Skjulter mangler ved ny hund?
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 07-05-07 12:17

Min søster og mor har netop for 1 uge siden købt en West Highland White
Terrier. Den er købt med stamtale, og købs aftale. I købsaftalen er den
opgivet som familie hund, på trods af hun fik afvide den skulle bruges til
udstilling også. Yderemere har sælger skrevet "Der ydes ingen garanti på
bidfejl, da hunden er solgt som familiehund" Igen på trods af hun fik afvide
den skulle bruges til udstilling. Hun fortalte at reglen med bidfejl var en
generel regl som galt for alle, hun skrev den blot for at de var klar over
det - Da bidfejl først ville kunne opdages senere.
Den blev ydemere solgt som øremærket og chippet, sundheds tjek og 3 gange
ormekur og alt hvad der skulle være.

*Købs kontrakten blev underskrevet af begge parter!*

Nu en uge senere begynder problemer at hobe sig op, den var til lægen for at
blive vacineret hvor der med det samme konstateres at den både havde over og
underbid. Et par dage senere(idag) konstatere de så spoleorm. Ud fra
sundheds bogen kan vi nu se at ormekurene ikke er blevet bogført, på trods
af det mundtligt var blevet sagt. Ydermere kan vi ud fra andre kennel
klubber se at de giver garanti i form af bytning eller nedslag i prisen ved
bidfejl. - Vi har betalt fuld pris. Ydermere, kunne dyrelægen også fortælle
at den IKKE var chippet, men kun øremærket.

Vi begynder nu at få nervøse andelser, vi har fået sundheds bog, stamtavle
og købsaftale, men vi mangler stadigvæk at få fremsendt nogle såkaldte
hvalpepapire over email, nu en uge senere er de endnu ikke dukket op. + alt
det andet.

Har vi nu, nogle som helst rettigheder i denne her sag, da købs kontrakten
er underskrevet som familie hund, mod frasigelse af garantien mod bid, mod
at vi ikke opdagede den manglende bogføring på ormekur, mod at vi ikke
opdagede det manglende chip nummer i pairerne.

Vi vælger indtil videre at tilbageholde navnet på kennelen, indtil vi er
kommet videre i sagen med dem.

Mvh.

Fra : Kim

Dato : 07-05-07 16:38

Hej Daniel

Det er normalt at tatovere i kennelklubben man chipper og tatoverer ikke
samtidigt, det er i mine øjne da osse overflødigt en af delene er jo nok.

Jeg kunne osse godt tænke mig at vide hvordan det kan lade sig gøre for en
hund at ha både over- og underbid, så vidt jeg ved kan det da kun lade sig
gøre med en af delene af gangen

Har i Prøvet at kontakte opdrætter, det kunne jo være i kunne nå til en form
for enighed, det er da alt andet lige dårlig reklame for kennelen at ha
utilfredse kunder.

Jeg vil til sidst lige kommentere, at i har fået at vide det er en hund
solgt som familiehund det står i købskontrakten som begge parter har
underskrevet, så jeg vil tro det med udstillingønsker er rimelig
uvedkommende for opdrætter, da det ikke er en udstillingshund der er solgt.

MVH
Kim
( som heller ikke har udstillingshunde de er for grimme)
www.sportshunde.eu

Fra : Sanne

Dato : 07-05-07 15:51

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i meddelelsen
> MVH
> Kim
> ( som heller ikke har udstillingshunde de er for grimme)
> www.sportshunde.eu

Nej, føj da....
Der er da ike noget så grimt som en racetypisk hund. At folk ikke skammer
sig over at vise sig med sådan nogle skabninger...tsk,tsk

Mvh
Sanne

Som udstiller hendes hunde fordi hun ikke ved bedre

Fra : Kim

Dato : 07-05-07 20:25

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh
> Sanne
>
> Som udstiller hendes hunde fordi hun ikke ved bedre
Hej jeg mente mine hunde er for grimme deres skønhed kommer indefra det er
brugshunde og ikke lavet til at løbe i en ring, men til det der er meningen
med dem, Brugsarbejde

Hilsen Kim

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 15:51

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Daniel
>
> Det er normalt at tatovere i kennelklubben man chipper og tatoverer ikke
> samtidigt, det er i mine øjne da osse overflødigt en af delene er jo nok.

jeg har nu heller aldrig hørt om nogen hund der er både tattoveret og
chippet på en gang..

