Syn eller lugtesans
Fra : pwh

Dato : 08-05-07 18:03

Afledt af en længere snak jeg havde med en hundetræner
for nylig omkring sporsøgning og egnede racer.
Så er jeg blevet mere obs på hvad mine egne hunde reagerer på,
Tyson er perfekt til søgning med snuden, han finder alt.
Angel er til gengæld meget bedre til at bruge sit syn,
og spotter tit genstande som hverken mig eller Tyson har set.

Så jeg kom til at tænke på hvilke sanser jeres andres hunde
mest benyttede, hos mine er det klart lugtesansen hos Tyson
og synet hos Angel, hørelsen synes jeg er rimeligt ens.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 18:57

> [...]
> mest benyttede, hos mine er det klart lugtesansen hos Tyson
> og synet hos Angel, hørelsen synes jeg er rimeligt ens.

næsen, helt ubetinget.. Emma lugter dog med røven..(o:

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:06

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> næsen, helt ubetinget.. Emma lugter dog med røven..(o:

Det har du misforstået lidt Marie,
det er hendes røv der lugter og ikke omvendt

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 20:10

> Det har du misforstået lidt Marie,
> det er hendes røv der lugter og ikke omvendt

nænæ..slet ikke (-;
emma`s røv lugter faktisk aldrig, men faktisk er det først her på det
seneste at hun har opdaget at hun har en lugtesans.. egentlig sjovt nok, for
det har været noget hun skulle lære, førhen var det også mest synet hun
brugte når der skulle søges, hvorimod de to andre klasker snuden i jorden
når der skal søges et eller andet.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:32

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> nænæ..slet ikke (-;
> emma`s røv lugter faktisk aldrig,

Nå, du har snuset efter.
Ja nogen er tættere knyttet til deres hunde end andre

/Jens (som ikke snuser sine hunde i røven)

Fra : Is

Dato : 08-05-07 20:36

> Det har du misforstået lidt Marie,
> det er hendes røv der lugter og ikke omvendt

Havde jeg svaret sådan på et sp jeg selv havde startet, var jeg blevet
irettesat Jens !!

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:41

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Havde jeg svaret sådan på et sp jeg selv havde startet, var jeg blevet
> irettesat Jens !!

Hold dig ikke tilbage
Men pas på at "de skrappe damer" ikke holder med
mig denne gang

/Jens (som nu ikke opfattede maries bemærkning som en sprogblomst)

Fra : Is

Dato : 08-05-07 20:49

> Hold dig ikke tilbage
> Men pas på at "de skrappe damer" ikke holder med
> mig denne gang

Ja, se det ved man jo aldrig.

> /Jens (som nu ikke opfattede maries bemærkning som en sprogblomst)

Måske ikke sprogblomst, men du prøver at lave fis med enmet

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:04

Is, skrev:

> Måske ikke sprogblomst, men du prøver at lave fis med enmet

Vil du endelig tærske langhalm på det, så lavede jeg fis
med hvad jeg opfattede som fis fra maries side.
Der er en klar forskel, kan du ikke se det selv.

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-05-07 22:26

sprogblomst)

> Vil du endelig tærske langhalm på det, så lavede jeg fis
> med hvad jeg opfattede som fis fra maries side.
> Der er en klar forskel, kan du ikke se det selv.

Nåå, jeg kan stadig få dig frem i skoene

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:46

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Nåå, jeg kan stadig få dig frem i skoene

Øhhh... ikke forstået.
Du har ikke bragt mit (eller andres) pis i kog som jeg læser det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 20:46

> Hold dig ikke tilbage
> Men pas på at "de skrappe damer" ikke holder med
> mig denne gang
>
> /Jens (som nu ikke opfattede maries bemærkning som en sprogblomst)

nemlig, ingen sprogblomster her. (-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:01

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> nemlig, ingen sprogblomster her. (-;

Nemlig, du ødelægger jo bevidst enhver tråd med dine
latriniære vittigheder, så du kan fnise nede i skolegården

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 20:44

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Havde jeg svaret sådan på et sp jeg selv havde startet, var jeg blevet
> irettesat Jens !!

