TDC-modem og flere PC'ere? Newbie sp.
Fra : Sven

Dato : 23-05-07 21:58

Hej.
En bekendt har bestilt TDC bredbånd, og han vil gerne have flere PC'ere på
nettet. Da TDC ikke leverer en router som Cybercity gør, er vi lidt i tvivl
om det er nok, at han køber en switch, som han forbinder mellem modemmet og
de 3 PC'ere, eller SKAL han have en router for at det vil virke?

Sven

Fra : ShutEye

Dato : 23-05-07 22:17

> [...]
> tvivl om det er nok, at han køber en switch, som han forbinder mellem
> modemmet og de 3 PC'ere, eller SKAL han have en router for at det vil

Kommer an på antallet af ip-numre tdc leverer med hans abonnement.
Det er svjv kun 2 - og dermed kun 2 af maskinerne der kan komme på samtidig
(med en switch).
Køb endlig en router (husk indbygget switch), de fåes til under 400 og giver
samtidig en højere grad af sikkerhed.

Fra : Søren Blom

Dato : 23-05-07 22:18

"Sven" <nogen@med.ca> skrev
> [...]
> tvivl om det er nok, at han køber en switch, som han forbinder mellem
> modemmet og de 3 PC'ere, eller SKAL han have en router for at det vil

Uden at jeg vil lægge hoved på blokken, da jeg ikke kender til TDC ADSL
udstyr, så vil jeg mene at han skal have en router.
Der er flere fordele ved en router frem for en Switch. Når man har en
router, så behøver man kun een IP adresse fra sin Internet udbydere, ekstra
skal man betale et XX antal kroner for. Netop ved at bruge en switch skal
man have en IP adresse fra Internet udbydere for hver enhed der skal bruge
samme forbindelse. Der udover så fungere en router som en firewall hvor en
switch kun er en fordelings dåse uden nogen anden funktionalitet.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-05-07 23:56

> [...]
> der skal bruge samme forbindelse. Der udover så fungere en router som en
> firewall hvor en switch kun er en fordelings dåse uden nogen anden

Er det nu også rigtigt? Jeg har dansk kabel tv, og da jeg fik min
internetforbindelse via dem, fik jeg samtidig en fast ip. Mens jeg havde det
havde jeg en swich til at fordele adgangen til internettet.
På et tidspunkt skiftede de så til, at man fik en dynamisk ip, hvorfor jeg
var nødt til at skifte til at bruge en router, idet en switch ikke kunne
håndtere signalet når der var dynamiske ip.
Men jeg er enig i, at en router er meget bedre end en switch.
Man kan f.eks. p.t. købe en router incl. 1 trådløst usb netkort hos
Elgiganten for 399 kr.
Så har man et netkort liggende, hvis man lige skulle få brug for at koble
noget ekstra på et sted, hvor man ikke lige har kabel.

Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-07 12:59

Kurt B. Andersen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]

Nej - han SKAL ikke have en router - men det er klart en fordel -
det gør det det nemmere at lave det sikkerhedsmæssigt optimalt.

Men det kan sagtens gøres med en switch - han skal bare bare
tilkøbe et par ekstra IP-adresser - han skal have mindst en IP
til hver PC.

> [...]
> min internetforbindelse via dem, fik jeg samtidig en fast ip.
> Mens jeg havde det havde jeg en swich til at fordele adgangen

Du kan ikke koble flere enheder til på en gang end du har IP'er -
så med en switch skal man have ligeså mange IP'er, som der er
enheder.

Men en router kan man så nøjes med en IP fra udbyderen - routeren
vil så lave det nødvendige antal lokale IP'er på lokalnettet.

> På et tidspunkt skiftede de så til, at man fik en dynamisk ip,
> hvorfor jeg var nødt til at skifte til at bruge en router,
> idet en switch ikke kunne håndtere signalet når der var
> dynamiske ip.

Det er noget andet der har været galt - både swich og router er
fløjtende ligeglade om de får en fast eller en dynamisk IP - men
i tilfældet med switchen skal du bruge 2 IP'er til to PC'er - og
det er underordnet om de er faste eller dynamiske - en IP er en
IP.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-05-07 20:55

> [...]
>
> Men en router kan man så nøjes med en IP fra udbyderen - routeren vil så
> lave det nødvendige antal lokale IP'er på lokalnettet.

