Gravhunden skal tabe sig.
Fra : Maria

Dato : 06-05-07 21:28

Hejsa.

Jeg har en gravhund på 6 år. som er blevet kasteret og har derved taget på.
Den vejer 9,6 kg og jeg vil meget gerne have at den taber sig, selv han
ellers løber rundt som om den intet kan mærke.

Han har fået Pedigee LIGHT foder længe og har tabt 400 gr. ved det. Og så
gik det helt i stå.

Nu har vi prøvet at købe Prism foder og se om han kan tabe sig ved det.

Er der nogen som har nogen foreslag, til hvordan jeg får gravhunden ned på
normalt vægt igen?

Maria

Fra : Sanne

Dato : 06-05-07 21:35

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen som har nogen foreslag, til hvordan jeg får gravhunden ned på

Hej Maria.

Hvis din hund er for tyk...ja, så får du for lidt motion

Nej, spøg til side...pas på med div. godbidder. Dem er der til rigtig mange
kalorier i.
Selv de der dumme oksehuds tyggepinde er spræng fyldt med kalorier, hvilket
overraskede mig en del..

Mvh
Sanne

Fra : Maria

Dato : 07-05-07 09:07

> [...]
> mange kalorier i.
> Selv de der dumme oksehuds tyggepinde er spræng fyldt med kalorier,

Jeg synes ellers han får en del motion, og faktisk næsten ingen godbider.
Men han har da fået de tyggeben... så må der skæres ned på dem også ;)

mvh
MAria

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 15:46

Sanne, skrev:

> Selv de der dumme oksehuds tyggepinde er spræng fyldt med kalorier,
> hvilket overraskede mig en del..

Det anede jeg ikke, hvor har du den oplysning fra :-?

/Jens (hvis mellemfede hunde jævnligt får tyggepinde)

Fra : Sanne

Dato : 07-05-07 17:04

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Det anede jeg ikke, hvor har du den oplysning fra :-?
>
> /Jens (hvis mellemfede hunde jævnligt får tyggepinde)

Hej Jens

Det fik jeg at vide hos dyrlægen.
Dvs. jeg fulgte meget uhøfligt med i en samtale som dyrlægen havde med en
dame, hvis hund var ualmindelig tyk
Jeg blev også lidt rystet over det, da de da virke så harmløse..

Mvh
Sanne

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 17:15

Sanne, skrev:
> [...]
> med en dame, hvis hund var ualmindelig tyk
> Jeg blev også lidt rystet over det, da de da virke så harmløse..

Ok, det er så taget til efterretning.
Det er jo et let sted at skærer ned, så vilde er de heller ikke med dem.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 17:16

"Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg blev også lidt rystet over det, da de da virke så harmløse..

Flæskesvær feder jo også voldsomt og er vel noget af det samme
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 17:22

jopa, skrev:
> "Sanne" <laurberg@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Flæskesvær feder jo også voldsomt og er vel noget af det samme

Jeg troede det var fedtet på flæskesvær der fedede,
men man lære stadig nyt her i gruppen

/Jens (som godt kan lide flæskesvær, men ikke er fed)

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 17:53

> /Jens (som godt kan lide flæskesvær, men ikke er fed)

Kig på vommen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 19:04

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Kig på vommen

Vom har jeg ikke endnu,
med 72 kg til 175 cm kan jeg næppe kaldes fed

/Jens

Fra : jopa

Dato : 06-05-07 21:58

"Maria" <m_h_k79@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der nogen som har nogen foreslag, til hvordan jeg får gravhunden ned på
> normalt vægt igen?

