Fjernelse af gammel bundmaling
Fra : Preben

Dato : 18-05-07 19:49

Hej

Jeg er jo begyndt at fjerne den gamle bundmaling på mine forældres båd.

Jeg er startet med brun sæbe (krystal sæbe) og plastfolie. Efter en dag
eller to kan det fjernes med højtryksrenser.

Problemet er bare at det alligevel er svært at fjerne helt. Der sidder
pletter tilbage med bundmaling.
Sliber jeg ganske let med lidt sandpapir på pletten griber sandpapiret
nærmere fat i selve primeren og derefter båden (topcoat) istedet for
selve bundmalingen!

Er der nogen der har et tip til hvad jeg kan gøre?
Jeg vil jo helst ikke beskadige båden!

Hvor meget skal jeg passe på topcoat'en?

Jeg kan se at der kun er primet en enkelt gang fra båden var ny. (så
vidt jeg kan se i hvert fald)

Nogle gode tips er MEGET velkomne!

Mange hilsener
Preben

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 20:02

Har du prøvet at skrabe den resterende maling forsigt med et skrabejern?
Har du adgang til en koncentrisk plansliber/rystepudser? ... Det kunne
du prøve - eller give den en gang til med den brune sæbe de steder, hvor
den gamle maling ikke slipper helt ...

Hvis der kun er primet én gang, ville jeg nok prøve at få al den gamle
bundmaling af og så giver den et par lag primer og derefter et par lag
bundmaling ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Preben

Dato : 18-05-07 20:51

> [...]
> Har du adgang til en koncentrisk plansliber/rystepudser? ... Det kunne
> du prøve - eller give den en gang til med den brune sæbe de steder, hvor

Jeg har brugt en "skarp" isskraber. Det sidder godt fast.

Selvom det er anden omgang sæbe den har fået sidder der stadig noget
tilbage.
Desuden tager det relativ lang tid at arbejde med og det er en del vand
der bliver brugt. Det koster jo alligevel en bondegård med den mængde vand.

Rystepudseren er udlånt, men jeg får den hjem en af de nærmeste dage.
Planen er pt. at slibe resten af båden istedet selvom det bliver hårdt.

> Hvis der kun er primet én gang, ville jeg nok prøve at få al den gamle
> bundmaling af og så giver den et par lag primer og derefter et par lag
> bundmaling ...

Det er også planen at den skal have to omgange nu med en to komponent
primer.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 21:53

> [...]
> vand
> der bliver brugt. Det koster jo alligevel en bondegård med den mængde

Kan du ikke "massere det" med en forholdsvis stiv børste i stedet for
bare at "sprøjte med vand"?
Har du sørget for, at sæben er fugtig hele tiden - dvs. at "filmen" er
helt tæt, så sæben ikke tørrer ud?
Det er min erfaring, at hvis det får lov til at arbejde, så kan man
skrabe adskillige lag bundmaling af uden den helt store kraftprøve ...
men jeg ved jo heller ikke, hvad det er for noget maling, du kæmper med
.... ...

Fra : Preben

Dato : 19-05-07 18:07

> Kan du ikke "massere det" med en forholdsvis stiv børste i stedet for
> bare at "sprøjte med vand"?

I forhold til at skrabe og børste tager vandstrålen fra højtryksrenseren
væsentligt mere.

> Har du sørget for, at sæben er fugtig hele tiden - dvs. at "filmen" er
> helt tæt, så sæben ikke tørrer ud?

Det skulle jeg mene. Der hvor der har siddet et meget tykt lag brun sæbe
- der skaller malingen helt af af sig selv!

> Det er min erfaring, at hvis det får lov til at arbejde, så kan man
> skrabe adskillige lag bundmaling af uden den helt store kraftprøve ...

Hvad skraber du med?

> men jeg ved jo heller ikke, hvad det er for noget maling, du kæmper med

Det ved jeg heller ikke selv! Hehe...

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 19:40

> I forhold til at skrabe og børste tager vandstrålen fra
> højtryksrenseren
> væsentligt mere.

Det er min erfaring med visse typer "fastsiddende skidt", at hjælper man
trykrenseren med en børste - eller bedst med en roterende børste på
højtryksrenseren giver det betydeligt større effekt ...

SNIP

> Hvad skraber du med?

