Dybt frustrerende - han tisser indenfor!
Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 06:36

Hej gruppe..

Vi fik i januar en Cavalier King Charles Spaniel, Trico på 1½ år. Han er
noget af det sødeste og mest legesyge - men men men Jeg ved snart ikke
hvor meget mere jeg orker. Han strinter indenfor - hans favorit steder er
spisebordet, sofabordet, papkasser, affaldssække, kattenes kradsebræt,
gulvlamper og stole.
Han sover hos os i soveværelset om natten, der er aldrig problemer - dog kan
han i perioder godt kradse lidt på døren, fordi han enten vil ud til sin
vandskål eller skal ud og tisse og det er fint nok. Men en typisk morgen
foregår sådan her: Jeg, eller min mand, står op, lukker Trico ud (som det
absolut allerførste! Selvom min blære er ved at sprænges!), lukker Trico ind
når han er færdig. Hvis vi så går i bad, børster tænder, fodrer kattene,
tjekker mails, ordner vasketøj eller bare ikke liiiiige er i nærheden - så
strinter han indenfor! Det er ikke hver dag og heller ikke hver gang vi ikke
er i nærheden, men hver 3. - 7. dag det sker. Vi har efterhånden prøvet alt.
Blandt andet at holde øje med ham, når han tror vi ikke er i nærheden, men
det er overhovedet ikke lykkedes os at fange ham i det endnu, og det er
sindssygt frustrerende! Jeg er hjemmegående i øjeblikket og Trico kommer ud
lige så tit han vil. I går talte jeg det til 4 gange mellem 5.30 og 12.30 og
alligevel havde han strintet op ad en papkasse inden for den periode.
Hans tidligere ejere ville af med ham, fordi de havde en anden hanhund og
Trico kunne ikke enes med den. Han knurrede og slåssede med den anden hund
når der skulle spises - selvom de havde hver sin skål i hver sit hjørne - og
Trico strintede alle steder, hvor den anden hund strintede (afmærkede
territorie). Trico er ikke kastereret - men vil det overhovedet hjælpe?
Jeg er virkelig ved at give op nu... hjælp?

Claudia

Fra : lh

Dato : 09-05-07 07:07

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> territorie). Trico er ikke kastereret - men vil det overhovedet hjælpe?
> Jeg er virkelig ved at give op nu... hjælp?

Ja jeg syntes det er en idé i denne situation at få ham kastreret. Går du af
med ham, giver du problemet videre til en anden familie. Han markere, men da
jeg altid kun har haft tæver, ved jeg ikke 100% om det vil hjælpe, men jeg
vil i dette tilfælde mene det er værd at prøve, hvis det er et sprøgsmål om
at vælge hunden fra. Har du f.eks snakket med en dyrlæge om problemet?

mvh
lh

Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 07:34

"lh" <lhmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg syntes det er en idé i denne situation at få ham kastreret. Går du
> af
> med ham, giver du problemet videre til en anden familie.

Vi vil helst ikke af med ham - og hans tidligere familie havde åbenbart bare
valgt "den lette løsning" ved at videregive problemet til os.

> [...]
> vil i dette tilfælde mene det er værd at prøve, hvis det er et sprøgsmål

Jeg har også kun haft tæver før, men jeg er aldrig bevidst gået efter tæver
førhen - altid gået efter hvilket sind hunden havde. Også i dette tilfælde..

>Har du f.eks snakket med en dyrlæge om problemet?

Det vil jeg gøre i dag... mener bare at have fået at vide, at det ikke
hjælper at få ham kastereret - men jeg er helt klart villig til at prøve
alt - om jeg så skal flyve ham til månen og tilbage igen! Bare han holder op
med at tisse indendørs...

> mvh
> lh

/Claudia

Fra : JB

Dato : 09-05-07 07:52

> [...]
>
> Det kan være, han holder op med at markere inde, når han er faldet helt
> til hos jer. Du kan evt. prøve med en medicinsk kastration.

Undskyld jeg kom til at sende privat til dig

Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 08:12

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg kan sagtens se pointen i det, men så skal han faktisk være i bur det
meste af dagen, og det vil jeg ikke byde ham. Om natten er der ingen
problemer - han lægger sig til at sove med det samme han kommer ind i
soveværelset, og få gange beder han om at komme ud og tisse. Problemerne er
der i løbet af dagen...

