Ingen gnist på Honda CB 400N
Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-05-07 09:47

Jeg er i gang med at montere en CB 400N motor i min Jawa. Jeg har hele
ledningsnettet fra Hondaen, så det er jo lige til at flytte hele
tændingssystemet med over, og der er ikke noget, der kan gøres forkert, for
stikkene kan kun samles på en måde.
Alligevel har jeg ingen gnist! Jeg har ikke selv pillet motoren ud af
Hondaen, så jeg ved ikke, om den kunne køre før adskillelsen. Den er med
elektronisk tænding, og dobbelt tændspole, hvis nogen skulle være i tvivl.
Jeg har kun et lille billigt multimeter, og jeg ved ikke hvor jeg skal
starte med at måle, eller hvad der skal kunne måles af værdier. Hvad kan jeg
kontrollere?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Armand

Dato : 18-05-07 10:47

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse
> [...]
> for stikkene kan kun samles på en måde.
> Alligevel har jeg ingen gnist! Jeg har ikke selv pillet motoren ud af
Gnist i tændrørene - Eller gnist på kablet??
Det kán hænde at være et par druknede lorte-NGK'ere, så test lige for gnist
ved at skrue tændrørshætten af og hold enden af kablet (med en isoleret
tang) i nærheden af motorblokken for at se om der kan springe gnist dér!

--
Armand.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-05-07 12:27

Armand wrote:
> [...]

> gnist ved at skrue tændrørshætten af og hold enden af kablet (med en
> isoleret tang) i nærheden af motorblokken for at se om der kan

Gnist i det hele taget. Jeg har prøvet med flere forskellige, så jeg er ret
sikker på det ikke er rørene det er galt med.

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 19-05-07 22:29

> Gnist i det hele taget. Jeg har prøvet med flere forskellige, så jeg er
> ret sikker på det ikke er rørene det er galt med.

> [...]

Jeg har lagt et scan af eldiagrammet her http://www.cbel.dk/cb400n_el.jpg
hvis det kan hjælpe.

mvh
Carsten
CB400N(C)

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 19-05-07 22:33

> Jeg har lagt et scan af eldiagrammet her http://www.cbel.dk/cb400n_el.jpg
> [...]

Hov, glemte lige at skrive den er på 900KB

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-05-07 07:21

Carsten Berggreen wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt et scan af eldiagrammet her
> http://www.cbel.dk/cb400n_el.jpg hvis det kan hjælpe.

Tak for diagrammet. Jeg har dog et i forvejen, da jeg har en Reparatur
Anleitung.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 01-06-07 19:59

Ole Axelsen wrote:

> Gnist i det hele taget. Jeg har prøvet med flere forskellige, så jeg
> er ret sikker på det ikke er rørene det er galt med.

Jeg har nu prøvet lidt forskelligt, dog uden at komme nærmere en løsning.
CDI og tændspole er skiftet, dog med brugte dele, så der er selvfølgelig
ikke nogen garanti for at de virker heller.
Jeg har haft gang i den ved hjælp af spolen der hører til Jawamotoren. Det
er sådan en kombineret CDI/spole, der bare får strøm og en impuls og så
gnistrer den lystigt. Men den går ikke ordentligt, da den impuls jeg kan
hente ud af Hondamotoren får tændrøret til nærmest at lyse, så tit springer
der en gnist. Jeg kunne selvfølgelig tilvirke hele tændingsanlægget med
tilhørende impulsgiver fra Jawamotoren, men i så fald mister jeg Hondaens
omdrejningsafhængige fortænding. Den justerer i et temmelig stort interval.
Jeg har målt på den ledning, der kommer fra impulsgiveren, og den giver ca
7-8 volt vækselspænding. Skulle det mon være højere?
Jeg har ikke haft svinghjulet af endnu, da jeg ikke har en aftrækker, der
kan tage det. Men vil der være noget at se hvis jeg får det af, ud over
selvfølgelig, hvis der skulle være knækket en ledning?

Fra : Armand

Dato : 02-06-07 11:32

> [...]
> er sådan en kombineret CDI/spole, der bare får strøm og en impuls og så
Nu du selv skriver CDI:
CDI-tænding har en uhyre høj seperat driftsspænding, og altså ikke blot 12V
batterispændimg, så hvis det er CDI-tænding er det måske dér at dit problem
ligger (á omgår CDI-drifts kredsløbet) :-/

--
Armand.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-06-07 13:20

Armand wrote:
> [...]

> blot 12V batterispændimg, så hvis det er CDI-tænding er det måske dér
> at dit problem ligger (á omgår CDI-drifts kredsløbet) :-/

Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, prøver du at fortælle, at det er
giverspolen, som er det korrekte navn for impulsgiveren, der ikke leverer
nok?

Fra : Armand

Dato : 02-06-07 14:17

> Hvis jeg forstår dit svar rigtigt, prøver du at fortælle, at det er
> giverspolen, som er det korrekte navn for impulsgiveren, der ikke leverer
> nok?

Nej, ikke nødvendigvis.
At du får Java-spolen, der tilsyneladende er CDI-implementeret, til at
gniste tyder på at, hvis(!) CB'erens tændingsanlæg er af CDI-typen, du ikke
har fået det samlede tændingsanlæg med!