Nemlig! puds ham Erik! (o:

mvh . marie

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:09

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en

> Nemlig! puds ham Erik! (o:

Ha.. det tør han da ikke,
jeg er vist +50 kg i overvægt mht hund

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-05-07 22:45

> Ha.. det tør han da ikke,
> jeg er vist +50 kg i overvægt mht hund

nåååå, mon dog - så er din hund vist lidt overvægtig. Hende jeg har nu
er på ca 45 kg af ukendt blanding.
http://www.erikisager.dk/images/20d/0007.jpg

Men der er nu ikke megen kampgejst i hende mere, hun er fyldt 14½,
hvis hun ser noget der bare ligner en trudsel, så er hun vendt om.

så nej, ingen slagsmål fra min side

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 23:05

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> nåååå, mon dog - så er din hund vist lidt overvægtig. Hende jeg har nu
> er på ca 45 kg af ukendt blanding.
> http://www.erikisager.dk/images/20d/0007.jpg

Indrømmet at Tyson (lab/schæfer) er lidt for tung, 47 kg,
men jeg har jo en mere, Angel (lab/rotte) på 40 kg.
Så du er slået med 42kg sammenlagt

/Jens (som også kan lægge 6kg kat til regnskabet)

Fra : Is

Dato : 09-05-07 21:02

> Indrømmet at Tyson (lab/schæfer) er lidt for tung, 47 kg,
> men jeg har jo en mere, Angel (lab/rotte) på 40 kg.
> Så du er slået med 42kg sammenlagt

nå ja, jeg havde glemt i også er i overtal

Erik Isager

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-05-07 05:23

> [...]
>
> Men der er nu ikke megen kampgejst i hende mere, hun er fyldt 14½,
> hvis hun ser noget der bare ligner en trudsel, så er hun vendt om.

øv hvor er hun lækker!, sådan en rigtig rodebunke at se på! mums altså! ((-;

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-05-07 12:27

In news:4640ef1a$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Is <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> typed:

Hende jeg har
> nu er på ca 45 kg af ukendt blanding.
> http://www.erikisager.dk/images/20d/0007.jpg

Hvor *er* hun altså bare sød at se på Erik. En rigtig krammevovse

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 08-05-07 23:41

On Tue, 8 May 2007 19:56:33 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>næsen, helt ubetinget.. Emma lugter dog med røven..(o:
*ROTFLMAO*

Nej, Marie! Nu holder du altså.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-05-07 05:24

> *ROTFLMAO*
>
> Nej, Marie! Nu holder du altså.

Jamen det er jo rigtigt.. hun er bedre gennemtræk den vej, end i den
modsatte ende..((-;

mvh. marie

Fra : Is

Dato : 08-05-07 19:02

> Så jeg kom til at tænke på hvilke sanser jeres andres hunde
> mest benyttede, hos mine er det klart lugtesansen hos Tyson
> og synet hos Angel, hørelsen synes jeg er rimeligt ens.

Den hund jeg havde for snart 5 år siden, som jeg trænede sporsøgning
med, var en blanding schæfer/lab.

Det var helt klart at han også brugte øjnene meget. Men hvad han
brugte mest, er ikke til at afgøre.

Efter endt sporsøg, kunne jeg sende ham ud hente de pinde jeg havde
brugt på markering af sporet (en stump kosteskaft på med lidt lysseblå
maling på). Her var det tydeligt at op til 40-50 meter fra pindene fik
han øjenkontakt med disse.

Erik Isager

Fra : Hm

Dato : 08-05-07 19:09

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

Hej
helt bestemt lugtesansen.
Hanne/ som har en schæfertæve

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:11

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Den hund jeg havde for snart 5 år siden, som jeg trænede sporsøgning
> med, var en blanding schæfer/lab.

Samme blanding som Tyson.

> Det var helt klart at han også brugte øjnene meget. Men hvad han
> brugte mest, er ikke til at afgøre.

Jeg mener heller ikke at Tyson ikke bruger øjnene,
men det er helt klart snuden der er det vigtigste.
Angel kan tulle derudaf og pludselig spotte et eller andet
på lang afstand, i bevægelse eller ej, det gør Tyson ikke
på samme måde.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 19:21

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mener heller ikke at Tyson ikke bruger øjnene,
> men det er helt klart snuden der er det vigtigste.

Nu er det jo sådan at hunde lugter et par millioner gange bedre end
mennesker men til gengæld ser dårligere så mon ikke snuden er hundens bedste
egenskab.
Jeg lavede så sent som i går en test da min kone ikke troede på Milo's
egenskaber som sporhund.

