Hundeopdragelse...
Fra : Stefanie

Dato : 04-05-07 15:43

Hej NG.
Jeg er ikke så aktiv i gruppen her, da jeg ikke selv har hund, men følger
lidt med på sidelinjen, da jeg har planer om at vi skal have hund på et
tidspunkt.

Dog er der noget som vi diskuterer livligt herhjemme lige nu. Mine
svigerforældre har 3 hunde (Sheltier). En gammel, buttet og trofast en som
de har haft i mange år, en nervøs (og tidligere mishandlet hund) som de har
haft i ca. 1 år, og nu har de så lige fået en 3. hund, som også virker
ganske sød.
Mit problem er at jeg er ved at kaste op hver gang vi er derude, over den
måde hundene bliver behandlet på, den tidligere mishandlede hund sidder
ALTID på skødet af min svigermor. Hun er helt vildt nervøs og ryster så
snart andre kommer i nærheden af hende. Er det ikke klart når hun evig og
altid har den tryghed i at sidde på skødet af sin mor?
Ingen af de andre hunde kommer så meget op på skødet. Det vildeste er hvis
de selv hopper op i sofaen, så kan de få lov til at sidde ved siden af enten
svigermor eller svigerfar i sofaen.
For nogen tid siden sad svigermor igen med hunden på skødet, og så sagde hun
f... "nå, sidder du lige og kigger ned på tyendet (altså tjenestefolket)" da
hunden kiggede ned på de andre hunde.
Igen igår da vi var derude fortalte hun at denne Mors (med stort M) hund er
den eneste der sover i sengen med dem om aftenen, og igen sagde hun "så
ligger hun der på min dyne og kigger ned på sit tyende".
Det vendte sig helt i maven på mig.

Er det mig alene, eller er det virkelig forkert at gøre sådan en forskel på
hunde?
Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi det er
så forfærdelig at se på...

Venligst
Stefanie

Fra : pwh

Dato : 04-05-07 16:33

Stefanie, skrev:
> Hej NG.
> Jeg er ikke så aktiv i gruppen her, da jeg ikke selv har hund, men
> følger lidt med på sidelinjen, da jeg har planer om at vi skal have
> hund på et tidspunkt.

God ide

> [...]
> ryster så snart andre kommer i nærheden af hende. Er det ikke klart
> når hun evig og altid har den tryghed i at sidde på skødet af sin mor?

På den måde får den da aldrig selvtillid, det er jeg enig i.
Det lyder for mig som om at din svigermor tror hunden er hendes barn.

> Er det mig alene, eller er det virkelig forkert at gøre sådan en
> forskel på hunde?

Jeg er altid selv meget bevidst om at behandle mine hunde ens,
og ikke forfordele den ene frem for den anden.
Stod det til min Angel blev Tyson da aldrig kælet, hun prøver altid
at møve sig ind hvis jeg kæler for ham.
Så er det godt at man har 2 hænder og kan kæle 2 hunde på en gang

> Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi
> det er så forfærdelig at se på...

Jeg tror såmænd ikke at du skal bilde dig ind at de andre hunde
føler det specielt fornedrende, det er nok at menneskeliggøre dem for meget.
Så længe de behandler alle hundene godt synes jeg ikke du skal blande dig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 04-05-07 19:54

On Fri, 4 May 2007 16:43:19 +0200, "Stefanie" <ingenmail@nejtak.dk>
wrote:

> [...]
>snart andre kommer i nærheden af hende. Er det ikke klart når hun evig og
>altid har den tryghed i at sidde på skødet af sin mor?

Det kommer lidt an på om det er hunden selv der søger den tryghed,
eller om din svigermor bare overbeskytter den ved at tage den på
skødet.

At man forskelsbehandler hunde er der ikke noget forgjort i, og
specielt når man overtager en genbrugshund kan der være brug for helt
extreme metoder for at få gjort kræet trygt og tillidsfuldt. Jeg kan
ikke umiddelbart følge dine "brækfornemmelser".

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Claudia Mørk

Dato : 04-05-07 22:14

Hej..

