Menu bliver forskubbet
Fra : SpookiePower

Dato : 22-05-07 13:46

Jeg har lavet nogle simple menuer til mit fotoalbum,
men det køre ikke helt som det skal på min arbejdscomputer.
På jobbet køres der med den nyeste version af explorer.

På begge mine computere der hjemme køre det som det skal.
Der benytter jeg både Firefox samt Explorer, begge nyeste versioner.

Jeg har forsiden på albummet her -
http://www.photo.box2600.dk/
Der bliver teksten skubbet ud til venstre.

Trykker i på navnet kommer i til menuside.

Her på menu-siden der bliver det lavet om til
to rækker med tre billeder, i stedet for een
række med fire billeder og een række med et billede.

Men som sagt køre det fint hjemme, så jeg håber ikke
det er et fejl jeg har lavet. Jeg har benyttet css og html.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 17:04

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har forsiden på albummet her -
> http://www.photo.box2600.dk/
> Der bliver teksten skubbet ud til venstre.

Her står teksten ganske rigtigt centreret som den skal i følge koden. Det
gælder i såvel IE 5.0, IE 5.5, IE 6.0, IE 7.0, Firefox 2.0.0.3 og Opera 9.0

> Trykker i på navnet kommer i til menuside.
>
> Her på menu-siden der bliver det lavet om til
> to rækker med tre billeder, i stedet for een
> række med fire billeder og een række med et billede.

I IE 6.0, IE 7.0, Firefox 2.0.0.3 og Opera 9.0 ser jeg en række med 4
billeder, og en række med to billeder. I IE 5.0 og IE 5.5 ser jeg en række
med tre billeder, 1 række med et billede, og en sidste med to billeder. Jeg
er ikke ekspert i ældre IE versioner, men skyldes ret sikkert disse
browseres tolkning af margins eller float. Jeg ville ikke bruge tid på af
løse dette, da markedet for disse browsere næsten ikke er eksisterende. Og
siden virker jo sådan set

> Men som sagt køre det fint hjemme, så jeg håber ikke
> det er et fejl jeg har lavet. Jeg har benyttet css og html.

På menu siden har du nogle små fejl, hvor vidt det er årsagen til
fejlvisningen skal jeg ikke gøre mig klog på. Du genbruger id'er, og et id
må kun bruges en gang. Her skal du i stedet have fat i class

Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 17:56

Carsten Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> På menu siden har du nogle små fejl, hvor vidt det er årsagen til
> fejlvisningen skal jeg ikke gøre mig klog på. Du genbruger id'er, og et id
> må kun bruges en gang. Her skal du i stedet have fat i class

Det er ikke korrekt.
Hvis man manipulerer med elementerne i script, kan man kun have samme id een
gang. Men der er ikke noget i vejen for at bruge samme id, og bruge id'en til
at assigne css, som det er gjort her...

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 22-05-07 19:30

On Tue, 22 May 2007 18:55:31 +0200, Birger Sørensen
<sdcXfjernX@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
> een
> gang. Men der er ikke noget i vejen for at bruge samme id, og bruge

Ifølge specifikationen er det ikke lovligt:
http://www.w3.org/TR/html401/struct/global.html#h-7.5.2
"This attribute assigns a name to an element. This name must be unique in
a document."

--
Ryan Kristensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 20:31

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> "This attribute assigns a name to an element. This name must be unique in
> a document."

Citatfusk.
Ovenstående gælder for name, ikke id, som er to forskellige attributes.

Men - bortset fra det har du ret :
"The id attribute assigns a unique identifier to an element (which may be
verified by an SGML parser)...."
Men der står også at den kan anvendes "As a style sheet selector". Og det kan
så tolkes forskelligt...

Så længe der ikke anvendes SGML eller scripting, virker det faktisk, også med
flere elementer med samme id...

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-05-07 21:45

On 22 May 2007 19:31:20 GMT, Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com>
wrote:

> [...]
>verified by an SGML parser)...."
>Men der står også at den kan anvendes "As a style sheet selector". Og det kan

CSS-specifikationen kan der vist ikke tolkes på:
<url: http://www.w3.org/TR/CSS2/selector.html#id-selectors>

5.9 ID selectors
Document languages may contain attributes that are declared to be of
type ID. What makes attributes of type ID special is that no two such
attributes can have the same value; whatever the document language, an
ID attribute can be used to uniquely identify its element.

>Så længe der ikke anvendes SGML eller scripting, virker det faktisk, også med
>flere elementer med samme id...

Det er der en del ting der gør - uden at det dermed bliver tilladt.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-05-07 09:45

Læste vist kun det halve, og fik det forkerte ud af det.
I stand korrected.

Har nu personligt altid brugt unike id's for scripting, og aldrig til css.

Dermed bør " SpookiePower" så også ændre til at bruge class i stedet for id som
css-selector i sin menu, da det godt kunne være det, der er problemet.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 22-05-07 23:28

On Tue, 22 May 2007 21:31:20 +0200, Birger Sørensen

> Citatfusk.
> Ovenstående gælder for name, ikke id, som er to forskellige attributes.

Du får lige lidt mere af citatet:
"Attribute definitions
id = name [CS]
This attribute assigns a name to an element. This name must be unique in a
document.".

Hvad er det, det ikke har med id at gøre?
Og hvor læser du, at det drejer sig om name-attributten?

--
Ryan Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 20:22

"Birger Sørensen" <sdcXfjernX@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> Det er ikke korrekt.

Så læser du i hvert fald standarden anderledes end jeg gør