Skær ned på fopdermængden og motioner den mere

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : jopa

Dato : 06-05-07 22:04

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Skær ned på fopdermængden og motioner den mere

Det hedder da fodermængden

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 05:11

jopa, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Det hedder da fodermængden

Er du sikker

Jens

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 10:17

> Er du sikker

Ja da, og det er mig der har skrevet det.
Kan du se af headeren

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 15:48

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Ja da, og det er mig der har skrevet det.
> Kan du se af headeren

"Jopa" har ellers haft en del pudsige indlæg på det sidste,
utroligt at folk stadig ryger i fælden

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 16:47

> "Jopa" har ellers haft en del pudsige indlæg på det sidste,
> utroligt at folk stadig ryger i fælden

Ja da og et bevis på at det er Bo er at han ligger i mit killfilter.
Jeg skrev jo at han ikke var rask og straks derefter kom der en masse falske
indlæg fra bla mig
Kunne se det på mit arbejde

Men hvis blot diverse båtnakker herinde kunne lade være med at svare ham så
ville han og kumpanerne stille sive væk igen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 17:19

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen

> Ja da og et bevis på at det er Bo er at han ligger i mit killfilter.
> Jeg skrev jo at han ikke var rask og straks derefter kom der en masse
> falske indlæg fra bla mig

Du har nok ret.

> Kunne se det på mit arbejde

Du skal arbejde når du er på job, ikke surfe på Usenet

> Men hvis blot diverse båtnakker herinde kunne lade være med at svare
> ham så ville han og kumpanerne stille sive væk igen.

Han har ligesom brændt broerne selv, jeg er også færdig med ham.

/Jens

Fra : Maria

Dato : 07-05-07 09:08

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in news:463e42cc$0$873
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen

> Det hedder da fodermængden

Hej.

Han er faktisk blevet skåret ned til 70 gr. foder.
Han får kun aftensmad, og så 10 stykker foder om morgenen.
Ellers får han gulerødder og lidt tomater ind i mellem.

Mvh
Maria

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 11:06

> Han er faktisk blevet skåret ned til 70 gr. foder.
> Han får kun aftensmad, og så 10 stykker foder om morgenen.
> Ellers får han gulerødder og lidt tomater ind i mellem.

Nu er jeg ikke selv kastreret, men manglende motion giver fedme.
Jeg tager ca 10 kg på om vinteren grundet dovenskab.
De 10 kg har jeg smidt i løbet af sommeren selvom jeg vel æder det dobbelte
når jeg træner meget.
(cykling)
Så ekstra motion til hunden og nøjes med et måltid om dagen.
Giv den det om morgenen så den kan forbrænde det med noget motion.

Giv gerne hunden en fastedag om ugen og ingen godbidder overhovedet.
Kan lyde hårdt, men eneste måde at tabe sig på er konsekvens

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 07-05-07 15:55

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Giv gerne hunden en fastedag om ugen og ingen godbidder overhovedet.
> Kan lyde hårdt, men eneste måde at tabe sig på er konsekvens

Det vil jeg give John ret i.

En af mine tidligere labradortæver var blevet altfor tyk, 42 kg i stedet for
de sædvanlige 36 kg. Jeg gav hende en kold tyrker: hun fik halvdelen af den
sædvanlige fodermængde (dengang brugte jeg Eukanuba-tørfoder), som blev
overhældt med rigeligt vand.
De 6 kg røg af i løbet af ca. 3 mdr. til min dyrlæges store forundring.
Hans kommentar var: "du er sågu den første labradorejer, jeg nogen sinde har
mødt her i min praksis, der har været i stand til at slanke sin hund".

Det bedste ved historien er, at hun var slank resten af sit liv og opnåede
en alder af 12½ år, selv om hun havde en let grad af HD i den ene hofte.

Man må bare være standhaftig, når man møder de smukke brune bedende
hundeøjne og tænke på, at man gør det bedste for hunden.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 15:52

Maria, skrev:

> Ellers får han gulerødder og lidt tomater ind i mellem.