> Jeg kunne osse godt tænke mig at vide hvordan det kan lade sig gøre for en
> hund at ha både over- og underbid, så vidt jeg ved kan det da kun lade sig
> gøre med en af delene af gangen

menes her mon saksebid?, det er jo lidt af begge dele om man vil (-;
både under og overbid er vist så godt som umuligt..

> [...]
> underskrevet, så jeg vil tro det med udstillingønsker er rimelig
> uvedkommende for opdrætter, da det ikke er en udstillingshund der er

skelnes der ikke mellem en decideret avlshund kontra familiehund? Min er da
også købt som familiehund, selvom han er blevet udstillet og evt. skal indgå
i avl på et tidspunkt.

mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 07-05-07 18:41

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> jeg har nu heller aldrig hørt om nogen hund der er både tattoveret og
> chippet på en gang..

Nej, hvalpe er som regel kun en af delene, men min Dagmar er både tatoveret
og chippet - hendes tatoo er 7 år gammel og ulæselig

( sorry... kunne ikke dy mig

Tilbage til Daniel: Har I haft kontakt til opdrætter? Hvad var reaktionen?
Er det en seriøs opdrætter tager hun hunden tilbage eller giver afslag i
pris - også selvom det er noget hun kun har oplyst mundtligt.

/ Anette

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 19:38

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Nej, hvalpe er som regel kun en af delene, men min Dagmar er både
> tatoveret og chippet - hendes tatoo er 7 år gammel og ulæselig
>
> ( sorry... kunne ikke dy mig

Nå så det kunne du ikke hva` ((o;

det synes jeg generelt ofte at tato`erne bliver med alderen, nogle mere end
andre.
Loui`s er dog fint læselig, men han er heller ikke så gammel, Ebbe er
chippet, Emma også.
Det er nok det sikreste sammen med et navneskilt om halsen, hvis man har
sådan et på hele tiden, hvad jeg ikke er flink til når de er her hjemme (o;
indrømmet.
men altid hvis de er ude og løbe løs.

> Tilbage til Daniel: Har I haft kontakt til opdrætter? Hvad var reaktionen?
> Er det en seriøs opdrætter tager hun hunden tilbage eller giver afslag i
> pris - også selvom det er noget hun kun har oplyst mundtligt.

Jeg tvivler på, at hvis den er købt som familiehund, at der er tilbagekøbs
garanti på en tandfejl, hvis der er en sådan fejl, jeg tvivler på, at den
både har over og underbid (-; Hvis opdrætteren er flink, giver hun måske
nogle penge retur, men langt fra sikkert, så skulle det stå i kontrakten.
I tilfælde af sådanne fejl, skulle hunden nok være blevet købt som avlshund.
orm kan alle hvalpe få, også efter at de er blevet behandlet for det, så
det er heller ikke en fejl i sig selv, muligvis er der noget moralsk i det,
hvis det ikke er bogført i hvalpens sundhedsbog, og der er mistanke om at
den ikke har fået en kur.

hvis den var feks. kryptorkid, så ville der muligvis være
tilbagekøbsgaranti, eller halvdelen af købssummen tilbage, men det bør også
stå i deres kontrakt.

Ejerne kan under alle omstændigheder kontakte DKK, og foreligge dem deres
problem, og igennem dem få råd og vejledning omkring sådanne sager. Hvis den
er med DKK bog, jeg ved ikke med de øvrige klubber hvordan det foregår der.

mvh. marie

Fra : R Ilsøe

Dato : 07-05-07 15:52

"Daniel W Johansen" <danielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opgivet som familie hund, på trods af hun fik afvide den skulle bruges til

Når der sættes kryds i udstilling er det helt andre priser man taler, ofte
dobbelt af normal-prisen da der så ydes en helt anden grad af garanti. Dvs.
skønhedsmæssige fejl der ikke er helbredsmæssigt skadelige er altså også
dækket her, da hunden, hvis den har skønhedsmæssige fejl, ikke kan bruges
til det den er købt til. At det så i mine øjne er at gøre hunde til en
genstand er noget helt andet, men fakta er, at det er sådan det hænger
sammen, desværre.

Opdrætter kan godt kræve at hunden bliver udstillet, altså vist for
autoriseret dommer, for at få sit afkom vurderet, men du må lige forklare
lidt nærmere hvad du mener med at der står at hunene skal udstilles? Er det
krav fra opdrætter eller er det noget køber har oplyst om?