Jeg ringede lige til en dyrlæge, som sagde at han ikke vidste om det ville
hjælpe med en kastration - da det jo desværre kunne være blevet en vane
efterhånden, og at han så aldrig ville holde op med det. Men han mente at vi
så evt. skulle prøve en kemisk katration.. men hvad er forskellen egentlig?

> Undskyld jeg kom til at sende privat til dig

Gør ikke noget

/Claudia

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-05-07 08:21

> [...]
> efterhånden, og at han så aldrig ville holde op med det. Men han mente at
> vi så evt. skulle prøve en kemisk katration.. men hvad er forskellen

hej Claudia
en medicinsk kastration består i, at hunden får medicin (jeg mener, det er
kvindeligt kønshormon, der bruges), der har samme virkning som en kirurgisk
kastration, hvor testiklerne fjernes, men hvor virkningen ophører, når man
ophører med tabletterne.
Det vil sige, at man kan afprøve, om en kastration vil have effekt på
problemet, inden man foretager operationen.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : JB

Dato : 09-05-07 08:25

> [...]
> efterhånden, og at han så aldrig ville holde op med det. Men han mente at
> vi så evt. skulle prøve en kemisk katration.. men hvad er forskellen

Jeg tror at hans markeringer måske kan have noget med stress at gøre, og så
vil det fortage sig efterhånden. Han har måske haft en lidt forvirret
tilværelse inden han kom til dig, og det tager så lang tid, før han kommer
over det. Hunde kan godt for at aflede sig selv lette ben allevegne.
Jeg ved ikke om kastration hjælper, forskellen er jo at en kastration er
permanint, men virknigen af en medicinsk holder op igen.

Prøv at snakke med dyrlægen, måske skal han (hunden altså) have noget
berolignende i en periode.

Hilsen
Jytte

Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 09:11

> [...]
> tilværelse inden han kom til dig, og det tager så lang tid, før han kommer
> over det. Hunde kan godt for at aflede sig selv lette ben allevegne.

Vi bor langt ude på landet, og på lange gåture herude, møder vi aldrig andet
end katte, køer og heste. Når vi så får besøg - eller er på besøg - ved
familiemedlemmer med hunde, så reagerer han nemlig ved at virke rastløs, han
har svært ved at følge med i hvad der sker og så skal han konsekvent tisse
OG skide (undskyld udtrykket) overalt. Det vil jeg sige er et tydeligt tegn
på stress. Det oplever vi også, når vi tager ham med i parker, hvor der ikke
nødvendigvis behøver at være andre hunde - men bare han kan lugte dem, så
tisser og skider han OVERALT - også på sig selv.. for det er nemlig ikke
nemt at være hanhund og skulle lette ben for at tisse, når det ikke lige er
tis der kommer ud.
Men herhjemme er han jo helt rolig, man kan tydeligt mærke at han ejer det
hele. Og han ved at han har gjort noget forkert, for når vi opdager at der
er vådt et sted, kalder vi på ham. Og så ryger halen mellem benene, hovedet
er helt nede og han nægter at komme hen til gerningsstedet.
En dag i sidste uge, var der en våd plet ved en plante, og vi kaldte på
ham - han kom, logrende og snusede og kiggede spørgende på os. Potten var
revnet, og det var bare vand, så han havde jo ikke gjort noget forkert og
det kunne vi jo også se på hans reaktion. Skal lige sige at vi kun kalder
(råber ikke) på ham, vi skælder ikke ud eller noget - for vi har jo ikke
fanget ham i det.

> [...]
> permanint, men virknigen af en medicinsk holder op igen.
>
> Prøv at snakke med dyrlægen, måske skal han (hunden altså) have noget

Nu har jeg snakket med to dyrlæger, og de har begge sagt at det måske er en
vane der er svær at komme af med. Men jeg tror vi er nødt til at undersøge
om en medicinsk kastration ikke skal afprøves, for at se om det virker på
ham..

> Hilsen
> Jytte

/Claudia

Fra : tina hedeman

Dato : 09-05-07 09:16

hej

vi overtog også en hanhund og han lettede også ben konstant ugerne efter han
kom til os. Det kan jo godt være stress som der en der skrev.
Vores hund holdt op igen men kan godt gøre det nogengange når tæven er ved
at "komme"i løbetid selvom hun er steraliseret.
og hvis vi efterlader ham for hurtig efter en gåtur.
Men jeg vil kasterer jeres for en sikkerhedsskyld tror jeg der plejer jo at
fasde ro over dem så.

hilsen tina

Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 09:23

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og hvis vi efterlader ham for hurtig efter en gåtur.
> Men jeg vil kasterer jeres for en sikkerhedsskyld tror jeg der plejer jo

Jeg er med på at det er stressende for en hund at flytte til en ny familie,
men jeg har haft ham siden januar? Og på det sidste synes jeg faktisk at det
er blevet værre... førhen kunne der gå helt op til 7 dage, før han lettede
ben indendørs. Den sidste uge er det sket 4 gange..

