Audacity-problemer
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-05-07 20:10

Jeg har investeret i en Lenco-pladespiller med USB-stik for blandt andet
at - som der stod i annoncen - kunne spille gamle vinylplader over på
computeren eller cd. Men ak!

Har nogen af jer et bud på hvorfor jeg kun kan få lyd i venstre kanal og
ud af venstre højttaler? Jeg synes jeg har prøvet alverdens
indstillinger, og forsøgt at tyre mig igennem de engelske hjælpetekster
http://audacity.sourceforge.net/. Der er intet problem i at høre
stereo ved afspilning af dvd'er og musik-d'er, kun når sætter mig til
rette for at hygge mig med lp'er på Lenco'en.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk

Fra : Max

Dato : 23-05-07 20:43

Hej Jørgen

> Har nogen af jer et bud på hvorfor jeg kun kan få lyd i venstre kanal
> og ud af venstre højttaler? Jeg synes jeg har prøvet alverdens

Har du checket tilledningerne til din pick-up ?

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-05-07 21:21

Max skrev bl.a.:

> Har du checket tilledningerne til din pick-up ?

Hej Max

Ja, nu har jeg. Det hjalp ikke en pind.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

Fra : Max

Dato : 23-05-07 21:40

Hej Jørgen

> Ja, nu har jeg. Det hjalp ikke en pind.

Kan du komme op og røre ved tilledningerne til
din pick-up så det brummer i højttalerne ?

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-07 08:36

Max skrev bl.a.:

> Kan du komme op og røre ved tilledningerne til
> din pick-up så det brummer i højttalerne ?

Jeg kan skille pickup-enheden ad og røre ved de isolerede ledninger. Der
sker ingenting. Jeg er ikke meget for at afmontere de tre små kabler.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk

Fra : Max

Dato : 24-05-07 09:15

Hej Jørgen

> Der sker ingenting. Jeg er ikke meget for at afmontere de tre små
> kabler.

Er det en L-3866 du har kan du på side 6 i manualen læse hvordan
man tagerledningerne af pick-up kroppen. De tre ledninge er en
skærm og højre og venstre signal. Hvis man røre ved signalstikket
med en finger skal der komme brum fra højttalerne, hvis der ikke gør
det på begge signalstik er der en fejl inde i grammofonen.

http://www.lenco.de/en/manuals//manuals/L-3866_USB/

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-07 11:35

> Jeg kan skille pickup-enheden ad og røre ved de isolerede ledninger.
> Der sker ingenting. Jeg er ikke meget for at afmontere de tre små
> kabler.

Det er også unødvendigt. Har den ikke en analog udgang, du kan prøve først?

Claus

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-07 12:17

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> Det er også unødvendigt. Har den ikke en analog udgang, du kan prøve
> først?

Det aner jeg faktisk ikke. Spillen har ikke som sådan installeret sig,
da jeg sluttede den til computeren, så jeg kan ikke via skærmen gå ind
og kigge på nogen opsætning eller egenskaber. Den kan åbenbart kun
bruges sammen med Audacity-programmet som jeg installerede via cd-rom.

Pladespilleren er ganske rigtig en Lenco L-3866USB. Den er ud over
USB-stik og strømledning forsynet med to audio- eller phonostik, nemlig
et hvidt og et rødt. Disse skal ifølge brugsanvisningen "sættes i
mikserens eller forstærkerens Alert-indgang".

Det har jeg dog ikke gjort, så de to stik ligger blot og keder sig ved
siden af herligheden. For jeg skal jo bruge spillen via computer og ikke
via mikser eller forstærker - og derfor har jeg heller ingen
stik-indgange de kan sættes i. Men *hvis* jeg forsøgsvis sætter de
rød/hvide stik i min gamle stereoforstærker (og ikke i pc'en), hvad så
med USB-kablet?

Mvh.:
Jørgen

Fra : ShutEye

Dato : 24-05-07 13:32

> [...]
> og kigge på nogen opsætning eller egenskaber. Den kan åbenbart kun
> bruges sammen med Audacity-programmet som jeg installerede via cd-rom.

Nej han mener analog udgang, den ligner det du ser på en cd-afspiller:
et rødt stik og et hvidt stik i RCA (phonostik)

> [...]
> et hvidt og et rødt. Disse skal ifølge brugsanvisningen "sættes i
> mikserens eller forstærkerens Alert-indgang".

Doh :) Havde jeg ikke lige læst.

> [...]
> stik-indgange de kan sættes i. Men *hvis* jeg forsøgsvis sætter de
> rød/hvide stik i min gamle stereoforstærker (og ikke i pc'en), hvad så

Glem lige usb-stikket for en stund.
Prøv det - bare for at udelukke fejl i selve grammofondelen.
Sæt den til din gamle forstærker og se hvad der sker.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-05-07 16:00

"ShutEye" skrev blandt andet:

> Glem lige usb-stikket for en stund.
> Prøv det - bare for at udelukke fejl i selve grammofondelen.
> Sæt den til din gamle forstærker og se hvad der sker.

Resultat af afprøvning på gammel stationær stereoforstærker: Lyd i
venstre kanal - og kun i den!

Så nu må jeg i gang med at reklamere og pakke og afsende og betale porto
og vavejeg. Spændende bliver det at opleve hvilken grad af service man
så bliver behandlet med af sælgeren, dvs. A/S Harald Nyborg.

Foreløbig tak for alle trådråd ...

Mvh.: Jørgen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-05-07 12:23

Claus Tersgov skrev:

>Det er også unødvendigt. Har den ikke en analog udgang, du kan prøve først?

Jo Lenco'en har en ganske almindelig linje-udgang (RIAA er indbygget) så
den kan tilsluttes en almindelig forstærker uden phono-indgang.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : ShutEye

Dato : 24-05-07 13:33

> Jo Lenco'en har en ganske almindelig linje-udgang (RIAA er indbygget) så
> den kan tilsluttes en almindelig forstærker uden phono-indgang.

Fikst! Det er egentlig det største problem hvis man vil sætte sin gamle
pladespiller til noget nyt.

Fra : Edmund

Dato : 26-05-07 08:08

> Jo Lenco'en har en ganske almindelig linje-udgang (RIAA er indbygget)
> så den kan tilsluttes en almindelig forstærker uden phono-indgang.

Hvordan virker usb så med sådan en
Kommer der så en ekstra enhed op i Windows mixer man kan aktivere
eller vil man under optagelse også optage eventuelle windowslyde der
måtte komme

--
Mvh Edmund

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-07 12:15

> Hvordan virker usb så med sådan en
> Kommer der så en ekstra enhed op i Windows mixer man kan aktivere
> eller vil man under optagelse også optage eventuelle windowslyde der
> måtte komme

Det afhænger af, hvilket lydkort du har sat windows til at afspille på. Det
kan man i de fleste tilfælde selv bestemme.

Claus