Når importørens værksted ikke magter skade~
Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 18-05-07 12:50

Kære gruppe,

Efter et banalt uheld 15. februar, hvor en stresset håndværker kom til at
bakke ind i mig og min trofaste vintercykel, havde jeg efter aftale med
Topdanmark cyklen på aut. værksted fra den 7.-16. marts mht. taksering. I
denne periode gik jeg forgæves en gang eller to, fordi det trak ud med
taksators besøg.
Efter at have aftalt dato for reparation ved afhentningen, kom så den
store dag 5 uger senere, hvor min Suzuki GSX 750 S Katana skulle repareres.
Jeg har med en undtagelse aldrig haft mine motorcykler på værksted, men
gjort det selv, så det var med stor spænding at jeg den 19. april
afleverede. Da jeg kom tilbage ved lukketid samme dag for efter aftale at
hente maskinen, var der intet sket.
Taksator Kim Kramer og Enghave Motor havde opgjort regningen for dele og
arbejdsløn til ca. 5.000 kr. Hjemme igen rapporterede jeg i respektfulde
vendinger hændelsen til Topdanmark - og tilbød, som en mulighed, selv at
reparere for 60% af det beløb Topdanmark havde afsat til skaden. Da jeg
talte med taksator tre dage senere meddelte han mig, at han havde talt med
Enghave, der nu pludselig ikke ønskede at reparere den cykel de selv har
solgt 19 år tidligere!
Taksator var også afvisende overfor mit forslag. Han mente, at
standarden for 'selvreparatører' er, at folk får 90 kr./t for selv at
arbejde, efter selv at have lagt ud for reservedele etc.
Jeg har ikke noget imod selv at lægge ud. Men 3 X 90 kr./t for at
udskifte generatordæksel man evt. selv skal til at lakere, udskifte
koblingshåndtag og spejl, udskifte styrende finder jeg ydmygende. Og jeg
bryder mig ikke om at blive ydmyget!
Da værkstederne tilsyneladende er overbebyrdede, ser det ud til at det
bedste er selv at gøre tingene. Nogen der kender noget til praksis for
selvreparatører?

John de Summer-Brason

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 20:07

Hvis du kender en mekaniker med se nr, det kan sagtens være et autoværksted.
Kan du stilfærdig høre om han vil have skaden, og lade dig købe for 4-5000kr
igennem hans værksted.
Du får selv lov at udføre arbejdet, og han scorer avansen på materialerne.
(det være sig olie til bilen eller eller 4 nye dæk og en udstødning til
bilen.
Ved så små skader udbetaler forsikringen bare pengene, til værkstedet uden
slut kontrol.

Mvh Ove som kun har hørt det, da jeg ikke tror den helt holder i retten. Så
det kan mig ikke finde på nej nej "pudse glorie"