Vær obs på at hvis det bliver serveret råt og ubehandlet,
ryger det ufordøjet igennem ham.
Som fyld kan det værer udemærket, men han får ingen
glæde af vitaminerne osv hvis grøntsagerne ikke
bliver opvarmet, eller pureret kraftigt.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 07-05-07 19:15

On 7 Maj, 20:04, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Vom har jeg ikke endnu,
> med 72 kg til 175 cm kan jeg næppe kaldes fed

NEJ, så er du da nærmere en splejs

Jytte - som vejer mere og mangler lidt i højden

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 19:28

jytte, skrev:

> NEJ, så er du da nærmere en splejs

Det er et mindre pænt ord for det, mager jeg nærmere
selv kalde mig, jeg føler mig ikke særligt splejset

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-05-07 23:29

pwh skrev:

> Det er et mindre pænt ord for det, mager jeg nærmere
> selv kalde mig, jeg føler mig ikke særligt splejset

Du er nok indenfor normalområdet, hvor jeg er fed om vinteren 86 kg og
splejset om sommeren 75 kg
En sommer var jeg nede på ca 70 kg skind og ben og folk mente jeg var syg.
Jeg var blot trimmet

Hvad har vores vægt egentlig med gravhunde at gøre ?
Igen fik Jensen os Off topic
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 05:09

jopa, skrev:

> En sommer var jeg nede på ca 70 kg skind og ben og folk mente jeg var
> syg. Jeg var blot trimmet

Og det er sundt

> Hvad har vores vægt egentlig med gravhunde at gøre ?
> Igen fik Jensen os Off topic

Det er han god til

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 19:39

"jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
On 7 Maj, 20:04, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Vom har jeg ikke endnu,
> med 72 kg til 175 cm kan jeg næppe kaldes fed

NEJ, så er du da nærmere en splejs

LOL... splejse-jens...((o;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 19:49

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> NEJ, så er du da nærmere en splejs
>
> LOL... splejse-jens...((o;

Hmmm... har tøserne her i gruppen ikke udviklet
deres humoristiske sans siden folkeskolen.
Jeg skal vist så langt tilbage for at mindes at være
blevet kaldt den slags.

/Jens (som heller ikke grinede den gang)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 19:59

> [...]
> Jeg skal vist så langt tilbage for at mindes at være
> blevet kaldt den slags.
>
> /Jens (som heller ikke grinede den gang)

Nårhh søde jens, tør dine øjne og tag en hundekiks, det var jo bare for
sjovs!.

mvh. marie, -som vist selv er en splejs.. (-;

Fra : Anette

Dato : 07-05-07 20:13

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> Nårhh søde jens, tør dine øjne og tag en hundekiks, det var jo bare
> for sjovs!.

Hmm, Marie - det kunne da være at man skulle overveje pjevse-Jens
istedet?*fnis*

> mvh. marie, -som vist selv er en splejs.. (-;

Det kan man så vist ikke kalde mig *LOL*

/ Anette - der synes Jens er okay - pjevs eller ej

www.philana.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 20:25

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> Hmm, Marie - det kunne da være at man skulle overveje pjevse-Jens
> istedet?*fnis*

SHHHHYY...GGG...
lad os gå om i cykelskurene og fnise, eller vente til efter skoletid..((o;

> / Anette - der synes Jens er okay - pjevs eller ej

mvh. marie -der også er enig med anette, men tør ikke kalde ham en
pjevs..(-;

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 21:06

Anette, skrev:

> Hmm, Marie - det kunne da være at man skulle overveje pjevse-Jens
> istedet?*fnis*

Det ville værer en glimrende måde at slippe for at skrive
sammen med mig i fremtiden,
så det vil jeg ikke ligefrem anbefale hvis det ikke er ønsket

/Jens (som er ret ærekær af natur)

Fra : Anette

Dato : 07-05-07 21:12

pwh wrote:
> Det ville værer en glimrende måde at slippe for at skrive
> sammen med mig i fremtiden,
> så det vil jeg ikke ligefrem anbefale hvis det ikke er ønsket

Tja, du kunne jo også vælge at tage det som det er ment.
En kærlig spøg, fra to som var tøser engang, men som sikkert begge har lært
forskellen på voksen og børnehumor - og derfor finder det sjovt at bruge
børnehumoren som voksne. Børnehumor er jo så banal - uden at være ondsindet
på nogen måde

Søde Jens, smil - det er bar' kærlighed alt sammen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 05:11

Anette, skrev:

> Tja, du kunne jo også vælge at tage det som det er ment.

