Kom når jeg kalder
Fra : kschelde@gmail.com

Dato : 08-05-07 15:47

Nogle gode råd til hvad jeg kan gøre, når min hund ikke kommer med det
samme, når jeg kalder, og den er "fri"? For hvis jeg skælder ud når
den kommer igen, så kan den jo føle at jeg skælder ud, fordi den
faktisk kommer... Jeg syntes det er lidt af et dilema.

Fra : Kasper

Dato : 08-05-07 17:11

<kschelde@gmail.com> wrote in message
[...]

Hej

Vi har lige fra den er lille brugt en fløjte til at kalde ham til mad
skålen, og på den måde ved han det gælder om at komme...
Måske i skulle begynde noget i samme stil når han får mad ?

Kasper

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 17:20

kschelde@gmail.com, skrev:
> [...]
> den kommer igen, så kan den jo føle at jeg skælder ud, fordi den
> faktisk kommer... Jeg syntes det er lidt af et dilema.

Det kommer nok an på hvor gammel en hund vi taler om.
Med en hvalp er det let nok som regel, gå fra den,
hvalpe bryder sig ikke om at blive forladt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 18:35

<kschelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Har altid brugt hundefløjte og masser af ros.
Aldrig brugt godbider da jeg mener at man ikke skal købe sig til lydighed
med andet end ros
Skal kun give et kort lille fløjt så er han der.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 18:39

jopa, skrev:

> Aldrig brugt godbider da jeg mener at man ikke skal købe sig til
> lydighed med andet end ros

Som talt ud af mit hjerte.

> Skal kun give et kort lille fløjt så er han der.

Her i huset er det et knips med fingrene,
eller et dæmpet kald.
Men de render nu sjældent ret langt væk fra mig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 18:46

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
> Her i huset er det et knips med fingrene,
> eller et dæmpet kald.
> Men de render nu sjældent ret langt væk fra mig.

Nu tænker jeg på udendørs indkald.
Om aftenen lukker jeg min ud og lader den rende rundt på ejendommen.
Et lille fløjt og han er der altid med tungen ud af halsen for at glæde far

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:04

jopa, skrev:
> [...]
> Om aftenen lukker jeg min ud og lader den rende rundt på ejendommen.
> Et lille fløjt og han er der altid med tungen ud af halsen for at

I det tilfælde klapper jeg bare i hænderne, og så kommer de.
Er det ikke herligt med hunde der er så obs på deres leder

/Jens

Fra : Lene Hansen

Dato : 08-05-07 19:44

hej. ja i har mange ideer. jeg har selv en meget selvstændig og nyskerig
hund. schnauzer. hvis det var mig ville jeg starte helt forfra. noget er
gået galt..... ja men det gør det jo. tilbage i børnehave klassen. du må
lære din hund at hvergang du siger dens navn betyder det mad, hver gang. du
kan træne i stuen sig din hunds navn og når den kigger på dig mad og
hurtigt. dette skal gøres mange gange og husk sig aldrig hundens navn uden
den får mad. luft i starten din hund hvor der ingen andre er lad masser af
indkald mad og ros. og så fri igen. i starten skal den ikke have mulighed
for at løbe mange meter væk fra dig. den skal lære at det er skægt hvor du
befinder dig. dette tager for nogen lang tid og for andre kommer det let.
lene

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 20:06

Lene Hansen, skrev:
> hej. ja i har mange ideer.

Hmmm... vi er da ikke kommet med ret mange ideer,
da der mangler lidt oplysninger om alder og race.

Men kan du ikke lade værer med at topquote,
det forvirrer tumper som John og mig

/Jens

Fra : Frostneger

Dato : 08-05-07 21:37

Jeg takker mange gange for de gode ideer.

"pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> Det kommer nok an på hvor gammel en hund vi taler om.

Det er en 10 årig, welsh springer spaniel.

"jopa" <a...@jp-web.invalid> wrote:
> Et lille fløjt og han er der altid med tungen ud af halsen for at glæde far

Hun er nu generelt god til at komme når jeg fløjter og kalder, og hun
er fri, problemet opstår når der er en god duft. Enten en færd af et
dyr, eller noget hun gerne vil rulle sig i.

Lidt baghistorie: Jeg overtog hende da hun var 8½ og hun er nu 10½, så
jeg har ikke haft hende fra hvalp. Men det har været et problem siden
jeg overtog hende.

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 21:58

Frostneger, skrev:

> Det er en 10 årig, welsh springer spaniel.

Ok, genbrugshunde er ikke mit område,
så der melder jeg pas

/Jens

Fra : Anette

Dato : 08-05-07 22:38

Frostneger wrote:
> Hun er nu generelt god til at komme når jeg fløjter og kalder, og hun
> er fri, problemet opstår når der er en god duft. Enten en færd af et
> dyr, eller noget hun gerne vil rulle sig i.

Jeg ville, som Lene skriver, gå helt tilbage og starte forfra med træning i
indkald.
Derudover har vi med vores (genbrugs)hunde, især i starten, brugt meget at
gemme os for dem ( bag træer, i højt græs, bag en grusbunke o.s.v.), når
deres næser leder dem en anden vej.
Først bliver de totalt forvirrede, søger hektisk, småpiver, men bliver bare
så glade når de finder os, og vi roser dem til skyerne og overforkæler med
godbidder. I de første måneder var det en fast bestanddel af gåturene, at vi
blev "væk" 2-3-4-5 gange på hver eneste tur.
Nu gemmer vi også en gang imellem, når der lige trænger til at blive rusket
lidt op i huskeren på dem
Det har gjort at vores hunde holder øje med os hele tiden - de ved hvor vi
er hele tiden, også selvom der er en uimodståelig duft

Det tager tid, men det kan læres - også af en gammel hund

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Frostneger

Dato : 08-05-07 23:25

"Anette" skrev:
> [...]
> deres næser leder dem en anden vej.
> Det tager tid, men det kan læres - også af en gammel hund

Det syntes jeg lyder som en rigtig god ide og vil straks tage det i
brug, og håbe det hjælper. Ville jo være synd for hende hvis jeg kun
gik med hende i snor for at holde styr på hende. *S*

/Kristina