Vil ikke POSTe, hjæælp
Fra : Andersen

Dato : 22-05-07 13:33

Har en ASUS A7V som har kørt fejlfrit med PC100 ram længe, men så prøver
jeg lige i BIOS'en at sætte dem til PC133, altså jeg ændrer fra 100mzh til
133mhz på rammene. Så går det galt.

Der kommer nu et langt beep og PSU pg CPU ventilatoren starter, men slukker
igen efter 20 sec. (det lange beep er ca det dobbelte af, hvad det korte OK
beep plejer at være). Der ses intet på skærmen.

Jeg ser i manualen at der ingen CMOS reset er at se nogen steder, så jeg
piller lige CMOS batteriet ud i 20 sec ofr se om dette vil resette BIOS,
men nej, samme som før.

Så disabler jeg JumberFree mode, og sætter 100mhz på bussen med jumpers.
Nu kommer der slet ingen beep, og PSU og CPU ventilatoren kører uafbrudt.
Jeg kan bruge hardware reset knappen på kontrolpanelet, og den ser ud til
at genstarte, fordi CD-ROM drevet lige blinker nogen gange.

Har iøvrigt også forsøgt at sætte PC133 RAM i, og som med sikkerhed er ok.

Nogen forslag til, hvad der kan være gået galt, så bliver jeg taknemmelig ?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-05-07 15:04

Andersen wrote :
> Har en ASUS A7V som har kørt fejlfrit med PC100 ram længe, men så prøver
> jeg lige i BIOS'en at sætte dem til PC133, altså jeg ændrer fra 100mzh til
> 133mhz på rammene. Så går det galt.

Tsk tsk... pas nu på. Det er jo noget gammelt hardware, så der kan jo
være dårlige komponenter (bad caps)

> Der kommer nu et langt beep og PSU pg CPU ventilatoren starter, men slukker
> igen efter 20 sec. (det lange beep er ca det dobbelte af, hvad det korte OK
> beep plejer at være). Der ses intet på skærmen.

Mon frekvensen på AGP-bussen er røget for højt op i forbindelse med din
justering?

Og dog... det er nok RAM'en det er galt med.
http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/award1-c.html

> Jeg ser i manualen at der ingen CMOS reset er at se nogen steder, så jeg
> piller lige CMOS batteriet ud i 20 sec ofr se om dette vil resette BIOS,
> men nej, samme som før.

Gi' den lige lidt mere end 20 sek. Vent 5 min.
Eller kortslut lige batteriholderen når batteriet er fjernet.

Du kan også prøve at holde [Insert] nede nå PC'en tændes. På nogle
bundkort vil det resette BIOS.

Eller måske såden en tur her:
http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=articles_gen;action=display;num=1080699627

--
Lars

Fra : Andersen

Dato : 22-05-07 16:58

Hej
Nu har jeg forsøgt alt hvad du og Bjarne har foreslået, og har alt hvad der
blev foreslået i linkene.

Derudover har jeg fjernet alle kort pånær skærmkort samt prøvet med anden
RAM, andet skærmkort, anden PSU.

Jeg har også forsøgt at fjerne alt RAM og alle kort, men der kommer stadig
slet ingen beep, hvilket der burde når der ikke er RAM eller skærmkort i.

Det ligner bare slet ikke ASUS det her. Det eneste jeg gjorde var at sætte
RAM til 133mhz i BIOS, velvidende at der kun sad PC100 på bundkortet.

Sker sådan noget ofte ?
Det er første gang jeg oplever det, og har ellers bygget 40 PC-er.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-07 15:22

Andersen <.@.> crashed Echelon writing

> Jeg ser i manualen at der ingen CMOS reset er at se nogen steder, så jeg
> piller lige CMOS batteriet ud i 20 sec ofr se om dette vil resette BIOS,
> men nej, samme som før.

Når jeg kigger i manualen fra Asus.com så vises der en CLRTC jumper ved
siden af batteriet, den er yderligere forklaret på side 57.

--
Bjarke Andersen

Fra : Andersen

Dato : 22-05-07 17:00

On 22 May 2007 14:21:59 GMT, Bjarke Andersen wrote:

> Når jeg kigger i manualen fra Asus.com så vises der en CLRTC jumper ved
> siden af batteriet, den er yderligere forklaret på side 57.

Damn, du har ret. Jeg havde forventet en jumper der, derfor troede jeg ikke
at der var CMOS reset.
Tusind tak.