Jeg fandt lige skrivelsen fra Dansk kabel tv frem (2002). Af den fremgår
det, at man indtil da havde en privat ipadresse. Det ville nu blive ændret
til 1 offentlig ip adresse. Det ville bl.a. betyde, at man fremover kun
ville kunne koble 1 pc på internettet ad gangen, hvor den hidtige ordning
havde givet mulighed for op til 4 pc.er fra samme husstand. Der står så
ikke, hvordan det var muligt med 4 pc.er ad gangen, men så må vi jo åbenbart
have fået tildelt yderligere ipadresser, idet jeg var på med flere pc.er via
en switch (og flere andre jeg kender havde også flere på via switch).
Derfor var vi en masse som pludselig havde switch til salg, idet vi måtte
købe routere i stedet for.

Kurt

Fra : fix

Dato : 27-05-07 13:56

> [...]
> via switch).
> Derfor var vi en masse som pludselig havde switch til salg, idet vi måtte

I har begge både ret og uret.
Skiftet ved DK-TV hang sammen med at DK-TV registrerede
MAC-adresser/Kabelmodem sammen.
Dvs, at de førhen tildelte IPadresser hvergang en ny komputer tilmeldte sig.
De kunne så tælle hvormange der kom via samme kabelmodem, og tillod op til
4, - i hvert fald på papiret. Min erfaring var at der dengang kunne sættes
mange på samme kabelmodem, jeg har været oppe på 8.
Da man (måske af samme årsag) ændrede princip, og samtidig skiftede til
offentlig adresser, bandt man IPadressen til udstyrets og Kabelmodemets
MACadresse, og derved tildeles kun 1 IP/modem. Sådan virker det her endnu,
så hvis man skifter netkort/pc på kabelmodemet, skal det afbrydes min ~10
min. så routeren lærer det nye udstyrs MACadresse at kende. Med fast IP,
binder man bare MACadressen til denne IP.
I begge tilfælde, samt hvis man vil have flere maskiner på, sætter man med
fordel sin egen router op, hvorved det er dennes MACadresse som bindes i
DKTVs router. Udgangen(LANsiden) lader man så tildele - eller give faste IP
til det øvrige udstyr, som således bliver transparent for DK-tv.

finn

Fra : Sven

Dato : 24-05-07 14:05

Tak for svarene. Jeg var godt klar over, at en router gav større sikkerhed,
men det med IP-adresserne var nyt for mig. Så mon ikke det vil være det
bedste bare at sige til ham, at en ny router er et must. Skal det være en
router specielt til TDC han skal have, eller kan man bare købe en hos den
lokale PC-biks?

Sven

Fra : ShutEye

Dato : 24-05-07 14:13

> [...]
> være en router specielt til TDC han skal have, eller kan man bare købe en

TDC er nok ikke billige at handle med (kun et gæt!), så køb en hos en
HW-pusher til en 4-500kr.
HUSK at der skal være indbygget switch!!!

Fra : Klaus H

Dato : 24-05-07 14:57

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> TDC er nok ikke billige at handle med (kun et gæt!), så køb en hos en
> HW-pusher til en 4-500kr.
> HUSK at der skal være indbygget switch!!!

TDC har Netgear til 499.- - 699,- med USB netkort. Så de er ikke alvorligt
dyrere.

Klaus H

Fra : Bent Nielsen

Dato : 24-05-07 18:14

Klaus H wrote:
> "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> TDC har Netgear til 499.- - 699,- med USB netkort. Så de er ikke alvorligt
> dyrere.
>
> Klaus H

Nej men du kan ikke bruge de nye firmware fra netgear på TDC router
skriver Netgear på deres side, så jeg vil nok foreslå at købe den hos
andre

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 24-05-07 15:03

On Thu, 24 May 2007 15:04:49 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>router specielt til TDC han skal have, eller kan man bare købe en hos den

Der er ikke brug for nogen router specielt beregnet til TDC-brug;
"standard"-routere med indbygget switch kan købes masser af steder,
bl.a. også hos TDC.

Eksempel: Netgear til kr. 499,- på http://tinyurl.com/26ed4r

Ud over en 4-ports switch har den også mulighed for trådløs
forbindelse.
--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Harald

Dato : 24-05-07 19:53

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> tvivl om det er nok, at han køber en switch, som han forbinder mellem
> modemmet og de 3 PC'ere, eller SKAL han have en router for at det vil

Denne har kørt hos mig i flere år 24/7 uden problemer.

/HK

Fra : ebbe

Dato : 27-05-07 09:31

> [...]
> tvivl om det er nok, at han køber en switch, som han forbinder mellem
> modemmet og de 3 PC'ere, eller SKAL han have en router for at det vil

Han skal have en router.
Der er en ting der er værd at overveje: Har han brug for trådløst internet?
Hvis ikke vil jeg foreslå DLinks di604, den kan købes fra godt 200 og fås
næsten overalt....
Men enhver fast ethernet router bør kunne løse opgaven...

ebbe