> hilsen tina

/Claudia

Fra : JB

Dato : 09-05-07 09:37

> [...]
> faktisk at det er blevet værre... førhen kunne der gå helt op til 7 dage,
> før han lettede ben indendørs. Den sidste uge er det sket 4 gange..

Det er jo ikke til for os at vide, hvad grunden er til at han tisser hele
tiden.

Jeg har selv for mange år siden passet en hanhund, der netop tissede hele
tiden. Han havde haft en meget urolig periode på. gr. af ejers sygdom. Min
dyrlæge sagde, det var typisk stress, og der gik meget lang tid, før han kom
over det. Da han så var kommet over det, ville ejeren en ældre dame have ham
tilbage desværre. Jeg fik ham kastreret mens han var hos mig, ellers kunne
jeg ikke have ham, da jeg havde fertile tæver.
Nu er det jo ikke sådan at ukastrerede hanner letter ben inden døre. Jeg har
selv to, og de gør det aldrig. Mange mennesker har jo hanhunde, så der er en
eller anden grund til, at din gør det.

Hilsen
Jytte

Fra : Claudia Mørk

Dato : 09-05-07 09:50

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke til for os at vide, hvad grunden er til at han tisser hele
> tiden.

Nej, jeg ved det heller ikke, så jeg lytter og lytter til alle andres
erfaringer...

> [...]
> har selv to, og de gør det aldrig. Mange mennesker har jo hanhunde, så der
> er en eller anden grund til, at din gør det.

Enig, der må være en grund. Det kan da godt være stress, men synes bare det
lyder underligt, for udover tisseriet indendøre, er han faldet rigtig godt
til hurtigt. Jeg har også haft i tankerne at det måske kunne være fordi her
også er katte. Han har jo ikke kunnet enes med hunden der var hos hans
tidligere ejer. Og hvis han så heller ikke kan enes med katte? Så holder det
sikkert aldrig op Hans forhold til kattene er meget forskellig - Bella
har lige fået to killinger, så hun er en skrap dame, hende er han i hvert
fald bange for... Miv og Mus må han gerne snuse i hovedet, de vil bare ikke
have at han snuser dem i bagenden eller løber efter dem.. Og så endelig
Fumle - han finder sig i alt fra Trico... Jeg forventer ikke at I ved hvad
der gør at han tisser indenfor, men håber at I har en masse erfaringer I kan
dele ud af.

> Hilsen
> Jytte

/Claudia

Fra : JB

Dato : 09-05-07 10:36

> [...]
> forventer ikke at I ved hvad der gør at han tisser indenfor, men håber at
> I har en masse erfaringer I kan dele ud af.

Du kan jo prøve en adfærdskonsulent. DCH har nogle, og det er så vidt jeg
ved gratis. Men der kan godt gå meget lang tid, før en hund rigtigt faldet
til i et nyt hjem. Især hvis hunden har haft en ustabil fortid.

Hilsen
Jytte

Fra : lh

Dato : 09-05-07 11:08

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Claudia Mørk" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse

Hvis jeg var dig, tror jeg at jeg ville, i samråd med dyrlægen, prøve den
kemiske kastration og så tage den derfra og se om det ændre noget. Gør det
ikke det, så er der andre ting der stresser den og så se om du kan løse
problemerne derfra og finde ud af hvad der stresser den.
Jeg tænker på om du har tævehunde i nærheden som er i løbetid? Men jeg tror
du skrev du bor langt ude på landet, men derfor kan du jo godt have naboer
med hunhunde.
Jeg kender en der har en hanhund som også (i perioder) tisser inde, men
samtidig gør den så også alt for at stikke af - og gør det - så snart den
ser sit snit til det. Den er meget rastløs og urolig i de perioder og helt
klart fordi der i nærheden er tæver i løbetid.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-05-07 13:02

> [...]
> forventer ikke at I ved hvad der gør at han tisser indenfor, men håber at
> I har en masse erfaringer I kan dele ud af.

