Hvilken sejljolle skal jeg vælge?
Fra : Nicolai

Dato : 18-05-07 21:46

Hej allesammen! Familiefar her på 37, og vil forfærdelig gerne igang med
familiesejlerlivet. Har kun sejlet lidt, og vil jo have mere
træning/erfaring, så vi senere kan få alm. fam.sejlbåd. Tænker derfor på en
lille enmands sejljolle til at trække på land som lille "Trænebåd".
Jeg er 1.90 og vejer 90 kg. Har forstået at f.eks Europa/Finn/Laser er
udbredte. Fordele/ulemper? Hvad ville være det bedste valg for mig i min
størrelse, og hvorfor?
Venlig hilsen Nicolai.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-05-07 09:32

> [...]
> Jeg er 1.90 og vejer 90 kg. Har forstået at f.eks Europa/Finn/Laser er
> udbredte. Fordele/ulemper? Hvad ville være det bedste valg for mig i min

Udfra dit forslag af joller, vil du gå sejlbåd vejen, og det syntes jeg da
lyder fornuftigt
Og din størrelsen (højde) er ikke noget problem og vægten er kun en fordel.
Det er først når i begynder at kikke efter kølbåd med stå højde, at højden
kommer til at drille lidt.

At finde en Laser-jolle er dd. næsten umuligt og selv en godt brugt en
koster 10k. desværre.
Europa jollen kan fåes til en fornuftig pris og den er teknisk nok til at du
kan lærer en del ting.
Jeg må indrømme at jeg kender ikke en Finn jolle så godt.

Men du kommer kun halvvejen rundt med de joller.

Hvorfor nu det !! Jo du mangler jo fok og spiler, så hvis det skulle være
rigtigt brugbart så ville jeg vælge en Flipper jolle.
Jeg ved godt at det er en 2 personers jolle, men til gengæld så har den alle
sejl som en køl-båd også har.
En Flipper fåes også til en fornuftig pris og kan let sejles solo op til
5-6ms vind. Du skal dog have en med, hvis spileren skal op.

God vind,

Leon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-05-07 13:53

Leon Hulstroem wrote:

> Europa jollen kan fåes til en fornuftig pris og den er teknisk nok til at du
> kan lærer en del ting.

Europe jollen er en sjov jolle. Den er enormt "levende". Men for en
person på 1,9m og 90 kg vil den føles trang og lille. Det vil være svært
at komme under bommen hvis ikke man har teknikken. Inden man får den vil
den nok koste en del buler i hovedt og en del kæntringer. Europejollen
er mere velegnet for mindre personer. Så hut jeg visker er idealvægten
(for personen) i en Europe omkring 65 kg. Men det er da muligt for en
person på 182cm og 85kg at komme ubesværet rundt i den med den rette teknik.
Ydermere er Europejollen skrøblig. Der er kun 45 kg. jolle. Dvs. der er
ikke meget glasfiber. Den er bestemt ikke egnet som strandjolle. Den
tåler ikke mindre kollisioner med broer eller andet. En grundstødning på
stenet bund vil næsten helt sikkert som minimum resultere i et behov for
en repration af sværd og muligvis også sværdkisten.
Europen har idag kulfiber master som holder i meget lang tid. Der er kun
en størrelse men tilgengæld mange forskellige stivheder - jo stivere en
mast er jo mere velegnet er den for en tung person. Derfro vil man ofte
se at der er en vægt angivet Sejl og mast bør passe sammen, men det kan
selvfølgelig fint sejle selvom det ikke gør.

> Jeg må indrømme at jeg kender ikke en Finn jolle så godt.

Finn jollen er nok bedre i denne sammenhæng - set i fht. europejollen.
Idealvægten i finnjollen er omkring 0,1 ton. Det betyder også at det er
en jolle der er fysisk krævende hvis det blæser. Den er mere solidt
bygget og kan derfor tåle lidt flere tæsk. Mere strækker min viden sig
ikke til omkring finnjollen. Jeg har ikke selv prøvet at sejle en.