Jeg kylede en lille møtrik 50 meter ind i mellem nogen graner på grunden og
han kom med møtrikken de gange jeg gjorde det.
Den kunne han garanteret ikke finde med øjnene
Konen var noget imponeret

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:51

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Nu er det jo sådan at hunde lugter et par millioner gange bedre end
> mennesker

Så godt synes jeg nu heller ikke hunde lugter

> men til gengæld ser dårligere så mon ikke snuden er hundens
> bedste egenskab.

Nu tænkte jeg på variationerne inden for hunde, jeg vil da stadig mene
at mit syn (med briller på) er bedre end begge mine hundes.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 20:05

> Så godt synes jeg nu heller ikke hunde lugter

Nu kan jeg jo kun forholde mig til hvad jeg læser om emnet da Milo ikke selv
kan fortælle det, men
Hundens lugtesans er afhængig af hundens mæthedstilstand. I mæt tilstand er
hundens lugtesans ca. 800.000 gange bedre end menneskets. I sulten tilstand
forbedres det med en faktor 3 altså 2.400.000 gange bedre end menneskets.
Det skal ikke forstås på den måde at hunden lugter noget 2.400.000
kraftigere, men at den kan lugte et stof i en 2.400.000 gange mindre
koncentration end mennesket. Det svarer til en hundrededel teskefuld
duftstof i en olympisk svømmehal.Derudover er hunden i stand til at skelne
mere end 2000 dufte på en gang. I kan jo selv tænke over hvor mange vi
mennesker kan skelne! Svaret er nogle ganske få!

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:12

jopa, skrev:
> [...]
> Hundens lugtesans er afhængig af hundens mæthedstilstand. I mæt
> tilstand er hundens lugtesans ca. 800.000 gange bedre end menneskets.

John for helvede, jeg driller dig bare
Læs hvad du selv skrev, du synes at hunde LUGTER bedre end mennesker,
det er jeg ikke enig i, men jeg er enig i at deres LUGTESANS er bedre

/Jens (som ikke tror en hyænekamel lugter særligt godt)

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 20:20

> Læs hvad du selv skrev, du synes at hunde LUGTER bedre end mennesker,
> det er jeg ikke enig i, men jeg er enig i at deres LUGTESANS er bedre

Jeg syntes faktisk at hunde tit lugter bedre end mennesker.
Den anden dag var vi i biffen og jeg havde som sædvane været i bad og
sprøjtet mig til med dyr parfume.
Jeg var så så uheldig at sidde ved siden af et kvindemenneske der stank af
sved.
Fy for den lede. Jeg kunne have sparet min dyre parfume da hun totalt
overlugtede den
Det var ikke min kone skulle jeg hilse og sige. Hun lugter dejligt

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:30

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>
> Jeg syntes faktisk at hunde tit lugter bedre end mennesker.

Enig, lugten af gammel menneskesved er streng.
Synes nu heller ikke mine hunde lugter dårligt,
dog lugter Angel bedre end Tyson, men hun er jo også en tæve

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-05-07 20:42

> Enig, lugten af gammel menneskesved er streng.
> Synes nu heller ikke mine hunde lugter dårligt,
> dog lugter Angel bedre end Tyson, men hun er jo også en tæve

Jo ældre en hund er - jo dårligere lugter de, jeg mener en hvalp
lugter bedre end er gammel hunde.

Men nu vi snakker lugt ?

Hundens hørelse bliver dårlige med alderen, det samme gør synet.

Men hvordan er det med lugtesansen, ændres den også med alderen ??

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:44

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Jo ældre en hund er - jo dårligere lugter de, jeg mener en hvalp
> lugter bedre end er gammel hunde.

Der er intet som lugten af nybagt hvalp

/Jens (som skal ud og lufte hund NU)

Fra : Is

Dato : 08-05-07 21:07

> Der er intet som lugten af nybagt hvalp

Der er heller intet der lugter som en gammel hund

Erik Isager

Fra : C.H

Dato : 13-05-07 10:04

> Der er intet som lugten af nybagt hvalp

Hmmm... Sad med en otteugers skøn schæferhvalp på skødet i går (og jow, jeg
gik lige skruk!!), og jeg skal hilse at sige den skønne lugt af nybagt hvalp
er en god blanding af urin og nyligt spist afføring

Heldigvis går det over

Cassius dufter nu skønt af lakseolie fra Olivers....

Herligt...