Når jeg køber hund er det til udstilling, men primært til familie-hund. Jeg
er ikke interesseret i at punge 15k ud for en hund så der kan komme kryds i
"skal bruges til udstilling" - for hunde er og bliver et dyr, de er og
bliver mine kære hunde. Det fjerner ikke min lyst til at udstille, men igen,
mine hunde er familie-hunde!

R. Ilsøe

Fra : qfha

Dato : 07-05-07 21:49

On 7 Maj, 13:17, "Daniel W Johansen" <daniel...@gmail.com> wrote:
> [...]
> opgivet som familie hund, på trods af hun fik afvide den skulle bruges til
Ikke mange sælger deres hvalpe som udstillinghunde, markprøvehunde
eller lign. det er noget man som aktiv hvalpekøber selv laver dem til.
Har andre gjort det, skal man selvfølgelig betale for det, og det har
din familie jo ikke gjort. Derfor er den købt som familiehund. Det
hænger igen sammen med bidfejl, som normalt ikke har betydning for en
familiehund. Det er ligeledes en fejl, som du i et vst omfang kan
konstatere når du ser hvalpen før købet.

> Den blev ydemere solgt som øremærket og chippet, sundheds tjek og 3 gange
> ormekur og alt hvad der skulle være.
Man øremærker og chipper ikke samtidig, det må være en misforståelse
hos jer.

> *Købs kontrakten blev underskrevet af begge parter!*

Hvorfor får I så kolde fødder nu, opdrætteren har jo ikke skjult noget
for jer.

> Nu en uge senere begynder problemer at hobe sig op, den var til lægen for at
> blive vacineret hvor der med det samme konstateres at den både havde over og
> underbid.
Det holder ikke vand. Det er et enten eller.

> [...]

>Ydermere kan vi ud fra andre kennel
> klubber se at de giver garanti i form af bytning eller nedslag i prisen ved

I har betalt hundens pris.

> [...]
> hvalpepapire over email, nu en uge senere er de endnu ikke dukket op. + alt

Tror du ikke det er ejerskiftepapirerne fra kennel klubben der
mangler. Det kan tage nogle uger.

> [...]
> opdagede det manglende chip nummer i pairerne.

> Vi vælger indtil videre at tilbageholde navnet på kennelen, indtil vi er

Jeg synes det lugter af, at I har fortrudt købet og forsøger at få
handlen omgjort. Det forekommer ikke umiddelbart noget specielt i
denne handel. I kan da uden problem oplyse navnet på kennelen, for det
virker da ikke, som der er sket noget i uacceptabelt her. Tilgengæld
tror jeg vi er nogle som godt vil vide hvem I er, så vi ikke
uforvarende kommer til at sælge den næste hvalp til jer.

mvh
qfha

Fra : R Ilsøe

Dato : 07-05-07 22:31

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Tilgengæld tror jeg vi er nogle som godt vil vide hvem I er, så vi ikke
> uforvarende kommer til at sælge den næste hvalp til jer.

Må desværre indrømme at jeg sidder lidt med samme smag i munden:/

Fra : Daniel

Dato : 08-05-07 08:23

Gider ikke svare individuelt på hvert enkelt indlæg, så vi tager den i en
samlet post. Men nu må jeg da tilstå at jeg sidder med en ubehagelig smag i
munden over qfha og R ilsøe, aldrig har jeg hørt magen til ørepis.

Jeg hjælper blot her min søster og mor. Hunden var en gave til min søster
der i årevis har ønsket sig en hund, lånt samtlige bøger på biblioteket
omkring hunde og så lang tid som jeg kan huske, altid har ønsket at få en.
Min mor derimod har haft hunde 2-3 hunde for år tilbage, og havde ligeledes
et brændende ønske om at få en hund igen. Så det er ikke fordi det var
lallende amatører der gik ud og købte en hund, de havde gjort hvad de kunne
for at sætte sig bedst mulige ind i det inden for rimelighedens grænser. Og
de valgte ydermere at købe hos en kennel og betale en god pris a 10.000kr i
håb om at komme ud i mindst mulige problemer.

Hunden skal være en familie hund, i allerbedste forstand. Men samtidig havde
min søster et ønske om at kunne tage den til udstilling engang i mellem.