Jeg har nu pænt fortalt hvor min grænse klart går,
respekter det eller lad være.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 21:03

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Nårhh søde jens, tør dine øjne og tag en hundekiks, det var jo bare
> for sjovs!.

Mja, min grænse går bare ved nedsættende øgenavne
sådan generelt, det kan jeg ikke se det sjove i.
Ville det så også have være sjovt at kalde mig perker-jens
hvis jeg var udlænding,
eller bøsse-jens hvis jeg havde været homosexuel.

Jeg er såmænd altid frisk på en joke, såmænd også om min
egen person, men ord som splejs har en grim lyd i mine øre.
Så kan i kalde mig sart hvis i vil, men nedsættende bemærkninger
synes jeg ikke hører med til god humor, det er for børn der
ikke ved bedre.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-05-07 21:12

> [...]
> Så kan i kalde mig sart hvis i vil, men nedsættende bemærkninger
> synes jeg ikke hører med til god humor, det er for børn der

Jens!

Sorry hvis du føler dig jokket over tæerne, sådan var det jo ikke ment, og
det ved du også godt!.

72 kg og 175cm kan man vel heller ikke kalde splejset kan man?, jeg er lige
så høj, men vejer 10 kg mindre, men jeg er nu ikke hvad jeg vil kalde
hverken splejset eller tynd, jeg er rimeligt kraftig i konstruktionen (-;
så det var ren joke fra min side.
hvad du er blevet kaldt i dine yngre dage, eller hvilken form for humor du
besidder, er der nok ingen der kan gætte sig til.
så et undskyld fra mig.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 05:15

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jens!
>
> Sorry hvis du føler dig jokket over tæerne, sådan var det jo ikke
> ment, og det ved du også godt!.

Det ved jeg da godt, jeg ville bare lige tage det i opløbet
da der staks kom 2 indlæg som jeg følte var lidt nedsættende
og ikke sjove i mine øre.
Det er da bedre at melde ud straks end at blive sur sidenhen

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-05-07 21:28

In news:lCL%h.89$Ep6.6@news.get2net.dk,
pwh <gætselv@.dk> typed:

> Mja, min grænse går bare ved nedsættende øgenavne
> sådan generelt, det kan jeg ikke se det sjove i.

Nej vel, der kan du bare se hvad stakkels Milo må finde sig i , som f.
eks. at blive kaldt hyænekamel , og han kan ikke engang protestere

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leyna

Dato : 07-05-07 21:50

On Mon, 7 May 2007 22:28:23 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>In news:lCL%h.89$Ep6.6@news.get2net.dk,
>pwh <gætselv@.dk> typed:

>Nej vel, der kan du bare se hvad stakkels Milo må finde sig i , som f.
>eks. at blive kaldt hyænekamel , og han kan ikke engang protestere

Ikke at forglemme grisehunden Oy'inksen!
Den stakkels hvalp har nu fået livsvarige traumer... eller noget!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 05:17

Leyna, skrev:

> Ikke at forglemme grisehunden Oy'inksen!

Og min egen stakkels Tyson kalder jeg tit splejsetejs,
jeg er ikke et hak bedre selv

/Jens

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 05:13

Tove Krieger, skrev:
> In news:lCL%h.89$Ep6.6@news.get2net.dk,
> pwh <gætselv@.dk> typed:

> Nej vel, der kan du bare se hvad stakkels Milo må finde sig i , som f.
> eks. at blive kaldt hyænekamel , og han kan ikke engang protestere

Milo kan ikke lide katte, og er derfor fredløs i mine øjne

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-05-07 21:46

On Mon, 7 May 2007 22:03:22 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Mja, min grænse går bare ved nedsættende øgenavne
>sådan generelt, det kan jeg ikke se det sjove i.

Så vil jeg da gerne undskylde på alles vegne, for jeg tror ikke at der
var lagt noget specielt i udtrykket.
Selv er jeg aldrig blevet kaldt splejs (det kunne jeg ellers godt ha'
tænkt mig, men sådan er vi jo så forskellige), men jeg synes nu heller
ikke det var morsomt at blive kaldt "fede so", eller andre mindre pæne
ting.