Jeg har i tidens løb forsøgt mig med mange typer værktøj: Isskraberen af
acryl til bilruderne, en bred og "sløv" spartel, skrabere (man bruger
til at trække maling af med), en stiv børste samt "Scotch Brite børster"
(jeg ved ikke, hvad de sidste hedder), rystepudser, excentrisk sliber
samt sliberondeller til polermaskinen ...

Men med "brun-sæbe-kuren" og et helt tæt folielag synes jeg en blød
spartel eller "isskraberen" var tilstrækkelige til at komme i bund ...

> Det ved jeg heller ikke selv! Hehe...

På min "nabobåd" har de fjernet mindst fem lag gammel maling på den måde
.... men de startede med rystepudser og alle nærtstående biler og både i
læ side var lyserøde hen på eftermiddagen ... Det tog to mand over en
uge ... så var de i bund ... og så blev den primet påny ... tre lag ...
og så to lag bundmaling ... Den blev rigtig flot ... Men sikke et
arbejde ...

Fra : Preben

Dato : 20-05-07 18:29

> [...]
>
> Men med "brun-sæbe-kuren" og et helt tæt folielag synes jeg en blød
> spartel eller "isskraberen" var tilstrækkelige til at komme i bund ...

Okay - isskraberen har jeg selv haft gang i, men synes ikke det går godt
nok.

Her er min fremgangsmetode:

Jeg påfører brun sæbe (krystalsæbe (geleagtig konsistens) med en bred
pensel (10cm).
Dertil skal det siges, at det let klumper og sidder derfor meget
forskelligt - nogle steder tykke klumper og andre steder meget
lidt/ingenting.

Dernæst dækker jeg til med afdækningsplast eller husholdningsfilm
så tæt som det er muligt.

Dagen efter går jeg ud og skraber/højtryksrenser og visse steder skaller
malingen ganske let af, men de fleste steder sidder der meget maling
tilbage.

Se evt. billede:
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0055.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0056.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0057.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0058.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0059.jpg

hvor det grå er primer og det hvide er enten bundmaling eller glasfiber.
Malingen er mere blålig (sikkert pga. kobberindholdet).

Billeder af min nuværende tildækning for at fjerne det sidste af malingen:
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0060.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0061.jpg
http://interrupt.dk/baadmaling/dsc_0062.jpg

Jeg kan mærke, at bundmalingen er meget hård og hvis jeg sliber "i
hånden" tager sandpapiret hellere fat i primer + topcoat/glasfiber end
selve bundmalingen.

Som det kan ses på de første billeder skaller malingen ligesom af i
"flager" og efterlader meget fastsidende skaller tilbage.

Er der noget jeg gør galt eller hvad?

Har du et tip til påføring af brun sæbe (krystalsæbe). Fortynder du det
eller? Jeg har selv prøvet at fortynde det, men det bliver en mærkelig
substans.

> [...]
> uge ... så var de i bund ... og så blev den primet påny ... tre lag ...
> og så to lag bundmaling ... Den blev rigtig flot ... Men sikke et

Var de en uge om at slibe eller fjerne med "brun-sæbe-kuren"?

Mvh / Preben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-05-07 19:14

Tip: man kan give et ensartet tykt lag, hvis man påfører det med en billig
plastic tandspartel.

Bjarke

Fra : Preben

Dato : 20-05-07 19:26

> Tip: man kan give et ensartet tykt lag, hvis man påfører det med en billig
> plastic tandspartel.

Det vil jeg prøve... Det lyder også lettere... Puha hvor har jeg brugt
mange timer på at "pensle" det brune stads på.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-05-07 20:43

Ja, de 15 kr er godt givet ud.

Fra : Preben

Dato : 21-05-07 12:38

> Ja, de 15 kr er godt givet ud.

Ved du hvor man kan købe dem i plastik?

Jeg har prøvet det lokale byggemarked, men der havde de dem kun i metal.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-05-07 22:51

Bauhaus og Bilka

Fra : Preben

Dato : 22-05-07 20:00

Bjarke M. Christensen skrev:
> Bauhaus og Bilka

Bauhaus havde det faktisk også kun i metal.
I Bilka fandt jeg nogle, men det er limspartler med meget små takker.
Jeg ved ikke hvor store "tænder" du selv bruger!

Det lader dog til at fungere bedre end med en pensel. Tror dog jeg skal
finde en spartel, der er knap så bred, som den jeg har fået fat i - den
er lidt svær at styre til en jævn fordeling (umiddelbart 20-25cm bred).