Hvorvidt det er underbid, overbid eller saksebid må jeg bide jer et svar
skyldig på, jeg skrev blot hvad jeg fik fortalt, det kan meget være at der
er blevet misforstået noget hos dyrlægen, men en eller anden form for
fejlbid har den i hvert fald.. det gør os/dem af den grund ikke til dårlige
købere, at en misforståelse kan forekomme.

Det gør os/dem heller ikke til dårlige købere at de ikke læste købs
kontrakten ordentligt igennem, en meget beklagelig fejl, som desværre ses
lidt for ofte.

De har på ingen måder fortrudt købet, og min søster ville blive knust hvis
hun skulle sige farvel til hunden. Det her handlere mere om at en kennel
sælger en hund til en 14 år pige. Pigen fortæller ansigtet til ansigtet til
kennel-ejeren at hun gerne vil prøve at komme på udstilling med den osv.
Kennel ejeren forslår sågar at pigen kan komme op til kennelen og træne
sammen med hende. Og det var jo alt sammen kun godt!

Men så vidt jeg og min familie er orienteret så kan man ikke tage en hund
med bidfejl til udstillinger. Set fra vores øjne var hun udmærket godt klar
over at hunden havde bidfejl, i og med at hun fraskrev sig sit ansvar. Og
deraf også have løjet en 14 årig pige lige op i ansigtet. Hvilket jeg
personligt synes er det mest forkastelige i den her sag. Når det tog
dyrlægen et minimum af tid til at kigge hunden i munden og konstatere
fejlbid.. burde en erfaren kennelejer så ikke også kunne se sådan noget?
(dette er et spørgsmål, ikke en anklage!)

Og hele der her handler fanme ikke om at lade handel gå retur det kommer
ikke på tale! Det handler om kennelen, som vi følere har gjort noget forkert
og i den her sag over for min 14årige søster. Og det slipper man sgu ikke
ustraffet fra når det handler om min familie.

Der blev oplyst om at den både var chippet og tatoveret, hvorfor begge dele
skal jeg ikke spørge mig ind til men det var hvad der blev oplyst om(3
vidner!) (ydermere fortalte vores dyrlæge at det er en god ide at få en hund
chippet da der er en reel mulighed for at det bliver en lov inden for et par
år)

Jeg vil så omformulere spørgsmålet og spørge, er det normalt at en hund som
skulle have fået 3 gange orme kur, en uge efter hjemkommet til det nye hjem
har lange spoleorm i sin afføring..?

I alt hvad jeg fortællere her, er der 3 personer der har været med og hørt
hvad der blev sagt, så der er ikke tale om misforståelser på misforståelser.
Der er vidner til hvad der blev sagt mundtligt

Og til alle, NEJ vi har ikke kontaktet kennelen endnu, vi ville gerne være
lidt mere sikrere i vores sag før vi snakker med hende.

*Specielt til R ilsøe*

> *Købs kontrakten blev underskrevet af begge parter!*

for jer.<<

Som jeg også har beklaget tidligere, så har min familie ikke nærlæst købs
kontrakten godt nok, de tog hende blot på det mundtlige. Det er først nu
hvor der lige pludselig begyndte at komme nogle problemer at det blev
opdaget hvad der reelt stod i kontrakten, og hvad der manglede i
sundhedsbogen.

Og i den del af verden jeg kommer fra, og med en ordentlig opdragelse i
ryggen.. Ja der hænger man ikke et firma ud før man har noget at holde sin
anklager i, vi var og er stadigvæk meget i tvivl omkring alt det her, og af
den grund er det på ingen måder retfærdigt at lade kennels navn hænge ud da
det så uberettiget kunne skade kennels ry. Fremtidige eventuelle kunder
ville kunne via google søge sig frem til denne post (hvis jeg havde postet
kennels navn) og muligvis ikke læse de videre svar post, men kun forholde
sig til hvad der stod i hovedposten og så drage sin mening ud fra den post.

På trods af jeg er dybt forkastet over den måde du på et enkelt indlæg, og
uden at vente og høre videre svar vurdere at vi er dårlige købere(og hvis du
virkelig er så interesseret i hvem vi er, skal der ikke megen googling til
før du har alle informationer på os), denne post er på ingen måder oprettet
anonymt).

Men jeg takker alligevel for informationen omkring familie hund/udstillings
hund noteringen, det viste vi netop ikke, og det var derfor vi kom til dette
forum. For at blive klogere og få hjælp..

Mvh.