Og så lige for at holde mig til subj.
Jeg har selv haft (har) svært ved at holde vægten på kastrede hunde,
men jeg har givet dem rigeligt med motion og sænket fodermængden, og
hvis det ellers ikke hjalp har jeg "bare" holdt øje med deres almen
tilstand. Nogle hunde er lidt bredere end andre, og kan sagtens trives
med det, men selvfølgelig overbelaster man deres kroppe og skal derfor
holde ekstra øje med dem. Jeg går så ikke ind for at man sulter dem
(faster).
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 17:18

Leyna, skrev:

> Og så lige for at holde mig til subj.

Du er da også så kedelig

> Jeg går så ikke ind for at man sulter dem
> (faster).

Jeg tror heller ikke på at man skal sulte en hund slank.
Men faste brugt i forbindelse med en fornuftig kostplan
tror jeg kan værer fint nok.
Jeg faster nu ikke mine egne 100% nogensinde,
men de bliver til gengæld fodret varieret i mængde.
På tørkost tror jeg på at man skal holde sig til det opgivne,
der ville jeg ikke bruge fastedage af frygt for underskud med
vitaminer osv, det er langt lettere at regulerer på barf med
diverse tilsætninger af æg/ølgær/fiskeolie/A38/osv/osv.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 18:37

> Jeg faster nu ikke mine egne 100% nogensinde,

En fed hund tager ikke skade af en fastedag i ny og næ
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 18:54

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>
> En fed hund tager ikke skade af en fastedag i ny og næ

Mange hunde fungerer faktisk dårligt med 100% faste,
de begynder at kaste galle op.
Så en fastedag for mine består i et let måltid af
feks grøntmix med tun/hytteost/æg eller andet med gode proteiner.

Begynd nu ikke at diskuterer fodring med mig igen John,
det ved jeg mere om end dig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-05-07 19:06

> Begynd nu ikke at diskuterer fodring med mig igen John,
> det ved jeg mere om end dig

Fodring er nu ikke det væsentligste for mig.
det skal bare være let.
Vil hellere faste ham 1 dag om ugen fremfor at give mindre portioner hver
dag så han går rundt og er evigt sulten.

Milo er et madøre og uden en ugentlig fastedag ville han hurtigt komme til
at veje det samme som dig

Jeg kan selvfølgelig ikke kontrolere hvor mange katte han æder nå¨r han
render rundt uden for.
Så lige en lille sort killing ude ved vejen så der er stadig katte i omegnen
desværre
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:20

jopa, skrev:
> [...]
> hver dag så han går rundt og er evigt sulten.
>
> Milo er et madøre og uden en ugentlig fastedag ville han hurtigt

Jo, men så får han jo også i sidste ende den anbefalde mængde
i løbet af ugen, så går regnestykket jo også op.
Du giver jo også andet ved siden af som jeg husker det,
fisk og kødben, som er fuld af gode ting for Milo.

Summa sumarum, hunden skal have dækket sit behov for vitaminer,
mineraler, proteiner, osv, osv. Det behøves bare ikke værer hver dag.
Men begynder man målrettet at udsulte den med foder der indeholder
de vigtige ting, så spare man ikke kun på kalorierne, men også på
alt det andet, når vi snakker tørkost.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-05-07 18:53

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i meddelelsen
>
> En fed hund tager ikke skade af en fastedag i ny og næ

JO siger Emma!, hun får rystelser og ticks bare ved ordet faste..(-;

mvh. marie

Fra : Leyna

Dato : 08-05-07 23:26

On Tue, 8 May 2007 19:53:29 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

>JO siger Emma!, hun får rystelser og ticks bare ved ordet faste..(-;

NEMLY!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jytte

Dato : 07-05-07 19:22

On 6 Maj, 22:27, Maria <m_h_...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> ellers løber rundt som om den intet kan mærke.