/ Preben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 22-05-07 21:01

Jeg har købt mine i bauhaus. takkerne er ca 2*2 mm.

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 21:45

Hej igen,

Nærbillederne kunne for mig lige så godt være Google Earth fra
Alaska/Sibirien ... ...

Mine nabovenner arbejdede i flere dage med tørslibning (! Uha, Uha)
indtil de fik tippet med brun sæbe ...

Det kan være, at din overflade er meget "holdbar", så sæben måske skal
have lov til at arbejde lidt længere? ...

Jeg kan ikke se noget problem i, hvis folien ellers er tæt og sæben kan
holdes fugtig, at give det adskillige dage til at arbejde i ... Vi
lavede en konsistens, så vi kunne smøre/mase det ud med en stor
"lammeuldsrulle" ... Men jeg hælder mere til Bjarkes løsning med en
tandspartel ... Forleden så jeg andre arbejde med noget lakfjerner på et
gammelt teakbord, der var malet hvidt og derefter sort(!) ... Bordpladen
var mindst en tomme tyk ... De smurte noget på, hvorefter malingen
begyndte at "knirke" og skalle af og efter ½ time kunne de skrabe det
hele af ... Jeg aner ikke hvad det var for en "kemi", men effektivt var
det ... ... Jeg kan godt spørge, hvad det var, men det var altså
ikke noget dedikeret til bundmaling ... og hvis du er miljøvenlig, hvad
jeg har alt mulig respekt for, er det nok ikke den vej, du skal gå ...

Men du er sikker på, at det ikke er primer, du prøver at få af - ikke?
.... Det er bundmalingen, der sidder så fast?

Jeg kan desværre ikke helt tyde dine billeder, dvs. se, hvad der er hvad

Fra : Preben

Dato : 21-05-07 12:17

Hej igen

> Mine nabovenner arbejdede i flere dage med tørslibning (! Uha, Uha)
> indtil de fik tippet med brun sæbe ...
>
> Det kan være, at din overflade er meget "holdbar", så sæben måske skal
> have lov til at arbejde lidt længere? ...

Det er også min egen tanke. Men bare irriterende at den skaller let af
nogle steder, men ikke andre.

> [...]
> ikke noget dedikeret til bundmaling ... og hvis du er miljøvenlig, hvad
> jeg har alt mulig respekt for, er det nok ikke den vej, du skal gå ...

Hempel laver vist noget malingsfjerner der skulle virke mellem 15-30
minutter. Men jeg ville helst undgå at arbejde med det giftige stads
(også for min egen skyld).

> Men du er sikker på, at det ikke er primer, du prøver at få af - ikke?
> ... Det er bundmalingen, der sidder så fast?

Den grå primer går meget let af med slibeklods (ikke med brun sæbe), og
jeg er ret sikker på, at det er bundmaling. Der er et blåligt skær i
noget af bundmalingen, hvilket jeg gætter på er rester af kobber.

Desuden er den hvide bundmaling meget tyk og primeren er meget tynd -
hvilket også er den opfattelse jeg har fået andre steder fra.

> Jeg kan desværre ikke helt tyde dine billeder, dvs. se, hvad der er hvad

Ja, det kan være svært at se. Men det var også mere for at illustrere
hvordan overfladen var.

/ Preben

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-07 22:16

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> said in news:464df4e3$0$90266$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Hvor meget skal jeg passe på topcoat'en?
>

> Jeg kan se at der kun er primet en enkelt gang fra båden var ny. (så

Jeg er lidt uforstående overfor nødvendigheden af at fjerne al tidligere
bundmaling inden priming?

Det er meningen med Primer at den skal bruges ovenpå den af den gamle
bundmaling som hæfter.

Efter Primer kan man så bruge bundmaling efter eget valg.

Den bundmaling jeg benytter er ens fra år til år og jeg giver kun primer
med flere (adskillige) års mellemrum og det virker ufattelig godt. Næsten
overhovedet ingen begroning, flotteste bund i havnen når vi hiver på
land, nemmeste bund i havnen at forårsklargøre.

Er båden ny forstår jeg godt at der skal primes. Skifter man
bundmalingsfabrikat/type er det også forståeligt.