Når - angående emnet. Vores gamle schæfer, der ikke var specielt trænet i
sporsøg brugte sine øjne en del, men stadig næsen mest.
Cassius, der er trænet i sporsøg bruger nærmest ikke øjnene til at finde
noget som helst...

Connie- der godt ved at emnet nærmest er uddebateret, men jeg er ikke altid
superhurtig

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 16:00

In news:f26ka6$8u$1@newsbin.cybercity.dk,
C.H <vaxen7@hotmail.com> typed:

> Cassius dufter nu skønt af lakseolie fra Olivers....

Hej Connie.

Godt at høre at det går fint med Cassius, den dejlige dreng.

Det er så lige lakseolien jeg vil spørge om. Olivers siger du. Jeg
kan altså ikke finde det på deres hjemmeside. Fører de det mon
stadig, eller er det noget du har haft på lager længe ? Min datter
vil nemlig gerne købe noget til hendes Sofie, og jeg tror da også at
Mini vil kunne li' det.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 13-05-07 17:54

> [...]
> er det noget du har haft på lager længe ? Min datter vil nemlig gerne købe
> noget til hendes Sofie, og jeg tror da også at Mini vil kunne li' det.

Hej Tove
jeg bruger også olien fra Olivers til mine to labber.
Den hedder Olivers Omega 3 Boost og koster 105 kr. for en liter.

Venlig hilsen, Anelise - (der er stolt som en pave af min lille Sia, der har
været på sit første skue i Retrieverklubben og fik en meget fin bedømmelse)

Fra : pwh

Dato : 13-05-07 18:28

A. S. Nielsen, skrev:

> Hej Tove
> jeg bruger også olien fra Olivers til mine to labber.
> Den hedder Olivers Omega 3 Boost og koster 105 kr. for en liter.

Nemlig, de der tørfoderpushere skal nemlig altid kalde deres produkter
noget som lyder som om det skal hældes i en bilmotor

Jeg køber fiskeolie hos nogen der kalder fiskeolie for fiskeolie
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=11&sub=10
Deres hvidløg kan også anbefales, mine hunde elsker det.
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=2&sub=1

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-05-07 19:03

In news:4647429a$0$52182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> typed:

> Hej Tove
> jeg bruger også olien fra Olivers til mine to labber.
> Den hedder Olivers Omega 3 Boost og koster 105 kr. for en liter.

Hej Anelise.
Tak for det, så er det nok derfor jeg ikke kunne finde det.

> Venlig hilsen, Anelise - (der er stolt som en pave af min lille
> Sia, der har været på sit første skue i Retrieverklubben og fik en
> meget fin bedømmelse)

Tillykke tillykke med Sia. Du må med rette være stolt af hende. Hun
er jo også en dejlig vovse. Det bliver nok ikke sidste gang hun får
en flot bedømmelse.

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 21:14

In news:4640d25f$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
Is <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> typed:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
>

> Jo ældre en hund er - jo dårligere lugter de, jeg mener en hvalp
> lugter bedre end er gammel hunde.

Det er så fordelen ved katte, at uanset hvor gamle mine katte er
blevet, så har deres pels _altid_ duftet dejligt ren. Og nu har jeg
allerede fået Jens på nakken for at tale om katte, men det er ikke
desto mindre sandt.

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:13

Tove Krieger, skrev:

> [...]
> blevet, så har deres pels _altid_ duftet dejligt ren. Og nu har jeg
> allerede fået Jens på nakken for at tale om katte, men det er ikke

Det er så sandt som det er sagt, der er intet som
at snuse en kat i nakken

/Jens

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 08-05-07 22:19

pwh skrev:

> Det er så sandt som det er sagt, der er intet som
> at snuse en kat i nakken

Især Svedske, hun dufter af vanilje.

Venlig hilsen Dikte (som skal ha hund om nogle år, for nu ikke at være
helt OT)

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:55

Benedikte Brisson, skrev:

> Især Svedske, hun dufter af vanilje.

