Åben link i en celle ???
Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 23:14

Har lavet en tabel med to celler dvs. en venstre og en højre celle eller
hvad de nu hedder.

I den venstre celle skal der stå noget tekst, f.eks BILLEDER dette skal så
også være et link, dette link skal så kunne åbnes i cellen til højre,
hvordan gør man det eller kan det bare ikke lade sig gøre.

Bruger et program der hedder Nvu, det ligger her www.nvu.com

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-05-07 23:43

kimila skrev:

> I den venstre celle skal der stå noget tekst, f.eks
> BILLEDER dette skal så også være et link, dette
> link skal så kunne åbnes i cellen til højre

Du laver to (næsten) ens sider, den ene med linket
og den andet med det du linker til.

Kom med et link til det du har lavet, så er det meget
nemmere at hjælpe dig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 10:36

> Du laver to (næsten) ens sider, den ene med linket
> og den andet med det du linker til.
>
> Kom med et link til det du har lavet, så er det meget
> nemmere at hjælpe dig.

Her er et link http://www.kimila.dk/test/test.html

Når man klikker på hvem er vi i den celle til venstre skulle linket gerne
åbnes i cellen til højre, kan det lade sig gøre.

Håber du kan se ide'en eller også er det en dårlig ide.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 12:09

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse

> Her er et link http://www.kimila.dk/test/test.html
>
> Når man klikker på hvem er vi i den celle til venstre skulle linket gerne
> åbnes i cellen til højre, kan det lade sig gøre.

Man kan ikke få siden til at åbne i cellen. Du skal derimod have to ens
sider som Allan også skriver. Eneste forskel på de sider skal selvfølgelig
være indholdet i cellen. Så vil du nok sige jamen så skal hele siden hentes
hver gang. Ja det skal den, men betyder ikke så meget da billeder og
lignende som genbruges bliver lageret i browserens cache og derfor kun
hentes en gang.

Af vedligeholdelsesmæssige årsager kan det være interessant at kigge på SSI
(serverside indkludering) En teknologi der gør det mulig at dele en side i
flere filer og lade webserveren samle filerne inden de sendes brugeren der
ser siden. I dit tilfælde kunne det eksempelvis være en ide at dele siden i
tre dele. Det før selve indholdet og det efter selve indholdet. Og så en
tredje del som er selve indholdet. Og benytte SSI til at indkludere det før
og efter indholdet. Dermed bliver det muligt at rette det før og efter på
alle sider på en gang

Se mere her: http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Håber det gav mening, ellers må du spørge igen

OBS. Dine billeder vises ikke da stien til dem peger på din egen computer

Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 14:58

> Håber det gav mening, ellers må du spørge igen

Jeg prøver mig frem.

> OBS. Dine billeder vises ikke da stien til dem peger på din egen computer

Ved det godt, det var bare et eksempel.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 21:55

> Du laver to (næsten) ens sider, den ene med linket
> og den andet med det du linker til.
>
> Kom med et link til det du har lavet, så er det meget
> nemmere at hjælpe dig.

Hej Allan.

Nu har jeg lavet lidt af det på den måde som du skriver her (det er den måde
jeg kan finde ud af det på), men hvordan får man selve siden til at placerer
sig i midten af skærmen.

Har prøvet med at sætte egenskaber for tabel til center men det er kun i
programmet den gør det i.

Kik her http://www.kimila.dk/test/index.html

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-07 22:35

"kimila" skrev:

> hvordan får man selve siden til at placerer sig i
> midten af skærmen.

Brug den metode der er beskrevet på
http://html-faq.dk/2007.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 22:45

> Brug den metode der er beskrevet på
> http://html-faq.dk/2007.asp

Jeg siger mange tak for det hurtige svar men jeg fatter intet om hvad der
skal være hvor og hvis jeg så også skal til at rode med css.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-05-07 23:03

kimila skrev:

> Jeg siger mange tak for det hurtige svar men jeg fatter
> intet om hvad der skal være hvor

Du lægger en <div> om det hele:

> så også skal til at rode med css.

Ja, css har været standard i mange år, du kan lige så
godt lære det først som sidst, det er faktisk ikke så svært.

Læs lidt mere på http://html-faq.dk/2010.asp - du kan også
læse om css på http://html.dk og http://hjemmesideskolen.dk

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 11:32

> Du lægger en <div> om det hele:

> Ja, css har været standard i mange år, du kan lige så
> godt lære det først som sidst, det er faktisk ikke så svært.

Det er jo ikke svært når man kan det , men jeg kan det ikke endnu men tak
for hjælpen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 22-05-07 10:43

kimila wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> sig i midten af skærmen.
>
> Har prøvet med at sætte egenskaber for tabel til center men det er kun i

Din kode for body ser sådan ud :

{ tabeller }

Derfor er alting til venstre.
Fjern
og også den ene </div> til sidst - så rykker det til midten.

Interaktive sider kan - som Simon skriver - skifte indhold med AJAX.
Man kan også - med css og scripting - gemme og vise dele af siden, efter den
besøgendes valg.
Alternativet er som andre forklarer, og som du har gjort, mange statiske næsten
ens sider, der er forskellige i indholds-sektionen, som den besøgende kan skifte
imellem.

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-07 11:33

> Din kode for body ser sådan ud :

> { tabeller }
>
> Derfor er alting til venstre.
> Fjern
> og også den ene </div> til sidst - så rykker det til midten.

Det var lige det der skulle gøres tak for det.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Simon [2610]

Dato : 21-05-07 21:45

{snip}
Et alternativ til den anden nævnte metode kunne være at bruge ajax
(javascript),
jeg har lavet en hurtig lille testside hvor der indsættes et billede i en
celle i en tabel.

h**p://guden.mine.nu/test/test.html

på h**p://guden.mine.nu/test/ kan du se de filer jeg bruger (.bak filerne er
bare ultraedit der tager backups)...

- erstat * med t :)

Mvh..Simon