Men ellers er det spuling og grov svamp til man kommer til den bundmaling
der hæfter hvorefter man enten maler over med samme type eller primer for
brug af anden type bundmaling.

Jeg håber det kan bruges til noget.
Held og lykke med projektet.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 22:44

Enig. Der er ingen grund til at bruge primer mellem bundmalingstyper af
sammen type ....

Primeren skal bruges når man er i bund og skal have noget man er sikker på
bundmalingen hæfter på. Hvis ikke man tager bundmalingen helt af er der
ingen grund til at bruge primer.

Båden får bare nogle knubs med tiden, så fx hver 10ende år er det en god
idet at få det hele af og lægge en ny bund.

Bjarke

Fra : Lars Holst

Dato : 18-05-07 22:54

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> said in

> [...]
>
> Båden får bare nogle knubs med tiden, så fx hver 10ende år er det en
> god idet at få det hele af og lægge en ny bund.

Det mener jeg ikke man behøver at tage al gammel bundmaling af for at
opnå.
Hvis man primer på det der hæfter er det som at starte forfra.......fra
år nul........det er primerens virkemåde.
Hver 10. år, hver 5. år, hver 20. år........alt efter hvordan bunden
tager sig ud fra år til år.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 08:48

Det vil jeg kun give dig ret i, hvis du bruger hård bundmaling. Hvis du
bruger blød eller polerende maling, så er jeg sikker på det ender galt...
Efter min mening så er det altså som at forsøge at bygge et betonfundament
på mosejord. Før eller siden sprækker det.

Jeg mener men skal holde et princip om at man kan male blød på hård, men
hård på blød (fx primer oven på polerende maling) ender galt.

Så er jeg mere til Hundehandlrens indlæg: Hvis ikke man har mod på at gå i
bund, så skal man bare give det en tur med en stiv svam og give det ny
bundmaling.

Fra : Lars Holst

Dato : 19-05-07 10:41

> [...]
>
> Så er jeg mere til Hundehandlrens indlæg: Hvis ikke man har mod på at
> gå i bund, så skal man bare give det en tur med en stiv svam og give

Det virker på blød upolerende bundmaling.
Men vi bruger da selvfølgelig den grove svamp og spuling flere gange
inden overmaling.

Et nyt lag blød upolerende af samme slags går i kemisk forbindelse med
det eksisterende lag sålænge det eksisterende lag hæfter.

Det der falder af som talkum dur selvfølgelig ikke.

hvis niveau forskellene bliver for store efter en del år så skal primeren
på før bundmaling. Det er vores princip. Det virker som, tidligere
skrevet, ganske fint. Vi har den nemmeste bund på havnen. Flottest efter
en sæson og nemmest at forårsklargøre. År efter år.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 11:41

Hvad mener du med "hvis niveau forskellene bliver for store " ?? Hvor kommer
der niveau forskelle ?

Fra : Lars Holst

Dato : 19-05-07 12:29

> Hvad mener du med "hvis niveau forskellene bliver for store " ?? Hvor
> kommer der niveau forskelle ?
>
> Bjarke

I evt. afskalninger eller snarere lagtykkelse fra tidligere års rensning
medsamt fra aktuel afrensning.
Når man spuler og bruger grov svamp er det ikke altid lige meget der spules
af de forskellige steder på skroget.

F.eks. vil lagtykkelsen ved vandlinje, kølens forkant og slippet i hækken
ofte være mindre da disse steder typisk er hvor bundmalingen yder
mest..........er mest aktiv i farten gennem vandet og ved henlægning på
hjempladsen.
Det er de steder hvor bundmalingen har gjort størst nytte at den bliver
blødest/mest porøs og dermed også de steder der ryger af nemmest ved
spuling.
Så deraf vil niveauforskelle fremkomme langsomt men sikkert.
Derfor giver vi altid et ekstra tredje lag bundmaling disse steder.
Glemmer man det så vil man skulle bruge primer hurtigere end hvis man
husker det.

--
Lars Holst

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 20:36

Man malingen skal jo ikke skalle af.... og de "naturlige" tykkelsesforskelle
klarer man jo ved at have en anden farve maling i bunden. Så kan man let se
hvor den skal have lidt mere og lidt mindre.

Nå, det gør vi vist forskelligt.... Hver mand sin øl ....