Fra : R Ilsøe

Dato : 08-05-07 09:46

"Daniel" <danielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Gider ikke svare individuelt på hvert enkelt indlæg, så vi tager den i en
> samlet post. Men nu må jeg da tilstå at jeg sidder med en ubehagelig smag
> i munden over qfha og R ilsøe, aldrig har jeg hørt magen til ørepis.

Nej nej, det er fint nok, du kender jer jo også, det gør vi ikke. Jeg kan
kun gå ud fra hvad jeg ser her og ud fra det får jeg desværre en lidt trist
smag i munden, men lad os nu se længere nede hvordan "smagen" udvikler
sig...

> Og de valgte ydermere at købe hos en kennel og betale en god pris a
> 10.000kr i håb om at komme ud i mindst mulige problemer.

Fornuftigt valg. Man skal bare huske at en hund fra DKK-kennel har garanti,
kontrakt osv. både for at beskytte køber, men også for at beskytte sælger
imod evt. "hysteriske" købere.

> Hunden skal være en familie hund, i allerbedste forstand. Men samtidig
> havde min søster et ønske om at kunne tage den til udstilling engang i
> mellem.

For at få kryds i "udstilling" betaler man som skrevet en langt højere pris,
da der så også ydes garanti på eksteriørmæssige fejl. Man er simpelthen der
oppe hvor folk har et så brændende ønske for at stå øverst på skamlen, at de
er villige til at betale svimlende priser for det og samtidig også villige
til at afhænde hunden på et hvilket somehelst tidspunkt, hvis den ikke lever
op til deres idealer... Altså er vi på et stadie hvor hunden er en genstand
og ikke et kæledyr... Min holdning naturligvis.

> [...]
> prøve at komme på udstilling med den osv. Kennel ejeren forslår sågar at
> pigen kan komme op til kennelen og træne sammen med hende. Og det var jo

Ja, men var hun villig til at betale 15 - 20k for at få kryds i udstilling?
Er det at hunden er udstillings-egnet så vigtigt at de er villige til at
indgå de aftaler der følger med et ryds i "hunden skal bruges til
udstilling"?

> Men så vidt jeg og min familie er orienteret så kan man ikke tage en hund
> med bidfejl til udstillinger.

Jo, det kan man godt, naturligvis kommer det an på hvor voldsom bidfejlen
er. Et eksempel er en af de mest vindende Flatcoats tilbage i 80'erne...
Svensk hund... Havde et yderst tvivlsomt bid... Men altså... Vandt igen og
igen. Et andet eksempel er en han jeg havde, dårligt bid, stadig placeret
som 1.-4. vinder de fleste gange.

> Set fra vores øjne var hun udmærket godt klar over at hunden havde
> bidfejl, i og med at hun fraskrev sig sit ansvar.

Der er vi enige... Enten var hun klar over det, eller var hun klar over det
var en fejl der ofte forekom ved netop den race.

> Når det tog dyrlægen et minimum af tid til at kigge hunden i munden og
> konstatere fejlbid.. burde en erfaren kennelejer så ikke også kunne se
> sådan noget? (dette er et spørgsmål, ikke en anklage!)

Så må jeg svare på en anklage og ikke et spørgsmål... Det er sådan, ved
nogen racer, at under og overkæbe vokser u-synkroniseret. Dvs. i nogen
perioder vokser overkæbe mere og i andre perioder underkæbe. Det kan gøre at
hunden, i vokseperioden kan ha' dage eller uger hvor den har overbid og dage
eller uger hvor det grænser sig til underbid. Først når hunden er fuldt
udvokset kan man vide med sikkerhed hvad det ender op med. Derfor, gælder
det samme for "din" race, så nej, så kan opdrætteren ikke se det. Man kan
danne sig et indtryk af det, men det endelige resultat er først sikkert når
hunden er udvokset. Eksempelvis 2 hvalpe fra min tæves kuld forrige sommer
havde overbid. Jeg gør naturligvis køber opmærksom på det... Som fuldvoksne
havde begge hundene et lieså billed-skønt bid som deres forældre.

> [...]
> forkert og i den her sag over for min 14årige søster. Og det slipper man
> sgu ikke ustraffet fra når det handler om min familie.

Skal det ses som et trussel? Synes godt nok du er lige vel høj på strå der!
De har selv set kontrakten og nuderskrevet den og når opdrætter netop har
udpenslet ting ang bid, så var der ikke noget forsagt i at de havde spurgt
lidt ind til det. Igen og igen er folk lidt vel naive og tro at de kan købe
hund med lukkede øjne bare fordi der står "DKK" på stamtavlen. Som i alt
andet fides der også lys-sky ting inden for den branche... Endda i
allerhøjeste grad desværre. Det er ligemeget hvad du kaster dig ud i!