Men jeg er ikke klar over om CB'en har CDI og hvorledes at det måtte virke.
Kun at det virker v.h.a. høj (føde)strømstyrke på tændspolen (en tidl.
skribent her på gruppen erfarede på den hårde måde at der var omkring 400V
allerede på tændingsnøglen = )

--
Armand.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-06-07 16:17

Armand wrote:
> "Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> Men jeg er ikke klar over om CB'en har CDI og hvorledes at det måtte
> virke. Kun at det virker v.h.a. høj (føde)strømstyrke på tændspolen

Jo, Hondaen har CDI tænding. En impulsgiver/fødespole udenpå svinghjulet, en
ekstra impulsgiver bag svinghjulet, som styrer den hastighedsafhængige
fortænding, en lukket CDI boks, og endelig den dobbelte tændspole.
Det kan ikke samles/monteres forkert, da alt er samlet med stik, der kun
passer sammen på en måde.

Fra : Moller

Dato : 18-05-07 12:57

Ole Axelsen skrev:
> [...]
> starte med at måle, eller hvad der skal kunne måles af værdier. Hvad kan jeg

   Du har vel ik et El-diagram ? så kan vi jo guide dig igennem hvad der
skal måles... men til at starte med :

   1. Har du målt tændspolen ?
   2. Er batteriet monteret, og den korekte størelse + i god stand ?

--
VH
   Moller

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-05-07 20:10

Moller wrote:

> Du har vel ik et El-diagram ? så kan vi jo guide dig igennem hvad der
> skal måles... men til at starte med :
>

> 1. Har du målt tændspolen ?

Njae, men jeg må indrømme jeg ved ikke hvad jeg skal kunne måle på den,
derfor mit spørgsmål.

> 2. Er batteriet monteret, og den korekte størelse + i god stand ?

Jeg har er ekstra batteri i størrelse bilbatteri koblet til.

Fra : Grunnet

Dato : 19-05-07 14:14

Ole Axelsen skrev:
> [...]
> i tvivl. Jeg har kun et lille billigt multimeter, og jeg ved ikke
> hvor jeg skal starte med at måle, eller hvad der skal kunne måles af

Har du monteret HELE ledningsnettet.
Tænker her på "dødemandsknappen". Når den står i off er det kun gnisten der
mangler, starteren snurrer livligt.

--
Hilsen Steen (tidligere ejer af en CB400N)
GL500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor, men Intet om
MC)

Fra : Armand

Dato : 19-05-07 19:23

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse

> Har du monteret HELE ledningsnettet.
> Tænker her på "dødemandsknappen". Når den står i off er det kun gnisten
> der
> mangler, starteren snurrer livligt.

Jeg har kun et ledningsdiagram fra en 450S'er at referere til og dén har en
koblingskontakt!
Er det også tilfældet for 400N, så kan problemet være omkring frigearslampen
(á koblingen kræves trukket når frigearslampen ikke lyser?) eller omkring
koblingskontakten (á kræves altid trukket kobling ved start?)
På min noget nyere CBR påvirker støttebenskontakt og frigearskontakt dog
starteren og hvis designet er det samme på 400'eren vil man ikke kunne
rotere motoren med starteren og derved fejlsøge på gnisten - Så Grunnet's
bud er efter al sandsynlighed dér balladen befinder sig :-/

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 20-05-07 19:31

Armand skrev:
> [...]
> kunne rotere motoren med starteren og derved fejlsøge på gnisten - Så
> Grunnet's bud er efter al sandsynlighed dér balladen befinder sig :-/

Den har koblings-/frigearskontakt, men jeg mener også de påvirker starteren.
(det er den vel nødt til, da cyklen ellers vil fare fremad når starteren
kører)
Der var ingen støttebenskontakt på min CB400N.

--
Hilsen Steen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-05-07 20:08

Armand wrote:
> [...]

> Er det også tilfældet for 400N, så kan problemet være omkring
> frigearslampen (á koblingen kræves trukket når frigearslampen ikke

Der er kun en ledning på blokken ud over frigearindikatoren, og den har jeg
antaget var olietrykskontakt.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-05-07 20:01

Grunnet wrote:

> Har du monteret HELE ledningsnettet.
> Tænker her på "dødemandsknappen". Når den står i off er det kun
> gnisten der mangler, starteren snurrer livligt.

Nej, jeg bruger ikke hele ledningsnettet. Det er monteret uden
dødemandsknap, så strømmen kommer direkte fra tændingsnøglen.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 07-06-07 21:48

Ole Axelsen wrote:
> Jeg er i gang med at montere en CB 400N motor i min Jawa. Jeg har hele
> ledningsnettet fra Hondaen, så det er jo lige til at flytte hele
> tændingssystemet med over, og der er ikke noget, der kan gøres

Problemet er løst. En ledning, som jeg hele tiden har være fuldstændig
overbevist om skulle have 12 volt, viste sig at være en stopledning i
stedet. Til trods for at jeg har diagrammet havde jeg alligevel stirret mig
så blind på det så jeg slet ikke kunne se det var forkert.

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-07 22:11

> [...]
> stedet. Til trods for at jeg har diagrammet havde jeg alligevel stirret
> mig så blind på det så jeg slet ikke kunne se det var forkert.

Sku fint at indrømme det når man laver fejl, og held og lykke vidre
med overflytningen.
Hygge PD CBR1100t