WakeOnLAN svigter ?
Fra : Tobias

Dato : 22-05-07 01:35

Hej
Jeg har en PC hvor WakeOnLAN ikke virker når den har været fuldkommen
slukket/afbrudt, men virker fint hvis PC-en bare er lukket ned inde fra
windows.
Kan det være PSU-en som ikke kan give WakeUpPower til netkortet, eller hvad
vil I gætte på ?

Takker på forhånd

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-07 10:03

On Tue, 22 May 2007 02:35:25 +0200, Tobias <Tobias@Tobias.Tobias>
wrote:

> [...]
>windows.

>Kan det være PSU-en som ikke kan give WakeUpPower til netkortet, eller hvad

Det er normal opførsel for computere - og helt efter ACPI
standarden...

Når maskinen har været fuldstændig slukket er den i G3 'Mechanical
Off' tilstand hvor der ikke er strøm på bundkortet.

Har maskinen været tændt og derefter lukket ned ender den i G2 'Soft
Off' tilstand hvor der fortsat er strøm på PCI-bussen - og i mange
tilfælde også på USB-portene...

Uden strøm på bundkortet - eller rettere sagt netkortet - vil
WakeOnLan ikke fungere...

Du kan læse mere om ACPI og Power States på

http://www.acpi.info/

Men der er mange variationer - ACPI standarden findes i flere
versioner.

Og det er ikke altid at fabrikanterne følger standarderne

<mlr>

Fra : brian

Dato : 22-05-07 10:36

Bare lige en strøtanke

Ville det være muligt at batteriforsyne netkort og dermed lave en wol
start. (eller ville formange ting i en pc mangle strøm til at kunne
starte på denne måde.)

Brian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-05-07 10:46

On Tue, 22 May 2007 11:35:46 +0200, brian <no@no.dk> wrote:

>Ville det være muligt at batteriforsyne netkort og dermed lave en wol
>start. (eller ville formange ting i en pc mangle strøm til at kunne
>starte på denne måde.)

Jeg er ikke ingeniør - Men jeg tvivler på du kan 'nøjes' med
batteriforsyning til netkortet...

Men hvorfor al det postyr - Hvis du undlader at slukke el-kontakten på
væggen kommer computeren aldrig i G3 Mechanical off tilstand. Og så
har du jo ikke noget problem

<mlr>

Fra : Pita

Dato : 22-05-07 14:15

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men hvorfor al det postyr - Hvis du undlader at slukke el-kontakten på
> væggen kommer computeren aldrig i G3 Mechanical off tilstand. Og så

Eller sætter en ups på, den kan altså holde standby strøm længe, og de dyere
modeller har en COM-udgang således at du bare beder computeren om at lukke
ned, så snart Ups'en går på batteridrift.

Det virker bedre end at lodde batterier på bundkortet tror jeg.

--
Pita

Fra : brian

Dato : 23-05-07 10:16

>Men hvorfor al det postyr - Hvis du undlader at slukke el-kontakten på
>væggen kommer computeren aldrig i G3 Mechanical off tilstand. Og så
>har du jo ikke noget problem
>
><mlr>
Præcis det gør jeg også men har ikke styr på elforsyningen :)
Så spørgsmålet var kun teoretisk da det er lidt sjovt at lave
specielle løsninger.

Feks er jeg ved at lode ram chip sammen til en linksys NAS med
alternativ linux softvare. Der er også lige blevet loddet ekstra usb
porte på bundkortet da der er 5 mulige og kun to er ført til ydersiden
af kassen.

Men ja man kunne jø selvfølgeligt bare have en UPS

Min UPS hedder pt Lone og virker pr telefon ordre.