> [...]
> en hund chippet da der er en reel mulighed for at det bliver en lov inden

Enig at det er ladt at der er blevet oplyst om det, hvis det ikke er
tilfældet. Hvis der står kryds i både chip og tatovering på kontrakten og
kun det ene er udført må i kontakte hende og forlange at de ting kommer i
orden. Men... Du er nødt til at hoppe ned af den høje hest du sidder på lige
nu, for med den attitude kommer du næppe igennem det på en fornuftig måde.

> Jeg vil så omformulere spørgsmålet og spørge, er det normalt at en hund
> som skulle have fået 3 gange orme kur, en uge efter hjemkommet til det nye
> hjem har lange spoleorm i sin afføring..?

Nej, men det kan forekomme alligevel. Hvalpe er meget udsatte for at få orm,
specielt i den periode de diger. Dog har du selv skrevet at sidste ormekur
ikke er bogført, klar fejl fra sælgers side! Hvalpene skal minimum ha'
ormekur ved 4, 6 og 8-ugers alderen. Køber bør repetere kuren ved 12-15
ugers-alderen i forbindelse med vaccination/re-vaccination. -Og... Her er
noget i evt. kan bruge, for når opdrætteren underskriver kontrakten, så
skriver hun også under på at hun har instrueret jer i grundlæggende pasning
og pleje af hunden. Instruktioner ang. fodring, ormekure og vaccinationer
hører under grundlæggende oplysninger.

> I alt hvad jeg fortællere her, er der 3 personer der har været med og hørt
> hvad der blev sagt, så der er ikke tale om misforståelser på
> misforståelser. Der er vidner til hvad der blev sagt mundtligt

Det er fint nok, jeg tror også på at alt hvad du siger er rigtigt, men det
er dinekonklussioner jeg ikke er enig i!

> Og til alle, NEJ vi har ikke kontaktet kennelen endnu, vi ville gerne være
> lidt mere sikrere i vores sag før vi snakker med hende.

I kan prøve at kontakte juridisk vejledning ved kennelklubben. Jeg mener det
er hver Torsdag fra 15-18 det er åbent. Her inde vil du få lidt blandede
svar, men juristen ved kennelklubben kender reglerne.

> *Specielt til R ilsøe*

> for jer.<<

Hov hov, mester, jeg har ikke skrevet noget om kolde fødder. Har godt set at
andre har skrevet det, men lad være at kaste den på mig. Mit svar har været
neutralt angående hvor man sætter krydset.

> [...]
> hvor der lige pludselig begyndte at komme nogle problemer at det blev
> opdaget hvad der reelt stod i kontrakten, og hvad der manglede i

Der kan også opstå problemer der ikke er skrevet eller burde ha' været
skrevet nogen steder desværre.

> [...]
> forholde sig til hvad der stod i hovedposten og så drage sin mening ud fra

Fornuftigt...

> [...]
> du virkelig er så interesseret i hvem vi er, skal der ikke megen googling
> til før du har alle informationer på os), denne post er på ingen måder

Som skrevet før, så kender du din familie, det gør jeg ikke. Jeg kan kun gå
ud fra hvad jeg har set skrevet her og i første omgang gav det mig en dårlig
smag i munden. Det kan du ikke bebrejde mig! - Jeg kunne også helt have
ladet være at skrive det og dermed udelukket dig fra den mulighed at "rense"
min smag lidt.

> Men jeg takker alligevel for informationen omkring familie
> hund/udstillings hund noteringen, det viste vi netop ikke, og det var
> derfor vi kom til dette forum. For at blive klogere og få hjælp..

Igen, prøv for en sikkerhedsskyld at ringe til juridisk hjælp ved
Kennelklubben... Jeg er ikke jurist og kan derfor kun udtale mig om de ting
jeg har lært ved egen erfaring fra andre DKK opdrættere...

