Check for samme værdi i et databasefelt
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 22-05-07 12:44

....og derefter ændre det ene. Hmm... Det kræver en forklaring:

http://www.limfjordsteatret.dk/sommerskole.asp har jeg lagt en formular
(til internt brug) som min chef og jeg skal bruge, når vi modtager
tilmeldinger til vores sommerskole. Det er et stort tilløbsstykke, så de 35
pladser er udfyldt i løbet af et kvarter eller sådan noget.

Derfor har jeg lavet en funktion, der checker hvor mange tilmeldte der er
allerede og derefter tildeler en ventelisteplads, hvis der er over 35. Så
langt så godt.
Problemet er, at vi sidder og skriver tilmeldingerne ind ved hver sin
computer og derfor kan det hænde, at vi sender 2 tilmeldinger (næsten)
samtidigt, som så bliver tildelt samme ventelisteplads.

Jeg har tænkt så det brager over, hvordan jeg kan omgå det problem. Det er
jo ikke et KÆMPE problem, men det ville da være rart at få løst, så jeg ikke
skal ind og rette manuelt i databasen.
Any suggestions?

PS: Bare slet og indsæt i databasen efter forgodtbefindende.

Mvh. Claus
www.vocalart.dk www.limfjordsteatret.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-05-07 15:24

On Tue, 22 May 2007 13:43:44 +0200, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
<claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> [...]
>computer og derfor kan det hænde, at vi sender 2 tilmeldinger (næsten)
>samtidigt, som så bliver tildelt samme ventelisteplads.

Hvis I har et auto-genereret Id til hver tilmeldt, så vil laveste Id stå
først på listen.
Hvis du så laver et udtræk, der er sorteret efter Id og udelader de 35
første, så har du ventelisten.
Den løsning vil også virke, når nogen framelder sig - eller med andre
ord: Du slipper for at skulle omdefinere numre i databasen, hver gang
der sker en ændring.

Good luck!

--
Jørn Andersen,