PCLinuxOS 2007 er nu tilgængelig
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 21-05-07 16:59

Den for øjeblikket mest populære Linux-distro, PCLinuxOS, er nu
tilgængelig med en ny 2007 version. je, du læste rigtigt, PCLinuxOS er
nu mere populær end Ubuntu, iflg distrowatch.com er det den mest
efterspurgte distro i den sidste uge. PCLinuxOS er en nem distro, hvor alt
skulle virke ud af boksen. Findes bla. på
http://klid.dk/ftp/pclinuxos/live-cd/english/preview/pclinuxos-2007.iso

Hilsen
keld

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-07 17:12

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> writes:

> Den for øjeblikket mest populære Linux-distro, PCLinuxOS, er nu
> tilgængelig med en ny 2007 version. je, du læste rigtigt, PCLinuxOS er

Det lader til du har praktisk erfaring med distributionen. Kan du
ikke kort skitsere hvorfor det netop skal være DEN man bruger fremfor
alle andre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 21-05-07 20:34

Den Mon, 21 May 2007 18:12:24 +0200. skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det lader til du har praktisk erfaring med distributionen. Kan du
> ikke kort skitsere hvorfor det netop skal være DEN man bruger fremfor
> alle andre?

Joe, det er vel lige som med mad, smag og behag.

men grundene til at jeg kan lide den, er flere

Den er lavet så alting fungerer ud af boksen. Dvs det allermeste med
bagefter at skulle installere en masse ting, det behøves ikke.
Dvs der spares tid, og for begyndere er det noget med at ofte kan de ikke
finde ud af at installere, eller finde ud af hvad de skal installere...

Folkene bag den er gode til at teste. Meget få fejl.

Pakkevedligeholdelse (rpm apt-get) er sat op fra begyndelsen med default
spejle.

Systemet bliver hele tiden opdateret, til nyeste udgave.
Ikke noget med at være bagefter.

nem grafisk systemadministrations byggende på mandrakes kontrolcenter.

Hurtig installation fra live-cd, måsk 10 minutter.

de har implementeret en lang række ting, som jeg har foreslået...

Jeg bygger min egen distro, Keldix, på den.

En journalist på Computerworld har forsøgt sige med Suse, Ubuntu og
PCLinuxOS, og kom til samme resultat.
http://www.computerworld.dk/tag/Linux-bloggen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-05-07 21:59

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
>
> Den er lavet så alting fungerer ud af boksen. Dvs det allermeste med
> bagefter at skulle installere en masse ting, det behøves ikke.

PCLinuxOS er Mandriva, og Mandriva er god til 'out of the box'.

> [...]
>
> Folkene bag den er gode til at teste. Meget få fejl.
>
> Pakkevedligeholdelse (rpm apt-get) er sat op fra begyndelsen med default

Det er næppe apt-get. Mandrivas softwareadministration bruger urpmi,
udviklet af Mandrake. Det er et virkeligt godt og overskueligt system
med spejle over hele verden. Urpmi er indbygget i en grafisk applikation
i Mandriva Control Center.

> Systemet bliver hele tiden opdateret, til nyeste udgave.
> Ikke noget med at være bagefter.
>
> nem grafisk systemadministrations byggende på mandrakes kontrolcenter.

Netop kontrolcentret er en af Mandrivas store fordele. Foruden
ovennævnte pakkeadministration er der også en god diskadministation. Fra
pclinuxos livecd har man fuld adgang til harddisken, dvs. at livecd'en
er mindst lige så anvendelig til rescuecd som Knoppix.
Jeg downloadede pclinuxos-TR4.iso i begyndelsen af maj. Foreløbig har
jeg ikke tænkt at installere, men vil netop bruge den som rescuecd.

> [...]
>
> Jeg bygger min egen distro, Keldix, på den.
>
> En journalist på Computerworld har forsøgt sige med Suse, Ubuntu og

Ud over at fremhæve pclinuxos bliver der desvære også klaget over for
stort strømforbrug på en bærbar; det ved jeg ikke om har noget på sig.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 22-05-07 10:17

Den Mon, 21 May 2007 20:58:59 +0000. skrev Jørgen Heesche:

> [...]
> udviklet af Mandrake. Det er et virkeligt godt og overskueligt system
> med spejle over hele verden. Urpmi er indbygget i en grafisk applikation

Hold nu op. Det er apt-get i rpm-udgaven. Dette er en forskel ifht.
Mandriva. Og så bruger Pclinuxos synaptic som grafisk frontend til
apt-get. Der bruges ikke Mandriva-værktøjer hér. Og min Keldix-distro
benytter derfor også apt-get.

> Ud over at fremhæve pclinuxos bliver der desvære også klaget over for
> stort strømforbrug på en bærbar; det ved jeg ikke om har noget på
> sig.

Det blev løst, det var noget i en browser der kørte hele tiden.

Hilsen
keld

Fra : ivan olsen

Dato : 22-05-07 10:36

Keld Jørn Simonsen skrev:

> [...]
> benytter derfor også apt-get.

> Det blev løst, det var noget i en browser der kørte hele tiden.

jeg har prøvet den, den er udmærket, kunne godt tænke mig at skifte over
fra ubuntu, men PClinuxOs er jo ikke på dansk endnu, mon det kommer ?
Ivan !

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 22-05-07 16:07

Den Tue, 22 May 2007 11:35:57 +0200. skrev ivan olsen:

> jeg har prøvet den, den er udmærket, kunne godt tænke mig at skifte over
> fra ubuntu, men PClinuxOs er jo ikke på dansk endnu, mon det kommer ?

Du kan vælge dansk lige i begyndelsen af boot i den nye pclos 2007.
jeg véd dog ikke hvor meget der virker.

jeg laver jo selv en fordansket udgave af pclos, som hedder Keldix.
Nu når den officielle udgave af pclos 2007 er kommet, vil jeg kigge
på at lave en opdateret keldix 2007

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 22-05-07 21:28

Den Tue, 22 May 2007 15:06:34 +0000. skrev Keld Jørn Simonsen:

> Du kan vælge dansk lige i begyndelsen af boot i den nye pclos 2007.
> jeg véd dog ikke hvor meget der virker.

Nåh, jeg prøvede det med at vælge dansk, men det var kun lige i starten
at det var dansk, ellers er den engelsk.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-05-07 11:00

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
> Mandriva. Og så bruger Pclinuxos synaptic som grafisk frontend til
> apt-get. Der bruges ikke Mandriva-værktøjer hér. Og min Keldix-distro

Ok, godt ord igen, men jeg har kun set på PCLinuxOS livecd, hvor
pendenten til 'Mandriva Control Center' er 'PCLinuxOS Control Center'.
PCC ligner påfaldende MCC med Mandriva-værktøjer. I livecd er der ingen
Software Management, så det var ikke til at forestille sig at der blev
brugt apt-get i stedet for den ellers udmærkede urpmi.
Men jeg har fundet denne hjemmeside:
http://docs.mypclinuxos.com/Software
med link til:
http://docs.mypclinuxos.com/Installing_software