For mig at se, så ligger prisen på deres hund, for en sund hund der kan
fungere hele sit liv på 10k - Skulle den fejle noget der gør at den ikke kan
fungere optimalt, så skal der gives afslag i prisen. Vil man ha' yderligere
garantier må man betale mere. At jeg så mener at 10k er en tåbelig pris for
selv en DKK hund er en helt anden sag. Mine hunde bliver feks. solgt for 6k
næste gang og så _skal_ køber sørge for at få hunden HD og AA fotograferet
når den er imellem 1 og 2 år gammel. Det for at sikre at de er juridisk
berettiget til evt. refundering samt for at sikre en sund avl fremover.
Endvidere skal hunden _helst_ øjenlyses inden for samme periode også.
Normal-prisen på min race ligger gennemsnitligt på 7k-8k. -Men nå, det var
en helt anden ting der ikke har noget konkret med emnet at gøre...!:>

Du vil støde på mange forskellige moraler. Nogen opdrættere vil læne sig
helt og holdent op af kontrakter og juridiske rettigheder, nogen vil stejle
og andre vil være villige til at gi' sig da deres morale er i orden.
Desværre finder man først ud af hvordan ens opdrætter er når tingene går
galt!

R. Ilsøe

Fra : Hm

Dato : 08-05-07 11:02

Hej Daniel
Jeg forstår godt din fustration, jeg vil også mene at der må være noget
retfærdighed i det køb, og at en mundtlig aftale er gældende.
Må mene at 10.000,- kr. er prisen for en ganske alm. hund af den race uden
fejl.
Det kan godt være at hvis man vil have en hund efter bestemte forældre, som
har gået højt på udstillinger at så aftaler man en højere pris.
Men jeg har forstået at din søster ønskede, at få en god og sød hund, som
hun også kunne udstille uden at kravet var 1. pladsen, og det er vel ikke
urimeligt
Håber den har DKK stamtavle, så I kan få hjælp der, for i mine øjne ser det
ikke ud som en seriøs kennel (efter hvad jeg får ud af din beskrivelse)

Håber I finder ud af en god løsning. med kennelen.
Hanne

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-05-07 12:04

In news:cad6f$46404a96$55183508$11154@news.arrownet.dk,
Hm <mishama@hongnet.dk> typed:
> [...]
> Håber den har DKK stamtavle, så I kan få hjælp der, for i mine øjne
> ser det ikke ud som en seriøs kennel (efter hvad jeg får ud af din

Jeg håber da også af hele mit hjerte, at Daniels lillesøster har fået
en god ven i den lille hund, og at den må hævde sig pænt hvis den skal
på udstilling.

Efter det Daniel beskriver, er der vist blevet begået et par fejl, som
burde have været undgået. Selvfølgelig læser man en kontrakt igennem
inden man underskriver (også det med småt), men det kan ske i de
bedste familier, at man ikke lige har fanget eventuelle mangler i
forhold til aftalen.

Alene det, at Daniel ikke straks hænger kennelejeren ud offentligt
(det er jo desværre sket før her i gruppen *GYS*) taler da for, at han
er en ansvarsbevidst ung mand der kun vil hjælpe søster og mor, og man
kan da godt forstå frustrationen.

10.000,- kr. for en hund er da også mange penge synes jeg.
Forhåbentlig kan DKK vejlede i tvivlsspørgsmålet hvor vidt kontrakten
er misligholdt eller ej.

Pøj pøj til lillesøster. Håber at hun må få glæde af den lille fyr i
rigtig mange år.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : H. Andersen

Dato : 08-05-07 17:05

> Vi vælger indtil videre at tilbageholde navnet på kennelen, indtil vi er
> kommet videre i sagen med dem.

Hmm man må lære af sine fejl, jeres fejl er at I skrev under på kontrakten.
For man skal med sine hvalpekøbere lave en kontrakt begge parter kan stå
inde for, dvs. I burde ikke have accepteret den, som hun havde lavet den, I
havde sikkert fået at vide, at så kunne I købe hund et andet sted, hvilket
man så havde burdet. Derfor er det så pokkers vigtigt at man taler og
besøger flere opdrættere og er villig til at vente op til flere år, før den
rette hund er der... Især når det gælder udstillingshunde.

Du kan lade handlen gå tilbage, hvilket DKK vil kunne være dig behjælpelig,
egentlig er kontakten ikke så meget værd, som man tror og man har også en
garanti og ret, selvom det er dyr det handler om. Lad handlen gå tilbage og
køb jeres hund et andet sted, med størrer eftertanke.