> Er der nogen som har nogen foreslag, til hvordan jeg får gravhunden ned på

Hej Maria

Selvfølgelig kan/skal du skære ned på fodermængden, men problemet er,
at du skal være helt sikker på, at han får de vitaminer og mineraler,
han har brug for. Jeg synes at du skal prøve at spørge din dyrlæge til
råds, så du er sikker på at han - altså hunden - ikke kommer til at
mangle noget.

Jytte

Fra : pwh

Dato : 07-05-07 19:33

jytte, skrev:

> [...]
> han har brug for. Jeg synes at du skal prøve at spørge din dyrlæge til
> råds, så du er sikker på at han - altså hunden - ikke kommer til at

*LOL*
Jeg skulle selv lige til at skrive et indlæg af samme skuffe.
Specielt mht tørkost skal man jo huske på at det er konstrueret
så X-antal gram passer til X-kg hund, self som vejledene.
Men de X-antal gram indeholder jo så også de vitaminer, mineraler, osv
som er livsvigte for hunden. Så bare at skærer ned for mængden af tørkost
ville jeg selv værer betænkelig ved, så hellere vælge et diætfoder.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 08-05-07 11:05

> [...]
> som er livsvigte for hunden. Så bare at skærer ned for mængden af tørkost
> ville jeg selv værer betænkelig ved, så hellere vælge et diætfoder.

Sådan har jeg også selv troet, og da mine labber i tørkosttiden altid fik
lidt under halvdelen af, hvad fabrikanten anbefalede, spurgte jeg engang min
dyrlæge til råds.
Jeg fik det svar, at hvis hunden holder sin vægt (og nu taler jeg altså ikke
om en hund, der er på skrump) og har sin normale energi og en pæn og
skinnende pels, så får den det, den har brug for, også af vitaminer og
mineraler.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 17:08

A. S. Nielsen, skrev:

> Sådan har jeg også selv troet, og da mine labber i tørkosttiden altid
> fik lidt under halvdelen af, hvad fabrikanten anbefalede, spurgte jeg
> engang min dyrlæge til råds.

Og han er også ernæringsekspert ved siden af sin lægepraksis ???

> [...]
> altså ikke om en hund, der er på skrump) og har sin normale energi og
> en pæn og skinnende pels, så får den det, den har brug for, også af

Sansynligvis.
Men mangler af diverse vitaminer/mineraler/osv kan værer
mange år om at udvikle sig til disiderede skader.
Jeg er igang med at genlæse Billinghursts bog om emnet,
og han er ekspert på ernæringsområdet, og samtidigt alm dyrelæge.
Det er ikke sådan bare lige at fodrer en hund fornuftigt,
og kører man primært på tørkost må udgangspunktet
værer at man følger fodervejledningen.

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 08-05-07 18:38

> [...]
> Det er ikke sådan bare lige at fodrer en hund fornuftigt,
> og kører man primært på tørkost må udgangspunktet

I så fald ville begge mine hunde have lidt en alt for tidlig død af
overvægt.

Anelise

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 19:00

A. S. Nielsen, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> I så fald ville begge mine hunde have lidt en alt for tidlig død af
> overvægt.
>
> Anelise

Alternativt kunne vel have været et andet foder/fodringsform.
12 ½ år er da ikke en specielt imponerende alder for en Lab.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 08-05-07 06:20

On 8 Maj, 06:15, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Det ved jeg da godt, jeg ville bare lige tage det i opløbet
> da der staks kom 2 indlæg som jeg følte var lidt nedsættende
> og ikke sjove i mine øre.
> Det er da bedre at melde ud straks end at blive sur sidenhen

Ups her må jeg da straks komme med en undskyldning. Det var bestemt
ikke nedsættende ment, da jeg skrev, at du var en splejs.

Mvh Jytte

Fra : pwh

Dato : 08-05-07 17:01

jytte, skrev:

> Ups her må jeg da straks komme med en undskyldning. Det var bestemt
> ikke nedsættende ment, da jeg skrev, at du var en splejs.
>
> Mvh Jytte

Godtaget

/Jens