Et eller andet sted, kan jeg faktisk godt følge dig - men jeg ville så måske
bare give "tyendet" mere opmærksomhed når jeg kom på besøg, end den hund som
får al opmærksomheden fra sin Mor. Måske kunne det endda vække lidt tanker
hos svigermor, hvis de besøgende hellere vil tale med de andre hunde, end
hendes "kæledække"?

I princippet kan du jo ikke gøre så meget ved at hun forskelsbehandler
dem...

Claudia

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-05-07 00:12

wrote:

>Er det mig alene, eller er det virkelig forkert at gøre sådan en forskel på
>hunde?

Puhh hunder kan være lige så forskelige som mennesker nogen kræver og
for mere ind andre - uden der andre af den grund føler sig dårligt
behandlet

>Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi det er
>så forfærdelig at se på...

Det handler jo dybeset set mere om dig ind om hundene og derres ejer
efter som de ikke lider overlast eller er urigmeligt så er der næppe
tale om noget problem.

Når det så er sagt kan jeg ikke se der er noget til hindre for at du
kan blive en udemærket hunde ejer :)

MvH Bo M Mogensen
--
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185
Holly Marie Combs http://www.hollymariecombs.dk/ Great Multimedia !

Fra : Anette

Dato : 05-05-07 21:04

Stefanie wrote:
> Er det mig alene, eller er det virkelig forkert at gøre sådan en
> forskel på hunde?

Umiddelbart synes jeg at det er forkert at gøre forskel på hundene på den
måde du beskriver.
Det er jo svært at give et svar, når jeg ikke selv har oplevet de hunde

En mishandlet/utryg hund bliver ikke mere tryg ved at blive pålagt
lederansvar - hvilket man kan komme til at pålægge den ved at tage den op på
skødet for meget og lade den sove i sengen. En hund der er hævet ovre de
andre, eller opnår privilegier hos flokleder/sit menneske, er højere i
hierakiet end de andre.
Det kan en usikker hund slet ikke kapere i sit lille hovede, risikoen for
uro i flokken og at give den usikre hund stress er voldsomt stor - for den
kan ikke klare det ansvar der følger med at være højt i hierakiet.
Din svigermor har som flokleder jo ret til at bestemme hvad der skal foregår
i hendes flok, også så det accepteres af de andre hunde, men hun gør det
ikke nemmere for den utrygge hund at finde tryghed og sin plads i
hierakiet.
I stedet ville jeg - hvis det var min flok- sørge for at den fungere godt
med de to andre - og så tage den med ud og gå tur/træne bare den og jeg
alene. Når jeg var alene med hunden ville jeg søge at give den
succesoplevelser, lære den at den kan noget at den er god til
noget...whatever.
Sheltier er som regel gode til agility, så det kunne være et godt sted at
give hunden noget selvtillid og samhørighed med ejer
Som Leyna skriver har mishandlede hunde ofte brug for andet og mere - og
klart det skal de have for at finde sig selv, men efter min mening skal den
"forkælelse" foregå væk fra resten af flokken, så man ikke griber ind i
deres naturlige rangorden, med en masse kævl og knurren ( og det der er
værre) som følge, og uden at man presser hunden til at påtage sig et
flokansvar som den slet ikke kan kapere.

Køb Jann Fennels hundebøger til din svigermor

Om den omsorg/forkælelse er kvalmegivende - er jeg ikke sikker på jeg vil
give dig ret i. Der er så mange andre der misforstår/mishandler deres hunde
på langt værre vis.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-05-07 06:50

On Sat, 5 May 2007 22:04:19 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

Kære Anette du ved langt mere om det her ind jeg gør MEN en tilføjelse
tåler det

> [...]
>uro i flokken og at give den usikre hund stress er voldsomt stor - for den
>kan ikke klare det ansvar der følger med at være højt i hierakiet.