Fra : Hundehandleren

Dato : 19-05-07 00:56

Halløj,

-Uden at gøre det til en stor videnskab, som man jo sagtens kan gøre hvis
man har lyst.
- Hvis det var min båd (eller de gamles båd)

Så havde jeg skrubet den med en sort 3M Scotch børste og vand, og givet den
et lag ny bundmaling.
Der er ingen grund til at fjerne alt det gamle bundmaling - det har stadig
den antibegroende affekt.
Når du maller/skrubber kommer du til steder hvor der er stativ eller lign.
Der sætter du et ekstra stativ op ved siden af, og fjerner det der er i
vejen. På den måde kan du fortsætte hele vejen rundt.

Drop hippie-malingen - bare køb det giftigste du kan finde - specielt hvis
du planlægger at male den hver 3. år

Bent

Fra : Preben

Dato : 19-05-07 18:05

> [...]
> vejen. På den måde kan du fortsætte hele vejen rundt.
>
> Drop hippie-malingen - bare køb det giftigste du kan finde - specielt hvis

Jeg dropper ikke hippie-malingen - jeg vil over den hvert år. Jeg er
meget miljøbevidst. Desuden bliver biociderne ulovlige i 2008, så der er
ingen vej uden om næste år (med mindre regeringen ændrer holdning).
Det var en "fejl" at den ikke fik en omgang sidste år. I 2004 og 2005
var båden ikke så længe i vandet, så da gik det fint. Men sidste år
skulle den have haft bundmaling inden.

Jeg er dog glad for Jeres enighed om hvordan tingene skal gøres - havde
jeg bare vidst at det var den holdning der var herinde var der ikke så
meget at have betænkt sig ved.
Bare lige meget hvem man har ringet til og spurgt i bådforretninger har
alle sagt at man burde fjerne al den gamle maling før man maler igen.
Og at man ikke kunne lægge primer over den gamle bundmaling - den skulle
helt væk hvis man ville skifte malingstype.

Nu er en stor del (1/3) af båden dog renset af så nu fortsætter jeg.

Men for lige at høre om Jeres råd her. Båden er nu afrenset visse steder
ned til glasfiberen. Og andre steder sidder der stadig noget bundmaling
(der sidder rimelig godt fast). Skal jeg sørge for at der intet
bundmaling sidder tilbage eller er det lige gyldigt om der sidder et
tyndt lag?

Jeg har tænkt mig at prime 2 gange med en 2-komponent epoxy-primer og
derpå et godt tykt lag bundmaling.

Med venlig hilsen

Preben

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 19:50

SNIP

> Jeg dropper ikke hippie-malingen - jeg vil over den hvert år.

OK

SNIP

> [...]
> (der sidder rimelig godt fast). Skal jeg sørge for at der intet
> bundmaling sidder tilbage eller er det lige gyldigt om der sidder et

Det er nok et holdningsspørgsmål, men personligt ville jeg aldrig male
primer ove på bundmaling ...

Når du er igang, ville jeg gøre det rigtigt: Væk med al gammel
bundmaling - ren og glat båd - let slibning - prime - prime - prime -
let slibning - glat og helt vandtæt bund - bundmaling - bundmaling ...

Med de moderne malingstyper, har du et godt grundlag for de næste ti år,
hvor du bare skal vaske godt af, når du tager båden ud af vandet og kan
give den et/to lag inden søsætning - så har du en fin og glat overflade
på bunden, som er nem at vedligeholde ...

> Jeg har tænkt mig at prime 2 gange med en 2-komponent epoxy-primer og
> derpå et godt tykt lag bundmaling.

Jeg tror jeg ville foretrække to mindre tykke lag ... nogle bruger
forskellig farve imellem første og andet lag, så kan man tydeligt se, om
man har dækket det hele ... det samme kan gøres med primer ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 20:33

Jeg er enig med Flemming. Helt i bund og så prime og maling. Jeg ville dog
tage det i rækkefølgen:

Væk med al gammel bundmaling - ren og glat båd - let slibning - 2 komp.
prime - 2 komp. prime (vådt i vådt) - let slibning- 2. komp prime - 1 komp
primer (vådt i vådt) - bundmaling i farve 1 (vådt i vådt) - bundmaling i
farve 2.

Så holder det i 10 år og du kan efter første sæson tydelig se hvor du skal
give den lidt ekstra bundmaling, for der titter "farve 1" igennem.