At finde en god brugt laser er ikke helt umuligt. Men det kræver man er
lidt om sig og kigger i Den Blå Avis hver dag og på laser klubbens
hjemmeside og selvfølgelig andre steder hvor der handles både.
Et af de bedste steder er at finde en sejlklub i nærheden med nogen
aktive lasersejlere. De kender som regel en (som kender en) der skal til
at sælge sin laser. Men grundet efterspørgelsen er priserne også
relativt høje. Det er dog en solid jolle der kan være ganske fin selvom
den har 10-15 år på loggen.
Der er dog nogen skavanker man skal være opmærksom på for nogle årgange
af dem. Nogen har en tendens til at revne i cockpittet i overgangen fra
dørk til siden. Andre revner i fribordet helt oppe under kanten.
Generelt har de alle en svaghed i mastehullet. Mange er utætte der, og
det er umuligt at reparere uden at skille dæk og skrog fuldstændig fra
hinanden. En lille smule utæthed er ikke kritisk, men det betyder man
lige skal være ekstra opmærksom på tilstanden i mastehullet. Det testes
nemmest ved at fylde mastehullet med vand og se hvor hurtigt det forsvinder.
Laseren fåes med flere størrelser sejl: standard, radial og 4.2 (kan
ikke huske navnet). Det er forholdsvist nemt at skifte mellem de
forskellige størrelser. Forskellen ligger selvfølgelig i sejlets
størrelse, men også i længden på den underste del af masten (masten er
todelt). Topmasten har en svaghed omkring popnitten der holder en
plastik ring på plads. En knækket topmast er ikke en sjældenhed. En
topmast er dog ikke så speciel dyr. Oftes går det også lidt ud over
sejlet hvis masten knækker - men det kan for det meste ordnes med lidt
spilertape og har ikke den store betydning med mindre man sejler
kapsejlads på højt plan.

Som Egon også forslår bør du i første omgang nok opsøge en sejlklub. Det
er en betydelig fordel at være på vandet samtidig med andre, hvis du
kommer i vanskeligheder. Desuden kan de også lære dig de grundlæggende
ting. Du kan derudover også være heldig at de har et udvalg af joller
som du kan prøve før du beslutter dig for hvad du vil satse på.

- Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-07 11:51

"Nicolai" <navn@adresse.dk> skrev i en meddelelse news:464e0e9b$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> Jeg er 1.90 og vejer 90 kg. Har forstået at f.eks Europa/Finn/Laser er
> udbredte. Fordele/ulemper? Hvad ville være det bedste valg for mig i min

Har du overvejet en sejlklub?
I disse kan man ofte komme til at prøve forskellige joller, og en del har endog en sejlerskole, hvor du kan få frisket færdighederne op?

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 14:11

"Gammel kærlighed ruster ikke" ... Jeg havde i mine yngre dage megen glæde
af min piratjolle. Godt nok lidt tung at få på land, men kan sejles alene,
men også af to. Mange trimmuligheder, men dog overskuelig. Rimelig pris og
alle tre sejl, du sikkert vil "lege med" i en kølbåd: Storsejl, fok og
spiler ... Men jeg kender ikke så mange af de nyere - og sikkert sjovere -
joller ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Lars Schmidt

Dato : 19-05-07 19:43

kan kun tilslutte mig Flemmings kommentar!
sejlede piratjolle i 70èrne, fin jolle hvor man lærer hvordan sejlene
"virker"
hilsen lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 20:08

"Lars Schmidt" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> kan kun tilslutte mig Flemmings kommentar!
> sejlede piratjolle i 70èrne, fin jolle hvor man lærer hvordan sejlene
> "virker"
> hilsen lars

Ja, det er jo efterhånden er nogle "uger siden" ... Men jeg har indtryk
af, at det stadig er en "levende" jolle ... Med 90 kg og 1,90 m, skal
det jo nok ikke være en af de mindste jolletyper ...

Til Nicolai: Se f.eks. http://www.dpk.dk/ - der er billeder og
beskrivelser mmm.