jeg tænker på hvordan man har hund - der hjemme imens min mor og hende
mand havde mink farm + får der havde hun en inde hund også nogen
arbejdes hunde- hendes hyrde hund var rå forkælet hvor skt bernharden
aldrig kom ind endsige havde lyst til det ...de 2 hunde havde meget
glæde af at "slås" med hinanden ... men det varede sgu ikke længer ind
til skt bernhaden havde fået nok også satte hun primadonaen på plads

jeg tror sgu hundene finder ud af det med hianden ...hvem der står
hvor

MvH Bo M Mogensen

Fra : Anette

Dato : 06-05-07 14:55

Bo M. Mogensen wrote:
> glæde af at "slås" med hinanden ... men det varede sgu ikke længer ind
> til skt bernhaden havde fået nok også satte hun primadonaen på plads

Det er præcis min pointe , Bo
Har en usikker/bange hund BRUG for at blive sat på plads af de andre hunde,
bare fordi menneske/floklederen gør en fejl ved at "forkæle"?
Jeg synes IKKE man gør hunden en tjeneste ved at tage den ud af flokken og
fortælle flokken at denne her er min favorit frem for jer. - tværtimod gør
man - i mine øjne - alvorlig skade på en i forvejen usikker/utryg hund.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 09-05-07 01:13

On Sun, 6 May 2007 15:55:15 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>man - i mine øjne - alvorlig skade på en i forvejen usikker/utryg hund.

jamen jeg tror såmænd dybest set vi er enige - men hvis man bor på
landet så har man / vi ( havde) hunde til forskelige formål nogen er
uvilkårligt mere *forkælede* ind andre i og med den for lov til at
komme ind - hvor andre har fuldtids opgaver udendørs som f.eks
vagthund - men hirakiet finder de selv ud af hænd af vejen.

min mors mand s kone havde dog en jeg tror det var en jeg ved ikke
hvad det var for n en men sådan en som i matador - den blev ved med at
angribe skt bernharden det gik sådan set meget godt o et stykke tid
til skt bernharden blev træt af det og knækkede ryggen på den - den
overlevde dog på mirakuløs vis.

MvH Bo M Mogensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-05-07 21:24

In news:463b4686$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Stefanie <ingenmail@nejtak.dk> typed:
> [...]
> forskel på hunde?
> Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi

Jeg bryder mig skam heller ikke om at der bliver gjort forskel på
dyrene i et hjem.

Men når det er sagt, så tror jeg faktisk at du bør holde gode miner
til slet spil når du besøger svigermor. Hvordan hun vil opdrage sine
hunde bliver nok i sidste ende hendes problem. De andre hunde tænker
jo ikke som mennesker gør, og de er sikkert lige glade hvis de ikke
bliver taget på skødet, bare de får deres mad. Hendes udtalelser med
hensyn til "tyende" virker måske en smule _for_ pjattet i mine ører,
men du må prøve at abstrahere fra det (hvis du kan) for fredens skyld.

Nu har du i hvert fald fundet ud af, at hvis du med tiden får en hund
(eller måske to), så er det nok ikke "svigermor-metoden" du skal
bruge.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 06-05-07 12:36

> Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi det er
> så forfærdelig at se på...

Problemet er vel mere at det er svigermor du ikke kan lide, med eller uden
hunde.

Fra : Stefanie

Dato : 06-05-07 18:22

> [...]
> på hunde?
> Jeg overvejer om jeg snart har lyst til at komme derude mere, fordi det er

Kære Allesammen.
Tusind tak for jeres svar, som jeg har været utrolig glade for. Det er altid
rart at høre nogle andres holdninger.
Jeg vil dog lige sige at jeg måske da jeg skrev indlægget var ret meget oppe
og køre. Jeg overvejer ikke at jeg ikke vil besøge dem mere, men jeg vil
lige holde en pause.
Jeg er også udemærket klar over at det på ingen måde er direkte mishandling
af hundende, og at mange andre hunde har det værre end dem.
Men jeg synes bare at det er en utrolig forkert måde at tackle hundene på...
Men det er jo bare min mening og jeg blander mig skam ikke i hvordan min
svigermor opdrager/behandler hendes hunde...

Igen tak for svarene

Venligst
Stefanie