Bios genkender ikke Ram korrekt
Fra : Hansen

Dato : 21-05-07 14:31

Hejsa

Så fik jeg endelig samlet den nye Pc, men der skal selvfølgelig være lidt
problemer
Jeg har et Asus P5W DH Deluxe bundkort og har købt noget Corsair 6400
(2x1Gb) dertil. Men når jeg starter maskinen op skriver den at ram er 5300
(så vidt
jeg husker).
Jeg har prøvet at flytte lidt rundt på stængerne, men lige lidt hjælper det.
Det skal også siges at jeg ikke har pillet i Bios mht. ram.

Er der nogen der ved hvorfor mit ram ikke genkendes som 6400?

/Hansen

Fra : J

Dato : 21-05-07 21:29

On Mon, 21 May 2007 15:30:48 +0200, "Hansen"
<bluesboys@remove.the.spam.hotmail.com> wrote:

> [...]
>Det skal også siges at jeg ikke har pillet i Bios mht. ram.
>
>Er der nogen der ved hvorfor mit ram ikke genkendes som 6400?

PC5300 kører 166,6 MHz og pc6400 kører 200 MHz. Corsair ram kræver
meget høj spænding, nogle gange 2,1 volt. Det får det slet ikke med
standardindstillinger, og det kan være forklaringen, måske.

Hvis du er nervøs, så pil harddisken fra (blot powerkabel fra ), og
boot på noget andet f.eks. en diskette eller cdrom, indtil den booter
med den ønskede ramhastighed.

Med asus skal man nogle gange ind i hardware-monitoring i bios og slå
fra overvågning af f.eks. ram spænding, hvis du sætter den op. Ellers
melder den hardware fejl. På samme måde med cpu spænding. Sæt det til
ignore.

mvh

John

Fra : Kim

Dato : 21-05-07 23:48

"Hansen" <bluesboys@remove.the.spam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. Det skal også siges at jeg ikke har pillet i Bios mht. ram.
>
> Er der nogen der ved hvorfor mit ram ikke genkendes som 6400?

Har samme bundkort, og samme problem.
Der er bare at gå ind i BIOS og rette det til PC6400. Så
kører det. Men jeg kan nu ikke i praksis mærke nogen forskel,
om jeg kører 5300 eller 6400.

Mvh, Kim

Fra : Hansen

Dato : 22-05-07 06:30

[..]
> Der er bare at gå ind i BIOS og rette det til PC6400. Så
> kører det.
[..]

Nu spørger jeg måske dumt, men hvor gør man det? Jeg synes jeg har rodet det
hele igennem, men har ikke kunnet finde stedet endnu.

/Hansen

Fra : Christian

Dato : 22-05-07 07:30

"Hansen" <bluesboys@remove.the.spam.hotmail.com> wrote in message
> Nu spørger jeg måske dumt, men hvor gør man det? Jeg synes jeg har rodet
> det hele igennem, men har ikke kunnet finde stedet endnu.
>
> /Hansen

Jeg kan ikke huske præcist hvad menuerne i bios hedder, men det du skal gøre
er at vælge "manuel opsætning" et sted (Nok under advanced menuen). Herefter
får du mulighed for at ændre hastighed. Såvidt jeg husker skal du vælge
noget med 800 MHz.
Næste gang du booter, vil du se, at den står til PC-6400.

Fra : Kim S

Dato : 22-05-07 17:49

"Hansen" <bluesboys@remove.the.spam.hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Nu spørger jeg måske dumt, men hvor gør man det? Jeg synes jeg har rodet
> det hele igennem, men har ikke kunnet finde stedet endnu.

Bios/Advanced/Jumberfree settings/DRAM freq.
Sæt den til 800Mhz.

Mvh, Kim