Heidi

Fra : Poul Mejnert Larsen

Dato : 09-05-07 22:29

H. Andersen <hallemarken@hund.dk> skrev:

> [...]
>accepteret den, som hun havde lavet den, I
>havde sikkert fået at vide, at så
>kunne I købe hund et andet sted, hvilket

aldrig sundhedsbog !!! -behandling udføres af opdrætter og kører
hver gang over 3 dage -der plejer dog ikke at være orm tilbage
efter 3 kure, men hvis hvalpen har kastet op kan man ikke være
sikker på at kuren virker. Man kan IKKE sælge en 8 ugers hvalp
som udstillingshund - først når de blivende tænder er fremme ved
man hvordan tandstillingen bliver og som nævnt vil prisen være
en ganske anden !! Som nævnt chipper og tatoverer man normalt
ikke samtidig. I kunne have valgt at købe en 7-8 mdrs hvalp til
udstilling !!
Tænk jer om en anden gang og nyd den dejlige hvalp I har fået -
man kan ikke få både i pose og sæk.

--
Aussie

Fra : H. Andersen

Dato : 10-05-07 16:53

ormebehandling påføres
> aldrig sundhedsbog !!!

Sjovt, det er noteret i samtlige af mine hvalpes sundhedsbøger.

Heidi

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 21-05-07 00:07

"H. Andersen" <hallemarken@hund.dk> skrev i en meddelelse
> ormebehandling påføres
>
> Sjovt, det er noteret i samtlige af mine hvalpes sundhedsbøger.
>
> Heidi
Så er det vel dyrlægen der har behandlet hvalpene mod orm og ikke
opdrætteren.

SA

Fra : R Ilsøe

Dato : 10-05-07 20:13

"Poul Mejnert Larsen (slet BFGYX)" <kisamba@BFGYXmail.dk> skrev i en
meddelelse news:11787464670.599849687553807@dtext.news.tele.dk...
>Der er vist flere ting i denne sag - ormebehandling påføres
> aldrig sundhedsbog !!!

Jo! Sidste bliver nemlig givet i forbindelse med sundhedstjek! Har _aldrig_
oplevet den ikke er blevet ført ind!

> Man kan IKKE sælge en 8 ugers hvalp
> som udstillingshund - først når de blivende tænder er fremme ved
> man hvordan tandstillingen bliver og som nævnt vil prisen være
> en ganske anden !!

Jo, 8 ugers hvalpe bliver også solgt som udstillings-hunde.

> Som nævnt chipper og tatoverer man normalt
> ikke samtidig.

Også det kender jeg folk der gør!

Måske "man" skulle ha' været ændret til "jeg" i din post?

R. Ilsøe

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 21-05-07 00:04

> [...]
> opdagede det manglende chip nummer i pairerne.
>
> Vi vælger indtil videre at tilbageholde navnet på kennelen, indtil vi er

Betegnelsen (familiehund) findes som sådan ikke i juridisk forstand, du har
altid forbrugerloven at holde dig til og denne kan sælger ikke forringe
(heller ikke selv om du underskriver en købskontragt hvor forbrugerloven er
forringet) man kan altså ikke fraskrive sig en lov.
Skønhedsmessige fejl på en hund er ikke en "mangel" og det kommer du ingen
vejne med juridisk.
Det undre mig at i har underskrevet en kontragt lydne på familiehund (en
hund der er god at klappe) og ingen garanti for tandfejl da det jo var
meningen at i ville bruge den til udstilling ! selv om der ikke stod noget
om tandfejl i kontragten, så ville i aligevel ikke kunne kræve noget (kun
hvis det er så alvorligt at hunden skal opereres eller ved aflivning)
I underskriver vel ikke en kontragt uden at læse den igennem - vel ?
Orm har ALLE hvalpe, og selv om kennelen (måske) har behandlet hvalpen mod
orm så kan den sagten stadig bære på orm eller måske have fået dem nogle
dage efter den sidst havde fået ormekur, så det er altså ikke unormal at en
hvalp har orm, tvært imod.
Man chipmærker eller øretatover, ikke begge dele.
I skulle måske have krævet noget mere information fra kennelen eller have
valgt en kennel hvor information er en selvfølge.

Selv om man køber en hund med fks. DKK stamtavle til avl & udstilling så kan
man sagtens tabe en sag i DKKs klagenævn selv om der er fejl og mangler, her
skal man så lige huske på at deres klagenævns afgørelser kun er et panel i
en klub, det er altså muligt at vinde en sag ved domstolen efterfølgende.

mvh
SA