I kunne forsøge at give ham noget af bach`s blomstermedicin, der findes
forskellige typer alt efter hvad for et problem man står med, prøv at søg på
det, der må være en i din nærhed der kan råde dig, alternativt Dyrlæge Bente
Iversen, hun har det og er kompetent til at rådgive omkring både medicinen
og strinteriet.
www.biodyr.dk

jeg har selv brugt både Bentes råd og medicinen til min den ene hund, og det
virkede rigtigt godt. så jeg kan kun anbefale at prøve. Det er et
naturprodukt, som hverken skader noget eller sløver på nogen måde.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 09-05-07 20:54

Claudia Mørk wrote:
> Jeg er med på at det er stressende for en hund at flytte til en ny
> familie, men jeg har haft ham siden januar? Og på det sidste synes
> jeg faktisk at det er blevet værre...

Hej Claudia

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige, at han er stresset. Det lyder
som om ahn bliver usikker og stresset, bare ved lugten af andre hunde eller
ved små forandringer - og derfor føler sig nødt til at markere sit
territorie - indendøre ( måske fordi det - i hans begrebsverden, er
"farligt" at opføre sig så hanhunde-agtiget udendøre????).
Jeg har fra flere fået at vide at hund er mindst 5 mdr om at falde til et
nyt sted.
Vores Andy er først faldet rigtig til nu, vi fik ham i juli sidste år. Med
ham har vi oplevet en forværring af hans angst for andre hunde, i februar.
Han stressede helt vildt op igen - øv- vi var ellers så stolte af at nu gik
det så flot med ham, både til træning og herhjemme. Pludselig var det
stresseri der igen for fuld udblæsning *SUK* jo, man er tæt på grænsen til
at opgive.
MEN - vi startede forfra - træning, træning, træning - super meget ros når
han gjorde det rigtige og "tvunget" til at ligge i dæk, når der var stress
på. Indendøre gjorde vi hvad vi kunne for at skabe ham en hver dag der var
ens hver eneste dag - det gav ham bedre ro. Vi lagde al legetøj væk, så han
ikke stressede op af at se det, og al leg blev droppet i nogle uger, og vi
koncentrerede os kun om at træne, træne, træne. Lydighedstræning,
lineføring, lidt let agility o.s.v bare noget hvor han skulle tænke sig om.
Det har hjulpet - han er nu der hvor han var i januar. Han har ro på - men
er samtidig blevet en meget gladere hund. Mere tillidsfuld, legesyg og
kælen. Ikke mindst er han nu selv meget kontaktsøgende hos os - det var han
ellers ikke før hans " forværring". Han ville gerne kæles med, men vi skulle
selv tage fat i ham - han kom ikke selv, som han gør nu.

Hele denne lange klamanse bare for at sige: Din hund er formentligt stresset
og er formentlig ikke faldet ordentlig til endnu - men netop det at hans
adfærd er blevet værre kan tyde på at han måske er på vej til at falde til -
han tør bare ikke rigtig give slip før han kan stole på jer. For en stresset
hund er verden et dødfarligt sted, indtil den bliver overbevist om at den
kan stole på sine mennesker/flokleder. Jo flere forandringer der sker i dens
hverdag - jo værre blvier det.

En tanke.....Til Andy har vi brugt naturmidlet Serene-Um inden han skulle
udsættes for andre hunde til f.eks træning - det tager toppen af
stresseriet, i nogle timer uden at sløve. Det har været med til at Andy har
fået en lang række positive oplevelser med andre hunde og det har været
rigtig godt. VI bruger det også til Philana, når hun skal til dyrlægen - som
hun hader inderligt - og det hjælper hende.
Måske kunne det hjælpe din hund til nogle rolige timer også? I hvertfald vil
det kunne vise dig om det er stress der får ham til at tisse allevegne.

/ Anette
www.philana.dk

/ Anette

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 12-05-07 19:31

"Claudia Mørk" <trend@failed.dk> wrote in message
> Hej gruppe..
[klip en masse om Trico]

Din historie om Trico har afledt nogle spørgsmål fra mig, hvis jeg skal
kunne give dig et ordentligt svar

Markerede Trico også indenfor hos den gamle familie? Du skriver, at han
markerede ovenpå den andens hunds afmærkninger - inde eller ude?

Hvad laver I med Trico i løbet af dagen?

Kan du se noget mønster i, hvornår han gør det? Hvis ikke, så skriv det
ned - skriv, hvad du laver, hvad der er sket inden og hvornår på dagen/ugen,
det skete.

Jeg tror ikke kastration vil hjælpe alene - sammen med en ændring i jeres
rutiner, vil det måske kunne gøre processen nemmere.

-Trine