Så prøver vi igen...
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 23-05-07 14:55

Kære NG...

For et par uger siden prøvede jeg at finde hjælp til et lille
problem jeg har..

Link:
http://gie04-05.dk/opensource%20projekter/kalender/ajax%20version
/

Problemet er at javascriptet ikke virker i ie6, ligesom det gør i
firefox.

Jeg har prøvet at sætte:

if (xhr.readyState == 4) {
xhr.setContentType("text/xml");

Men dette gjorde at der hverken virkede i ie eller ff, så har
fjernet det igen...

Nogle der ved hvad jeg skal gøre, før at det virker på samme måde
i ie som i firefox...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-05-07 20:04

Jeppe Christensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]

> firefox.

> Nogle der ved hvad jeg skal gøre, før at det virker på samme måde

Jeg har også rodet en del med AJAX siden da.. ;)

Ser på din kode, og der er umiddelbart et par ting..
<script> hører til i <head>. Ved ikke om det gør noget, men kunne
godt forestille mig at det kan få IE6 ud af fodslag...
I din AJAX, skriver du:

url = "php_includes/calendar_context.php?year=" +
document.getElementById('year').value +
"&month=" +document.getElementById('month').value;
xhr.open("post", url, true);
xhr.send(null);

Men, post sender data i separat forbindelse, så du bør faktisk bruge

xhr.open("get", url, false);

eller skrive det helt om til post :

url = "php_includes/calendar_context.php";
postStr = "year=" + document.getElementById('year').value +
"&month=" +document.getElementById('month').value;
xhr.open("post", url, true);
xhr.send( postStr);

Jeg kan ikke umiddelbart se, at noget skulle være galt med din kode.
Måske er der et problem med det der bliver returneret fra php.
Jeg bruger at indsætte en alert(xhr.responseText) i callback
funktionen. Så får man koden vist - og det kan hjælpe til at
lokalisere problemer.

Birger

Fra : Martin

Dato : 23-05-07 20:17

Birger Sørensen wrote:
> [...]
> postStr = "year=" + document.getElementById('year').value +
> "&month=" +document.getElementById('month').value;

Nemlig! :)

Ellers bare bruge fx. prototype - så gør det livet meget nemmere med
ajax, og alt muligt andet :)

Prototype stil

function updateContext() {
new Ajax.Request('php_includes/calendar_context.php',{
method: 'post',
encoding: 'ISO-8859-1',
parameters: {
year: $('year').getValue(),
month: $('month').getValue()
   },
onComplete: function(transport) {
   $('calendar_context').update(transport.responseText);
},
onFailure: function(transport) {
   alert(transport.responseText);
}
);
}

Dette skulle gerne være en virkende oversættelse af hele dit javascript,
til prototype stil.

Husk lige at inkluder prototype
Det er så hamrende lækkert at arbejde med frameworks - prototype er dog
det jeg har mest erfaring med, men også dojo skulle være ganske godt.

PS:
Især for dig Birger, med dine innerHTML innerText innerContent hehe.

i prototype, skriver man bare
$('id').update('Tekst');

Så finder prototype selv ud af om det skal være innerHTML, innerContent
eller hvad man nu har lyst til :)

Fra : Jeppe Christensen

Dato : 24-05-07 14:03

> Husk lige at inkluder prototype
> Det er så hamrende lækkert at arbejde med frameworks - prototype er dog
> det jeg har mest erfaring med, men også dojo skulle være ganske godt.

Mange tak for hjælpen, men hvordan inkludere jeg lige prototype, er helt ny
i java feltet :')

Fra : Martin

Dato : 24-05-07 19:41

Jeppe Christensen wrote:

> Mange tak for hjælpen, men hvordan inkludere jeg lige prototype, er helt ny
> i java feltet :')

Så skriver man bare

<script type="text/javascript" href="link-til-prototype.js"></script>

Denne fyre du bare af før dit eget javascript.

Forresten et lille link til en tutorial til prototype og ajax
<http://www.prototypejs.org/learn/introduction-to-ajax>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-05-07 17:05

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> i prototype, skriver man bare
> $('id').update('Tekst');
>
> Så finder prototype selv ud af om det skal være innerHTML, innerContent

Martin ;)

Nu er det jo sådan, at jeg foretrækker selv at bestemme - hvis jeg vil have
der skal bruges innerText, skal der ikke anvendes innerHTML.

Men det ku' da være rart med lidt forklaring - evt. et link - så vi selv ka'
få syn for sagn.
Man ku' måske risikere at lære noget brugbart?

Birger

Fra : Martin

Dato : 24-05-07 19:49

Birger Sørensen wrote:

> Martin ;)
>
> Nu er det jo sådan, at jeg foretrækker selv at bestemme - hvis jeg vil have
> der skal bruges innerText, skal der ikke anvendes innerHTML.

Jeg vidste du ville sige det :)
Anyway - selvfølgelig vil man gerne selv bestemme

> Men det ku' da være rart med lidt forklaring - evt. et link - så vi selv ka'
> få syn for sagn.
> Man ku' måske risikere at lære noget brugbart?

Prøv at kigge dig lidt frem i api'en til denne fremragende framework

<http://www.prototypejs.org/api>

Jeg har selv brugt det til blandt andet
<http://riminalitet.dk> under nyhedsbrev, og under kontakt.

Der er desuden en lille opdatering på vej af samme site, hvor hele
galleriet og nogle visuelle effekter hvor jeg har brugt
<http://script.aculo.us/> som er et fremragende visuelt framework
(kræver prototype)

Jeg er også igang med at lave et Google Map side hvor der også vil blive
brugt prototype overalt.

Jeg må indrømme at da jeg startede med at bruge ajax, der var det godt
nok et helvede at skulle have en ny funktion bare for at lave en
onreadystage, og lyn hurtigt fandt jeg så et framework, og efter det har
det gået lyn hurtigt med at lave javascript ting.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-05-07 10:39

> [...]
> onreadystage, og lyn hurtigt fandt jeg så et framework, og efter det har
> det gået lyn hurtigt med at lave javascript ting.

Tak for det - absolut noget der skal kigges på... ;>)

Birger