så morsomt, for den
mindste - eller et par år for tidligt.

Jeg tænker at, Sabina har ret.
Samværsret er ikke en samværspligt. På hvilket tidspunkt Statsamtet
skrider ind, ved jeg ikke præcist.