skattefri kørselsgodtgørelse
Fra : Henrik

Dato : 22-05-07 16:13

Når der i ansættelseskontrakten står "... benytter egen bil og betales efter
statens takster..." og man i forbindelse med noget samkørsel med en kollega
der har fri bil, benytter sig af tog hen til opsamlingsstedet - har man så
krav på den skattefri kørselsgodtgørelse eller kan firmaet forlange kun at
betale togrejsen ?

Fra : SoL

Dato : 22-05-07 16:55

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
> kollega der har fri bil, benytter sig af tog hen til opsamlingsstedet -
> har man så krav på den skattefri kørselsgodtgørelse eller kan firmaet

Spørger firmaet om, hvordan du kommer frem?
Du angiver vel bare et antal kilometre som du så får betaling for iht.
statens takst.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-07 19:52

Henrik skrev den 22-05-2007 17:13:
> [...]
> krav på den skattefri kørselsgodtgørelse eller kan firmaet forlange kun at

som du beskriver, så får man kun kørselsgodtgørelse ved brug af egen bil.

hvad er det for en samkørsel? Er det to kollegaer som i fællesskab
kører til/fra arbejde for at "spare på" parkeringspladserne? Eller er
det en form for samkørsel, hvor man kører sammen ud til en opgave?

Den form for kørselsgodtgørelse jeg kender til er nemlig kun i
forbindelse med opgaveløsning fra arbejdspladsens adresse ud til en
kunde eller fra en kundes adresse til en anden kundes adresse.

Kørsel fra egen bopæl ud til arbejdspladsens adresse eller fra "sidste
kunde" til egen bopæl må betragtes som de almindelige kørselsfradragsregler.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Henrik

Dato : 22-05-07 23:36

"Carsten Riis" skrev i en meddelelse

> [...]
> til/fra arbejde for at "spare på" parkeringspladserne? Eller er det en
> form for samkørsel, hvor man kører sammen ud til en opgave?

Arbejdspladsens udgangspunkt er hjemadressen.
Jeg skal fra A over B til C - kollegaen samler mig op ved B og fælles kører
vi til C. Hjemad sættes jeg af ved b og kører tilbage til A.
A-B/b-A indbefatter turen over Storebælt

Jeg valgte tog løsningen, dels for afslapningensskyld dels fordi jeg så et
økonomisk incitament i samme.

Men forholder det sig som du anfører så kan jeg ligeså godt benytte bilen.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-05-07 00:44

Henrik skrev den 23-05-2007 00:36:

> [...]
> økonomisk incitament i samme.
>
> Men forholder det sig som du anfører så kan jeg ligeså godt benytte bilen.

Den form for kørsel du omtaler lyder som det alle lønmodtagere laver for
at komme til/fra arbejde. Du har bare fundet dig en kollega at køre
sammen med.

Og det med om du ligeså godt kan tage bilen. Det må betyde, at du skal
krydse storebælt selv.
Så du skal lige indregne fradragene for storebælt-fradraget.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=393334&vID=0

Derudover skal du tænke på, at det skattemæssige kørselsfradrag
(kilometerpengene) får du - svjh - uanset hvilken transport form du
anvender.

Ved at køre selv påtager du dig en del udgifter, men ved have en
kørselsordning, så får du kørselsfradraget uanset hvad (altså du skal
over de berømte 24 km pr. dag, ik).

Fra : alexbo

Dato : 23-05-07 00:30

> [...]
> kollega der har fri bil, benytter sig af tog hen til opsamlingsstedet -
> har man så krav på den skattefri kørselsgodtgørelse eller kan firmaet

Du kan kun få skattefri godtgørelse for kørsel med eget køretøj.

Klippet fra SKAT

Den, som udbetaler skattefri befordringsgodtgørelse, har pligt til at
kontrollere, at alle betingelserne, for at udbetalingen kan ske skattefrit,
er opfyldt. Derfor skal arbejdsgiveren eller hvervgiveren føre kontrol med:
a.. kørslens erhvervsmæssige formål
b.. dato for kørslen
c.. kørslens mål med eventuelle delmål
d.. det faktiske antal erhvervsmæssigt kørte kilometer og
e.. beregningen af befordringsgodtgørelsen - herunder de anvendte satser.
Arbejdsgiveren eller hvervgiveren skal endvidere sikre sig, at udbetalingen
af skattefri befordringsgodtgørelse kun sker for kørsel med lønmodtagerens
eget køretøj, det vil sige bil, motorcykel, knallert, EU-knallert eller
cykel.

mvh
Alex Christensen