fradrag ved køb af privat
Fra : Finn

Dato : 25-05-07 14:59

kan man som (nystartet) håndværker fratrække f.eks værktøj, stilladser mm
som man køber af en privat eller selv indfører i formaet i sit regnskab -
altså som hvis det var købt af en momsregistreret leverandør (altså bortset
fra den moms man jo ikke betaler) ?

mvh

Finn

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-05-07 17:37

In news:4656ebbf$0$937$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Finn <fnid@ofir.dk> Typed:

Hej Finn.

Fradrage?

Hvad vil du have fradrag for?

Du kan købe værktøj af private til brug i driften af din virksomhed, lige så
tosset du lyster.
Som du selv er inde på er der ingen moms..

Du kan debiterer drifts eller etableringskontoen, eller hvilken konto du nu
finder relevant.

Personligt har jeg oprettet en konto der heder "værktøj købt af private u.
moms"

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Finn

Dato : 29-05-07 05:57

fradrage udgiften til køb af værktøj - så jeg skal betale det mindre i skat

hvilket krav er der til billag vedr mit køb af den private ?
eller hvis det er noget værktøj jeg selv havde i forvejen?

mvh

Finn

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:465b0545$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-05-07 08:19

"Finn" <fnid@ofir.dk> wrote in message
> fradrage udgiften til køb af værktøj - så jeg skal betale det mindre i
> skat
>
> hvilket krav er der til billag vedr mit køb af den private ?

Et stykke papir med dato, identifikation af sælger og køber (navn, adresse,
cpr, telefon m.v.), varens art og beløb.

> eller hvis det er noget værktøj jeg selv havde i forvejen?

Tja, aner det ikke.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-05-07 18:02

In news:465bb278$0$911$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Finn <fnid@ofir.dk> Typed:
> fradrage udgiften til køb af værktøj - så jeg skal betale det mindre
> i skat

"fradrag" er IMNSHO en forkert beskrivelse / betegnelse af det der sker..

Det handler om at du pålægger dit firma en udgift, (debet)
At det så betyder at der er de færre penge i kassen, og dermed det mindre
overskud til beskatning er reelt en anden historie, eller i det mindste en
anden side af sagen.

> hvilket krav er der til billag vedr mit køb af den private ?

Bilag skal gøre sælger identificerbar.

> eller hvis det er noget værktøj jeg selv havde i forvejen?

Spørg din revisor..

Fra : Thomas

Dato : 14-06-07 18:40

On 29 Maj, 06:56, "Finn" <f...@ofir.dk> wrote:
> fradrage udgiften til køb af værktøj - så jeg skal betale det mindre i skat
>
> hvilket krav er der til billag vedr mit køb af den private ?
> eller hvis det er noget værktøj jeg selv havde i forvejen?

Hej Finn,

For at kunne fratrække en udgift i din indkomst, skal der være tale om
en driftsomkostning. En driftsomkostning er en udgift, som er med til
at erhverve, sikre og vedligeholde din indkomst. Køb af værktøj
forbindelse med opstart en selvstændig erhvervsvirksomhed er ikke en
driftsomkostning men en anlægsudgift, da udgiften vedrører selve
indkomstgrundlaget og ikke indtjeningen. Da der ikke er tale om nogen
driftsomkostning, kan du ikke fratrække denne i din indkomst.

Noget andet er, at du ville kunne foretage afskrivninger på dine
driftsmidler (maskiner, værktøj etc.) efter afskrivningsloven. Efter
afskrivningsloven vil du kunne afskrive (fratrække om du vil) op til
25 % af anskaffelsessummen på driftsmiddelkontoen hvert skatteår.

Med venlig hilsen

Thomas.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-06-07 10:48

"Thomas" <tthygesen@hotmail.com> wrote in message

> Køb af værktøj forbindelse med opstart en selvstændig erhvervsvirksomhed
> er ikke en driftsomkostning men en anlægsudgift

Værktøj slides og derfor kan man sagtens argumentere for, at det er en
driftsomkostning. Det vil afhænge af en meget konkret vurdering.

Hilsen
Uffe

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-06-07 11:09

Uffe Kousgaard skrev:
> "Thomas" <tthygesen@hotmail.com> wrote in message

> Værktøj slides og derfor kan man sagtens argumentere for, at det er en
> driftsomkostning. Det vil afhænge af en meget konkret vurdering.

Desforuden må det meste værktøj kunne straksafskrives i modsat fald. Så
er forskellen den samme.