Faktisk mærkeligt at katte altid lugter godt,
men det gør min, en stor fornøjelse at snuse
til hans pels, det synes vufferne også

Grineren er når flæskehundene kommer våde hjem fra
en tur i søen, så prøver katten efter bedste evne at
slikke dem tørrer
Den opgiver som regel efter 10 minutter,
men det er et syn for guder at se hundens udtryk mens
"den lede kat" renser deres pels

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 20:44

In news:4640cd9e$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
jopa <admin@jp-web.invalid> typed:
> stank af sved.
> Fy for den lede. Jeg kunne have sparet min dyre parfume da hun
> totalt overlugtede den
> Det var ikke min kone skulle jeg hilse og sige. Hun lugter dejligt

Nej, det gør hun faktisk ikke kære John. Gør hun noget så DUFTER hun
dejligt

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 20:51

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det gør hun faktisk ikke kære John. Gør hun noget så DUFTER hun
> dejligt

Øhmmm det lyder da ikke rigtigt når jeg så siger.
Jeg elsker at dufte til hende.
Min kone lugter dejligt mest når hun lugter af sig selv og ikke parfume.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 21:08

In news:4640d4bf$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
> Jeg elsker at dufte til hende.
> Min kone lugter dejligt mest når hun lugter af sig selv og ikke

Mennesker sveder skam heller ikke, de transpirerer (er der nogle der
siger), men "lugten" bliver ikke bedre af den grund. Det er simpelthen
forfærdeligt at sidde ved siden af en der ikke kender ordet deodorant,
så din biograftur har været ødelagt kan jeg forstå.

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 21:20

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Det er simpelthen forfærdeligt at sidde ved siden af en der ikke kender
> ordet deodorant, så din biograftur har været ødelagt kan jeg forstå.

Nu var filmen så god at jeg kunne distancere mig "delvist" fra lugten, men
ind i mellem tænkte jeg: gad vide om andre i nærheden troede at det var mig
der stank.
Min kone troede faktisk at det var hendes sidekvinde der lugtede.

Nu er vi så gammeldavs at vi vasker os og klæder os rimeligt pænt på når vi
en sjælden gang tager i biografen.

Ps er vi OT ?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 21:29

In news:4640db88$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
>
> Nu er vi så gammeldavs at vi vasker os og klæder os rimeligt pænt
> på når vi en sjælden gang tager i biografen.

JEPS LOL

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:18

jopa, skrev:

> når vi en sjælden gang tager i biografen.

Psst.... lige et spørgsmål John,
hvad er en biograf ?????????

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-05-07 22:28

> [...]
deodorant,
> så din biograftur har været ødelagt kan jeg forstå.

Deodorant eller ej - vand og sæbe kan nu også gøre meget

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:57

Is, skrev:

> Deodorant eller ej - vand og sæbe kan nu også gøre meget

Nu har i helt tabt mig, biograf ????
vand og sæbe ??????
hvad er det i snakker om.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:15

jopa, skrev:

> Øhmmm det lyder da ikke rigtigt når jeg så siger.
> Jeg elsker at dufte til hende.
> Min kone lugter dejligt mest når hun lugter af sig selv og ikke
> parfume.

Nu vil vi snart se billeder af hende

/Jens (som godt kan lide modne kvinder)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-05-07 05:29

> Nu vil vi snart se billeder af hende
>
> /Jens (som godt kan lide modne kvinder)

GGG.. ja, jeg sidder også og bliver nysgerrig.. det er lidt sødt faktisk..
måske John har fået en skabsveninde, han lyder så nyforelsket..LOL..

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 10-05-07 07:57

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
meddelelsen news:46414deb$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> GGG.. ja, jeg sidder også og bliver nysgerrig.. det er lidt sødt faktisk..
> måske John har fået en skabsveninde, han lyder så nyforelsket..LOL..

Efter 30 år stadig forelsket.
Husk på at jeg bliver passet i hoved og røv
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-05-07 16:00

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Efter 30 år stadig forelsket.
> Husk på at jeg bliver passet i hoved og røv

GG.. uanset grunden så er det ret sødt når en mand offentligt indrømmer
det..

mvh.marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 20:12

> [...]
> at skelne mere end 2000 dufte på en gang. I kan jo selv tænke over hvor
> mange vi mennesker kan skelne! Svaret er nogle ganske få!

Det er faktisk ret vildt, når man læser det i tørre tal, imponerende!.

mvh. marie

Fra : Is

Dato : 08-05-07 19:34

> [...]
> Angel kan tulle derudaf og pludselig spotte et eller andet
> på lang afstand, i bevægelse eller ej, det gør Tyson ikke

Jeg fik nok formuleret det forkert - for jeg mener også at snuden
bruges mest, men jeg mener der er meget forskel på hvor meget øjnene
bruges. Nogle skal nærmest gå ind i det før de ser det.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:57

Is, skrev:
> [...]
> bruges mest, men jeg mener der er meget forskel på hvor meget øjnene
> bruges. Nogle skal nærmest gå ind i det før de ser det.