Problemet mned hippiemaling er at det ikke er nok at skulle over den hvert
år. Nogle af dem kan kun holde den ren i 2-3 måneder.

Bjarke

Fra : Preben

Dato : 19-05-07 21:05

> [...]
> primer (vådt i vådt) - bundmaling i farve 1 (vådt i vådt) - bundmaling i

Hvorfor 1 komp. primer 4. gang?

> [...]
>
> Problemet mned hippiemaling er at det ikke er nok at skulle over den hvert
> år. Nogle af dem kan kun holde den ren i 2-3 måneder.

Maj-oktober ser det sådan her ud:
http://www.baadmagasinet.dk/online/content/v3/index.php?SectionID=1&ContentID=5355&1140714479

Og siden skulle den være forbedret. Så hvis den kan klare det er jeg
fuldt ud tilfreds. Det skal da prøves - nu er det købt.

/ Preben

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-05-07 21:16

Fordi alm. bundmaling ikke hæfter ordentligt på epoxy. Så kører man epoxy
primer, non-epoxy primer og første lag bundmaling "vådt i vådt". Så holder
det. Jeg ved dog ikke hvorledes det forholder sig med coatzyme.

Huske at "vådt i vådt" er "vådt i klistret" ....

Bjarke

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message
snip

Fra : Preben

Dato : 19-05-07 20:58

> Det er nok et holdningsspørgsmål, men personligt ville jeg aldrig male
> primer ove på bundmaling ...

Det var også min første tanke - det jeg har hørt mest.

> Når du er igang, ville jeg gøre det rigtigt: Væk med al gammel
> bundmaling - ren og glat båd - let slibning - prime - prime - prime -
> let slibning - glat og helt vandtæt bund - bundmaling - bundmaling ...

Slibning efter 3x prime?
Nogle siger at det er bedst at male mens primeren stadig er "fugtig"!

> [...]
> give den et/to lag inden søsætning - så har du en fin og glat overflade
> på bunden, som er nem at vedligeholde ...

En nævnte selvpolerende bundmaling (hvilket min hippie-maling er). Men
jeg forstod ikke helt om det var et godt grundlag at male ovenpå igen
næste år!

> Jeg tror jeg ville foretrække to mindre tykke lag ... nogle bruger
> forskellig farve imellem første og andet lag, så kan man tydeligt se, om
> man har dækket det hele ... det samme kan gøres med primer ...

Så vidt jeg har forstået skal hippie-malingen helst males i et enkelt lag!

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 21:15

> Det var også min første tanke - det jeg har hørt mest.

> Slibning efter 3x prime?

Måske skyldes det, at jeg ikke er så god til at male ... Men jeg synes
jeg får nogle "striber" i primeren (måske var det ikke varmt nok?), som
jeg gerne vil have "reduceret" inden jeg giver bundmaling ... Men jeg
kan helt tilslutte mig Bjarkes meget solide vejledning ... Den er
holdbar!

> Nogle siger at det er bedst at male mens primeren stadig er "fugtig"!

Ja, primer i primer ... om det gælder bundmalingen ved jeg ikke ... Jeg
har altid ladet primeren tørre op inden jeg gik i gang med bundmalingen

> En nævnte selvpolerende bundmaling (hvilket min hippie-maling er). Men
> jeg forstod ikke helt om det var et godt grundlag at male ovenpå igen
> næste år!

Jeg ved ærligt talt ikke præcist, hvad hippie-maling er, men jeg kan da
ikke forestille mig, at man ikke skulle kunne give den et/to nyt/e lag -
mindst - en gang om året oven på det afrensede/let slebne
undervandsskrog ... Det må stå på materialet ...?

> Så vidt jeg har forstået skal hippie-malingen helst males i et enkelt
> lag!

OK - jeg trækker mit synspunkt tilbage, da jeg ikke rigtigt ved, hvad
anbefalingen er for hippie-maling ... Jeg har primært brugt VC 17 og
Trilux.

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 19-05-07 18:40

Hvorfor primer man en glasfiberbåd, det gør man først og fremmest for at
gøre bunden vandtæt, glasfiber er ikke 100% vandtæt, bundmaling bruger man
for at undgå begroning, for at udføre en bundbehandling skal båden primes
(med malerrulle) 4 gange epoxy primer, så er båden tæt, derefter påfører man
2 lag bundmaling, så undgår man begroning.