Jo, og der synes jeg at min Angel langt mere bruger synet end Tyson gør.
Self bruger hun snuden, og den er da sikkert den vigtigste,
men hvor det måske hos Tysn er 80% snude og 20% øjne,
er det måske 60% snude og 40% øjne hos Angel.
Den eneste fysiske forskel i den retning jeg kan se,
er at Tyson har en lang snabel, hvor Angel er ret kortsnudet.
Om det har noget at sige aner jeg ikke.

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-05-07 20:29

> [...]
> Den eneste fysiske forskel i den retning jeg kan se,
> er at Tyson har en lang snabel, hvor Angel er ret kortsnudet.

Og det er så her jeg har svært ved at sætte % på.

Fordi det er så afgjort snuden der bruges indtil den får øje på det.

Erik Isager

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:37

Is, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Og det er så her jeg har svært ved at sætte % på.

Det var også bare et skud i tågen.

> Fordi det er så afgjort snuden der bruges indtil den får øje på det.

Det synes jeg så ikke altid, men det er jo svært at spørge hunden.
Det kan da let værer at det jeg opfatter som at den "får øje på noget"
simpelthen er fordi den har fået færten.
Har bare bemærket forskellene mellem mine egne 2 for hvornår
de registrerer noget, eller finder noget der er "blevet væk"

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-05-07 21:38

On 8 Maj, 19:02, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> [...]
> mest benyttede, hos mine er det klart lugtesansen hos Tyson
> og synet hos Angel, hørelsen synes jeg er rimeligt ens.

Mine hunde bruger næsen, og faktisk kun næsen. Der opstår ind imellem
tegnefilmssituationer hvor de snuser sig frem til en legekamerat, ja,
de snuser sig helt frem til næserne er mellem forpoterne på kameraten
der står målløs og glor. Så følger næserne op ad forbenet, indtil de
banker knolden ind i underkæben på kammeraten, og først så udvikler
den store gensynsglæde sig.

De kan dog gengkende postuniformer formentlig på farven, postbude
forventes at have noget i lommerne.

Hilsen Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 21:47

In news:1178656687.661969.207750@e51g2000hsg.googlegroups.com,
Kim Christensen <SLETTESnemoris@yahoo.com> typed:

> De kan dog gengkende postuniformer formentlig på farven, postbude
> forventes at have noget i lommerne.

Jeg har da ellers altid troet at dyr var farveblinde, men det er måske
en skrøne

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:24

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> Kim Christensen <SLETTESnemoris@yahoo.com> typed:

> Jeg har da ellers altid troet at dyr var farveblinde, men det er måske

Det er kun dine dyr

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 22:23

Kim Christensen, skrev:

> De kan dog gengkende postuniformer formentlig på farven, postbude
> forventes at have noget i lommerne.

Ikke skrældemændene at forglemme,
de er i høj kurs hos mine hunde.
De er ikke så skræmte som postbudene tit er

/Jens

Fra : Anette

Dato : 08-05-07 22:03

pwh wrote:

> Så jeg kom til at tænke på hvilke sanser jeres andres hunde
> mest benyttede, hos mine er det klart lugtesansen hos Tyson
> og synet hos Angel, hørelsen synes jeg er rimeligt ens.

For Philana er det klart næsen, der er mest brugt. "Snappedåserne", Dagmar
og Andy, bruger ligeligt næse og syn ( bag al pandehåret)
Andy kan snuse i græsset med en forpote på hver sin side af en godbid, uden
at opdage den. Det vil formentlig aldrig overgå Philana - hun støvsuger
hver millimeter græsstrå, også længe efter snappedåserne har tabt interessen

Hørelse er ens for dem alle.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Frostneger

Dato : 08-05-07 22:47

"pwh" skrev:
> Så jeg kom til at tænke på hvilke sanser jeres andres hunde
> mest benyttede,

Min bruger mest snuden, helt ubetinget, har også oplevet tegneserie
situationer, hvor hun har fået færten af en hare, som jeg kan se
sidder 2 meter væk fra hende, men hun kan ikke se den.
Det er dog underligt at når hun skal finde mig så bruger hun øjnene...